Ξεκίνησε με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας η λειτουργία του τέταρτου έτους μαθητείας των ΕΠΑΛ. Με πενιχρά αποτελέσματα τη φετινή χρονιά, όμως με περισσή διάθεση από την κυβέρνηση να προωθήσει το θεσμό αυτό. Στόχος της προωθούμενης πολιτικής είναι η συρρίκνωση του Δημόσιου πυλώνα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης μέσω της ιδιωτικοποίησης και η παράδοση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στις επιχειρήσεις προς όφελος της κερδοφορίας τους. Άλλωστε, το ενιαίο σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ) είναι βασικός στόχος των πολιτικών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ.
Αυτόν τον σχεδιασμό υπηρετεί η νέα διοικητική δομή του Υπουργείου Παιδείας, με τον Υφυπουργό Μπαξεβανάκη Δ. να έχει την διοικητική ευθύνη της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, την δια Βίου Μάθηση και τον ΕΟΠΠΕΠ.
Τι έγινε φέτος στα ΕΠΑΛ: είχαμε μείωση του αριθμού των τομέων στη β τάξη και άρα και των ειδικοτήτων του χρόνου στην τρίτη. Είχαμε συρρίκνωση του ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος σπουδών, χωρίς την πρόβλεψη για αναπλήρωσή τους μέσα στο δημόσιο σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Καθιερώθηκε ανελαστικός κατώτατος αριθμός ανά τμήμα, καθιερώθηκε η επανεξέταση των τομέων κάθε χρόνο, καθώς και ο «χαρακτηρισμός φοίτησης» στο μέσο της χρονιάς.
Από την άλλη μεριά γνωρίζουμε ότι σκοπός της κυβέρνησης είναι απόλυτη συρρίκνωση της Λυκειακής βαθμίδας και τη μετατροπή της σε ένα επιλεκτικό σχολείο για λίγους που έχουν την οικονομική δυνατότητα. Το μέλλον του μεγαλύτερου μέρους των μαθητών που, εκ των πραγμάτων, δεν θα μπορούν να τελειώσουν ούτε το Επαγγελματικό Λύκειο, θα είναι να οδηγηθούν μέσω της μαθητείας στην αγορά εργασίας, ως εργατικό δυναμικό στο όνομα της εκπαίδευσης.
Με «χλωμή» την προοπτική να αποκτούν πτυχίο ειδικότητας, επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης του αντίστοιχου επιπέδου, αφού θα χρειαστεί να πιστοποιηθούν μέσω πανελλαδικού τύπου εξετάσεων από τον ΕΟΠΠΕΠ. Η βιομηχανία των πιστοποιήσεων θα γίνει το εργαλείο για στρατιές εργαζομένων χωρίς τυπικά προσόντα στο μέλλον.
Με το όλο εγχείρημα πέρα από το ότι τσακίζονται με πολλούς τρόπους τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, μετατρέποντας ένα μεγάλο κομμάτι της λειτουργίας των ΕΠΑΛ σε «γραφείο ευρέσεως εργασίας», οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αναλάβουν ρόλο υποταγής και «νουθέτησης» των μαθητών σε μια κοινωνία ζούγκλα.
Με την υλοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου δίνονται νέες επιδοτήσεις και κίνητρα στις επιχειρήσεις με το 65% της αμοιβής των μαθητευόμενων να επιδοτείται από το κράτος. Η μαθητεία έρχεται να λύσει μέσα σε άλλα και την ανακύκλωση του εργατικού δυναμικού.
Ήδη το Υπουργείο Εργασίας, μέσω της εφαρμογής των νέων προγραμμάτων κατάρτισης και εγγυημένης απασχόλησης (voucher) του ΕΣΠΑ 2016 – 2020, ανοίγει το δρόμο της μαζικής πιστοποίησης από ιδιωτικούς φορείς, μέσω εξετάσεων και επί πληρωμή, ειδικοτήτων της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης –που απαιτούν σπουδές χρόνων-για αποφοίτους Γυμνασίου. Φυσικά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ διατήρησε άθικτο το καθεστώς που είχαν συμφωνήσει ΝΔ – ΠΑΣΟΚ.
«Ο μαθητευόμενος εκπαιδεύεται σε ειδικότητα βάσει συγκεκριμένου προγράμματος και εξειδικεύεται σε αντικείμενο το οποίο ενδιαφέρει την επιχείρηση σε συνεργασία με το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς», αναφέρει το κείμενο για το «Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και της Μαθητείας», που εκπόνησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ –ΑΝΕΛ.
Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει εκπαιδευτική διαδικασία στο χώρο εργασίας. Πολύ περισσότερο να θεωρείται ότι ο χώρος εργασίας μπορεί να αντικαταστήσει ή να συμπληρώσει το σχολείο υλοποιώντας μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, πριν ακόμη ολοκληρωθούν οι σπουδές και άρα χωρίς να έχει ο μαθητής ολοκληρωμένη γνώση για την ειδικότητά στην οποία εκπαιδεύεται.
Αλλά και το εργασιακό μέλλον των εκπαιδευτικών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης προβλέπεται ζοφερό. Το Υπ. Παιδείας αφού παίρνει όλα τα μέτρα συρρίκνωσης των ΕΠΑΛ, δημιουργώντας μεγάλα πλεονάσματα εκπαιδευτικών, παρουσιάζει τώρα τη μαθητεία ως το μόνο δρόμο κάλυψης των συναδέλφων. Με τον εκβιασμό και το φόβο επιδιώκει τη "συναίνεση" των σχολείων.
Η μαθητεία θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό ποιοί τομείς θα επιβιώσουν σε βάθος χρόνου. Τα συστήματα της Δια Βίου μάθησης δεν προβλέπουν εκπαιδευτικούς αλλά εκπαιδευτές απ’ την αγορά εργασίας. Η μείωση του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού της Δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης προβλέπεται να είναι ραγδαία στο άμεσο μέλλον, με την ενσωμάτωσή της στο σύστημα της Δια Βίου Μάθησης .Το εργασιακό μοντέλο που θα κυριαρχήσει θα είναι οι ελαστικές σχέσεις εργασίας, και η ωρομισθία, σύμφωνα με το εργασιακόμοντέλο των ΙΕΚ και των σχολών ΟΑΕΔ.
Επιπλέον ο εκπαιδευτικός χάνει το αποκλειστικό ρόλο του δασκάλου. Αποκτά και τον ρόλο του επόπτη εργασίας, αφού «επιβλέπει την τήρηση των όρων της σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ μαθητευόμενου, επιχείρησης…». Δηλαδή είναι υπεύθυνος να ελέγχει, μεταξύ άλλων, αν ο μαθητευόμενος πληρώνεται απ’ τον εργοδότη του στο ποσό που του αναλογεί, αν η επιχείρηση καλύπτει τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας και παρά πολλά ακόμη.
Δεν μας είναι αδιάφορη η πιεστική πραγματικότητα ούτε η επαγγελματική προοπτική των μαθητών μας. Γνωρίζουμε ότι ακόμα και αυτοί οι απαράδεκτοι όροι της λεγόμενης «μαθητεία» φαντάζουν ως μια, έστω και προσωρινή, διέξοδος για πολλούς αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Ως εκπαιδευτικοί όμως οφείλουμε να παλεύουμε στο πλευρό της νέας γενιάς για μόρφωση και ζωή, για δουλειά με δικαιώματα. Διδάσκουμε, με τη στάση μας, τις αξίες της συλλογικότητας, της διεκδίκησης μέσα στο σχολείο και κυρίως μέσα στο χώρο δουλειάς, την ανάγκη της οργανωμένης πάλης μέσα από τα σωματεία σε κάθε χώρο δουλειάς.
Άμεσα απαιτούμε:
●Να μπει Φραγμός στο νέο εργασιακό μεσαίωνα μέσω μαθητείας. Κατάργηση της πρόσφατης ρύθμισης για την ΤΕΕ (Δομή ΕΠΑΛ, τέταρτο έτος μαθητείας - τζάμπα εργασία για τους εργοδότες -πιστοποίηση, Επαγγελματικές Σχολές μετά το Γυμνάσιο σύμφωνα με την πρόταση Λιάκου)
● Να μπει Φραγμός στην υποχρεωτική κινητικότητα των εκπαιδευτικών στη «μη τυπική» εκπαίδευση.
●Καμιά μείωση οργανικών θέσεων – οργανικές τοποθετήσεις για όλους τους εκπαιδευτικούς στη δημόσια εκπαίδευση. Καμιά υποχρεωτική μετακίνηση εκπαιδευτικού.
●Καμιά συγχώνευση, κατάργηση τμημάτων, σχολείων, ειδικοτήτων. 20 μαθητές στο τμήμα, 15 στις κατευθύνσεις και 10 στα εργαστήρια. Αναβάθμιση και ανανέωση εργαστηριακού εξοπλισμού. Κάθε μαθητής/τρια να έχει δυνατότητα παρακολούθησης της ειδικότητας που επιλέγει στο ΕΠΑΛ της περιοχής του.
●Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών. Όχι στην κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων.
●Το σχολείο και ο σύλλογος διδασκόντων δεν πρέπει να αναλάβει το ρόλο του διαμεσολαβητή με τις επιχειρήσεις και την αγορά εργασίας.Τα σχολεία δεν πρέπει να μετατραπούν σε γραφεία ευρέσεως εργασίας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη