Στις 21 Φεβρουαρίου 2020 κατατέθηκε στη Βουλή νομοσχέδιο με τίτλο «Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των ΟΤΑ, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου εσωτερικών και άλλες διατάξεις». Προς ιδιαίτερα αρνητική μας έκπληξη, το άρθρο 42 καταργεί σχετική διάταξη η οποία προβλέπει διαδικασία καθορισμού ιθαγένειας των ανιθαγενών Ρομά με μακρά ιστορική παρουσία στην Ελλάδα.
Η διαδικασία της πολιτογράφησης την οποία προκρίνει το υπουργείο – όπως αναφέρει στην αιτιολογική του έκθεση - προσβάλλει τους Έλληνες Ρομά οι οποίοι έχουν μακραίωνη ιστορική παρουσία στη χώρα και τους εξομοιώνει με τα τέκνα των αλλοδαπών. Μήπως το υπουργείο υπονοεί ότι οι Ρομά δεν είναι Έλληνες;
Όπως συνεχίζει η ανακοίνωση:
«Η ρύθμιση του άρθρου 46 του ν. 4604 για την αναγνώριση της ελληνικής ιθαγένειας σε ανιθαγενείς Ρομά, που ψηφίστηκε μόλις το 2019, αφορά άτομα ήδη εγγεγραμμένα στα ληξιαρχεία, των οποίων η οικογένεια δεν μπόρεσε να δημοτολογηθεί εξαιτίας του καθεστώτος ανιθαγένειας που ίσχυε πριν από το 1956 για τους Ρομά στην Ελλάδα. Πρόκειται για την πρώτη ουσιαστική νομοθετική ρύθμιση της αντιμετώπισης της ανιθαγένειας των Ελλήνων Ρομά μετά το 1980. Η διαδικασία του άρθρου 46 προβλέπει τρία στάδια εξακρίβωσης των στοιχείων των αιτούντων, εξασφαλίζοντας έτσι στο μέγιστο βαθμό ότι δε θα αποδοθεί η ελληνική ιθαγένεια σε αλλοδαπούς Ρομά.
Η νομοθετική αυτή μεταρρύθμιση στοχεύει στην αντιμετώπιση του φαινομένου των ανιθαγενών Ελλήνων Ρομά, ο αριθμός των οποίων εκτιμάται στους 2.000-5.000 σήμερα.
Η ρύθμιση θεωρείται απαραίτητη καθώς οι ανιθαγενείς Ρομά ζουν σήμερα σε καθεστώς διοικητικής και νομικής αφάνειας, χωρίς πρόσβαση σε βασικά δικαιώματα και υπηρεσίες, αλλά και χωρίς υποχρεώσεις, ενώ και τα παιδιά τα οποία γεννιούνται από ανιθαγενείς Ρομά κληρονομούν το καθεστώς της ανιθαγένειας μεταφέροντας το πρόβλημα από γενιά σε γενιά και δημιουργώντας προβλήματα στο δημογραφικό και το ασφαλιστικό της χώρας.
Την ανάγκη να ληφθούν μέτρα από τα κράτη έχουν τονίσει οργανισμοί προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπως το Συμβούλιο της Ευρώπης, το οποίο προκρίνει την καταγραφή του προβλήματος, τη μείωση των γραφειοκρατικών εμποδίων, την ενημέρωση των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν το πρόβλημα αλλά και των αρμόδιων υπηρεσιών.
Το γεγονός ότι η τελευταία νομοθετική πρωτοβουλία για την αστικοδημοτική τακτοποίηση των Ελλήνων Ρομά ελήφθη το 1980, έτος κατά το οποίο η κυβέρνηση με μία Γενική διαταγή θέλησε να δημοτολογήσει μαζικά τους αδήλωτους και ανιθαγενείς Ρομά προκειμένου να αντιμετωπίσει αυτό το τεράστιο πρόβλημα με πρόσκαιρα μέτρα, δημιούργησε ένα νομοθετικό κενό το οποίο μέχρι σήμερα επιζητούσε λύση.
Οι ανιθαγενείς Ρομά απευθύνονται στις αρμόδιες υπηρεσίες οι οποίες δεν γνωρίζουν πάντα και δεν είναι βέβαιες για το πως θα πρέπει να χειριστούν αυτές τις υποθέσεις, δημιουργώντας έτσι μια σειρά από προβλήματα στους δήμους και την αστυνομία οι οποίοι είναι και οι πρώτοι φορείς με τους οποίους συναλλάσσονται οι αιτούντες.
Όταν το 2016 ιδρύθηκε η Ειδική Γραμματεία Ρομά, διαπίστωσε ότι το πρόβλημα των αδήλωτων και ανιθαγενών Ρομά είναι τόσο μεγάλο ώστε δημιουργεί μία σειρά από προβλήματα στην υλοποίηση της εθνικής στρατηγικής για την κοινωνική ένταξη και πώς θα πρέπει να ληφθούν άμεσα νομοθετικά μέτρα για την αντιμετώπισή του.
Και άλλοι φορείς, όπως τα παράρτημα Ρομά έχουν επίσης τονίσει το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν με τους αδήλωτους και ανιθαγενείς ωφελούμενους Ρομά στους οποίους δεν μπορούν να παρέχουν κατάλληλες υπηρεσίες. Επιπλέον, το πρόγραμμα JUSTROM (κοινό πρόγραμμα του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρ. Επιτροπής) εντόπισε στο πεδίο έναν εντυπωσιακό αριθμό αστικοδημοτικών ελλείψεων και σωρεία παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων εις βάρος ανιθαγενών Ρομά.
Οι συστάσεις πολιτικής και η συνεργασία όλων των παραπάνω και της Πανελλήνιας συνομοσπονδίας «Ελλάν Πασσέ», με την Ειδική Γραμματεία Ρομά και με την Ειδική Γραμματεία Ιθαγένειας υπήρξε έντονη όλο το προηγούμενο διάστημα στη διαμόρφωση νομοθετικών μεταρρυθμίσεων.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το νομοθετικό κενό που υπήρχε έως τώρα ως προς την απόδοση της ιθαγένειας και την προστασία των ανιθαγενών Ρομά δεν ήταν σύμφωνο με την διεθνή σύμβαση του ΟΗΕ για την προστασία των ανιθαγενών (1954) και με δεδομένο ότι οι ανιθαγενείς Ρομά σήμερα, και κυρίως τα μικρότερα παιδιά, είναι ευάλωτα σε κάθε μορφής εκμετάλλευση, ενώ οι ενήλικες αντιμετωπίζουν και το ρίσκο της σύλληψης λόγω στέρησης ταυτοποιητικών εγγράφων, αλλά και έχοντας υπόψη τις ανησυχίες και τις δυσκολίες που έχουν εκφράσει μια σειρά από εθνικούς και διεθνείς φορείς όπως το Συμβούλιο της Ευρώπης, ο ΟΑΣΕ, ο Συνήγορος του πολίτη, τα παραρτήματα Ρομά και η πρώην Ειδική Γραμματεία για την Κοινωνική Ένταξη των Ρομά ως προς το μέγεθος του προβλήματος και τις δυσκολίες υλοποίησης πολιτικών ένταξης, θεωρούμε το άρθρο 46 ως ένα, όχι μόνο θετικό, αλλά και απαραίτητο νομοθετικό βήμα για την προστασία των ανιθαγενών Ρομά που ζουν εντός της επικράτειας και πιθανή κατάργησή του θα αφήσει εκτεθειμένα χιλιάδες άτομα για τα οποία η πολιτεία πρέπει να μεριμνήσει ειδικά.
Η διαδικασία της πολιτογράφησης την οποία προκρίνει το υπουργείο – όπως αναφέρει στην αιτιολογική του έκθεση - προσβάλλει τους Έλληνες Ρομά οι οποίοι έχουν μακραίωνη ιστορική παρουσία στη χώρα και τους εξομοιώνει με τα τέκνα των αλλοδαπών. Μήπως το υπουργείο υπονοεί ότι οι Ρομά δεν είναι Έλληνες;».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη