Thumbnail
Campi Flegrei

Το Campi Flegrei (Φλεγραία Πεδία) είναι μια τεράστια ηφαιστειακή περιοχή που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή της Νάπολης, στο δυτικό τμήμα της κεντρικής Ιταλίας, το οποίο θεωρείται μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές στον κόσμο. Η υπερ-καλντέρα αυτή εκτείνεται κυρίως στον βυθό της θάλασσας, ενώ αποτελείται από 24 κρατήρες και ηφαιστειακά οικοδομήματα.

Νοτιοανατολικά της, στην άλλη πλευρά του κόλπου της Νάπολης, βρίσκεται ο Βεζούβιος που κατέστρεψε την Πομπηία, πριν περίπου 2.000 χρόνια. Αυτό λοιπόν το υπερηφαίστειο παρουσιάζει σημάδια αφύπνισης. Οι επιστήμονες παρακολουθούν στενά τη δραστηριότητα, καθώς  μια ενδεχόμενη έκρηξη θα μπορούσε να προκαλέσει τεράστια προβλήματα σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο.

Το Campi Flegrei σχηματίστηκε περίπου πριν 40.000 χρόνια, εκτοξεύοντας δεκάδες κυβικά χιλιόμετρα μάγματος, βράχων και λάβας, με αρκετούς ειδικούς να υποστηρίζουν ότι οι εκρήξεις ήταν τόσο μεγάλες που συνέβαλαν στην εξαφάνιση των Νεάντερταλ.

Πρόσφατη μελέτη, με επικεφαλής Ιταλούς και Γάλλους επιστήμονες, από το Εθνικό Ινστιτούτο Γεωφυσικής και Ηφαιστειολογίας στη Μπολόνια, αναφέρει ότι, συγκριτικά με διάφορες καλντέρες ανά τον κόσμο, το Campi Flegrei παρουσιάζει το τελευταίο διάστημα τα πιο σαφή σημάδια αναταραχής.

Η μελέτη παράλληλα αναφέρει ότι υπάρχει ένα ορισμένο όριο πέρα από το οποίο το μάγμα θα μπορούσε να προκαλέσει την απελευθέρωση υγρών και αερίων σε αυξημένο ρυθμό. «Υδροθερμικοί βράχοι, εάν θερμανθούν, μπορεί τελικά να χάσουν τη μηχανική αντοχή τους, προκαλώντας επιτάχυνση προς κρίσιμες συνθήκες», τονίζει ο Τζιοβάνι Τσιοντίνι, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας που δημοσίευσε τα ευρήματα της στην επιθεώρηση Nature Communications.

Η ίδια μελέτη σημειώνει ότι σε περίπτωση ενεργοποίησης του ηφαιστείου η περιοχή της Νάπολης κινδυνεύει άμεσα, αλλά ανάλογα με το μέγεθος της έκρηξης οι επιπτώσεις μπορεί να αγγίξουν και άλλες περιοχές της Ιταλίας και της Ευρώπης.

Η τελευταία έκρηξη του Campi Flegrei έλαβε χώρα το 1538. Το ηφαίστειο ήταν ενεργό για διάστημα οκτώ ημερών και είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία ενός νέου λόφου, το Monte Nuovo!

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 03/7