Ξεκινώντας την τοποθέτησή του για την Παιδεία ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε ότι «η Παιδεία πρέπει να είναι πεδίο εθνικής συνεννόησης».
Κλιμακώνοντας την επίθεσή του ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι υπονομεύει τη δημόσια Παιδεία.
«Εκπροσωπείτε όλες τις παθογένειες που εμποδίζουν την Ελλάδα να κινηθεί μπροστά. Κατά τη διάρκεια της θητείας σας έχετε υιοθετήσει 105 ρυθμίσεις που έχουν αποσαρθρώσει την δημόσια εκπαίδευση. Θα μπορούσα να μιλάω επί ώρες για την ζημιά που έχετε κάνει στην εκπαίδευση», είπε ο κ. Μητσοτάκης και ακολούθως ανέφερε τις βασικές παρεμβάσεις που, όπως είπε, «δείχνουν το σχέδιο αποδόμησης όλων μεταρρυθμίσεων».
Είπε ο κ. Μητσοτάκης:
- Καταργήσατε τα πρότυπα πειραματικά σχολεία. Γιατί στερήσατε από τα παιδιά των φτωχών οικογενειών τη δυνατότητα να πάνε σε ένα καλό σχολείο και να διακριθούν;
- Καταργήσατε την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού, υπονομεύσατε το δημοτικό σχολείο, μειώσατε τις ώρες του διδακτικού προγράμματος. Υποβαθμίσατε και το γυμνάσιο και το λύκειο, μετατρέπετε το γυμνάσιο σε σχολείο αυτόματης προαγωγής. Καταργήσατε την τράπεζα θεμάτων στο λύκειο, όπως και τη βάση του 9,5 για την προαγωγή από τη μία τάξη στην άλλη.
- Επαναφέρατε τον κομματισμό και τον συνδικαλισμό με την επιλογή των διευθυντών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Ισοπεδώσατε και την ιδιωτική εκπαίδευση. Αντί να αναβαθμίζετε το δημόσιο σχολείο, κοντύνατε και τα ιδιωτικά σχολεία στο οποίο πηγαίνουν το 8% των μαθητών.
- Παγώσατε και καταργείτε κάθε έννοια αξιολόγησης και αξιοκρατίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
- Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επαναφέρατε τους αιώνιους φοιτητές. Έδωσε η κυβέρνηση τη δυνατότητα ακόμη και σε όσους είχαν διαγραφεί να αποκτήσουν δικαίωμα επανεγγραφής. Έχω την εξήγηση: ο κ. Φίλης ως αιώνιος φοιτητής αποφάσισε να πάρει το πτυχίο του.
- Καταργήσατε τα συμβούλια ιδρύματος των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων
- Υποβαθμίσατε τα προγράμματα των μεταπτυχιακών που ήταν μία ιστορία επιτυχίας των δημόσιων πανεπιστημίων.
«Η ΝΔ πάντα θα αγωνίζεται για το δικαίωμα των οικογενειών να στέλνουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικό σχολείο» σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης προτού επιτεθεί προσωπικά στον υπουργό Παιδείας.
Επισήμανε ότι ο Νίκος Φίλης «ως αιώνιος φοιτητής μάλλον αποφάσισε να πάρει το πτυχίο του. Αλλά αυτός δεν είναι λόγο να στέλνετε ένα μήνυμα ωχαδελφισμού».
Άσκησε, ακόμη, κριτική στην κυβέρνηση και για τα μεταπτυχιακά δηλώνοντας ότι «ήταν μια ιστορία επιτυχίας τα τελευταία χρόνια γιατί απελευθερώθηκαν από το δημόσιο. Αρκετά με την κρατική παρέμβαση σε ένα τομέα στον οποίο διακρίθηκαν τα πανεπιστήμια».
Υπογράμμισε ότι η μεταρρύθμιση στην Παιδεία είναι προτεραιότητα για τη ΝΔ και στο προσεχές διάστημα θα παρουσιάσει το ολοκληρωμένο πρόγραμμα του κόμματος. Σημείωσε πάντως ότι «οι βασικοί μας άξονες είναι ελεύθερο σχολείο, αδέσμευτο πανεπιστήμιο» και προσέθεσε ότι «μιλάμε για τις έννοιες της αξιοκρατίας, της αριστείας και της αξιολόγησης».
Έδωσε δε, κάποιες από τις κατευθυντήριες γραμμές της ΝΔ:
Κανένα παιδί δεν θα μείνει έξω από παιδικό σταθμό.
Ενιαίος τύπος για όλα τα σχολεία με αναβαθμισμένο όμως προγραμμα
Θα επαναφέρουμε τα πρότυπα πειραματικά σχολεία
Απόλυτη αξιοκρατία στην επιλογή των 13 περιφερειακών διευθυντών
Θα δώσουμε μεγαλύτερη ευελιξία στις σχολικές μονάδες
Θα συζητήσουμε τη δυνατότητα, δάσκαλοι και καθηγητές να επιλέγουν το βιβλίο που θα διδάσκουν
Θα δημιουργήσουμε πρότυπα επαγγελματικά λύκεια
Αναφέρθηκε στην ανώτατη εκπαίδευση, λέγοντας ότι «το άρθρο 16 του Συντάγματος είναι το τοτέμ των αντιμεταρρυθμιστών», καθώς απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Γιατί να μην κάνουμε την Ελλάδα κέντρο εκπαίδευση με προσέλκυση φοιτητών που θα φέρει έσοδα και θα αυξήσει τις θέσεις εργασίας, όπως έχει κάνει η Κύπρος, ρώτησε ο κ. Μητσοτάκης.
Ο κ. Μητσοτάκης αποφεύγει να μιλήσει στη Βουλή για το ζήτημα της διαπλοκής - Όραμά του είναι μια Παιδεία πολλών ταχυτήτων
Η Δευτερολογία Κ. Μητσοτάκη
Ο κ. Μητσοτάκης ανέβασε τους τόνους και απάντησε προσωπικά στον Αλέξη Τσίπρα: «Με κατηγορήσατε ότι δεν έχω περάσει έξω από δημόσιο σχολείο. Είχα την δυνατότητα να σπουδάσω σε ένα κορυφαίο αμερικανικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Είμαι σίγουρος ότι και εσείς αν μπορούσατε το ίδιο θα κάνατε, σκληρή δουλειά χρειάζεται. Μη με κατηγορείτε όμως ότι δεν έχω περάσει έξω από δημόσιο σχολείο, όταν εσείς στέλνετε τα παιδιά σας σε ιδιωτικό σχολείο. Η δική σας στάση αναδεικνύει την υποκρισία σας».
Συνεχίζοντας για τα θέματα Παιδείας είπε: «Χρειαζόμαστε ή δεν χρειαζόμαστε πρότυπα-πειραματικά σχολεία. Το ερωτήματα είναι αν χρειαζόμαστε σχολεία της αριστείας όπου θα μπορεί ένας φτωχός μαθητής να πάει και να φοιτήσει;». Επέμεινε ότι πρέπει το πανεπιστήμιο να συνδέεται με την αγορά εργασίας λέγοντας: «Έχει νόημα να εκπαιδεύουμε γιατρούς σε τετραπλάσιο ποσοστό από όσους χρειαζόμαστε για να τους εξάγουμε μετά σε άλλες χώρες; Πρέπει ή δεν πρέπει να έχουν τα πανεπιστήμια τον μεγαλύτερο, αν όχι τον τελευταίο λόγο, για τον αριθμό των εισακτέων, ώστε να μην έχουμε μεγαλύτερο αριθμό αποφοίτων από όσους μπορεί να απορροφήσει η αγορά εργασίας;».
Επανήλθε στο θέμα του μαθήματος των θρησκευτικών σημειώνοντας: «Η απαραίτητη αναμόρφωση, τονίζω απαραίτητη αναμόρφωση, του μαθήματος των Θρησκευτικών πρέπει ή δεν πρέπει να γίνει σε συνεννόηση με την Εκκλησία της Ελλάδος;».
Έκλεισε με μία αναφορά της αναπληρώτριας υπουργού Παιδείας Σίας Αναγνωστοπούλου: «Είπε η υπουργός Παιδείας ότι μεροληπτείτε υπέρ των νέων επιστημόνων. Μόλις χθες δεν ψηφίσατε την αύξηση των εισφορών για τους νέους επιστήμονες; Σταματήστε να κοροϊδεύετε την κοινωνία κ. Τσίπρα».
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΣΙΠΡΑ
Ο κ. Τσίπρας απάντησε σημείο προς σημείο στις κατηγορίες του κ. Μητσοτάκη αναφορικά με τις θέσεις της κυβέρνησης για την Παιδεία, και τον κατηγόρησε για νεοφιλεύθερη οπτική που βρίσκει απήχηση μόνο σε μια μειοψηφία της κοινωνίας, αλλά και για υποκριτική επίκληση στην αναγκαιότητα συναίνεσης. Διευκρίνισε ότι το πρόβλημα του κ. Μητσοτάκη δεν είναι ότι υπερασπίζεται την άποψη του για την ιδιωτική εκπαίδευση, «το πρόβλημά σας είναι ότι μεροληπτείτε υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων και σχολείων ενάντια στα δημόσια».
«Όσο σιωπηλός ήταν ο κ. Μητσοτάκης στα θέματα της διαπλοκής τόσο ξεκάθαρος ήταν στα ζητήματα που αφορούν στη δική του ιδεολογική τοποθέτηση», στα θέματα που αφορούν στην εκπαίδευση, όπου υπερασπίστηκε την «γνωστή νεοφιλελεύθερη ατζέντα του που είναι και ταξικά μεροληπτική, είναι ατζέντα ευκρινής αλλά έχει όρια σε ό,τι αφορά την απήχηση της στην κοινωνία, γιατί υπερασπίζεται δικαιώματα μιας μειοψηφίας, των ολίγων». Είπε ότι υπερασπίστηκε μια εκπαίδευση για τα δικαιώματα των ολίγων, όπως υπερασπίζεται σε άλλα ζητήματα την απορρύθμιση της αγοράς εργασίας, τις απολύσεις, τις περικοπές στο κοινωνικό κράτος. «Το βασικό χαρακτηριστικό της τοποθέτησης του για την παιδεία είναι ότι υπερασπίζεται μια εκπαίδευση κομμένη και ραμμένη στα μέτρα μιας αριστοκρατίας, όχι μια εκπαίδευση των άριστων, αλλά των ελίτ», μια « κοινωνία πολλών ταχυτήτων, κατακερματισμένη, διχασμένη, ο καθένας για τον εαυτό του και όλοι εναντίον όλων και πιστεύει ότι χάρη σε κάποια αόρατη πρόνοια της αγοράς μπορεί να προοδεύσει ο κόσμος». «Θέλει εκπαιδευτικό σύστημα κατ΄ εικόνα και καθ΄ ομοίωση της αγοράς», «εμείς κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να οικοδομήσουμε την παιδεία της ισότητας, της αγάπης για τη γνώση», τόνισε.
Καταλόγισε στον κ. Μητσοτάκη ότι επιδόθηκε στο άθλημα της «παραπλάνησης και των ανακριβειών», και απάντησε μία-μία σε σχετικές αναφορές του.
-Για το ότι η παιδεία χρειάζεται εθνική συναίνεση. Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι ο πρόεδρος της ΝΔ είπε ότι θα καταργήσει όλα όσα φέρνει ο ΣΥΡΙΖΑ, και σχολίασε ότι αυτό δεν συνάδει με την παράταξη της ΝΔ που από τα έδρανα της αντιπολίτευσης είχε πάντα μια λελογισμέση στάση, ενώ ο κ. Μητσοτάκης ακολουθεί έξαλλη αντιπολίτευση. «ΕσεΙς αποχωρήσατε από τη συζήτηση στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων για την παιδεία. Ποια συναίνεση λοιπόν;».
-Για το ότι η κυβέρνηση θέλει να πάει στο παρελθόν και όχι στο μέλλον, με την αναφορά για τη δεκαετία του '80. Αφού σχολίασε ότι στη δεκαετία του ‘80 δεν πισωγύρισε η χώρα στην παιδεία, διερωτήθηκε γιατί ο κ. Μητσοτάκης έκανε αναφορά στο 1864 για να υπερασπιστεί το επιχείρημα του για την ιδιωτική παιδεία.
-Για τη θέση του κ. Μητσοτάκη ότι κι εκείνος θέλει ένα σχολείο που οι μαθητές να έχουν ευκαιρία να ανιχνεύσουν τα ταλέντα τους. «Τι κάνατε εσείς γι' αυτή την ευκαιρία; Αποψιλώσατε την εκπαίδευση από προσωπικό, σταματήσατε να δίνετε υποτροφίες».
-Για τα πρότυπα σχολεία. Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι τα ιστορικά πρότυπα σχολεία συνεχίζουν να λειτουργούν, «εμείς θέλουμε να δώσουμε το βάρος στα πειραματικά, αλλά δεν γνωρίζω πουθενά στον κόσμο να υπάρχει ταύτιση του προτύπου με το πειραματικό, κάτι που έκανε η κ. Διαμαντοπούλου, την οποία εξήρατε».
-Για την κατηγορία περί υποβάθμισης του ολοήμερου σχολείου. «Πώς το κάνουμε αυτό; Αφού για πρώτη φορά τώρα όλα τα δημοτικά μπορούν να λειτουργήσουν ως ολοήμερα και όλα τα παιδιά να πάνε σε αυτά. Μέχρι πέρυσι υπήρχαν σχολεία που δεν έκαναν αγγλικά και πληροφορική από την πρώτη δημοτικού και τώρα κάνουν όλα. Αυτό θα καταργήσετε όταν λέτε ότι θα τα καταργήσετε όλα;». Είπε ακόμα ότι η μείωση των ωρών βασίζεται στην παιδαγωγική επιστημονική άποψη ότι τα παιδιά του δημοτικού δεν μπορούν να αποδώσουν με τόσο βαρύ πρόγραμμα.
-Για την κατηγορία ότι οι αλλαγές στο Γυμνάσιο έγιναν χωρίς διάλογο. «Βεβαίως αν είχατε παραμείνει στην Επιτροπή θα ξέρατε αν έγινε ή όχι», είπε και κάλεσε τον κ. Μητσοτάκη να πει στην ελληνική οικογένεια ότι είναι ικανοποιημένος με το εξετασιοκεντρικό γυμνάσιο και θέλει να παραμείνει έτσι και ότι θα αλλάξει όποιες αλλαγές γίνουν.
-Για τις αλλαγές που έγιναν πέρυσι στο Λύκειο. «Εσάς δεν σας έφταναν οι πανελλήνιες και η ζημιά που έχουν κάνει στο σχολείο, αλλά είχατε ψηφίσει να δίνουν τα παιδιά πανελλήνιες και στην Α’ λυκείου;».
-Για την νομοθέτηση για τα ιδιωτικά σχολεία για να μην μπορεί να γίνει απόλυση και άρα να μην μπορεί να επιλέξει ο σχολάρχης το προσωπικό. «Δεν είναι ακριβές. Αυτό που κάναμε είναι να επαναφέρουμε αυτό που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση της ΝΔ στην αρχή της Μεταπολίτευσης. Να μην μπορεί να γίνει απόλυση χωρίς τεκμηρίωση σε υπηρεσιακό συμβούλιο. Ο αείμνηστος Ράλλης ήταν σοβιετικός;».
-Για την αξιολόγηση. «Εμείς ετοιμάζουμε ένα συνολικό νόμο για την αξιολόγηση στο Δημόσιο, αλλά για να δούμε τι εννοείτε εσείς όταν μιλάτε για αξιολόγηση. Αυτό που φέρατε ως υπουργός δεν ήταν ακριβώς αξιολόγηση, αλλά νόμος για να διευκολύνει τις απολύσεις». «Δεν θέλατε αξιολόγηση», σημείωσε, «θέλατε δικαιολογία για απολύσεις. Κανείς δεν είναι αντίθετος με την έννοια της αξιολόγησης αλλά πρέπει να δούμε με ποιους όρους».
-Για το ότι είναι χαμηλά τα δίδακτρα για τα μεταπτυχιακά. Ο κ. Τσίπρας είπε ότι υπάρχουν μεταπτυχιακά των 10 και 15 χιλιάδων ευρώ και πως ο ένας τρόπος να το δει κανείς είναι να πει ότι υπάρχει ζήτηση που τα κρατάει σε λειτουργία, ο άλλος είναι να πει ότι η συντριπτική πλειοψηφία του λαού αποκλείεται εξαιτίας των υψηλών διδάκτρων από το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα για το οποίο πληρώνει φόρους. «Όχι κ. Μητσοτάκη, δεν πρέπει να αποφασίσει μόνο η αγορά για το τι μεταπτυχιακά θα γίνουν».
-Για τα Θρησκευτικά και τις διαδικασίες. «Ελπίζω να οφείλεται στο γεγονός ότι δεν γνωρίζατε ότι εδώ και 3 χρόνια γίνεται διαδικασία ουσιαστικού διαλόγου στο ΙΕΠ και ταυτόχρονα δοκιμαστικά τα προγράμματα αυτά έχουν πάει σε σειρά σχολείων και ο διάλογος θα συνεχιστεί, και το τελευταίο που θα ήθελε κανείς να κάνει είναι σύγκρουση με την Εκκλησία. Αντιθέτως είμαστε ανοικτοί να συνθέσουμε», είπε, επαναλαμβάνοντας τις θέσεις που διατύπωσε το πρωί και κάλεσε τον κ. Μητσοτάκη να μιλήσει με ευκρίνεια για την «ταμπακιέρα»: «Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με το ότι πρέπει να υπάρξει αλλαγή στα αναλυτικά προγράμματα ώστε να φύγουμε από το μάθημα ομολογία πίστης και να πάμε σε μάθημα που θα έχει ευρύτερη οπτική;».
-Για σύνδεση εκπαίδευσης με την αγορά και ότι υπάρχει χάσμα δεξιοτήτων. «Αυτό είναι το πρόβλημα της ανεργίας και όχι ότι τα παιδιά πάνε με τα πτυχία και τα μεταπτυχιακά και τους λένε ότι είναι υπερκαταρτισμένοι;».
Ο Αλέξης Τσίπρας έκλεισε με ένα σχόλιο για την αναφορά του κ. Μητσοτάκη περί προσωπικών βιωμάτων: «Εγώ κ. Μητσοτάκη είμαι περήφανος για τη δική μου πορεία. Είχα την τιμή να συμμετέχω σε μερικές από τις σημαντικές εκλάμψεις του μαθητικού και φοιτητικού κινήματος στον τόπο μας γιατί το φοιτητικό κίνημα έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σύγχρονης πολιτικής ιστορίας. Είχα τη δυνατότητα να συμμετάσχω στους μαθητικούς αγώνες του 1990-91 απέναντι σε ένα αυταρχικό νομό της κυβέρνησης του πατέρα σας. Όπως ήταν τιμή μου να συμμετέχω και στο φοιτητικό κίνημα, βεβαίως σε μια εποχή παρακμής του. Αλλά αυτοί οι αγώνες, είναι αγώνες που πήγαν την κοινωνία μπροστά, διασφάλισαν και κατοχύρωσαν δικαιώματα, υπερασπίστηκαν τη δημόσια, δωρεάν παιδεία, την ίδια τη δημοκρατία», τόνισε.
«Το βασικό σας πρόβλημα», είπε στον κ. Μητσοτάκη, «όταν μιλάτε για την εκπαίδευση, παρότι με κατηγορείτε εμένα για τα δικά μου προσωπικά βιώματα μάλλον είναι τα δικά σας βιώματα, διότι μέχρι να ασχοληθείτε με την πολιτική δεν είχατε περάσει ούτε απ' έξω από δημόσιο σχολείο και δημόσιο πανεπιστήμιο και δεν μπορείτε να υπερασπιστείτε τη δημόσια παιδεία, παρά μονάχα την ιδιωτική».
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
Οι θέσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για την Παιδεία», τονίζει κυβερνητική πηγή είναι ξεκάθαρες: «υπήρξε σαφέστατος: Το όραμά του είναι μια Παιδεία πολλών ταχυτήτων όπου δικαίωμα στη μόρφωση θα έχουν μόνο αυτοί που μπορούν να την αγοράσουν».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη