Το χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου Παιδείας για το 2025: Ο σχεδιασμός έργων και μεταρρυθμίσεων ανά τρίμηνο όπως αποτυπώνεται στο Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚυΠ).
Το πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας
1. Συνοπτικός απολογισμός έργου για το έτος 2024
Εισαγωγή
Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ) έχει προχωρήσει σε ένα σύνολο μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων για τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, με βάση τις θεμελιώδεις αρχές του Ευρωπαϊκού Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων για εκπαίδευση, κατάρτιση και παροχή ίσων ευκαιριών στους μαθητές/ σπουδαστές/ φοιτητές ολόκληρης της χώρας. Στην Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή, εγκαινιάστηκαν δύο καινοτομίες, το «ψηφιακό φροντιστήριο» και η σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία για απομακρυσμένες σχολικές μονάδες. Αξιοσημείωτη, επιπλέον, ήταν η έναρξη του Προγράμματος Συνεργασίας με τον ΟΟΣΑ για τη βελτίωση των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών στους δείκτες PISA. Επεκτάθηκε, επίσης, το δίκτυο των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, υλοποιήθηκε η αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, ενώ προχώρησε η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Στην Ανώτατη Εκπαίδευση, ο ν. 5094/2024 έφερε αξιοσημείωτες αλλαγές, με στόχο την ενίσχυση και περαιτέρω βελτίωση της λειτουργίας των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ). Έμφαση δόθηκε στο πλαίσιο λειτουργίας στην Ελλάδα παραρτημάτων αλλοδαπών μητρικών ιδρυμάτων υπό τη μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ), με τη ρύθμιση της αδειοδότησης εγκατάστασης και λειτουργίας τους, κατά τρόπο σύμφωνο με τον συνταγματικό προορισμό της ανώτατης εκπαίδευσης.
Στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, το 2024, εφαρμόστηκαν οι βασικές προτεραιότητες του ν. 4763/2020, με στόχο την ενίσχυση της σύνδεσης με την αγορά εργασίας. Με την ψήφιση του ν. 5082/2024, επιτυγχάνεται η περαιτέρω ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΣΕΕΚ), μέσω της διεύρυνσης της συνεργασίας μεταξύ της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης. Τέλος, ο τομέας Αθλητισμού εφάρμοσε σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, ιδίως ως προς την καταπολέμηση της αθλητικής βίας (ν. 5085/2024), την καταπολέμηση του ντόπινγκ, την προώθηση του Ολυμπισμού και Παραολυμπισμού (πρόγραμμα «Δημήτριος Βικέλας»), τον εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση αθλητικών εγκαταστάσεων και την εφαρμογή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-KOUROS, που αποτελεί σημαντικό βήμα για τη χρηστή διακυβέρνηση και διαφάνεια στον Αθλητισμό.
Μεταρρυθμίσεις
Στην Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή, η σχολική χρονιά 2024-25 ξεκίνησε με 11 αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της σχολικής εκπαίδευσης: Ψηφιακό Φροντιστήριο (στο πρώτο πιλοτικό μάθημα της Γ΄ Λυκείου συνδέθηκαν πάνω από 4.000 μαθητές από όλη τη χώρα), Αυτόνομες Τάξεις, αριθμός ρεκόρ σε διορισμούς νέων εκπαιδευτικών, διαδραστικά συστήματα μάθησης, εφαρμογή e-parents, πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, νέος κανονισμός λειτουργίας σχολείων, δράσεις ενεργού πολίτη, σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός, πιστοποιητικό πληροφορικής, λογοτεχνία. Στην Ανώτατη Εκπαίδευση, με την ψήφιση του ν. 5094/2024, θεσμοθετήθηκε η περαιτέρω βελτίωση της λειτουργίας των ΑΕΙ μέσω της ενίσχυσης του αυτοδιοίκητου, της οικονομικής και της διοικητικής αυτοτέλειας, της εξωστρέφειας και της προώθησης του ψηφιακού μετασχηματισμού. Επίσης, περιλαμβάνονται διατάξεις για την ανάπτυξη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ), με στόχο την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, καθώς επίσης εκσυγχρονίζει το πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ), με σεβασμό στην ιδιαιτερότητάς του. Στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, ο ν. 5082/2024 διευρύνει τη συνεργασία μεταξύ της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης, με στόχο τη βέλτιστη ανταπόκριση στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας. Ακόμη, ολοκληρώθηκε η παράδοση των οδηγών κατάρτισης για τις 124 εγκεκριμένες και νέες ειδικότητες των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ), και η υλοποίηση πλαισίου αξιολόγησης των ΣΑΕΚ μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Αξίζει ειδική αναφορά στην ίδρυση δύο (2) νέων Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), και στην έναρξη νέου κύκλου μαθητείας 2024-25 με σημαντική αύξηση στη διάθεση θέσεων. Στον Αθλητισμό, έγινε η πρώτη ολοκληρωμένη παρέμβαση ψηφιακού μετασχηματισμού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-KOUROS, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της διαφάνειας και της χρηστής διακυβέρνησης στον αθλητισμό. Επίσης, ξεκίνησαν στοχευμένες παρεμβάσεις για το εμβληματικό έργο της πλήρους κωδικοποίησης της αθλητικής νομοθεσίας, με τη σύμπραξη του ΕΚΠΑ.
Εμβληματικά έργα
Επενδύσεις Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
Στην Ανώτατη Εκπαίδευση, καταγράφονται οι θετικές επιδόσεις του ΥΠΑΙΘΑ αναφορικά με την ικανοποίηση των απαιτήσεων του οροσήμου 147 (16289) που συνδέεται με τα υποέργα «Συμπράξεις Ερευνητικής Αριστείας» και «Πανεπιστήμια Αριστείας». Ομαλά υλοποιούνται και λοιπά έργα χρηματοδότησης ΤΑΑ για τη Στρατηγική αριστείας στα πανεπιστήμια και την καινοτομία, για την ενίσχυση των ερευνητικών επιδόσεων και της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων. Πιο αναλυτικά, στην κατεύθυνση προσέλκυσης ειδικευμένου και διακεκριμένου ακαδημαϊκού προσωπικού και ερευνητών για το έργο «Επισκέπτες – Καθηγητές», το σύνολο των εγκεκριμένων αιτήσεων χρηματοδότησης ανέρχεται σε 58. Σε ό,τι αφορά τα «Βιομηχανικά Διδακτορικά», με την αρ. 6085/30-10-2024 υπουργική απόφαση, το σύνολο των εγκεκριμένων αιτήσεων ανέρχεται σε 49. Για την δράση «Εμπιστοσύνη στα αστέρια», έχει ολοκληρωθεί η κατάθεση των προτάσεων. Στον τομέα του Αθλητισμού, για τα έργα στο ΟΑΚΑ «Σύμβαση παροχής υπηρεσιών τεχνικής επιθεώρησης και προετοιμασίας καθαίρεσης των πολυκαρβονικών φύλλων επικάλυψης του Κεντρικού Σταδίου του ΟΑΚΑ» και «Καθαίρεση πολυκαρβονικών φύλλων επικάλυψης του Κεντρικού Σταδίου του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών», έχουν ολοκληρωθεί εντός του 2024 οι προβλεπόμενες από την αρχική σύμβαση εργασίες.
Άλλα εμβληματικά έργα
Στη Σχολική Εκπαίδευση, η δράση «Ενισχυτική Διδασκαλία για παροχή υποστηρικτικού προγράμματος διδασκαλίας σε πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα που δε διδάσκονται ενδοσχολικά» υλοποιείται έως 06/2027 μέσω του Προγράμματος “Ανθρώπινο Δυναμικό - Κοινωνική Συνοχή” (ΠΑΔΚΣ). Στην Ανώτατη Εκπαίδευση, έχουν εκδοθεί προσκλήσεις για Δράσεις ενδυνάμωσης και προώθησης της ισότητας στα ΑΕΙ και για τη λειτουργία των Κέντρων Ψυχολογικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΨΥΣΥ).
Παράλληλα, έχει εκδοθεί πρόσκληση για την υποστήριξη και λειτουργία της Οργανωτικής Διάρθρωσης των ΑΕΙ, με στόχο τη διασφάλιση ενός βελτιωμένου οργανωτικού και λειτουργικού περιβάλλοντος, διευκολύνοντας παράλληλα τη συνεργασία των ΑΕΙ με την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), για την αποτύπωση των στοιχείων προόδου. Στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση, ολοκληρώθηκε η εξειδίκευση στο ΠΑΔΚΣ 2021-2027 των έργων «Αναβάθμιση και επικαιροποίηση της εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτών ενηλίκων ΕΕΚ&ΔΒΜ», «Αύξηση παρεχόμενων ειδικοτήτων Μεταλυκειακού Έτους-τάξης Μαθητείας και ανάπτυξη αντίστοιχων οδηγών Κατάρτισης», καθώς και Δράσεων για την περαιτέρω ενίσχυση και αναβάθμιση της Δια Βίου Μάθησης.
Επιπρόσθετα, εντάχθηκαν στο ΠΑΔΚΣ 2021-2027 Πράξεις που αφορούν στη Μαθητεία Μεταλυκειακού έτους ΕΠΑΛ ΕΑΕΚ (εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης και κατάρτισης).
Σύνοψη
Το ΥΠΑΙΘΑ εφάρμοσε μεταρρυθμίσεις με θετικό κοινωνικό πρόσημο σε ολόκληρη την εκπαιδευτική πυραμίδα.
Στον τομέα της Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, το ΥΠΑΙΘΑ εισήγαγε μεταρρυθμίσεις που άπτονται της καθημερινής σχολικής ζωής, όπως την απαγόρευση της χρήσης των κινητών, τον νέο κανονισμό στα σχολεία με την αυστηροποίηση των ποινών, την πλατφόρμα για τον σχολικό εκφοβισμό και την καμπάνια ευαισθητοποίησης του κοινού. Περαιτέρω πρωτοβουλίες είναι το νέο βιβλίο πληροφορικής, η ενίσχυση της φιλαναγνωσίας με την ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων αντί αποσπασματικών κειμένων, και η εισαγωγή των δράσεων ενεργού πολίτη- εμβληματική δράση, καθώς η Ελλάδα γίνεται η πρώτη χώρα που εναρμονίζει το πρόγραμμα σπουδών της με τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ.
Σκοπός είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να εκπαιδευτούν στο ευ ζην, στη φροντίδα του περιβάλλοντος, στην κοινωνική ευθύνη και τη δημιουργική σκέψη. Μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων, τα προγράμματα σπουδών εμπλουτίζονται με δράσεις για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, την προστασία του περιβάλλοντος, την κοινωνική ευθύνη και τη βοήθεια στους συμπολίτες μας, ενώ δίνεται έμφαση σε σχολικές ημέρες αφιερωμένες στη φιλοζωία, τον αθλητισμό, την ψυχική υγεία και άλλα.
Περαιτέρω, θετικά αποτελέσματα στην κοινωνία και την οικονομία αναμένονται από την επέκταση του ολοήμερου σχολείου, την εισαγωγή του χρηματοοικονομικού εγγραμματισμού, τα νέα Προγράμματα Σπουδών, τα προγράμματα επιμόρφωσης, την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων, την επιλογή νέων στελεχών εκπαίδευσης, τον θεσμό του πολλαπλού βιβλίου, τις παρεμβάσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τις αυξημένες προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών. Στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η νέα νομοθετική πρωτοβουλία, ν. 5094/2024, ρυθμίζει τη διασυνοριακή παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης θέτοντας κριτήρια και όρους ποιότητας.
Ειδικότερα, συμβάλλει στη διεύρυνση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών ευκαιριών στη χώρα μας κατά τρόπο συμβατό με την κοινωνική αποστολή της ανώτατης εκπαίδευσης, στην προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών στη χώρα, στην ανάσχεση της τάσης εκπατρισμού των νέων για σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού και στον επαναπατρισμό Ελλήνων ακαδημαϊκών και επιστημόνων για εργασία, συμβάλλοντας στη γενικότερη αύξηση των δεικτών οικονομικής ανάπτυξης μέσω του ανθρώπινου κεφαλαίου, νέων γνώσεων, ιδεών και τεχνολογιών που θα παραμείνουν στη χώρα. Οι μεταρρυθμίσεις και τα εμβληματικά έργα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) έχουν ήδη σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία και την οικονομία, όπως αποδεικνύεται από την επίδοση σε διεθνείς και ευρωπαϊκούς δείκτες και συνεισφέρουν στη βελτίωση της θέσης της χώρας σε δείκτες όπως το European Skills Index και οι στόχοι του European Education Area για το 2030.
Ενισχύονται η αύξηση της απασχόλησης, η κοινωνική κινητικότητα, η ψηφιοποίηση (ΕΕΚ και ΕΟΠΠΕΠ) με στόχο τη διαφάνεια και την αποδοτικότητα και η σύνδεση με την αγορά, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα. Οι στρατηγικοί στόχοι του τομέα Αθλητισμού προσανατολίστηκαν στη βελτίωση της εικόνας της χώρας μας, βάσει διεθνώς αναγνωρισμένων δεικτών, στον τομέα καταπολέμησης της αθλητικής βίας, με την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με τις διατάξεις της Σύμβασης Saint Denis, οι οποίες επέφεραν θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία. Ο νέος ψηφιακός μετασχηματισμός του αθλητισμού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-KOUROS εκσυγχρόνισε το σύστημα εγγραφής των αθλητικών σωματείων στο Μητρώο και συνέβαλε σημαντικά στη μείωση των διοικητικών βαρών.

2. Το πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας: Προγραμματισμός κυβερνητικού έργου (2025-2027)
Κεντρική θέση στον προγραμματισμό της τριετίας για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή έχει το έργο «Νέο, ανοικτό, συμπεριληπτικό σχολείο, προσανατολισμένο στις δεξιότητες του 21ου αιώνα». Στόχος, η διασφάλιση της ποιότητας και αποτελεσματικότητας ενός συμπεριληπτικού, βιώσιμου, αειφόρου και αποτελεσματικού εκπαιδευτικού συστήματος. Επιδιώκοντας τη βελτίωση των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών στους δείκτες PISA, ώστε η χώρα να προσεγγίσει τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ έως το 2027, έχει υπογραφεί το σχετικό πρόγραμμα συνεργασίας με τον οργανισμό.
Για την υλοποίηση της παραπάνω στρατηγικής επιλογής του Υπουργείου, προγραμματίζεται να επεκταθεί περαιτέρω το δίκτυο των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, ενώ θα συνδυαστεί με την ίδρυση και λειτουργία Αθλητικών Σχολείων και είκοσι δύο (22) Πρότυπων Ωνάσειων σχολείων, καθώς και με τη θεσμοθέτηση της εισαγωγής του προγράμματος ΙΒ (International Baccalaureate) στα Πρότυπα Σχολεία. Θεσμοθετείται, επίσης, το πλαίσιο λειτουργίας των Κέντρων Μελέτης, ενώ έργα βαρύνουσας σημασίας αποτελούν η υλοποίηση του Προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» για την ανακαίνιση σχολικών εγκαταστάσεων, καθώς και η ψηφιοποίηση του σχολείου (Ψηφιακό φροντιστήριο /αυτόνομες τάξεις/ απλοποίηση διαδικασιών).
Ως προς την Ανώτατη Εκπαίδευση, για το 2025 προωθείται η λειτουργία των πρώτων μη κρατικών πανεπιστημίων. Επιπλέον, στο πλαίσιο της διεθνοποίησης των ελληνικών πανεπιστημίων, ελληνικά πανεπιστήμια σε συνεργασία με ξένα, προχωρούν για πρώτη φορά σε συμπράξεις που οδηγούν στην απόκτηση κοινών ή/και διπλών πτυχίων (joint/dual degrees).
Οι πρωτοβουλίες αυτές εισφέρουν στη διαμόρφωση ενός διεθνοποιημένου «Ελεύθερου Πανεπιστημίου», με ενίσχυση της εξωστρέφειας και της διαλειτουργικότητας και με άξονες τη μείωση της φυγής εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού στο εξωτερικό (brain drain), μετατρέποντας τη χώρα σε πόλο έλξης επιστημόνων (brain gain). Τέλος, δρομολογείται η ανέγερση νέων φοιτητικών εστιών μέσω ΣΔΙΤ.
H στρατηγική για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση (ΕΕΚ&ΔΒΜ) 2025-2027 περιλαμβάνει τους στόχους για την ενίσχυση των εκπαιδευτών ενηλίκων, τον εκσυγχρονισμό της μαθητείας, την ανάπτυξη ψηφιακών, ήπιων και πράσινων δεξιοτήτων και την ευρεία συμμετοχή κοινωνικών εταίρων στα σχήματα μαθητείας και στην πρακτική άσκηση. Επιπλέον, η στρατηγική της επόμενης περιόδου, αποσκοπεί στην προσαρμογή της ΕΕΚ στην αγορά εργασίας, στην ολιστική επικαιροποίηση του μαθησιακού περιεχομένου στην ΕΕΚ & ΔΒΜ, στην ανάδειξη των ευκαιριών σταδιοδρομίας μέσω του επαγγελματικού προσανατολισμού και της παρακολούθησης των αποφοίτων, στην στήριξη ευάλωτων ομάδων, στη σύνδεση αριστείας με συμπερίληψη, στην ενίσχυση της ελκυστικότητας της ΕΕΚ, στη διάχυση του κύκλου ποιότητας σε όλες τις δράσεις ΕΕΚ & ΔΒΜ και τέλος, στην ανάδειξη της αξίας της συμμετοχικότητας
Τέλος, την περίοδο 2025-2027, ενισχύεται ο ρόλος του Αθλητισμού ως κοινωνικού εργαλείου. Με άλλα λόγια, επιδιώκεται η αλλαγή υποδείγματος με μία σειρά πρωτοβουλιών, ώστε να εμπεδωθεί η κουλτούρα της προαγωγής της φυσικής δραστηριότητας σε όλο τον πληθυσμό της χώρας. Η ισότητα των φύλων, η άρση των διακρίσεων για τα Άτομα με Αναπηρία, η ασφάλεια και ευημερία των αθλητών και η αντιμετώπιση της ανήλικης παραβατικότητας θα αποτελέσουν τις κυριότερες προκλήσεις στον τομέα του Αθλητισμού. Εν κατακλείδι και αξιοποιώντας τις διεθνείς πρακτικές, θα συνεχιστούν δράσεις εκπαίδευσης ενάντια στις παθογένειες που απειλούν τον αθλητισμό, όπως η αθλητική βία, η χειραγώγηση αγώνων, το ντόπινγκ και ζητήματα διαφθοράς. Οι σχεδιαζόμενες πολιτικές θα υλοποιηθούν μέσα από ένα πλαίσιο νομοθετικών διατάξεων και θα υλοποιηθούν μέσα από το σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-KOUROS, και την εφαρμογή «MyKourosApp».
Το χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου Παιδείας
Τα έργα και ορόσημα – χρονοδιάγραμμα – για το 2025 που αφορούν στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ) αποτυπώνονται στο εγκεκριμένο από το Υπουργικό Συμβούλιο Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚυΠ).
Σύμφωνα με το Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚυΠ) τα έργα και ορόσημα 2025 για το ΥΠΑΙΘΑ έχουν ως εξής:
1. Βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών στην Pisa
Συνεργασία με τον ΟΟΣΑ για την «Ανασκόπηση της Εκπαιδευτικής Πολιτικής: Βελτίωση των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων στην Ελλάδα» – Αξιολόγηση της απόδοσης του εκπαιδευτικού συστήματος στην Ελλάδα – Υιοθέτηση καινοτόμων εκπαιδευτικών πολιτικών και πρακτικών- Επικέντρωση στα μαθησιακά αποτελέσματα και όχι στην απλή μεταφορά γνώσεων – Εμφαση στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητών.
Α Τρίμηνο 2025:
Ενημερώσεις Διευθυντών σχολείων δείγματος – Ενημέρωση Συντονιστών προγράμματος PISA ανά σχολείο.
Β Τρίμηνο 2025:
Δημιουργία Τράπεζας Θεμάτων του PISA παρελθόντων ετών και/ή τύπου PISA
2. Ενίσχυση και αναβάθμιση του σχολικού αθλητισμού
Eνίσχυση του σχολικού αθλητισμού με την ανάδειξη των ιδιαίτερων αθλητικών κλίσεων των μαθητών, καθώς και η ευρύτερη καλλιέργειά τους με τη βοήθεια συγκεκριμένων προγραμμάτων άθλησης.
Α Τρίμηνο 2025: Πλαίσιο για την Αθλητική Εκπαίδευση – Ορισμός Κοινής Επιτροπής Εποπτείας Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων (ΚΕΕΠΑΣ).
Γ Τρίμηνο 2025: Ίδρυση δύο Πρότυπων Αθλητικών Σχολείων (Γυμνάσιο με Λυκειακές τάξεις), με έδρα την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη
3. Νέο πλαίσιο για την συμπεριληπτική εκπαίδευση και ανασχεδιασμός λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ
Βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχουν τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) – Δεδομένου ότι τα Τμήματα Ένταξης και ο θεσμός της Παράλληλης Στήριξης αποτελούν δύο από τους βασικούς θεσμούς υποστήριξης της συμπερίληψης/ένταξης των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη γενική εκπαίδευση, προωθείται ο ανασχεδιασμός της λειτουργίας τους με βελτιωτικές αλλαγές, για την εξασφάλιση ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς – Η διασύνδεση των σχολικών μονάδων ειδικής και γενικής αγωγής είναι απαραίτητη για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων συνεκπαίδευσης και προγραμμάτων μετάβασης στο πλαίσιο προώθησης της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης – Ο ανασχεδιασμός λειτουργίας των ΚΕΔΑΣΥ και η υποστήριξή τους έχουν στόχο τη μείωση του χρόνου αναμονής αξιολόγησης και την υποστήριξη εντός της σχολικής μονάδας.
Β Τρίμηνο 2025: Ανάρτηση νόμου για Διαβούλευση
Γ Τρίμηνο 2025: Δημοσίευση Νόμου σε ΦΕΚ – Υποστήριξη του έργου των ΚΕΔΑΣΥ μέσω στελέχωσης με μόνιμους εκπαιδευτικούς και μόνιμα μέλη ΕΕΠ με στόχο τη μείωση του χρόνου αξιολόγησης των μαθητών.
Δ Τρίμηνο 2025: Ανασχεδιασμός ΚΕΔΑΣΥ και ΕΔΥ με δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για τα ΚΕΔΑΣΥ και προτυποποιημένων εντύπων – Ανασχεδιασμός ενταξιακών θεσμών (Τμήμα Ένταξης, Παράλληλη Στήριξη)

4. Θεσμοθέτηση Ανοιχτού Σχολείου
Τίθεται ως προτεραιότητα η δημιουργία και εφαρμογή νέου θεσμικού πλαισίου για την εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς – Εφαρμόζονται οι βασικές αρχές ενός συμπεριληπτικού εκπαιδευτικού συστήματος, βιώσιμου, αειφόρου, αποτελεσματικού και στελεχωμένου με αξιολογημένους εκπαιδευτικούς – Αφορά μεταρρυθμίσεις στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με νέα ωρολόγια προγράμματα, νέα εκπαιδευτικά προγράμματα, τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου και νέου συστήματος πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Β Τρίμηνο 2025: Ανάρτηση νόμου για Διαβούλευση
Γ Τρίμηνο 2025: Κατάθεση Νόμου στη Βουλή – Δημοσίευση Νόμου σε ΦΕΚ
5. Ψηφιακός Μετασχηματισμός της Εκπαίδευσης – Ψηφιακό σχολείο (ψηφιακό φροντιστήριο), αυτόνομες τάξεις Γυμνασίου, ψηφιακοί πίνακες σε όλα τα σχολεία
Στόχος η καθιέρωση ενός συμπεριληπτικού ψηφιακού εκπαιδευτικού προτύπου στη χώρα. Με το Ψηφιακό Φροντιστήριο, οι μαθητές (και εκπαιδευτικοί) έχουν πρόσβαση σε Σύγχρονη Εκπαίδευση με εκπαιδευτικό που παρέχει διδασκαλία και υποστήριξη, καθώς και σε Ασύγχρονη Εκπαίδευση μέσω μιας Ολοκληρωμένης Πύλης Περιεχομένου με πλήρη κάλυψη της ύλης – Οι Αυτόνομες τάξεις Γυμνασίου είναι ακόμα μία πρωτοβουλία που ευθυγραμμίζεται με το θεμελιώδες δικαίωμα πρόσβασης στην εκπαίδευση μαθητών απομακρυσμένων περιοχών και υλοποιείται με δια ζώσης διδασκαλία των βασικών μαθημάτων σε συνδυασμό με σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία για τα υπόλοιπα μαθήματα – Η καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων υποστηρίζεται μέσω της παροχής σετ ρομποτικής, καθώς και μέσω της εγκατάστασης διαδραστικών πινάκων σε όλα τα σχολεία, από την Ε’ τάξη του Δημοτικού και άνω.
Α Τρίμηνο 2025: Ολοκλήρωση παράδοσης και εγκατάστασης 36.000 διαδραστικών συστημάτων μάθησης.
Β Τρίμηνο 2025: Ψηφιακό φροντιστήριο – Ολοκλήρωση στελέχωσης Ψηφιακού Φροντιστηρίου για το σχολικό έτος 2024-25 – Ολοκλήρωση απαιτούμενων υποδομών για τη βέλτιστη λειτουργία του ψηφιακού φροντιστηρίου.
Γ Τρίμηνο 2025: Αυτόνομες τάξεις Γυμνασίου – Διενέργεια προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών για την παροχή διδακτικού έργου με φυσική παρουσία για τις βασικές ειδικότητες ή και με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για τα υπόλοιπα μαθήματα
Δ Τρίμηνο 2025: Επιλογή και διενέργεια προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών με σύμβαση ι.δ.ο.χ. για την παροχή διδακτικού έργου στο Ψηφιακό Φροντιστήριο για το σχολικό έτος 2025-26
6. Μελέτη καταγραφής και αντιμετώπισης προβλημάτων σε σχολικά κτίρια- Πρόγραμμα “Μαριέττα Γιαννάκου”
Εντός του 2025 η συστηματική καταγραφή των προβλημάτων σε σχολικά κτίρια, η επεξεργασία, κοστολόγηση και προτεραιοποίηση των αναγκών για την άμεση έναρξη των εργασιών.
Β Τρίμηνο 2025: Καταγραφή προβλημάτων
Δ Τρίμηνο 2025: Επεξεργασία στοιχείων – Διαμόρφωση πρότασης προτεραιοτήτων
7. Νέες Φοιτητικές Εστίες (Δυτ. Αττική, Δυτ. Μακεδονία, Κρήτη, Θεσσαλία, Δημοκρίτειο)
Η δράση αποσκοπεί στην επίλυση του προβλήματος στέγασης των φοιτητών
– Εξασφαλίζεται με τον τρόπο αυτό η ισότιμη συμμετοχή των φοιτητών που φοιτούν σε πόλη διαφορετική από τον τόπο μόνιμης κατοικίας τους (ή και μόνιμης κατοικίας των κηδεμόνων τους) και σε ΑΕΙ που είτε δεν διαθέτουν φοιτητικές εστίες είτε οι ανάγκες για την κάλυψη στέγασης σε φοιτητές χαμηλών εισοδημάτων είναι μεγαλύτερες από τη δυνατότητα κάλυψης
– Η δυνατότητα στέγασης στους φοιτητές θα δίνεται λαμβάνοντας υπόψη κοινωνικοοικονομικά κριτήρια.
Α Τρίμηνο 2025: Υλοποίηση σύμβασης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Β Τρίμηνο 2025: Υλοποίηση σύμβασης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Δ Τρίμηνο 2025: Ανάδειξη Προσωρινού Αναδόχου στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
8. Ίδρυση Μη Κρατικών Πανεπιστημίων
Η λειτουργία των παραρτημάτων – Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΝΠΠΕ) ρυθμίζει τη διασυνοριακή παροχή υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης θέτοντας κριτήρια και όρους ποιότητας. Ειδικότερα, συμβάλλει:
α) στη διεύρυνση των παρεχόμενων εκπαιδευτικών ευκαιριών στη χώρα μας κατά τρόπο συμβατό με την κοινωνική αποστολή της ανώτατης εκπαίδευσης,
β) στην προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών στη χώρα,
γ) στη μερική κάλυψη της διαρκώς αυξανόμενης εγχώριας ζήτησης για πανεπιστημιακές σπουδές,
δ) στην αύξηση των δεικτών οικονομικής ανάπτυξης μέσω του ανθρώπινου κεφαλαίου, νέων γνώσεων, ιδεών και τεχνολογιών που θα παραμείνουν στη χώρα,
ε) στην ανάσχεση της τάσης εκπατρισμού των νέων της χώρας για προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού και στην ανάσχεση των συνακόλουθων άμεσων επιπτώσεων στην εθνική οικονομία και
στ) στον επαναπατρισμό Ελλήνων ακαδημαϊκών και επιστημόνων για εργασία σε αντίστοιχο πανεπιστημιακό περιβάλλον στη χώρα μας.
Β Τρίμηνο 2025: Έγκριση 2 Προγραμμάτων Σπουδών των 2 Μη Κρατικών Μη Κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων
Δ Τρίμηνο 2025: Έναρξη λειτουργίας 2 Ιδρυμάτων Μη Κρατικών μη Κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων
9. Αναβάθμιση καλλιτεχνικής εκπαίδευσης-Ίδρυση και λειτουργία Ιδρύματος Παραστατικών Τεχνών
Iδρυση της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών (ΑΣΠΤ) ως ενός νέου ΑΕΙ, που θα οργανώνει προγράμματα σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου, απονέμοντας τίτλους σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης – Με την ίδρυση της ΑΣΠΤ, θεσπίζεται το νομοθετικό πλαίσιο για την παροχή εκπαίδευσης στα πεδία της δραματικής τέχνης, της ορχηστικής τέχνης και της μουσικής ερμηνείας και σύνθεσης, αναβαθμίζοντας με τον τρόπο αυτό τις σπουδές των παραστατικών τεχνών και προάγοντας την καλλιτεχνική επιστημονική γνώση και έρευνα.
Α Τρίμηνο 2025: Κατάθεση στη Βουλή – Δημοσίευση σε ΦΕΚ.
Β Τρίμηνο 2025: Έγκριση προγράμματος σπουδών από ΕΘΑΑΕ.
Γ Τρίμηνο 2025: Έναρξη λειτουργίας ΑΣΠΤ.
Αναλυτικά
Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή
Κεντρική θέση στον προγραμματισμό της τριετίας για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή έχει το έργο «Νέο, ανοικτό, συμπεριληπτικό σχολείο, προσανατολισμένο στις δεξιότητες του 21ου αιώνα». Στόχος, η διασφάλιση της ποιότητας και αποτελεσματικότητας ενός συμπεριληπτικού, βιώσιμου, αειφόρου και αποτελεσματικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Επιδιώκοντας τη βελτίωση των επιδόσεων των Ελλήνων μαθητών στους δείκτες PISA, ώστε η χώρα να προσεγγίσει τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ έως το 2027, έχει υπογραφεί το σχετικό πρόγραμμα συνεργασίας με τον οργανισμό. Για την υλοποίηση της παραπάνω στρατηγικής επιλογής του Υπουργείου, προγραμματίζεται να επεκταθεί περαιτέρω το δίκτυο των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, ενώ θα συνδυαστεί με την ίδρυση και λειτουργία Αθλητικών Σχολείων και είκοσι δύο (22) Πρότυπων Ωνάσειων σχολείων, καθώς και με τη θεσμοθέτηση της εισαγωγής του προγράμματος ΙΒ (International Baccalaureate) στα Πρότυπα Σχολεία.
Θεσμοθετείται, επίσης, το πλαίσιο λειτουργίας των Κέντρων Μελέτης, ενώ έργα βαρύνουσας σημασίας αποτελούν η υλοποίηση του Προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» για την ανακαίνιση σχολικών εγκαταστάσεων, καθώς και η ψηφιοποίηση του σχολείου (Ψηφιακό φροντιστήριο /αυτόνομες τάξεις/ απλοποίηση διαδικασιών).
Ανώτατη Εκπαίδευση
Ως προς την Ανώτατη Εκπαίδευση, για το 2025 προωθείται η λειτουργία των πρώτων μη κρατικών πανεπιστημίων. Επιπλέον, στο πλαίσιο της διεθνοποίησης των ελληνικών πανεπιστημίων, ελληνικά πανεπιστήμια σε συνεργασία με ξένα, προχωρούν για πρώτη φορά σε συμπράξεις που οδηγούν στην απόκτηση κοινών ή/και διπλών πτυχίων (joint/dual degrees).
Οι πρωτοβουλίες αυτές εισφέρουν στη διαμόρφωση ενός διεθνοποιημένου «Ελεύθερου Πανεπιστημίου», με ενίσχυση της εξωστρέφειας και της διαλειτουργικότητας και με άξονες τη μείωση της φυγής εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού στο εξωτερικό (brain drain), μετατρέποντας τη χώρα σε πόλο έλξης επιστημόνων (brain gain). Τέλος, δρομολογείται η ανέγερση νέων φοιτητικών εστιών μέσω ΣΔΙΤ.
Στην Ανώτατη Εκπαίδευση, θα συνεχιστεί, με στόχο την ολοκλήρωση στο τέλος του 2025, η υλοποίηση των δράσεων για τη διεθνοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, την υποστήριξη της ΕΘΑΑΕ, την εφαρμογή του Συστήματος Διασφάλισης της Ποιότητας στα ΑΕΙ και την Πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων με βάση τις εκροές του υφιστάμενου συστήματος
Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση
H στρατηγική για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση (ΕΕΚ&ΔΒΜ) 2025-2027 περιλαμβάνει τους στόχους για την ενίσχυση των εκπαιδευτών ενηλίκων, τον εκσυγχρονισμό της μαθητείας, την ανάπτυξη ψηφιακών, ήπιων και πράσινων δεξιοτήτων και την ευρεία συμμετοχή κοινωνικών εταίρων στα σχήματα μαθητείας και στην πρακτική άσκηση. Επιπλέον, η στρατηγική της επόμενης περιόδου, αποσκοπεί στην προσαρμογή της ΕΕΚ στην αγορά εργασίας, στην ολιστική επικαιροποίηση του μαθησιακού περιεχομένου στην ΕΕΚ & ΔΒΜ, στην ανάδειξη των ευκαιριών σταδιοδρομίας μέσω του επαγγελματικού προσανατολισμού και της παρακολούθησης των αποφοίτων, στην στήριξη ευάλωτων ομάδων, στη σύνδεση αριστείας με συμπερίληψη, στην ενίσχυση της ελκυστικότητας της ΕΕΚ, στη διάχυση του κύκλου ποιότητας σε όλες τις δράσεις ΕΕΚ & ΔΒΜ και τέλος, στην ανάδειξη της αξίας της συμμετοχικότητας.
Προγραμματίζεται η ίδρυση δύο (2) επιπλέον Κλαδικών Συμβουλίων Δεξιοτήτων, με στόχο τη βελτίωση της σύζευξης μεταξύ ζήτησης και προσφοράς δεξιοτήτων, η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των Συμβουλίων Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας ως προς τη διάγνωση των τοπικών αναγκών, με τον συντονισμό και τις συνέργειες μεταξύ της ΕΕΚ και της αγοράς εργασίας σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
Επιπλέον, δρομολογούνται η διαμόρφωση και η εφαρμογή πλαισίου αξιολόγησης δομών ΕΕΚ, η ενίσχυση του θεσμού των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) και η έκδοση νέου κανονισμού λειτουργίας τους. Παράλληλα, έμφαση αναμένεται να δοθεί στον εξορθολογισμό της διαδικασίας ανάπτυξης μηχανισμού αποτύπωσης της συμμετοχής των ενηλίκων σε προγράμματα Διά Βίου Μάθησης, σε συνδυασμό με την επέκταση του δικτύου των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης Ίδρυση (ΕΣΚ) και τη λειτουργία δύο (2) επιπλέον ΕΣΚ.
Τέλος, στον προγραμματισμό περιλαμβάνονται η έκδοση αποφάσεων επαγγελματικής ισοδυναμίας και προσόντων από το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) και η ίδρυση Μηχανισμού παρακολούθησης, επικαιροποίησης και ανατροφοδότησης Οδηγών Κατάρτισης. Ο προγραμματισμός επίσης περιλαμβάνει τη συνέχιση χρηματοδότησης στο ΠΑΔΚΣ 2021-2027 των έργων για τη Μαθητεία μεταλυκειακού έτους των ΕΠΑΛ.
Ομοίως μέσω ΠΑΔΚΣ 2021-2027, αναμένεται η έναρξη υλοποίησης -μεταξύ άλλων- των έργων «Αναβάθμιση και επικαιροποίηση της εκπαίδευσης εκπαιδευτών ενηλίκων», «Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ) των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ)», «Παρατηρητήριο Μετάβασης των Αποφοίτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης προς την Αγορά Εργασίας», «Επιμορφωτικό πρόγραμμα του γενικού πληθυσμού για την απόκτηση δεξιοτήτων τηλεργασίας» και «Ολοκληρωμένο πλέγμα δράσεων για την αντιμετώπιση του φαινομένου του χρηματοοικονομικού αναλφαβητισμού».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 5/03
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση