Thumbnail
Πολύ ωραία τα προβλεπόμενα, σε θεωρητική βάση, για την αξιολόγηση όμως πρακτικά μάλλον ανεφάρμοστα ή καλύτερα θα παραμείνουν στον τύπο μάλλον και όχι στη ουσία.

 

ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΞΕΝΟΦΩΝ ΒΑΜΒΑΚΕΡΟΣ,

Χημικός,

Δντής Λυκείου

Πολύ ωραία τα προβλεπόμενα, σε θεωρητική βάση, για την αξιολόγηση όμως πρακτικά μάλλον ανεφάρμοστα ή καλύτερα θα παραμείνουν στον τύπο μάλλον και όχι στη ουσία. Κι' αυτό πέρα από τις πολιτικές και συνδικαλιστικές αντιρρήσεις για τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα και την αξιοκρατία των διαδικασιών, αντιρρήσεις οι οποίες είναι εύλογες με βάση το ιστορικό όλες τις προηγηθείσες αξιολογήσεις και μάλιστα σε επίπεδο θέσεων ευθύνης. Ας δει κάποιος τις πρόσφατες διαδικασίες επιλογής των επικεφαλής των εκπαιδευτικών περιφερειών.

Όμως σκοπό αυτού του μικρού πρώτου σχολίου δεν αποτελούν τα παραπάνω, τα οποία σίγουρα θα αναλυθούν από τους αρμόδιους, αλλά ο εντοπισμός ανεπαρκειών και ανοικτών ζητημάτων στο σχεδιασμό της αξιολόγησης όπως προτείνεται. Με καλή διάθεση για να συμβάλλω θετικά στη διαδικασία διαλόγου, αισθάνομαι την ανάγκη πολύ σύντομα να εντοπίσω τα εξής προβλήματα.

Μπορεί ο διευθυντής του σχολείου μόνος του να γνωρίζει την απόδοση κάθε εκπαιδευτικού σε όλα τα σημεία που προτείνονται; Στο λύκειο που υπηρετώ το σύνολο των καθηγητών μαζί με τους αποσπασμένους ξεπερνά τους 30. Βεβαίως έχω εικόνα για την υπηρεσιακή τους συνέπεια αλλά όχι πλήρη εικόνα για όλα όσα προβλέπονται: "Η κατηγορία Υπηρεσιακή Συνέπεια και Επάρκεια περιλαμβάνει τα κριτήρια: α. τυπικές υπαλληλικές υποχρεώσεις, β. συμμετοχή στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της, γ. επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς." Μπορεί πχ  να γνωρίζει ένα δντής όλη την "επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς" τόσων εκπαιδευτικών; Οι λέξεις κλειδιά είναι "συμμετοχή στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της" δηλαδή η επιλογή που προκρίθηκε όχι τυχαία, και από εμένα, στο ερωτηματολόγιο του Υπουργείου. Μία θεσμοθετημένη και καλά οργανωμένη αυτοαξιολόγησή της σχολικής μονάδας μπορεί να δώσει απαντήσεις στα ζητήματα αυτά αλλά και στα ακόμα μεγαλύτερα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου από το σχολικό σύμβουλο. Αν είναι δύσκολα τα προηγούμενα, τότε πώς άραγε ο σχολικός σύμβουλος θα αξιολογήσει τους εκπαιδευτικούς 5,6-10 σχολείων σε τόσους ευαίσθητους τομείς του έργου τους, όπως προβλέπεται από το προς διαβούλευση σχέδιο. Εκπαιδευτικούς που πιθανά δε γνωρίζει, σε σχολεία και σε σχολικά και κοινωνικά περιβάλλοντα που πιθανά γνωρίζει λίγο ή καθόλου. Ο κάθε σχολικός σύμβουλος όσο έμπειρος και αν είναι, δεν είναι δυνατόν να έχει πλήρη εικόνα για κάθε εκπαιδευτικό, κάθε ειδικότητας, σε κάθε σχολείο. Συνεπώς θα καταφύγει και αυτός αναγκαστικά  στη γνώμη του δντή του σχολείου. Όσο καλή εποπτεία και να έχω εγώ ως δντής, όσο καλή σχέση και να έχω με τη σχολική κοινότητα (μαθητές και γονείς), μπορώ να κρίνω επαρκώς, όντας χημικός, το διδακτικό έργο ενός φιλολόγου στα Λατινικά κατεύθυνσης; Παρεμπιπτόντως και ο Παιδαγωγικός σύμβουλος του σχολείου, εξαίρετος σε όλα, είναι επίσης χημικός. Νομίζω δε χρειάζονται πολλά ακόμα επιχειρήματα για την υποστήριξη του ισχυρισμού ότι οι διαδικασίες αξιολόγησης θα παραμείνουν στον τύπο μάλλον και όχι στη ουσία.

Υπάρχει πρόταση. Επανέρχομαι στον ισχυρισμό ότι "μία θεσμοθετημένη και καλά οργανωμένη αυτοαξιολόγησή της σχολικής μονάδας μπορεί να δώσει απαντήσεις στα ζητήματα αυτά αλλά και στα ακόμα μεγαλύτερα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου". Στα περισσότερα από 15 χρόνια που ασχολούμαι με μεταπτυχιακές σπουδές και έρευνα στην εκπαίδευση, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Λονδίνο-Βρυξέλλες), έχω πολλές φορές προτείνει σε διασκέψεις, ημερίδες, συνέδρια κλπ τη θεσμοθέτηση επιστημονικών τομέων στα σχολεία (φιλολογίας, μαθηματικών, φυσικών επιστημών, κοινωνικών/πολιτικών/οικονομικών επιστημών, τεχνολογίας/πληροφορικής, κλπ). Οι τομείς αυτοί να είναι πλήρως  θεσμοθετημένοι και οργανωμένοι, με τακτικές συνεδριάσεις και Υπευθύνους οι οποίοι θα συνεργάζονται άμεσα με τη Δνση του σχολείου και τη σχολική κοινότητα. Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές και άλλες χώρες υπάρχουν τμήματα/τομείς (Departments) στα σχολεία και αποτελούν τη βάση προώθησης κάθε καινοτομίας αλλά και της αυτοαξιολόγησης. Γιατί οι εκπαιδευτικοί ενός τέτοιου τομέα γνωρίζονται μεταξύ τους, συνεργάζονται, αλληλοϋποστηρίζονται, γνωρίζουν τα προβλήματα και τη γνώμη μαθητών και γονέων για τη δουλειά η οποία γίνεται.

Για να μη μακρηγορήσω άλλο είναι μία ενδεδειγμένη λύση ότι αποφάσεις και αν ληφθούν. Ο σύλλογος διδασκόντων μπορεί να καθορίζει τους τομείς ανάλογα με τις δυνατότητες και το μέγεθος του σχολείου. Οι τομείς θα μπορούν να εκλέγουν τους Υπευθύνους τους με βάση και προκαθορισμένα κριτήρια όπως αυξημένα προσόντα- αρχαιότητα-εμπειρία-αναγνώριση από τη σχολική κοινότητα. Οι προτάσεις των τομέων για τους Υπευθύνους τους μπορούν κατόπιν να εγκρίνονται από τη Δνση και το σύλλογο διδασκόντων για περισσότερο κύρος. Μπορεί να υπάρχουν επίσης μία σειρά κινήτρων για τους εκπαιδευτικούς για να αναλάβουν τέτοιες υπευθυνότητες, όπως μοριοδότηση για μελλοντικές θέσεις ευθύνης (πχ στο μισό από τα μόρια Υποδντή) ή/ και να προηγείται ο διατελέσας ως Υπεύθυνος τομέα στην επιλογή των Υποδντών κλπ. Φοβάμαι ότι η παροχή και οικονομικού κινήτρου είναι μάλλον δύσκολη αυτή την εποχή, όχι όμως αδύνατη. Πχ όπως οι Σύμβουλοι και οι Προϊστάμενοι Δνσεων έχουν κατά τη θητεία τους βαθμό Α, θα μπορούσε και θα έπρεπε να καθιερωθεί οι Δντές και Υποδντές σχολικών μονάδων να έχουν κατά τη θητεία τους τουλάχιστον βαθμό Β και οι Υπεύθυνοι τομέων τουλάχιστον βαθμό Γ.

Σε περίπτωση βέβαια που δεν τους έχουν ήδη, όπως αυτό συμβαίνει στην περιφέρεια, όπου υπηρετούν πολλοί νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί.

Θεωρώντας ότι οι προτάσεις  που αναφέρθηκαν, έστω και σε συντομία και σε μία πρώτη επεξεργασία, μπορούν να συμβάλλουν θετικά στο διάλογο, περιμένω σχόλια και άλλες τοποθετήσεις από συναδέλφους και υπευθύνους.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα