Τι πίνουν;
Οι μανδαρίνοι του Υπουργείου Παιδείας και οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι (υφιστάμενοι της Τρόικας) πρέπει να βρίσκονται σε κάποιο άλλο παράλληλο σύμπαν. Αλλιώς δεν εξηγείται η πραγματικά εντυπωσιακή τους ασχετοσύνη με τα εκπαιδευτικά δεδομένα και γενικότερα την καθημερινή δραστηριότητα των σχολείων. Αν δεν ενεργούν κάτω από σκοπιμότητες που όλοι υποψιαζόμαστε, δηλαδή απόλυτη διάλυση όλων των κρατικών οργανισμών και υπηρεσιών, για να καταργηθεί στο άμεσο μέλλον το κράτος πρόνοιας, τότε πραγματικά είναι άσχετοι και γι’ αυτό διπλά επικίνδυνοι. Κάθε υπουργική απόφαση, κάθε προεδρικό διάταγμα, πολύ δε περισσότερο κάθε νόμος πρέπει να είναι διαμορφωμένα με τέτοιο τρόπο ώστε η εφαρμογή τους να είναι άμεση και λειτουργική σε κάθε περίπτωση. Αυτό φυσικά προϋποθέτει, έρευνα, μελέτες, και φυσικά γνώση του αντικειμένου στο οποίο παρεμβαίνει ο διοικητικός παράγοντας και οι νομικές υπηρεσίες. Χρειάζεται σχεδιασμό και πρόβλεψη των επιπτώσεων σε κάθε επίπεδο, σε όλο το φάσμα των δημόσιων υπηρεσιών, πολύ δε περισσότερο στο χώρο των υπηρεσιών όπου η επίδραση στην καθημερινότητα των πολιτών είναι άμεση και διαμορφώνει σε μεγάλο μέρος την καθημερινότητά τους. Κορυφαίο παράδειγμα το δημόσιο σχολείο, όπου οι παρεμβάσεις διαμορφώνουν την καθημερινότητα χιλιάδων οικογενειών και μακροπρόθεσμα, αν δεχτούμε ότι το σχολείο είναι ο κύριος φορέας κοινωνικοποίησης και κοινωνικού ελέγχου, χιλιάδων νέων ανθρώπων που θα διαμορφώσουν την κοινωνία του μέλλοντος.
Με βάση αυτά τα δεδομένα και αυτές τις σκέψεις ας δούμε τι επιπτώσεις θα έχει η νέα απόφαση των «υπεύθυνων» του Υπουργείου Παιδείας, για αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών.
1. Κάθε εκπαιδευτικός θα έχει είκοσι ώρες κατά ΜΟ διδακτικό ωράριο.
2. Με αυτό τον αριθμό ωρών τα υποχρεωτικά κενά (1/3 ώρες) είναι περίπου 5-7, οπότε η υποχρεωτική παραμονή στο σχολείο είναι 25 – 27 ώρες.
3. Με δεδομένο ότι σε κάθε διδακτική ώρα αντιστοιχούν άλλες 1 έως 3 ώρες προετοιμασίας / αξιολόγησης / εύρεσης και αξιολόγησης υλικού, διαμόρφωσης σχεδίων μαθημάτων και προετοιμασία βοηθητικού εποπτικού υλικού (ανάλογα με το μάθημα και την τάξη). Οι εργάσιμες ώρες είναι 45 – 47 κατά ΜΟ
4. Οι εκπαιδευτικοί έχουν και υπαλληλικές δραστηριότητες οπότε στις ώρες των κενών δεν ξεκουράζονται αλλά ασκούν διοικητικό – υπαλληλικό έργο. Κατά συνέπεια ο ΜΟ της εργασίας μπορεί να ανέρθει σε 50 ώρες.
5. Οι εκπαιδευτικοί του Λυκείου και ειδικά της Γ τάξης αναλαμβάνουν τη διδασκαλία των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, τα οποία απαιτούν επιπλέον εργασία, κατά συνέπεια περισσότερο χρόνο οπότε, ο καθηγητής που διδάσκει πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα αυξάνει το ωράριό του στις 60 ώρες κατά ΜΟ.
6. 60 ώρες εργασίας στη διάρκεια των περισσοτέρων από αυτές η ψυχική φθορά και η πνευματική συγκέντρωση ανέρχεται στο μέγιστο βαθμό, όπου εκτός από το διδακτικό μέρος ασκείται και παιδαγωγική δραστηριότητα και πειθαρχικός έλεγχος εφήβων και παράλληλα πρέπει να εξυπηρετηθούν και οι ανάγκες του σχολείου ως δημόσιας υπηρεσίας. ( Η γραφειοκρατική λειτουργία του σχολείου έχει τον ίδιο όγκο εργασίας με οποιαδήποτε άλλη δημόσια υπηρεσία).
7. Σε αυτό το σχολείο που δεν έχει γραμματεία και όλες οι διοικητικές εργασίες πρέπει να γίνονται από το διδακτικό προσωπικό, όπου οι χώροι εργασίας των καθηγητών (γραφεία και βιβλιοθήκες) είναι σχεδόν ανύπαρκτα (ειδικά αν οι ανάγκες για αίθουσες θυσιάζουν όλους τους διαθέσιμους χώρους), όπου ο εξαθλιωμένος εκπαιδευτικός καταθέτει την ψυχή του για να καλύψει τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών, σε αυτό το σχολείο όπου φοιτούν στην καλύτερη περίπτωση 25 μαθητές σε κάθε αίθουσα, σε αυτό το σχολείο όπου διαρκώς περιορίζονται τα ούτως ή άλλως ελάχιστα μέσα, όπου η υποχρηματοδότηση εξαναγκάζει μαθητές και καθηγητές να εργάζονται σε συνθήκες απαρχαιωμένες, σ’ αυτό το σχολείο έρχεται η πολιτεία να επιβάλει την αύξηση του ωραρίου, χωρίς φυσικά καμιά αύξηση αντιμισθίας, δηλαδή επιπλέον μείωση μισθών, σε εκείνους που ήδη έχουν υποστεί αλλεπάλληλες περικοπές που πλέον ξεπερνούν το 50% των εισοδημάτων τους.
8. Φυσικά το θέμα δεν είναι μισθολογικό, ή τουλάχιστον μόνο μισθολογικό. Είναι και λειτουργικό. Το μέσο σχολείο (αστικά γενικά Λύκεια κατά κύριο λόγο και τα αντίστοιχα γυμνάσια κατά δεύτερο λόγο), έχει με τα τωρινά δεδομένα 12 – 15 καθηγητές με πλήρες ωράριο στη διάθεσή του και σε ένα σύλλογο 25 καθηγητών όπως διαμορφώνεται σε ετήσια βάση, οι 10 είναι στη διάθεση του σχολείου για κάποιες ώρες καθώς λόγω ειδικότητας πρέπει να υπηρετούν σε 2 ή 3 σχολεία για να συμπληρώσουν το πλήρες ωράριό τους. Με τη σχεδιαζόμενη αύξηση των ωρών οι οργανικά ανήκοντες στο σχολείο καθηγητές θα μειωθούν στους 6-10. Η διοικητική μέριμνα του σχολείου όπως είναι φυσικό θα αφορά τους αντίστοιχους καθηγητές. Αν μέχρι σήμερα ήταν δύσκολο να καλυφτούν οι στοιχειώδεις εργασίες του σχολείου πέρα από τη διδακτική δραστηριότητα, πόσο δυσκολότερο θα είναι να λειτουργήσει σε γραφειοκρατικό επίπεδο, καλύπτοντας και τις άλλες εξωδιδακτικές ανάγκες του; Ποιος θα αναλάβει υπευθυνότητα τμήματος, καταχώρηση απουσιών, έλεγχο οικονομικών στοιχείων, παραλαβή υλικού, ενημέρωση στοιχείων και στατιστικών δεδομένων, παρακολούθηση και συντονισμό των εργασιών και ότι άλλο μπορεί να προσθέσει κανείς σε ένα κατάλογο εργασιών που διαρκώς διογκώνεται. Ο διευθυντής του σχολείου, ο οποίος θα πρέπει να αναλάβει διδακτικό έργο 10 ωρών, ενώ από την άλλη μεριά θα πρέπει να ασκεί δραστηριότητες ανάλογες με εκείνες ενός μάνατζερ σε μια εταιρεία; Ενώ θα πρέπει ταυτόχρονα να είναι και αξιολογητής του προσωπικού που εργάζεται στο σχολείο του; Ποιού προσωπικού άραγε του μόνιμου; Εκείνου που θα έχει μειωμένο ωράριο; Που θα βρίσκεται σε μια διαρκή μετακίνηση για να καλύψει ανάγκες σε τρία ή περισσότερα πια σχολεία; Που θα μετακινείται διαρκώς από περιφέρεια σε περιφέρεια και θα ενεργεί κάτω από το διαρκή φόβο της αργίας λόγω των νέων πειθαρχικών δεδομένων; Που θα είναι εντολοδόχος των μαθητών και των γονιών τους που θα έχουν πλέον ενεργητικό και παρεμβατικό ρόλο στην εργασία του; Που θα μπορούν να τον «τυλίξουν» σε μια κόλλα χαρτί ανά πάσα στιγμή για «απρεπή συμπεριφορά»… Μήπως το έργο θα πρέπει να ανατεθεί στους υποδιευθυντές που θα πρέπει να διδάσκουν 16 ώρες και να ασκούν διοικητικό έργο στις υπόλοιπες έχοντας ευθύνες και αρμοδιότητες ανάλογες με εκείνες του διευθυντή; Η μήπως τελικά ο σκοπός όλης αυτής της διαδικασίας είναι να παραχωρηθούν οι σχολικές μονάδες σε επαγγελματίες που θα αναλάβουν τη διοίκηση και τη συμπληρωματική χρηματοδότηση των σχολείων και θα συνεργάζονται με τους δήμους καλύπτοντας το διοικητικό μέρος και φυσικά θα αμείβονται με μισθούς ανάλογους των golden boys ;
9. Φυσικά για ποιότητα της εκπαίδευσης δεν μπορεί ούτε κουβέντα να γίνει καθώς τα νέα δεδομένα απαγορεύουν ακόμα και το όνειρο ότι σε κάποια στιγμή θα έχουμε εκπαίδευση ανάλογη με εκείνη του 1930 …
Ας το σκεφτούμε λοιπόν κι αυτή η πρόκληση θα περάσει χωρίς αντίδραση;
Θα δεχτούμε την οριστική καταδίκη του δημόσιου σχολείου;
Θα μείνουμε για μια ακόμα φορά παρατηρητές των γεγονότων και κόσμιοι κριτές της εξουσίας;
Θα δεχτούμε ίσως ότι έχουμε μεγάλες ευθύνες και καλά κάνουν που μας τιμωρούν με αυτό τον τρόπο;
Θα δεχτούμε ότι στη συγκυρία των μνημονιακών μεταρρυθμίσεων θα πρέπει να ευχαριστούμε τον Θεό και την Τρόικα που ακόμα εργαζόμαστε και τα καταφέρνουμε να επιβιώνουμε;
Θα πρέπει να ευχαριστήσουμε τους πολιτικούς μας ταγούς που θυσίασαν τα πάντα (από την πλευρά μας) για να μην βρεθούν σε κίνδυνο οι μελλοντικές γενιές (όχι η επόμενη αυτή την κάψαμε ήδη όπως και την μεθεπόμενη)…. Αν καταφέρουν να επιβιώσουν ορισμένοι από τον όλεθρο και την καταστροφή που όμοιά της μοιάζει μόνο εκείνη μια πυρηνικής έκρηξης…
Τελικά μάλλον μας ψεκάζουν ……….
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη