Τι θεωρούμε πώς βιώνουμε; Πώς θεωρούμε ότι το απορρίπτουμε ή το εσωτερικεύουμε; Γιατί θεωρούμε ότι αιτιολογείται η στροφή της σκέψη μας στην ανάλυση τέτοιων ζητημάτων; Είμαστε μόνοι και μόνες σε αυτή την περιπέτεια, ή την βιώνουμε συλλογικά; Συζητήσεις επί συζητήσεων και στο βάθος αδιέξοδο, ή ζυμώσεις και αργές αλλά σταθερές αλλαγές; Υπάρχει χώρος για τέτοια ερωτήματα σε μια κοινωνία που είναι υποταγμένη στην νεοφιλελεύθερη βιοπολιτική του 21ου αιώνα;
Αν μη τι άλλο, χρησιμοποιώντας και κάτι λίγο από τις θετικές επιστήμες, ο/η παρατηρητής καθορίζει το παρατηρούμενο. Άπαξ και μας δημιουργούνται τέτοιες σκέψεις-απορίες, πόσο μάλλον όταν από εσωτερικός μονόλογος γίνονται εξωτερικευμένη έκφραση, τις στερεώνουμε στο επίπεδο του πραγματικού. Άρα αυτό που μας μένει είναι η δημιουργία, ή αναδιαμόρφωση, των κατάλληλων εργαλείων που θα αξιοποιηθούν προς την εξεύρεση κάποιων απαντήσεων.
Πολλά τα δεινά και ουδέν ανθρώπου δεινότερον πέλει΄΄. Όντως, ο/η άνθρωπος γεννάει το μέγα δέος, είτε μέσω της υποταγής και της επικράτησης του φόβου, είτε μέσω του αέναου αγώνα για ελευθερία και της ανάδειξης του μεγαλείου, της αξιοπρέπειας και του σεβασμού που μπορεί να επιδείξει. Τι σχέση μπορεί να έχουν όμως όλα αυτά με την κατάσταση που βιώνουμε σε αυτή τη γωνιά του πλανήτη Γη; Στην χερσόνησο του Αίμου, που κάποτε ένας Ρήγας την οραματίστηκε ελεύθερη και ενωμένη, προστάτιδα των απανταχού σκλαβωμένων;
Δύο χρόνια έχουν παρέλθει από την στιγμή που επικράτησε η συντήρηση. Τα αποτελέσματα είναι εμφανή, καθημερινώς, σε όλες τις πτυχές της καθημερινότητας μας, είτε σε κοινωνικό, είτε σε καθαρά ατομικό επίπεδο. Υποχώρηση της αξιοπρέπειας, επιβολή ενός αυτό-αναφορικού αυταρχικού μοντέλου πολιτικής διαχείρισης, διασπορά μίσους μέσω της αναπαραγωγής ενός λόγου που παραπέμπει στα χρόνια του Εμφυλίου, καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος (ό,τι έχει απομείνει από αυτό), εκπόρνευση των αξιών και τέλος, καλλιέργεια μιας αισθητικής που παραπέμπει σε κατάντια. Κι εμείς; Τι κάνουμε εμείς; Πώς στεκόμαστε απέναντι σε όλα αυτά άραγε;
Θα μου επιτρέψεις, ώ αναγνώστη/στρια, να κάνω ένα άλμα σε αυτό το σημείο. Αρχικώς, επειδή θεωρώ ότι είναι καθαρά προσωπική υπόθεση το πώς αντιλαμβάνεται κάποιος/α την περιβάλλουσα πραγματικότητα. Δευτερευόντως, επειδή με απασχολεί σε αυτές τις λίγες γραμμές να εκθέσω κάποιες σκέψεις σχετικά με το πρόβλημα αυτό καθεαυτό.
Εάν βρισκόταν εν ζωή ο κύριος Καστοριάδης, ενδεχομένως να απαντούσε σε όλα αυτά λέγοντας, «Που πας Ρωμιέ, χωρίς πολιτική αυτενέργεια, χωρίς παιδεία που σε οδηγεί στην ρεαλιστική αμφισβήτηση και την δομημένη κριτική των παραδοσιακών σου κανονιστικών αρχών, πού πας;» Δεν κατανοήσαμε ακόμα, πώς για να ελευθερωθούμε οφείλουμε αρχικά να αντιληφθούμε την ίδια μας την σκλαβιά. Πώς να σωπάσουμε μέσα μας τον Ραγιά, αφού θεωρούμε πως είμαστε Έλληνες/ιδες; Κι όχι με κάποιον γενικό και αόριστο τρόπο, δυστυχώς, καθώς αυτό θα μας επέτρεπε να καθορίσουμε εμείς τον χαρακτήρα αυτής της ταυτότητας, αλλά με έναν πολύ συγκεκριμένο και άκρως παράλογο. Είμαστε τα παιδιά του Περικλή, τα εγγόνια του Λυκούργου, η πολυαγαπημένη γενιά του Θησέα.
Ταυτότητα, παιδεία, πολιτική αυτενέργεια. Επικίνδυνες αναζητήσεις για κοινωνικά όντα που νιώθουν πως δεν χωράνε πουθενά. Το διακύβευμα; Η ίδια η ζωή φυσικά. Η πρόκληση; Να διαφυλάξουμε όσους/ες έρχονται μετά από εμάς από το να αποδεχτούν την υποταγή τους σε ένα σύστημα που τους υπολογίζει μόνο ως καταναλωτές/τριες. Ενίοτε και ως προϊόντα. Η λύση; Θεωρώ, η ολοένα και αυξανόμενη δόμηση υγιών κοινωνικών σχέσεων και καναλιών έκφρασης, η παραγωγική αμφισβήτηση της θέσης μας απέναντι στην επιβαλλόμενη πραγματικότητα, η συνειδητοποίηση ότι είμαστε μέρη ενός όλου που ευημερεί αξιοποιώντας τα χειρότερα χαρακτηριστικά μας. Εάν κατανοήσουμε θα αλλάξουμε. Εάν αλλάξουμε, εάν κινηθούμε αντί να στεκόμαστε αποχαυνωμένοι απέναντι στην αρνητική έκφραση του δέους, ίσως, ίσως και να ελευθερωθούμε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη