Thumbnail
Οι Έλληνες Βιολόγοι δε διεκδικούν τίποτα παραπάνω από ότι η ίδια η κοινωνική αναγκαιότητα επιτάσσει

Η θέση της Βιολογίας στο Ελληνικό Σχολείο και τα Νέα Προγράμματα Σπουδών

DNA, Αντιβιοτικά, Εμβόλια, Καρκίνος, AIDS, Εξαρτησιογόνες Ουσίες, Βιοποικιλότητα, Οικοσυστήματα, Εξέλιξη, Σεξουαλική Αγωγή, Εξωσωματική Γονιμοποίηση, Διατροφή, Μεσογειακή Αναιμία, Σύνδρομο Down, Προγεννητικός Έλεγχος, Βιοτεχνολογία, Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί, Βλαστοκύτταρα...

Οι παραπάνω είναι λίγοι μόνο από τις δεκάδες βιολογικών όρων που θα συναντήσει κάποιος ανοίγοντας μια κυριακάτικη εφημερίδα...πράγματα που οφείλει να γνωρίζει ο αυριανός πολίτης.

Η Βιολογία είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη επιστήμη διεθνώς. Η επιστήμη που γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ θετικών και ανθρωπιστικών επιστημών. Κι όμως, στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα η Βιολογία παραμένει ένα μάθημα υποβαθμισμένο με ελάχιστο αριθμό ωρών.

Την κατάσταση αυτή έρχεται να υποβαθμίσει περαιτέρω η (με διαρροές) εξαγγελία του νέου προγράμματος για το Γυμνάσιο και το Λύκειο.

Στο Γυμνάσιο αντικαθίσταται το δίωρο μάθημα της Βιολογίας Α’ Γυμνασίου με ένα μονόωρο Φυσικής ενώ εισάγεται ένα μονόωρο μάθημα Βιολογίας στην Β΄ Γυμνασίου. Πρόκειται περί βαρύτατου ατοπήματος.  Η ύλη της Βιολογίας Α' Γυμνάσιου είναι η λογική συνεχεία για ένα παιδί της ΣΤ' Δημοτικού στην προσαρμογή του στο Γυμνάσιο. Πρόκειται για ένα πολύ επιτυχημένο μάθημα στο οποίο οι μαθητές μάθαιναν πώς λειτουργεί το σώμα τους. Τα μονόωρα μαθήματα δεν δίνουν τον απαιτούμενο χρόνο για εμβάθυνση, ενώ οι μαθητές της Α' Γυμνασίου θα δυσκολευτούν πολύ να κατανοήσουν τις αφηρημένες έννοιες της Φυσικής. Η μονόωρη Βιολογία στη Β΄ Γυμνασίου θα μαστίζεται εξ' αρχής από τις παθογένειες των μονόωρων μαθημάτων. Είναι προφανές ότι οι ιθύνοντες δεν έχουν καμία σχέση με παιδαγωγικές αρχές και εφαρμόζουν τις πιο αντιπαιδαγωγικές πρακτικές, μόνο και μόνο για να τους βγουν οι αριθμοί των εκπαιδευτικών.

Στο Λύκειο η Βιολογία μαστιζόταν από την κατάρα των μονόωρων μαθημάτων. Παρόλα αυτά, όλα τα ελληνόπουλα διδάσκονταν Βιολογία Γενικής Παιδείας ενώ υπήρχε η Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης της Γ΄ Λυκείου που μέσω της Θετικής Κατεύθυνσης μπορεί να οδηγήσει σε όλες τα Τμήματα του 2ου, 3ου και 4ου Επιστημονικού Πεδίου. Στο νέο σύστημα η Βιολογία της Α’ Λυκείου γίνεται δίωρη (αναμφισβήτητα θετικό γεγονός), η Βιολογία της Β’ Λυκείου παραμένει ως έχει (ενώ είναι ορθό να γίνει δίωρη) και από εκεί και πέρα αρχίζουν τα παράξενα της ελληνικής πραγματικότητας. Προβλέπεται διδασκαλία 8 ωρών εβδομαδιαίως (!!!) Βιολογίας Κατεύθυνσης στη Γ’ Λυκείου η οποία θα είναι επιλεγόμενο μάθημα (σε αντιπαράθεση με τα Μαθηματικά) για όσους επιλέξουν να είναι υποψήφιοι για τα Τμήματα του 3ου Επιστημονικού Πεδίου. Καταρχήν είναι αστείο και μόνο το γεγονός ότι η Βιολογία δε θα είναι βασικό και υποχρεωτικό μάθημα για τις Σχολές Επιστημών Υγείας και τα Τμήματα Βιοεπιστημών. Ποιος διεστραμμένος νους σκέφτηκε ότι οι υποψήφιοι για τα Τμήματα Ιατρικής θα εξετάζονται στα Μαθηματικά αλλά όχι στη Βιολογία; Η Βιολογία είναι απαραίτητη όχι μόνο για αυτά τα Τμήματα αλλά και για τα Γεωτεχνικά Τμήματα, τα Τμήματα Περιβάλλοντος, τα Παιδαγωγικά, τα Τμήματα Φυσικής Αγωγής και τα Τμήματα Θετικών Επιστημών.  Η απλή και παιδαγωγική λογική λέει ότι θα έπρεπε να έχουμε λιγότερες ώρες Βιολογίας Κατεύθυνσης που θα διδάσκεται σε όλους τους μαθητές που ενδιαφέρονται για τα Τμήματα του 2ου, 3ου και 4ου Επιστημονικού Πεδίου, θα επιτρέπει την κινητικότητα ανάμεσα στα τρία αυτά Πεδία των Θετικών/Τεχνολογικών Επιστημών και θα έχει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας για τα Τμήματα των Βιολογικών Επιστημών.

Τέλος, καμία έκπληξη δεν προκάλεσε το γεγονός ότι στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Νέου Επαγγελματικού Λυκείου δεν περιλαμβάνεται ούτε μία ώρα Βιολογίας! Οι μαθητές μπορεί να κάνουν 23 ώρες εβδομαδιαίως μαθήματα γενικής παιδείας στην Α΄ τάξη, 12 στη Β΄ και 12 στη Γ΄, χωρίς σ' αυτές τις 47 ώρες να υπάρχει έστω μία ώρα Βιολογίας Γενικής Παιδείας...

Οι Έλληνες Βιολόγοι δε διεκδικούν τίποτα παραπάνω από ότι η ίδια η κοινωνική αναγκαιότητα επιτάσσει και η εκπαιδευτική πραγματικότητα, παγκοσμίως, αναγνωρίζει, μάλιστα ως αυτονόητο. Δυστυχώς στην Μνημονιακή Ελλάδα του 2013 η απλή λογική φαντάζει ακόμα μακρινό ενδεχόμενο…

 

Γεώργιος Βέρροιος
Βιολόγος - Ph.D., M.Sc.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

mathites foitites
Απεργία 9 Απριλίου: Μαθητές και εκπαιδευτικοί στους δρόμους – «Ζούμε Τέμπη καθημερινά»
Απεργία 9 Απριλίου: Διαδηλώνουν μαθητές και εκπαιδευτικοί - Δυναμική συμμετοχή όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης στην πανελλαδική απεργία
Απεργία 9 Απριλίου: Μαθητές και εκπαιδευτικοί στους δρόμους – «Ζούμε Τέμπη καθημερινά»
xionias k asty
Παγετός, χιόνια και χαμηλές θερμοκρασίες σε όλη την Ελλάδα αλλά και επιστροφή της Άνοιξης την Κυριακή των Βαΐων
Παρά τη χειμωνιάτικη «ανάπαυλα», η Μεγάλη Εβδομάδα προβλέπεται ανοιξιάτικη, με τις θερμοκρασίες να ξεπερνούν τους 20°C από τις αρχές της. Ο καιρός...
Παγετός, χιόνια και χαμηλές θερμοκρασίες σε όλη την Ελλάδα αλλά και επιστροφή της Άνοιξης την Κυριακή των Βαΐων
antigrafi
Αυτές τις 2 λέξεις μόνο οι γνώστες γράφουν αλάνθαστα. Εσείς;
Η ελληνική γλώσσα είναι πλούσια και πολυδιάστατη, αλλά μερικές φορές οι ομοιοκαταληξίες ή η παρόμοια εκφορά λέξεων μπορεί να δημιουργήσουν σύγχυση...
Αυτές τις 2 λέξεις μόνο οι γνώστες γράφουν αλάνθαστα. Εσείς;