Thumbnail

Η διάρροια των ταξιδιωτών προσβάλλει το 20-50% των ταξιδιωτών που ταξιδεύουν στο εξωτερικό, ειδικά σε τροπικές ή αναπτυσσόμενες χώρες με χαμηλό επίπεδο υγιεινής. Το μικρόβιο που ευθύνεται για τις διάρροιες των ταξιδιωτών συνήθως είναι το Κολοβακτηρίδιο και μεταδίδεται κυρίως μέσω του πόσιμου νερού (συμπεριλαμβάνονται και τα παγάκια) και μέσω κατανάλωσης ωμών τροφίμων που δεν έχουν πλυθεί καλά (φρουτοσαλάτες, λαχανικά) (τροφική δηλητηρίαση). Σύμφωνα με επιδημιολογικά δεδομένα, στην Ελλάδα παρουσιάζεται ενδιάμεσος σχετικός κίνδυνος ανάπτυξης διάρροιας των ταξιδιωτών (ποσοστό 8-15%). 
Όσοι ταξιδεύουμε με αεροπλάνο γνωρίζουμε ότι μετακινούνται εκατομμύρια επιβατών καθημερινά από διάφορα μέρη του κόσμου με διαφορετικό επίπεδο υγιεινής που πιθανόν νοσούν πρόκειται να νοσήσουν από διάρροια των ταξιδιωτών, καθένας από τους οποίους αφήνει πίσω του, είτε στο αεροδρόμιο είτε στο αεροσκάφος, το μικροβιακό του αποτύπωμα. Σε αντίθεση με τη γενική αντίληψη ότι η τουαλέτα είναι ο χώρος με τη μεγαλύτερη μικροβιακή επιβάρυνση, στην πραγματικότητα η τουαλέτα έχει τις λιγότερες αποικίες μικροβίων, προφανώς λόγω της συχνής καθαριότητας που επιβάλλουν οι διοικήσεις των αεροδρομίων αλλά και οι αεροπορικές εταιρίες. Στο τέλος του άρθρου αυτού θα εκπλαγείτε όταν διαπιστώσετε ποια είναι τα σημεία στο αεροσκάφος και στο αεροδρόμιο που φέρουν το μεγαλύτερο μικροβιακό φορτίο.


Τα τελευταία χρόνια, το προσωπικό των αεροπορικών εταιριών υφίσταται αυξανόμενη πίεση να εκκενώσει γρήγορα τις πτήσεις που φτάνουν στο αεροδρόμιο και να ολοκληρώσει γρήγορα την επιβίβαση των πτήσεων που πρόκειται να αναχωρήσουν, ούτως ώστε να μεγιστοποιήσουν το κέρδος των εταιριών. Εντούτοις, ο χρόνος επιβίβασης των επιβατών στο αεροσκάφος στην πραγματικότητα αυξήθηκε από το 1970, από περίπου 20 επιβάτες ανά λεπτό σε μόλις 9 επιβάτες το λεπτό το 1998. 


Υφίστανται πολλά σημεία υποχρεωτικού ελέγχου καθαριότητας από το προσωπικό μεταξύ της αποβίβασης και της επιβίβασης, και γι’ αυτό τα τραπεζάκια των καθισμάτων συχνά καθαρίζονται στο τέλος της ημέρας. Η κάθε αεροπορική εταιρία θεσπίζει τους δικούς της κανόνες υγιεινής και καθαριότητας των αεροσκαφών και δυστυχώς δεν υπάρχουν γενικώς καθορισμένες διαδικασίες, εκτός από τον έλεγχο της ποιότητας του νερού.


Σε ότι αφορά την καθαριότητα του αεροσκάφους, αυτό που τονίζεται από τους ειδικούς είναι ότι απαιτείται αποτελεσματικότερη διαδικασία επιβίβασης και αποβίβασης ώστε να επιτρέπει στο πλήρωμα του αεροσκάφους να έχει ικανό χρόνο για καλύτερη καθαριότητα μεταξύ των πτήσεων. Πολλές εταιρίες έχουν θεσπίσει τα λεγόμενα “Go Light” προγράμματα που προβλέπουν χαμηλότερους ναύλους για όσους δεν παραδώσουν αποσκευή αλλά την αποθηκεύσουν στο ντουλάπι εντός της καμπίνας του αεροσκάφους (εννοείται ότι προβλέπονται συγκεκριμένες διαστάσεις και βάρος της χειραποσκευής). Με τον τρόπο αυτό όμως χάνεται πολύτιμος χρόνος κατά την αποθήκευση και τη λήψη των χειραποσκευών από τα ντουλάπια της καμπίνας των επιβατών, μειώνοντας περισσότερο το χρόνο που έχει στη διάθεσή του το πλήρωμα για καθαριότητα του αεροσκάφους μεταξύ των πτήσεων. Οι καθυστερήσεις στην επιβίβαση των επιβατών εξαιτίας των Go Light προγραμμάτων επιφέρουν σημαντικό κόστος στις αεροπορικές εταιρίες, με το οποίο θα μπορούσαν να αποσβέσουν τη μη χρέωση για την παράδοση της αποσκευής πριν την επιβίβαση.


Αμερικανική μελέτη της εταιρίας travel math, διενήργησε πρόσφατα μικροβιολογική έρευνα σε 4 πτήσεις και 5 αεροδρόμια της Αμερικής και ανέδειξε τα σημεία τα οποία έχουν τη μεγαλύτερη μικροβιακή επιβάρυνση (σε μονάδες αποικιών μικροβίων / τετραγωνική ίντσα). Τα σημεία αυτά ήταν τα εξής:


1.    Τραπεζάκι καθίσματος αεροσκάφους: 2.155 αποικίες μικροβίων / τετρ. ίντσα
2.    Κουμπί ψύκτη νερού στο αεροδρόμιο: 1.240 αποικίες μικροβίων / τετρ. ίντσα
3.    Στρόφιγγα κλιματισμού αεροσκάφους πάνω από τη θέση του επιβάτη: 285 αποικίες μικροβίων / τετρ. ίντσα
4.    Καζανάκι τουαλέτας: 265 αποικίες μικροβίων / τετρ. ίντσα
5.    Ζώνη ασφαλείας: 230 αποικίες μικροβίων / τετρ. ίντσα
6.    Μηχανισμός κλειδώματος πόρτας τουαλέτας: 70 αποικίες μικροβίων / τετρ. ίντσα
Επισημαίνεται τέλος ότι το κινητό μας τηλέφωνο υπολογίζεται ότι έχει κατά μέσο όρο 27 αποικίες μικροβίων / τετρ. ίντσα.

 

Γράφει ο Γαστρεντερολόγος Χρήστος Ζαβός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

φωτιά
Φωτιά σε γνωστό μπαρ στο Παγκράτι: Από τούρτα γενεθλίων ξεκίνησαν οι φλόγες- 'Εξι τραυματίες
Η φωτιά ξέσπασε όταν σερβιτόρος του καταστήματος μετέφερε τούρτα σε πελάτη που είχε γενέθλια ωστόσο την σήκωσε ψηλά με αποτέλεσμα να τυλιχτεί στις...
Φωτιά σε γνωστό μπαρ στο Παγκράτι: Από τούρτα γενεθλίων ξεκίνησαν οι φλόγες- 'Εξι τραυματίες
PEROU
Τραγικό! 11 νεκροί από σύγκρουση λεωφορείου που μετέφερε μαθητές και εκπαιδευτικούς σε σχολική εκδρομή
Λεωφορείο που μετέφερε μαθητές, συγγενείς τους κι εκπαιδευτικούς ενεπλάκη σε τροχαίο στο Περού, με αποτέλεσμα 11 άτομα να σκοτωθούν και άλλα 18 να...
Τραγικό! 11 νεκροί από σύγκρουση λεωφορείου που μετέφερε μαθητές και εκπαιδευτικούς σε σχολική εκδρομή
famellos
ΣΥΡΙΖΑ: Επαννεκίνηση με Φάμελλο (49,9%) - Ενωτικό κλίμα για την επόμενη μέρα
Ο νέος πρόεδρος καλείται να οδηγήσει το κόμμα στη «μετά-Κασσελάκη εποχή», έχοντας χάσει τη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο κοινοβούλιο.
ΣΥΡΙΖΑ: Επαννεκίνηση με Φάμελλο (49,9%) - Ενωτικό κλίμα για την επόμενη μέρα
monaxo
Απόγνωση από τους ομογενείς – Κινδυνεύει να κλείσει το ελληνικό σχολείο στο Μόναχο
Το κτήριο που στεγάζει το σχολείο έχει συμβόλαιο 10 χρόνια με την ελληνική πλευρά. Το συμβόλαιο λήγει τον Ιούλιο του 2025 και για να ανανεωθεί, ο...
Απόγνωση από τους ομογενείς – Κινδυνεύει να κλείσει το ελληνικό σχολείο στο Μόναχο