Με στρατηγικό στόχο τη μείωση των αναπληρωτών κατά 50% έως το 2027, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού προχωρά σε ένα φιλόδοξο πλάνο 30.000 μόνιμων διορισμών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 36.000 μόνιμοι διορισμοί από το 2020 έως σήμερα, ενώ μόνο για το 2025 προβλέπονται επιπλέον 10.000 διορισμοί.
Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, υπογραμμίζει τη σημασία του μόνιμου προσωπικού για τη σταθερότητα του δημόσιου σχολείου: «Έχουμε ανάγκη από ανθρώπους με σταθερή σχέση με τα παιδιά, που να χτίζουν εμπιστοσύνη και συνέπεια στην τάξη».
Η πορεία των μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση (2019–2027)
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, 35.855 μόνιμοι εκπαιδευτικοί έχουν διοριστεί συνολικά από το σχολικό έτος 2020-2021 έως και το τρέχον 2024-2025, βάσει του νόμου 4589/2019 (Α΄13).
Για το σχολικό έτος 2024-2025:
8.763 νέοι διορισμοί:
3.257 στην Πρωτοβάθμια (2.918 Γενική / 339 ΕΑΕ)
5.506 στη Δευτεροβάθμια (4.850 Γενική / 656 ΕΑΕ)
Για την τετραετία 2020-2024:
27.092 διορισμοί:
15.146 Πρωτοβάθμια (12.755 Γενική / 2.391 ΕΑΕ)
11.946 Δευτεροβάθμια (9.598 Γενική / 2.348 ΕΑΕ)
Αναλυτικά:
Εκπαίδευση | Σύνολο | Γενική Εκπαίδευση | Ειδική Αγωγή |
---|---|---|---|
Πρωτοβάθμια | 18.403 | 15.673 | 2.730 |
Δευτεροβάθμια | 17.452 | 14.448 | 3.004 |
Σύνολο | 35.855 | 30.121 | 5.734 |
Η απουσία νέων οργανικών θέσεων
Ωστόσο, αναδεικνύεται ένα κρίσιμο δομικό πρόβλημα: πού θα τοποθετηθούν οι νέοι εκπαιδευτικοί;
Η απουσία επαρκών οργανικών θέσεων καθιστά δύσκολη –αν όχι αδύνατη– την υλοποίηση του σχεδιασμού καθώς χωρίς ΦΕΚ σύστασης οργανικής, ο εκπαιδευτικός θεωρείται "λειτουργικός" και όχι "οργανικός" με αποτέλεσμα:
- Δεν μπορεί να μετατεθεί.
- Δεν έχει σταθερότητα.
- Εγκλωβίζεται σε προσωρινή τοποθέτηση.
Η προσπάθεια στελέχωσης των δημόσιων σχολείων με μόνιμο προσωπικό αποτελεί μια θετική εξέλιξη. Ωστόσο, χωρίς θεσμική υποστήριξη, οι διορισμοί κινδυνεύουν να είναι αποσπασματικοί και να αναπαράγουν τις ίδιες παθογένειες του παρελθόντος.
Η ουσία του σχεδιασμού δεν είναι μόνο αριθμητική, αλλά λειτουργική και δομική. Το μέλλον της εκπαίδευσης δεν χτίζεται μόνο με θέσεις, αλλά με θέσεις που “υπάρχουν”.
Οι καθυστερήσεις στα ΦΕΚ για τη σύσταση θέσεων μετατρέπονται σε τροχοπέδη.
Ο "τοίχος" των λειτουργικών κενών
Όταν το ΥΠΑΙΘΑ διορίζει σε λειτουργικά κενά, οι διορισμένοι δεν μπορούν να μετακινηθούν, εγκλωβίζονται σε "πρώτες" τοποθετήσεις χωρίς δυνατότητα εξέλιξης.
Σε μια εποχή που το εκπαιδευτικό σύστημα καλείται να ανταποκριθεί σε πολλαπλές κρίσεις (ψηφιακή μετάβαση, κοινωνικές ανισότητες, Ειδική Αγωγή), ο διορισμός μόνιμου προσωπικού είναι μεν ευπρόσδεκτος, αλλά χωρίς δομή, κινδυνεύει να είναι χωρίς ουσία.
Οι εξαγγελίες για 10.000 διορισμούς δεν αρκούν χωρίς τις αντίστοιχες οργανικές θέσεις που θα εξασφαλίσουν σταθερότητα και κινητικότητα και αξιοκρατία. Το στοίχημα για το 2025 δεν είναι μόνο ποσοτικό, αλλά κυρίως ποιοτικό και δομικό.
Πού εντοπίζονται τα κενά και οι ανάγκες;
ΚΕΔΑΣΥ (Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης)
Αυξημένος όγκος αιτήσεων για μαθητικές αξιολογήσεις.
Καθυστερήσεις ετών στην ολοκλήρωση διαδικασιών.
Προβλεπόμενες 700 νέες οργανικές θέσεις για ΕΕΠ/ΕΒΠ δεν έχουν ακόμα συσταθεί.
Έλλειψη οργανικών για ΕΒΠ και ΕΕΠ, παρά τη λειτουργία χρόνων.
Το 2024 καθυστέρησε η σύσταση 1.555 νέων θέσεων, προκαλώντας αλυσιδωτές δυσλειτουργίες.
Γενική Εκπαίδευση
Χρόνια λειτουργικά κενά που θα έπρεπε να έχουν μετατραπεί σε οργανικά.
Νηπιαγωγεία
Η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη αύξηση οργανικών θέσεων.
Αναπληρωτές Εκπαιδευτικοί: Τρέχουσες Προσλήψεις 2024-2025
Μέχρι τις 28 Μαρτίου 2025, έχουν προσληφθεί 39.319 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί σε όλη την επικράτεια, με συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου.
Εκπαίδευση | Αναπληρωτές |
---|---|
Πρωτοβάθμια | 26.245 |
Δευτεροβάθμια | 13.074 |
Σύνολο | 39.319 |
Οι προσλήψεις περιλαμβάνουν και ειδικές προκηρύξεις για κάλυψη λειτουργικών κενών (άρθρο 86, ν. 4547/2018).
Ανεπάρκεια Υποψηφίων για 1.102 Θέσεις
1.102 θέσεις δασκάλων δεν καλύφθηκαν λόγω έλλειψης επαρκών υποψηφίων στους πίνακες του ΑΣΕΠ, με τις 968 εξ αυτών στην Ειδική Αγωγή.
Διορισμοί και προσλήψεις στην εκπαίδευση 2025: Οι βασικές διατάξεις, οι εξαιρέσεις και οι παγίδες
Καθώς πλησιάζει ο Αύγουστος – ο μήνας-ορόσημο για τους διορισμούς στην εκπαίδευση, οι απορίες πληθαίνουν:
Ποιοι έχουν δικαίωμα νέου ή δεύτερου διορισμού;
Ποιοι εξαιρούνται από τους περιορισμούς;
Τι ισχύει για την ειδική αγωγή και τις ειδικές κατηγορίες;
Απαντάμε τεκμηριωμένα στα κρίσιμα αυτά ερωτήματα με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού αναλυτή Μάριου Μαγιολαδίτη, με βάση τις ισχύουσες νομοθετικές ρυθμίσεις και τις πρόσφατες τροποποιήσεις, δίνοντας έμφαση στις ιδιαιτερότητες του συστήματος και στα «ψιλά γράμματα» που πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί.
Ποιοι μπορούν να ξαναδιοριστούν;
1. Εκπαιδευτικοί διορισμένοι έως το 2022
Όσοι διορίστηκαν μέχρι και τον Αύγουστο του 2022 διατηρούν δικαίωμα εκ νέου διορισμού, ανεξαρτήτως αν υπηρέτησαν στην Ειδική Αγωγή. Δεν ισχύει κανένας χρονικός περιορισμός.
Νομική βάση: παρ. 5Α του άρθρου 62 του ν. 4589/2019, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 389 του ν. 4957/2022.
Ενδεικτικό παράδειγμα: Το 2023, πέντε εκπαιδευτικοί που είχαν διοριστεί το 2021 επαναδιορίστηκαν επιτυχώς.
2. Πολύτεκνοι: Δικαίωμα δεύτερου διορισμού
Οι πολύτεκνοι υπάλληλοι δικαιούνται δεύτερο διορισμό, κατά παρέκκλιση του γενικού κανόνα περί απαγόρευσης διπλοθεσίας.
Νομική βάση:
Άρθρο 104 του Συντάγματος
Ν. 1256/1982, άρθρο 1 παρ. 3 περ. γ’
ΣτΕ 143/1986
Περιορισμός: Δεν επιτρέπεται η άσκηση δεύτερης απασχόλησης αν παρεμποδίζει τα καθήκοντα της κύριας θέσης (έγγραφο ΔΙΔΑΔ/Φ.25.4/158/21998/2012).
3. Υπάλληλοι εκτός εκπαίδευσης
Υπάλληλοι που δεν ανήκουν στην εκπαίδευση μπορούν να διοριστούν ξανά χωρίς κανέναν χρονικό περιορισμό. Αρκεί να παραιτηθούν αυτοδικαίως από την προηγούμενη θέση.
4. Ελεύθερη διεκδίκηση άλλης θέσης στο Δημόσιο
Δεν υπάρχει νομικός φραγμός για τη διεκδίκηση άλλης θέσης στο Δημόσιο μετά τον διορισμό στην εκπαίδευση. Η παραίτηση επιφέρει αυτόματη λύση της προηγούμενης σύμβασης.
Διορισμοί στην Ειδική Αγωγή: Τι αλλάζει
5. Πενταετής παραμονή στην Ειδική Αγωγή
Οι διορισμένοι στην Ειδική Αγωγή έχουν υποχρέωση παραμονής πέντε (5) ετών, με τουλάχιστον δύο έτη στην περιοχή διορισμού.
Νομική βάση: περ. α) της παρ. 5 του άρθρου 62 του ν. 4589/2019
Υποχρεωτική παραμονή στην περιοχή διορισμού
6. Διετής υποχρεωτική παραμονή
Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί υποχρεούνται να παραμείνουν δύο (2) έτη στην περιοχή διορισμού.
Εξαιρέσεις: Μόνο οι ειδικές κατηγορίες έχουν δικαίωμα απόσπασης με προσμέτρηση του χρόνου απόσπασης ως υπηρεσίας.
Νομική βάση: παρ. 5 άρθρου 62 του ν. 4589/2019 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 17 του ν. 5128/2024
Στις ειδικές κατηγορίες ανήκουν οι:
Εκπαιδευτικοί με πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας (π.χ. καρκίνος, νεφρική ανεπάρκεια, σύνδρομο Down).
Όσοι έχουν τέκνα με αναπηρία ≥67% ή είναι οι ίδιοι/σύζυγοι με αναπηρία ≥75%.
Πολύτεκνοι με 4 ή περισσότερα άγαμα τέκνα κάτω των 18 ή φοιτητές έως 25 ετών υπό προϋποθέσεις.
Απαιτούνται: Ιατρικά πιστοποιητικά (ΚΕ.Π.Α. και Β/θμια Υγειονομική Επιτροπή).
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ