Thumbnail
Υπουργείο Παιδείας: Οι  τροπολογίες για τους καθηγητές των Πανεπιστημίων-ΤΕΙ

 

 

Περιέχεται στο Νόμο «Οργάνωση και λειτουργία Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης και Εθνικού Οργανισμού
 
Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού και άλλες διατάξεις»
 
 
Άρθρο 34
 
Θέματα Α.Ε.Ι
 
1. Η παρ. 5 του άρθρου 26 του ν. 3549/2007 (Α΄ 69)
 
τροποποιείται ως εξής: Η φράση «5. Μέλη Δ.Ε.Π. των
 
Α.Ε.Ι., που αποχωρούν λόγω συμπληρώσεως του ορίου
 
ηλικίας,…» τροποποιείται με τη φράση «5. Μέλη Δ.Ε.Π.
 
των Α.Ε.Ι.., που αποχωρούν λόγω συνταξιοδότησης,…».
 
2. Το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης α΄ της παρ. 11
 
του άρθρου 80 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195) όπως τροπο-
 
ποιήθηκε με το άρθρο 47 του ν. 4025/2011 (Α΄ 228) και
 
συμπληρώθηκε με τις διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 5
 
του ν. 4076/ 2012 (Α΄ 159) τροποποιείται ως εξής:
 
«11.α) Μέχρι την έκδοση των Οργανισμών των Ιδρυμά-
 
των για τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών
 
(Π.Μ.Σ.) και την εκπόνηση των διδακτορικών διατριβών
 
εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις του ν. 3685/2008
 
(Α΄ 148), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Για την εφαρ-
 
μογή των διατάξεων αυτών μετά την έκδοση των Οργα-
 
νισμών των Ιδρυμάτων, όπου γίνεται αναφορά σε σχο-
 
λές μεταπτυχιακών σπουδών νοούνται οι Σχολές των Ι-
 
δρυμάτων και όπου γίνεται αναφορά σε Γενική Συνέλευ-
 
ση Ειδικής Σύνθεσης νοείται η οικεία κοσμητεία.»
 
3. Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 77 του
 
ν. 4009/2011 (Α΄195) όπως τροποποιήθηκε με το
 
ν. 4076/2012 (Α΄159) τροποποιείται ως εξής:
 
«β) οι λέκτορες με θητεία που υπηρετούν ή έχουν ε-
 
κλεγεί χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία διορι-
 
σμού τους κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου ή ε-
 
κλεγούν μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου σε θέ-
 
σεις για τις οποίες έχει εκδοθεί προκήρυξη, έως τη δη-
 
μοσίευση του παρόντος νόμου, μπορούν να ζητήσουν
 
την εξέλιξή τους στη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή
 
μέχρι δύο φορές έως τη λήξη επταετίας από τη δημοσί-
 
ευση της πράξης διορισμού τους στην Εφημερίδα της
 
Κυβερνήσεως. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις
 
των παραγράφων 2 και 3. Αν κατά την πρώτη κρίση εκλε-
 
γεί άλλος υποψήφιος, λήγει αυτοδικαίως η θητεία τους
 
και αποχωρούν από το ίδρυμα.»
 
4. Η περίπτωση γ΄της παρ. 4 του άρθρου 77 του
 
ν. 4009/ 2011 (Α΄ 195) αντικαθίσταται ως εξής:
 
« γ. Επίκουροι με θητεία καθηγητές που έχουν εκλεγεί
 
χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία διορισμού τους
 
κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου ή εκλεγούν με-
 
τά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου σε θέσεις για τις
 
οποίες έχει εκδοθεί προκήρυξη, έως τη δημοσίευση του
 
παρόντος νόμου, διορίζονται για τετραετή θητεία μετά
 
το πέρας της οποίας υποβάλλουν αίτηση για ανανέωση
 
της θητείας τους, μονιμοποίηση στη βαθμίδα τους ή εξέ-
 
λιξη στην ανώτερη βαθμίδα ύστερα από τη συμπλήρωση
 
τετραετίας από τη δημοσίευση της πράξης διορισμού
 
τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Κατά τα λοιπά
 
εφαρμόζονται οι διατάξεις των παραγράφων 2 και 3, οι
 
οποίες εφαρμόζονται αναλόγως και για τη διαδικασία
 
της μονιμοποίησης. Σε περίπτωση μονιμοποίησής τους,
 
οι θέσεις τους μετατρέπονται αυτοδικαίως σε προσωπο-
 
παγείς θέσεις μόνιμων επίκουρων καθηγητών, τις οποίες
 
και καταλαμβάνουν έως την εξέλιξή τους σύμφωνα με
 
τις διατάξεις του παρόντος νόμου. Σε περίπτωση αρνητι-
 
κής κρίσης για την ανανέωση ή την εξέλιξη τους και ε-
 
φόσον δεν έχουν μονιμοποιηθεί κατά τα ανωτέρω απο-
 
χωρούν από το ίδρυμα κατά τη λήξη της θητείας τους.»
 
5. Η περίπτωση α΄της παρ. 5 του άρθρου 77 του
 
ν. 4009/2011 (Α΄ 195), αντικαθίσταται ως εξής:
 
«α) Οι μόνιμοι λέκτορες που υπηρετούν κατά τη δημο-
 
σίευση του παρόντος νόμου διατηρούν τις θέσεις τους
 
είτε μέχρι τη με οποιονδήποτε τρόπο αποχώρησή τους
 
από την υπηρεσία είτε με την εξέλιξή τους στη βαθμίδα
 
του επίκουρου καθηγητή, για την οποία μπορούν να υπο-
 
βάλλουν αίτηση με τη συμπλήρωση τριετούς υπηρεσίας
 
από τη δημοσίευση της πράξης διορισμού τους στην Ε-
 
φημερίδα της Κυβερνήσεως, οπότε και στις δύο αυτές
 
περιπτώσεις οι θέσεις αυτές καταργούνται.»
 
6. Κατά την πρώτη εφαρμογή του ν. 4076/2012 (Α΄
 
159) η θητεία των εκλεγέντων, σύμφωνα με αυτόν, οργά-
 
νων ολοκληρώνεται την 31η Αυγούστου του αντίστοιχου
 
έτους ολοκλήρωσης αυτής. Οι αντιπρυτάνεις, των οποί-
 
ων η θητεία έχει παραταθεί σύμφωνα με την παρ. 2 του
 
άρθρου 12 του ν. 4076/2012 (Α΄ 159), ασκούν τα καθή-
 
κοντα που προβλέπονται στην παρ. 17 του άρθρου 8
 
του ν. 4009/2011 (Α΄ 195).
 
7. Η παρ. 2 του άρθρου 80 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195)
 
καταργείται. Η ισχύς της παρούσας παραγράφου άρχε-
 
ται από την ψήφιση του νόμου.
 
8. Η παρ. 4 του άρθρου 32 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195) α-
 
ντικαθίσταται ως εξής:
 
«4. Τα προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου δύνα-
 
νται να περιλαμβάνουν μαθήματα για την εκμάθηση ξέ-
 
νων γλωσσών.»
 
9. Στο τέλος της περίπτωσης α΄της παρ. 1 του άρθρου
 
24 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195) προστίθεται εδάφιο ως ε-
 
ξής:
 
«Κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται στους Καθηγητές των
 
Α.Ε.Ι. να απασχολούνται, υπό τις ανωτέρω ιδιότητες, σε
 
μη κερδοσκοπικά ερευνητικά κέντρα τα οποία αποτε-
 
λούν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου,».
 
10. Στο τέλος της παρ. 5 του άρθρου 24 του
 
ν. 4009/2011 ( Α΄ 195) προστίθεται εδάφιο ως εξής:
 
«Οι τελούντες σε αναστολή καθηγητές δύνανται να
 
διατηρούν τα διδακτικά και ερευνητικά καθήκοντά τους
 
αμισθί.»
 
11. Στο άρθρο 77 του ν. 4009/2011 (Α΄ 195) προστίθε-
 
ται νέα παράγραφος 10 ως εξής:
 
«10. Για τους καθηγητές που εξελέγησαν ή μετακινή-
 
θηκαν στην ίδια βαθμίδα σε άλλο ΑΕΙ της χώρας, στο
 
χρόνο εξέλιξής τους στην επόμενη βαθμίδα θα προσμε-
 
τράται η θητεία που είχαν στη βαθμίδα του ΑΕΙ προέλευ-
 
σης. Για να έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν την εξέλιξή
 
τους στην επόμενη βαθμίδα θα πρέπει να έχουν συμπλη-
 
ρώσει τουλάχιστον δύο χρόνια υπηρεσίας στη βαθμίδα
 
του ΑΕΙ προορισμού.»
 
12. Στην παρ. 5 του άρθρου 16 του ν. 4009/2011 (Α΄
 
195) προστίθεται περίπτωση δ΄ως εξής:
 
«δ) Οι Καθηγητές και οι Λέκτορες που έχουν συμπλη-
 
ρώσει τουλάχιστον τρία (3) χρόνια υπηρεσίας στο Τμήμα
 
που υπηρετούν έχουν τη δυνατότητα μετακίνησης σε
 
άλλο Τμήμα του ιδίου ή άλλου Πανεπιστημίου στην ίδια
 
βαθμίδα που κατέχουν στο ίδιο γνωστικό αντικείμενο. Α-
 
ποκλείεται η μετακίνηση Καθηγητών προς τα Πανεπιστή-
 
μια των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης. Για τη μετακί-
 
νηση απαιτείται αίτηση του ενδιαφερόμενου προς το
 
Τμήμα του και προς το Τμήμα υποδοχής, αιτιολογημένη
 
σύμφωνη γνώμη των Γενικών Συνελεύσεων των δύο
 
Τμημάτων και σύμφωνη γνώμη της Κοσμητείας σε περί-
 
πτωση που το Τμήμα προέλευσης ανήκει σε Σχολή για τη
 
λήψη απόφασης περί μετακίνησης εφαρμόζεται αναλό-
 
γως στο Τμήμα υποδοχής η διαδικασία για την εκλογή
 
καθηγητών και λεκτόρων σύμφωνα με τις κείμενες δια-
 
τάξεις. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη μετακίνηση είναι
 
σχετική απόφαση της Κοσμητείας της Σχολής προέλευ-
 
σης, με την οποία συνηγορεί στη μεταφορά της πίστω-
 
σης της θέσης του Καθηγητή που μετακινείται. Η μετακί-
 
νηση γίνεται με πράξη του Πρύτανη του Πανεπιστημίου
 
υποδοχής μετά από σύμφωνη γνώμη της Συγκλήτου του
 
Πανεπιστημίου προέλευσης. Τα όσα ανωτέρω εφαρμό-
 
ζονται αναλογικά και στους καθηγητές των Τ.Ε.Ι.»
 
13. Η παρ. 4 του άρθρου 19 του ν. 4009/2011 (Α΄195)
 
τροποποιείται ως εξής:
 
«4. Για την υποβοήθηση της αξιολόγησης των υποψη-
 
φίων η επιτροπή επιλογής ή εξέλιξης υποχρεούται να
 
ζητήσει γραπτή αξιολόγηση για κάθε υποψήφιο από δύο
 
καθηγητές ή ερευνητές της αλλοδαπής που ανήκουν στο
 
μητρώο των εξωτερικών μελών ή στο μέτρο που αυτό
 
δεν είναι εφικτό, από καθηγητές ή ερευνητές της ημεδα-
 
πής που ανήκουν στο μητρώο των εξωτερικών μελών και
 
από δύο καθηγητές ή ερευνητές που υποδεικνύονται α-
 
πό τον υποψήφιο και που ανήκουν υποχρεωτικά στα μη-
 
τρώα του ιδρύματος και δεν περιλαμβάνονται στα τακτι-
 
κά ή αναπληρωματικά μέλη της επιτροπής επιλογής ή ε-
 
ξέλιξης.»
 
14. Μετά την παρ. 13 του άρθρου 8 του ν. 4009/2011
 
(Α΄195), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το ν. 4076/
 
2012 (Α΄ 159), προστίθεται νέα παράγραφος 13Α ως εξής:
 
«13Α. α. Το Συμβούλιο λειτουργεί νομίμως αν κάποια
 
από τα μέλη του εκλείψουν ή αποχωρήσουν για οποιον-
 
δήποτε λόγο ή απολέσουν την ιδιότητα βάσει της οποίας
 
εξελέγησαν ή ορίστηκαν, εφόσον, κατά τις συνεδριάσεις
 
του, τα λοιπά μέλη επαρκούν ώστε να υπάρχει απαρτία.
 
β. Αν τα λοιπά μέλη δεν επαρκούν ώστε να υπάρχει α-
 
παρτία, με απόφαση που εκδίδεται από τον Υπουργό
 
Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού
 
τα ελλείποντα μέλη αντικαθίστανται από επόμενα στη
 
σειρά εκλογικής κατάταξης πρόσωπα. γ. Αν η αντικατά-
 
σταση των ελλειπόντων μελών δεν είναι δυνατή κατά τα
 
αμέσως ανωτέρω, με απόφαση που εκδίδεται από τον Υ-
 
πουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Α-
 
θλητισμού αυτά αντικαθίστανται με κλήρωση μεταξύ των
 
καθηγητών Α΄ βαθμίδας του Ιδρύματος. δ. Αν η αντικα-
 
τάσταση των ελλειπόντων μελών δεν είναι δυνατή κατά
 
τα αμέσως ανωτέρω, το αρμόδιο για τη διενέργεια των
 
εκλογών όργανο προβαίνει αμελλητί στη διενέργεια ε-
 
κλογών για την ανάδειξη νέου Συμβουλίου, σύμφωνα με
 
τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.»
 
15. Αρμόδια όργανα για την έγκριση, σύμφωνα με την
 
παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 2685/1999 (Α΄35) «Κάλυψη
 
δαπανών μετακινούμενων υπαλλήλων εντός και εκτός ε-
 
πικράτειας και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει, των μετα-
 
κινήσεων του προβλεπόμενου στο άρθρο 4 του ιδίου ως
 
άνω νόμου προσωπικού των πανεπιστημίων και του Διε-
 
πιστημονικού Οργανισμού Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πλη-
 
ροφόρησης, είναι κατά περίπτωση οι Πρυτάνεις, οι Πρό-
 
εδροι των Διοικουσών Επιτροπών των Πανεπιστημίων
 
και ο Πρόεδρος του προαναφερόμενου οργανισμού. Η ι-
 
σχύς της εν λόγω διάταξης άρχεται από την 1.1.2010.
 
Το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 17 του
 
ν. 4009/2011 (Α΄195) τροποποιείται ως εξής:
 
«2. Η προϋπόθεση κατοχής διδακτορικού διπλώματος
 
για κατάληψη θέσης καθηγητή δεν ισχύει προκειμένου
 
περί γνωστικών αντικειμένων εξαιρετικής και αδιαμφι-
 
σβήτητης ιδιαιτερότητας, για τα οποία δεν είναι δυνατή
 
ή συνήθης η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής. Η κατοχή
 
διδακτορικού διπλώματος από υποψήφιο συνεκτιμάται
 
ως ουσιαστικό προσόν.»
 
16. Στο άρθρο 29 του ν. 4009/2011 προστίθεται παρά-
 
γραφος 6 ως εξής:
 
«6. Επιστήμονες ανεγνωρισμένου επιστημονικού κύ-
 
ρους είτε κάτοχοι διδακτορικού διπλώματος είτε υποψή-
 
φιοι διδάκτορες είτε εξαιρετικής τεχνικής εμπειρίας δύ-
 
ναται να προσλαμβάνονται ως πανεπιστημιακοί υπότρο-
 
φοι δια πράξεως του οικείου Τμήματος με σχέση εργα-
 
σίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για τη διεξα-
 
γωγή διδακτικού, ερευνητικού, επιστημονικού, οργανω-
 
τικού, εργαστηριακού ή κλινικού έργου καθοριζόμενου
 
δια της συμβάσεως. Η προκήρυξη του γνωστικού αντικει-
 
μένου γίνεται μετά από πρόταση της Γενικής Συνέλευ-
 
σης του Τομέα και έγκριση από τη Γενική Συνέλευση
 
Τμήματος. Η διάρκεια της συμβάσεως καθορίζεται μέχρι
 
ενός Πανεπιστημιακού έτους κατά περίπτωση, ανάλογα
 
με τις ανάγκες του Τομέα. Δύναται αυτή να ανανεώνεται
 
ή να παρατείνεται, πλην όμως ο συνολικός χρόνος πρό-
 
σληψης δεν δύναται να υπερβεί τα τρία (3) Πανεπιστη-
 
μιακά έτη. Η απασχόληση των ανωτέρω δύναται να είναι
 
πλήρης ή μερική και η κάλυψη της αποζημίωσής τους θα
 
γίνεται από υποτροφίες και πόρους που θα εξασφαλίζει
 
το Τμήμα, χωρίς αύξηση της κρατικής επιχορήγησης
 
προς το οικείο Α.Ε.Ι..»
 
 
 
22. Στο άρθρο 16 παρ. 3 του ν. 4009/2011 αντικαθίστα-
 
ται το δεύτερο εδάφιο ως εξής:
 
«Οι καθηγητές και οι λέκτορες, μετά από απόφαση της
 
Συνέλευσης Τμήματος, μπορούν να ασκούν πλήρες διδα-
 
κτικό, ερευνητικό, εργαστηριακό ή κλινικό και εν γένει ε-
 
πιστημονικό έργο σε περισσότερους από έναν Τομείς του
 
ίδιου Τμήματος και σε περισσότερα από ένα Τμήματα της
 
ίδιας Σχολής μετά από αίτημα του Τομέα ή του Τμήματος
 
υποδοχής.»
 
 
 
24. Στο εδάφιο ε΄ της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν.
 
4009/2011 προστίθεται:
 
«Δεν τελούν σε αναστολή άσκησης των καθηκόντων
 
τους ως καθηγητές οι αναπληρωτές διοικητές των ανω-
 
τέρω νομικών προσώπων, εφόσον επιλέξουν την πλήρη
 
και αποκλειστική απασχόλησή τους στο Πανεπιστήμιο και
 
την άσκηση του κλινικού και εργαστηριακού έργου σε
 
Πανεπιστημιακή κλινική, εργαστήριο ή μονάδα νοσοκο-
 
μείου του Ε.Σ.Υ..»
 
25. Στο άρθρο 77 του ν. 4009/2011 προστίθεται παρά-
 
γραφος 10 ως εξής:
 
«10. Τα μέλη Δ.Ε.Π. (Λέκτορες και Επίκουροι Καθη-
 
γητές) που εξελέγησαν πριν τη δημοσίευση του
 
ν. 4009/2011 έχουν το δικαίωμα να μονιμοποιηθούν στη
 
βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή μετά τη συμπλήρωση
 
τριετούς θητείας στη βαθμίδα αυτή, μετά από κρίση σύμ-
 
φωνα με τις κείμενες διατάξεις. Εάν μονιμοποιηθούν δύ-
 
ναται να υποβάλουν αίτηση για εξέλιξη στη βαθμίδα του
 
Αναπληρωτή Καθηγητή οποτεδήποτε μετά τη δημοσίευ-
 
ση στο ΦΕΚ της πράξης μονιμοποίησής τους στη βαθμίδα
 
του Επίκουρου Καθηγητή.»
 
 
 
 
 
Άρθρο 48
 
Η παρ. 6 του άρθρου 5 του ν. 4076/2012 αντικαθίσταται
 
ως εξής:
 
«Οι υπηρετούντες Αναπληρωτές Καθηγητές Πανεπι-
 
στημίων και Τ.Ε.Ι. μπορούν να υποβάλουν αίτηση εξέλι-
 
ξης στη βαθμίδα του Καθηγητή με τη συμπλήρωση τριε-
 
τούς υπηρεσίας από τη δημοσίευση της πράξης διορι-
 
σμού τους στο ΦΕΚ.»
 
 
 
Άρθρο 50
 
Επίκουροι με θητεία Καθηγητές που υπηρετούν κατά τη
 
δημοσίευση του παρόντος νόμου, υποβάλλουν αίτηση
 
για ανανέωση της θητείας τους, μονιμοποίηση στη βαθμί-
 
δα τους ή εξέλιξη στην ανώτερη βαθμίδα ύστερα από τη
 
συμπλήρωση τριετίας από τη δημοσίευση της πράξης διο-
 
ρισμού τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Κατά τα
 
λοιπά εφαρμόζονται οι διατάξεις των παραγράφων 2 και
 
3, οι οποίες εφαρμόζονται αναλόγως και για τη διαδικα-
 
σία της μονιμοποίησης. Σε περίπτωση μονιμοποίησής
 
τους, οι θέσεις τους μετατρέπονται αυτοδικαίως σε προ-
 
σωποπαγείς θέσεις μόνιμων επίκουρων καθηγητών, τις ο-
 
ποίες και καταλαμβάνουν έως την εξέλιξή τους σύμφωνα
 
με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, έχοντας τη δυνα-
 
τότητα να υποβάλουν αίτηση εξέλιξης οποτεδήποτε, χω-
 
ρίς να απαιτείται η συμπλήρωση επιπλέον χρονικού δια-
 
στήματος. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης για την ανανέ-
 
ωση ή την εξέλιξή τους και εφόσον δεν έχουν μονιμοποι-
 
ηθεί κατά τα ανωτέρω, αποχωρούν από το ίδρυμα κατά τη
 
λήξη της θητείας τους.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
 
εκπαίδευσης
 
 
 
1. α) Το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 11 του
 
ν. 3848/2010 (Α΄ 71) αντικαθίσταται ως εξής:
 
«1. Ως σχολικοί σύμβουλοι επιλέγονται εκπαιδευτικοί
 
της οικείας βαθμίδας με βαθμό Γ΄, δωδεκαετή τουλάχι-
 
στον, εκπαιδευτική υπηρεσία στην πρωτοβάθμια ή δευτε-
 
ροβάθμια δημόσια ή ιδιωτική εκπαίδευση, οι οποίοι έ-
 
χουν ασκήσει διδακτικά καθήκοντα επί δέκα τουλάχι-
 
στον έτη, από τα οποία τουλάχιστον πέντε σε αντίστοι-
 
χους με την προς κάλυψη θέση τύπους σχολείων της οι-
 
κείας βαθμίδας.»
 
β) Οι εκπαιδευτικοί που έχουν διδάξει, έως και τον Ιού-
 
νιο του 2012, το μάθημα της Πληροφορικής στην ιδιωτι-
 
κή εκπαίδευση κατά τη διάρκεια τεσσάρων τουλάχιστον
 
σχολικών ετών, ανεξαρτήτως του βασικού τίτλου σπου-
 
δών στην ανωτάτη εκπαίδευση που διαθέτουν, και εφό-
 
σον κατά το χρόνο που δίδασκαν ήταν κάτοχοι μεταπτυ-
 
χιακού τίτλου στην Πληροφορική ή είχαν αποδεδειγμένα
 
παρακολουθήσει σεμινάρια διδασκαλίας του μαθήματος
 
της Πληροφορικής τα οποία είχαν διοργανωθεί από δη-
 
μόσιους φορείς ή επιστημονικές ενώσεις εκπαιδευτικών,
 
δικαιούνται να εγγραφούν στην επετηρίδα των ιδιωτικών
 
εκπαιδευτικών στον κλάδο ΠΕ19. Η προϋπηρεσία των
 
εκπαιδευτικών του προηγούμενου εδαφίου λογίζεται ως
 
διανυθείσα στον κλάδο ΠΕ19.
 
γ) Η προϋπηρεσία των πτυχιούχων: α) Τμημάτων Ιδρυ-
 
μάτων της ανωτάτης εκπαίδευσης (Α.Ε.Ι.) στους οποίους
 
δίνεται το δικαίωμα διορισμού στη δευτεροβάθμια εκπαί-
 
δευση και οι οποίοι είναι κάτοχοι και μεταπτυχιακού τίτ-
 
λου σπουδών Παιδαγωγικού Τμήματος (Α.Ε.Ι.) και β) Παι-
 
δαγωγικών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής ή Τμημάτων Νη-
 
πιαγωγών Α.Ε.Ι. που, για την κάλυψη έκτακτων εκπαι-
 
δευτικών αναγκών, εργάστηκαν, δυνάμει μονοετών συμ-
 
βάσεων ή έχουν, επίσης δυνάμει μονοετών συμβάσεων,
 
προσληφθεί για να εργαστούν έως και το σχολικό έτος
 
2012 – 2013 ως δάσκαλοι σε ιδιωτικά δημοτικά σχολεία,
 
λογίζεται ως προϋπηρεσία στον κλάδο εκπαιδευτικών
 
στον οποίο επιτρέπεται να ενταχθούν σύμφωνα με το
 
βασικό τους τίτλο σπουδών. Οι εκπαιδευτικοί που αναφέ-
 
ρονται στο προηγούμενο εδάφιο μπορούν να συνεχί-
 
σουν να υπηρετούν στα ιδιωτικά δημοτικά σχολεία με
 
βάση τις ρυθμίσεις του ν. 682/1977.
 
δ) Το εδάφιο γ΄της παρ. 4 του άρθρου 28 του ν. 682/
 
1977 (Α΄ 244) όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του
 
άρθρου 11 του ν. 1035/1980 (Α΄ 60) διατηρείται σε ισχύ
 
μόνο για την επιλογή διευθυντών ιδιωτικών σχολικών
 
μονάδων.
 
2. α) Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 12 του άρθρου 9 του
 
ν. 3848/2010 (Α΄ 71) απαλείφεται η φράση «στο τέλος
 
της πρώτης διετίας».
 
β) Η παρ. 4 του άρθρου 4, το δεύτερο και τρίτο εδάφιο
 
της παρ. 12 του άρθρου 9 και οι παράγραφοι 1 και 2 του
 
άρθρου 30 του ν. 3848/2010, όπως τροποποιήθηκαν με
 
τις περιπτώσεις α΄και β΄της παρ. 2 του άρθρου 33 του
 
ν. 4038/2012 (Α΄ 140), καταργούνται. Για τις γενικές
 
προϋποθέσεις των μεταθέσεων των εκπαιδευτικών της
 
πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ισχύει
 
το άρθρο 8 του π.δ. 50/1996 (Α΄ 45), όπως αντικαταστά-
 
θηκε με το άρθρο 7 του π.δ. 100/1997 (Α΄ 94).
 
γ) Ειδικά οι εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν στην πρω-
 
τοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση από 20.5.2010
 
έως και 31.12.2010 δικαιούνται τα μόρια μετάθεσης που
 
προβλέπονται στο τρίτο εδάφιο της παρ.12 του άρθρου 9
 
του ν. 3848/2010, που καταργείται με το πρώτο εδάφιο
 
της περίπτωσης β΄της παρούσης παραγράφου, για το
 
χρονικό διάστημα έως και 31.8.2013, εφόσον υπηρετή-
 
σουν καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους 2012 –
 
2013, αδιαλείπτως, σε σχολικές μονάδες της περιοχής
 
που διορίστηκαν ή μετακινηθούν σε άλλη περιοχή για ά-
 
σκηση εκπαιδευτικού ή διοικητικού έργου αναγκαστικά
 
για το συμφέρον της υπηρεσίας χωρίς τη θέλησή τους.
 
δ) Αποκλειστικά και μόνο για τις μεταθέσεις του 2013
 
οι σχετικές αιτήσεις των εκπαιδευτικών υποβάλλονται
 
το αργότερο έως και 31.1.2013.
 
3. Στις περιπτώσεις που τα μίσθια δεν έχουν αποδοθεί
 
στους εκμισθωτές, η ισχύς των μισθώσεων για τη στέγα-
 
ση και λειτουργία των αποκεντρωμένων υπηρεσιών που
 
καταργήθηκαν με την παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4027/
 
2011 (Α΄ 199) παρατείνεται από το χρόνο λύσης τους,
 
που προβλέπεται στην παράγραφο 5 του ίδιου άρθρου,
 
το αργότερο έως και την 31η Ιουλίου 2013 οπότε και
 
λύονται αυτοδικαίως. Οι μισθώσεις επιτρέπεται να παρα-
 
ταθούν περαιτέρω, σύμφωνα με τους όρους και τις προ-
 
ϋποθέσεις του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 5 του
 
άρθρου που αναφέρεται στο προηγούμενο εδάφιο της
 
παρούσας.
 
4. α) Στο πρώτο εδάφιο του άρθρου 4 του ν. 3699/2008
 
(Α΄ 199) η φράση «Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολό-
 
γησης (ΕΔΕΑ)» αντικαθίσταται από τη φράση «Επιτροπή
 
Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστή-
 
ριξης (ΕΔΕΑΥ)».
 
23
 
β) Η παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 3699/2008 αντικαθί-
 
σταται ως εξής:
 
«2.α) Οι ΣΜΕΑΕ αποτελούν και Κέντρα Υποστήριξης
 
ΕΑΕ μιας ενότητας σχολικών μονάδων της γενικής δη-
 
μόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, ανεξαρτήτου βαθμί-
 
δας. Οι ενότητες αποτελούν και αποκεντρωμένες αδια-
 
βάθμητες υπηρεσιακές μονάδες της ΕΑΕ και οι σχολικές
 
μονάδες που τις συνθέτουν συνιστούν Σχολικό Δίκτυο
 
Εκπαίδευσης και Υποστήριξης (ΣΔΕΥ).
 
β) Τα ΣΔΕΥ που προβλέπονται στην περίπτωση α΄συ-
 
νιστώνται με απόφαση του οικείου περιφερειακού διευ-
 
θυντή εκπαίδευσης, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα
 
της Κυβερνήσεως. Κάθε ΣΔΕΥ έχει σκοπό: α) την προώ-
 
θηση της συνεργασίας, το συντονισμό του έργου των
 
σχολικών μονάδων και την ενδυνάμωσή τους στην αντα-
 
πόκριση στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθη-
 
τών τους, β) στην ένταξη και συμπερίληψη των μαθητών
 
με αναπηρία στο σχολείο των συνομηλίκων τους και γ)
 
στην υποστήριξη των Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ), της πα-
 
ράλληλης στήριξης – συνεκπαίδευσης και των μαθητών
 
τους οποίους εφαρμόζεται κατ’ οίκον διδασκαλία.
 
γ) Σε κάθε σχολική μονάδα της γενικής εκπαίδευσης
 
που ανήκει σε ΣΔΕΥ λειτουργεί ΕΔΕΑΥ, ως πρωτοβάθ-
 
μιο όργανο για τη διαγνωστική εκπαιδευτική αξιολόγηση
 
και υποστήριξη των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθη-
 
τών της, η οποία συγκροτείται με απόφαση του οικείου
 
διευθυντή εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του διευ-
 
θυντή του Κέντρου Υποστήριξης ΕΑΕ της ΣΔΕΥ στην ο-
 
ποία ανήκει η σχολική μονάδα, και αποτελείται από τα α-
 
κόλουθα μέλη:
 
αα) το διευθυντή της σχολικής μονάδας, ως προέδρου,
 
με αναπληρωτή του το νόμιμο αναπληρωτή του στα κα-
 
θήκοντά του ως διευθυντή,
 
ββ) έναν (1) εκπαιδευτικό της προσχολικής ή της πρω-
 
τοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προβλέ-
 
πεται στο άρθρο 21 του ν. 3699/2008 που υπηρετεί σε ΤΕ
 
ή στην παράλληλη στήριξη – συνεκπαίδευση ή στο Κέ-
 
ντρο Υποστήριξης ΕΑΕ του ΣΔΕΥ στο οποίο εντάσσεται
 
η σχολική μονάδα, ή αντίστοιχων κλάδων ΕΑΕ που προ-
 
βλέπονται στο άρθρο 19 παρ. 1 του ν. 3699/2008,
 
ββ) έναν (1) ψυχολόγο του κλάδου ΠΕ23 που υπηρετεί
 
στο Κέντρο Υποστήριξης ΕΑΕ του ΣΔΕΥ στο οποίο ε-
 
ντάσσεται η σχολική μονάδα και
 
γγ) έναν (1) κοινωνικό λειτουργό του κλάδου ΠΕ30
 
που υπηρετεί στο Κέντρο Υποστήριξης ΕΑΕ του ΣΔΕΥ
 
στο οποίο εντάσσεται η σχολική μονάδα, με τους ανα-
 
πληρωτές τους.
 
δ) Στις συνεδριάσεις της ΕΔΕΑΥ ο πρόεδρός της συμ-
 
μετέχει χωρίς δικαίωμα ψήφου για τη λήψη απόφασης
 
κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της περίπτωσης ε΄
 
της παρούσης. Στις συνεδριάσεις της ΕΔΕΑΥ καλείται
 
και ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός του τμήματος στο οποίο
 
φοιτά ο μαθητής που έχει ανάγκη υποστήριξης. Η ΕΔΕ-
 
ΑΥ, πριν τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης, μπορεί να
 
ζητά την τεκμηριωμένη εισήγηση του συλλόγου των δι-
 
δασκόντων επί των μαθησιακών ιδιαιτεροτήτων και των
 
εκπαιδευτικών αναγκών του μαθητή που αξιολογείται.
 
Σε περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο, η ΕΔΕΑΥ, ανά-
 
λογα με την περίπτωση του μαθητή που έχει ανάγκη υ-
 
ποστήριξης, μπορεί να καλεί, προκειμένου να διαμορφώ-
 
σει καλύτερη άποψη για την εξεταζόμενη υπόθεση, μέλη
 
από τις άλλες ειδικότητες ΕΕΠ που υπηρετούν στο οι-
 
κείο Κέντρο Υποστήριξης ΕΑΕ του ΣΔΕΥ. Γραμματέας ο-
 
ρίζεται ο γραμματέας της σχολικής μονάδας και ελλεί-
 
ψει αυτού εκπαιδευτικός που υπηρετεί σε αυτή. Για τη
 
συμμετοχή στις συνεδριάσεις της ΕΔΕΑΥ δεν καταβάλ-
 
λεται αποζημίωση στα μέλη της.
 
ε) Η ΕΔΕΑΥ έχει, μεταξύ άλλων, τις εξής αρμοδιότη-
 
τες:
 
αα) Διενεργεί διαγνωστική εκπαιδευτική αξιολόγηση
 
των εμποδίων εκπαίδευσης και των ειδικών εκπαιδευτι-
 
κών αναγκών.
 
ββ) Διαμορφώνει πρόγραμμα διαφοροποιημένης διδα-
 
σκαλίας για μαθητές με διαπιστωμένη δυσκολία μάθη-
 
σης ή και συμπεριφοράς σε συνεργασία με τον εκπαι-
 
δευτικό της τάξης στην οποία φοιτά ο μαθητής.
 
γγ) Πραγματοποιεί συνεργατική διεπιστημονική αντι-
 
μέτωπη των δυσκολιών του μαθητή μέσα στη γενική
 
σχολική τάξη του με τα μέσα και τους πόρους που είναι
 
διαθέσιμοι στο σχολείο, στο σπίτι και στην κοινότητα για
 
επιπρόσθετες παρεμβάσεις και παραπέμπει μαθητές που
 
χρειάζονται υποστήριξη από ειδικές δημόσιες εξωσχολι-
 
κές Υπηρεσίες. Σε περίπτωση που προκύπτουν σαφείς
 
ενδείξεις προβλημάτων ψυχικής υγείας ή παιδικής κακο-
 
ποίησης ή γονεϊκής παραμέλησης συνεργάζεται με ΙΠΔ
 
ή άλλες ιατρικές ή ψυχολογικές δημόσιες Υπηρεσίες της
 
περιοχής της, με κοινωνικές Υπηρεσίες και με τις αρμό-
 
διες δικαστικές Αρχές.
 
δδ) Διαμορφώνει προγράμματα προσχολικής πρώιμης
 
παρέμβασης σε συνεργασία με παιδιατρικές υπηρεσίες ή
 
ΙΠΔ της περιοχής αρμοδιότητάς της και οργανώνει ειδι-
 
κά επιμορφωτικά προγράμματα για γονείς με παιδιά ηλι-
 
κίας έως έξι (6) ετών σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υ-
 
πηρεσίες του οικείου Δήμου.
 
εε) Παρακολουθεί την εφαρμογή του εξατομικευμένου
 
προγράμματος εκπαίδευσης (ΕΠΕ) για μαθητές με ειδι-
 
κές εκπαιδευτικές ανάγκες του σχολείου της και του
 
προγράμματος υποστήριξης της οικογένειάς τους και
 
για μαθητές με κατ’ οίκον διδασκαλία.
 
στστ) Συντονίζει και παρακολουθεί τις δράσεις κοινω-
 
νικής στήριξης του μαθητή και της οικογένειάς του και
 
συνεργάζεται με τις κοινωνικές Υπηρεσίες του Δήμου
 
και άλλους αρμόδιους Φορείς.
 
ζζ) Υποστηρίζει τις σχολικές μονάδες κατά τη μετεγ-
 
γραφή των μαθητών, τους τελειόφοιτους με αναπηρία,
 
καθώς και τους απόφοιτους με αναπηρία.
 
ηη) Παραπέμπει μαθητές που χρειάζονται γνωμάτευση
 
από το ΚΕΔΔΥ όταν συνεχίζουν, παρά την υποστήριξη
 
στο σχολείο τους, να έχουν δυσκολίες μάθησης ή συ-
 
μπεριφοράς ή ένταξης στο σχολικό περιβάλλον. Για την
 
παραπομπή απαιτείται η τεκμηριωμένη εισήγηση του
 
συλλόγου των διδασκόντων που προβλέπεται στο τρίτο
 
εδάφιο της περίπτωσης δ΄. Στην παραπεμπτική απόφαση
 
βεβαιώνεται ότι έγιναν όλες οι αναγκαίες υποστηρικτι-
 
κές παρεμβάσεις από το σχολείο του μαθητή, την ΕΔΕ-
 
ΑΥ και τους σχολικούς συμβούλους γενικής εκπαίδευ-
 
σης και τους συμβούλους ΕΑΕ και συνοδεύεται από έκ-
 
θεση του ψυχολόγου της ΕΔΕΑΥ σχετικά με το «εκπαι-
 
δευτικό – ψυχολογικό προφίλ» του μαθητή και τους το-
 
μείς περαιτέρω διερεύνησης και γνωμάτευσης, με βάση
 
την επεξεργασία των δεδομένων κάθε συγκεκριμένης
 
περίπτωσης. Όλες οι περιπτώσεις μαθητών που φοιτούν
 
σε σχολικές μονάδες που έχουν ενταχθεί σε ΣΔΕΥ, κα-
 
θώς και τα συναφή αιτήματα των γονέων εξετάζονται α-
 
πό το οικείο ΚΕΔΔΥ αποκλειστικά και μόνο κατόπιν πα-
 
ραπομπής της οικείας ΕΔΕΑΥ.
 
στ) Ο ψυχολόγος και ο κοινωνικός λειτουργός της Ε-
 
ΔΕΑΥ μπορούν να καλούνται στο σχολικό συμβούλιο
 
των γενικών σχολείων του οικείου ΣΔΕΥ προκειμένου
 
να εισηγηθούν για θέματα ένταξης μαθητών με αναπη-
 
ρία στο γενικό σχολείο, αντιμετώπισης κρίσεων και σχο-
 
λικής βίας, σχέσεων μεταξύ των μελών της σχολικής
 
κοινότητας, κοινωνικοοικονομικών προβλημάτων των
 
μαθητών, καθώς και για θέματα ανάπτυξης εξωσχολικών
 
δραστηριοτήτων ελευθέρου χρόνου στο περιβάλλον του
 
σχολείου και κοινωνικής υποστήριξης των μαθητών και
 
των οικογενειών τους.
 
ζ) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευ-
 
μάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού καθορίζονται οι αρ-
 
μοδιότητες των ΕΔΕΑΥ και εγκρίνεται ο κανονισμός λει-
 
τουργίας τους που συντάσσεται από τη Διεύθυνση Ειδι-
 
κής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμά-
 
των, Πολιτισμού και Αθλητισμού στο οποίο ρυθμίζονται
 
και τα ζητήματα νόμιμης σύνθεσης, διαδικασίας σύγκλη-
 
σης, τρόπου συνεδριάσεων και λήψης αποφάσεων. Οι
 
ΕΔΕΑΥ λειτουργούν μόνο μετά την έκδοση Κανονισμού
 
Λειτουργίας τους και την πλήρη στελέχωσή τους σύμ-
 
φωνα με τη Διεθνή Σύμβαση του Οργανισμού Ηνωμένων
 
Εθνών (ΟΗΕ) που κυρώθηκε με το ν. 4974/2012 (Α΄88).
 
Με όμοια απόφαση εξειδικεύεται η διάρθρωση και η λει-
 
τουργία των Κέντρων Υποστήριξης ΕΑΕ.»
 
5. α) Τα τρία πρώτα εδάφια της παραγράφου 5 του άρ-
 
θρου 3 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167) αντικαθίστανται ως ε-
 
ξής:
 
«5. Τα νηπιαγωγεία, ανάλογα με τον αριθμό των οργα-
 
νικών θέσεων των νηπιαγωγών, είναι μονοθέσια έως και
 
εξαθέσια. Η οργανικότητα των νηπιαγωγείων προσδιορί-
 
ζεται με βάση την αντιστοιχία νηπιαγωγού προς αριθμό
 
νηπίων και η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τον ένα (1)
 
νηπιαγωγό για κάθε είκοσι πέντε (25) νήπια και όχι λιγό-
 
τερο από επτά (7). Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οι-
 
κονομικών και Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού
 
και Αθλητισμού καθορίζεται ο αριθμός των μαθητών που
 
αντιστοιχεί σε κάθε νηπιαγωγό.»
 
β) Στο άρθρο 12 του ν. 1566/1985 προστίθεται παρά-
 
γραφος 7 ως εξής:
 
«7. Για το ημερήσιο και εβδομαδιαίο ωράριο εργασίας
 
των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα νηπιαγωγεία ι-
 
σχύει η παράγραφος 8 του άρθρου 13 του παρόντος νό-
 
μου. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευ-
 
μάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού καθορίζεται το διδα-
 
κτικό ωράριο των νηπιαγωγών, κατά ανάλογο τρόπο με
 
των δασκάλων, καθώς και οι λεπτομέρειες εφαρμογής
 
του.»
 
γ) Η ισχύς της περίπτωσης α΄της παρούσας παραγρά-
 
φου αρχίζει από 1ης Αυγούστου 2013. Δικαίωμα μετάθε-
 
σης θεμελιώνουν και οι εκπαιδευτικοί που εισήχθησαν
 
στα Διδασκαλεία Δημοτικής Εκπαίδευσης το ακαδημαϊ-
 
κό έτος 2010-2011.
 
Άρθρο 40
 
Ρύθμιση υπηρεσιακής κατάστασης
 
παλαιών υπαλλήλων
 
Όσοι από τους υπαλλήλους που αναφέρονται στο άρ-
 
θρο 13 παρ. 54 του ν. 3149/2003, δεν έχουν μέχρι σήμερα
 
μεταταχθεί στις οικείες Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, ού-
 
τε έχουν τοποθετηθεί σε οργανικές θέσεις του Υπουργεί-
 
ου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητι-
 
σμού, έχουν ωστόσο υποβάλει σχετική αίτηση ένταξης
 
κατ’ άρθρο 13 παρ. 54 περ. β΄ του νόμου αυτού, τοποθε-
 
τούνται αυτοδίκαια σε κενή θέση της Κεντρικής Υπηρε-
 
σίας του Υπουργείου αυτού. Εάν δεν υπάρχουν κενές θέ-
 
σεις, μεταφέρονται οι θέσεις που κατέχουν και προστίθε-
 
νται ως προσωποπαγείς στις θέσεις της υπηρεσίας που ε-
 
ντάσσονται. Για το σκοπό αυτό εκδίδεται σχετική διαπι-
 
στωτική πράξη του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμά-
 
των, Πολιτισμού και Αθλητισμού εντός τριών μηνών από
 
τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου. Αποδοχές που δεν
 
καταβλήθηκαν για τους υπαλλήλους αυτούς δεν αναζη-
 
τούνται.
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα