Ακόμη μια μαύρη σελίδα γράφτηκε στην θλιβερή ιστορία της απόπειρας βιασμού και της δολοφονίας της Ελένης Τοπαλούδη. Σελίδα σαφώς μικρότερη, που προκαλεί κατά πολύ λιγότερο τον αποτροπιασμό και την οδύνη, ωστόσο σελίδα ντροπής για τους κρατικούς θεσμούς και, δυστυχώς, για την κοινωνία -ή ότι έχει απομείνει από αυτήν σε ένα γενικευμένο «νόμο της ζούγκλας».
Η αναφορά γίνεται σαφώς για το βίντεο και την είδηση του ξυλοδαρμού των ενός εκ των δύο κατηγορούμενων για το αποτρόπαιο έγκλημα. Ειρήσθω εν παρόδω, ακόμη και ο κατηγορούμενος που έχει αποδεχθεί το έγκλημά του θεωρείται και πρέπει να αναφέρεται, ακριβώς, ως «κατηγορούμενος» στο πλαίσιο που επιτάσσει ο νομικός πολιτισμός. Και ο προβληματισμός δεν έγκειται τόσο στο περιστατικό αυτό καθ' εαυτό, αλλά στον υποδοχή με επαίνους και διθυράμβους από τον όχλο του διαδικτύου. Από τις κραυγές «καλά του κάνανε» μέχρι τους πιο απαιτητικούς, που ζητούσαν επιτακτικά από τους συγκρατούμενους του 19χρονου Αλβανού να «πατσίσουν» τον βιασμό/απόπειρα βιασμού με έναν νέο βιασμό, γιατί όχι και on camera.
Στο ίδιο πλαίσιο της κανονικοποίησης της αυτοδικίας, στην εκπομπή «Μαζί σου» του ΣΚΑΪ εμφανίσθηκε ένας από τους δράστες του ξυλοδαρμού, ο οποίος στη ζώνη prime time εξηγούσε στο κοινό την ηδονή που έλαβε από την συγκεκριμένη δράση, με το πλατό και τους συνεργάτες της παρουσιάστριας να γελάνε με τις «ατάκες» για την αυτοδικία, τον «νόμο της φυλακής» και την «απονομή δικαιοσύνης».
Προφανώς, οι ειδικές συνθήκες, η αλληλουχία γεγονότων που οδηγούν έναν άνθρωπο να γίνει «τέρας» είναι πολλές, εμφανίζουν πολυπλοκότητες και δεν μπορούν ούτε να γίνουν κατανοητές ούτε, πολύ περισσότερο, εξηγήσιμες. Παρατηρώντας, όμως, την συναίνεση αν όχι την φανερή επευφημία μιας σημαντικής μερίδας της κοινής γνώμης τίθεται το ερώτημα: Πόσο εύκολα θα μπορούσε «ο άνθρωπος της διπλανής πόρτας» να μοιάσει, έστω και λίγο στο τέρας;
Και πριν ο παραλογισμός επικρατήσει ολοκληρωτικά (ήδη έχει μετράει νίκες) αξίζει να απευθύνουμε στους εαυτούς μας και ο ένας στον άλλο ορισμένα ερωτήματα:
- Άραγε, ο περίφημος «νόμος της φυλακής» επιβάλλεται σε όλους, χωρίς διακρίσεις; Ή είναι μια εφαρμογή του «νόμου του ισχυρού»;
Στο σημείο αυτό, παραθέτουμε ένα απόσπασμα από μια σχετική ανάρτηση του Τάσου Θεοφίλου:
Οι κρατούμενοι πιθανόν μυρίστηκαν αδυναμία. Τον αδύναμο τιμωρούν και όχι τον βιαστή. Σαν μέτρο σύγκρισης μπορεί κανείς να θυμηθεί τον Κυριάκο Παπαχρόνη που έχαιρε ιδιαίτερου σεβασμού από τους συγκρατούμενους του. Το ίδιο αδίκημα σε πολλές γυναίκες όμως τύπος ιδιαίτερα ρωμαλέος.
- Στις φυλακές επικρατούν συνθήκες ισότητας; Οι κρατούμενοι που προχωρούν σε αυτές τις ενέργειες, διακατέχονται άραγε από αίσθημα δικαίου και ευθυκρισία;
- Σε τελική ανάλυση, οι φυλακές είναι σωφρονιστικά καταστήματα ή όργανα απονομής της δικαιοσύνης-και εν δυνάμει εκτελεστικά αποσπάσματα;
- Είναι «δικαιοσύνη» ο «νόμος της φυλακής»;
Η Πολιτεία θα προσπαθήσει να «κλείσει» το θέμα με μια ΕΔΕ, οι κρατούμενοι (όλοι ή κάποιοι από αυτούς) θα δεχθούν τις προβλεπόμενες ποινές, οι κατηγορούμενοι όπως όλα δείχνουν θα τιμωρηθούν αφού κριθούν ένοχοι και θα περάσουν τις (πολλές ) προβλεπόμενες ημέρες στη φυλακή, κατά κανόνα σε ειδικές πτέρυγες και στην απομόνωση. Και όταν η υπόθεση καταλαγιάσει, θα πρέπει να παραδεχθούμε πως υπεύθυνος για την απονομή δικαιοσύνης είναι, σε κάθε περίπτωση, ο εκάστοτε αρμόδιος φορέας και όχι κάποιος αυτόκλητος τιμωρός. Και ας αναλογιστούμε, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις της αποδοχής του «νόμου του νόμου του ισχυρού» ως μιας φυσιολογικής κοινωνικής νόρμας.
Τέλος, ας αποδεχθούμε την στέρηση της ελευθερίας ως την μέγιστη δυνατή ποινή, όπως ορίζεται από την Πολιτεία και τον νομικό πολιτισμό. Και ας είναι μια τιμωρία σαφώς πιο ελαφριά, από το αποτρόπαιο έγκλημα τον πόνο που προκάλεσαν οι δύο κατηγορούμενοι. Είναι, ίσως, ο μόνος να μην διολισθήσουμε σε έναν γενικευμένο νόμο του Λιντς.
Παραθέτουμε και την ανάρτηση του Τάσου Θεοφίλου, ο οποίος πέρασε 5 χρόνια στη φυλακή με την κατηγορία της ένοπλης ληστείας και πρόσφατα αθωώθηκε οριστικά:
Κυκλοφορούν δυο βιντεάκια όπου ο ένας από τους δυο προφυλακισμένους για την υπόθεση του βιασμού και της δολοφονίας της 21χρονης Ελένης Τ. δέχεται λιντσάρισμα από συγκρατούμενους του σε κάποιο κελί απομόνωσης. Επειδή ενδεχομένως ένα αρχέγονο κάπως αίσθημα θα κάνει -δικαίως λέω εγώ- αρκετό κόσμο να νιώσει κάποιου είδους ικανοποίηση από αυτή την μορφή απονομής δικαιοσύνης, είναι ίσως αναγκαίο να τονιστεί ότι οι κρατούμενοι ως κοινότητα δεν αντιδρούν έτσι επειδή έχουν αναπτυγμένο κάποιο δικό τους ιδιαίτερο αίσθημα δικαίου. Οι κρατούμενοι πιθανόν μυρίστηκαν αδυναμία. Τον αδύναμο τιμωρούν και όχι τον βιαστή. Σαν μέτρο σύγκρισης μπορεί κανείς να θυμηθεί τον Κυριάκο Παπαχρόνη που έχαιρε ιδιαίτερου σεβασμού από τους συγκρατούμενους του. Το ίδιο αδίκημα σε πολλές γυναίκες όμως τύπος ιδιαίτερα ρωμαλέος.
Είναι ενδεικτικό πως στην Αυλώνα θα πάθαινε το ίδιο αν ήταν απλά δηλωμένα ομοφυλόφιλος. Είναι χαρακτηριστικό πως οι βασικοί χαρακτηρισμοί που του αποδίδουν για να νομιμοποιήσουν την τιμωρία του είναι τα «μουνόπανε» και «γαμημένε». Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι του βγάζουν τα ρούχα αφού πιο πριν κάποιος του λέει: «Βγάλε τα ρούχα σου, θα σε γαμήσουμε». Δεν ξέρω τι γίνεται μετά και αν υπάρχει και τρίτο βίντεο. Αν η ολοκλήρωση της τιμωρία του θα είναι η περιφορά με φούστα στην πτέρυγα ή ο βιασμός.
Δεν είναι επίσης χωρίς σημασία το γεγονός ότι το λιντσάρισμα συμβαίνει εμφανώς σε κελί απομόνωσης. Πάει να πει ότι έγινε σε συνεργασία με την σωφρονιστική υπηρεσία.
Φυσικά και πρέπει να αποδοθεί δικαιοσύνη. Φυσικά και πρέπει να την αποδίδουμε εμείς οι αδικημένοι, βάση των δικών μας αξιών και των δικών μας ιεραρχήσεων για το τι είναι δίκαιο και τι όχι. Βάση των συμφερόντων που έχουμε ως καταπιεσμένοι απέναντι στην εξουσία είτε της πατριαρχίας είτε του κεφαλαίου. Σε κάθε περίπτωση όμως, το σύστημα απονομής δικαιοσύνης που πρέπει να οργανώσουμε οι από τα κάτω, τουλάχιστον ας μην είναι χειρότερο από της πατριαρχίας και του κεφαλαίου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη