Τα αποτελέσματα της έρευνας PISA 2022, η οποία αξιολογεί τις επιδόσεις των μαθητών στις βασικές εκπαιδευτικές δεξιότητες, έφεραν στην επιφάνεια σοβαρές αδυναμίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών, σε τομείς όπως τα μαθηματικά, η επιστήμη και η κατανόηση κειμένου, παρουσίασαν σημαντική πτώση σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης, με πολλές φωνές από τον εκπαιδευτικό κόσμο και ειδικούς να επικρίνουν τις μεταρρυθμίσεις και τις πολιτικές που εφαρμόστηκαν υπό την καθοδήγηση της κυβέρνησης. Η εφαρμογή του συστήματος της βάσης εισαγωγής στα πανεπιστήμια, καθώς και η εστίαση σε αυστηρότερους ελέγχους της εκπαιδευτικής διαδικασίας, φαίνεται να μην απέδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αντί να οδηγήσουν σε μια ουσιαστική αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης, οι μεταρρυθμίσεις φαίνεται να έχουν εντείνει τις δυσκολίες των μαθητών, ενώ ταυτόχρονα δεν έδωσαν λύσεις στα υποκείμενα προβλήματα του συστήματος.
Ένας από τους βασικούς λόγους για την πτώση των επιδόσεων φαίνεται να είναι η συνεχής αύξηση των απαιτήσεων από τους μαθητές, χωρίς να συνοδεύεται από τις αντίστοιχες βελτιώσεις στις υποδομές και το εκπαιδευτικό προσωπικό. Η έλλειψη των δασκάλων, η ελλιπής υλικοτεχνική υποστήριξη και η αυξημένη πίεση στους μαθητές δημιουργούν ένα ασφυκτικό περιβάλλον, το οποίο τελικά οδηγεί σε απογοητευτικά αποτελέσματα. Παράλληλα, η απόφαση για εισαγωγή πιο αυστηρών εξετάσεων στα πανεπιστήμια χωρίς να έχουν ενισχυθεί οι βάσεις εκπαίδευσης στα σχολεία φαίνεται να έχει επιδεινώσει την κατάσταση, αντί να προσφέρει μια ρεαλιστική λύση.
Οι κριτικές από την εκπαιδευτική κοινότητα είναι έντονες και καταγγέλλουν την απουσία ενός συνεκτικού και ολοκληρωμένου σχεδίου για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Η έλλειψη επενδύσεων σε υποδομές, η ελάχιστη στήριξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες και η γενικότερη αναποτελεσματικότητα των μεταρρυθμίσεων έχουν αφήσει το εκπαιδευτικό σύστημα σε μια κατάσταση ανασφάλειας και απογοήτευσης. Παρά τις φιλόδοξες εξαγγελίες της κυβέρνησης, η εφαρμογή αυτών των πολιτικών δεν συνοδεύτηκε από την αναγκαία υποστήριξη στο έδαφος, γεγονός που έχει οδηγήσει στη μείωση των επιδόσεων των μαθητών.
Η Σοφία Ζαχαράκη σημείωσε για το θέμα: «Στις δράσεις του Ι.Ε.Π. περιλαμβάνονται τα ακόλουθα: -Ανάπτυξη Τράπεζας Θεμάτων στη λογική των ερωτήσεων και της φιλοσοφίας της έρευνας PISA (έχει ήδη αναπτυχθεί το πρώτο τμήμα της και βρίσκεται στη διεύθυνση https://skills4life.gr/). -Ενσωμάτωση στους οδηγούς των εκπαιδευτικών όλων των μαθημάτων και ιδιαίτερα στα βασικά αντικείμενα που εξετάζει η έρευνα PISA (κατανόηση κειμένου, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες), δραστηριοτήτων όπως είναι η διερεύνηση ανοικτού τύπου προβλημάτων, η αποτύπωση εναλλακτικών λύσεων και ιδεών, η απάντηση ερωτημάτων του τύπου «τι θα συνέβαινε αν….», «πώς θα αντιμετωπίζατε εσείς …», μεθόδων αξιολόγησης δημιουργικών δραστηριοτήτων, κοκ. Σε ό,τι αφορά την έρευνα PISA 2025, πάνω από 8.500 μαθητές/τριες, και 500 εκπαιδευτικοί ως συντονιστές συμμετείχαν στη διεξαγωγή της έρευνας σε 245 Γυμνάσια και Λύκεια σε όλη τη χώρα. Στην έρευνα αξιολογήθηκαν τα επίπεδα εγγραμματισμού των μαθητών/τριών στην Ελλάδα στα βασικά πεδία των Φυσικών Επιστημών, της Κατανόησης Κειμένου και των Μαθηματικών καθώς και στα πρόσθετα πεδία των Αγγλικών (Foreign Language Assessment) και της Μάθησης για τον Ψηφιακό Κόσμο (Learning in a Digital World).
Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη οι εξής ενέργειες: • Η Προγραμματική Συμφωνία του ΥΠΑΙΘΑ με το Παν/μιο Ιωαννίνων για τον εμπλουτισμό της Τράπεζας Θεμάτων skills4life και την ερευνητική αξιοποίηση των δεδομένων της έρευνας PISA. • Ο εμπλουτισμός της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας της Α’ Λυκείου με σημαντικό αριθμό θεμάτων τύπου PISA, προκειμένου να αξιοποιηθούν συστηματικά την επόμενη σχολική χρονιά. • Η ανίχνευση ελλειμμάτων στο επίπεδο των γνώσεων και δεξιοτήτων των μαθητών/τριών στην Ελλάδα με στόχο στοχευμένες παρεμβάσεις και βελτιώσεις στα Προγράμματα Σπουδών, κ.λπ.
Επίσης, έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση 36.264 διαδραστικών πινάκων σε κάθε σχολική αίθουσα από την Ε΄ Δημοτικού έως και την Γ΄ Λυκείου. Η εκπαίδευση καθίσταται έτσι πιο δημιουργική, καθώς οι μαθητές/τριες μέσα από τα πλέον σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία, μπορούν να έχουν πολλαπλές πηγές μάθησης. Μάλιστα έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για τη χορήγηση 16.847 συστημάτων κυρίως για την Α έως Δ Δημοτικού».
Δείτε εδώ την ερώτηση
Δείτε εδώ την απάντηση της Σ. Ζαχαράκη
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ