Όσοι ανήκουμε στην αριστερά και έχουμε αναφορές στην κινέζικη Πολιτιστική Επανάσταση μας είναι πολύ οικεία η προσέγγιση σχετικά με το έργο των μεγάλων καλλιτεχνικών δημιουργών που ήδη διδάσκεται εξ άλλου και στα σημερινά -αστικά- Πανεπιστήμια: Ότι το έργο δηλαδή του καλλιτέχνη από τη στιγμή που γίνεται κτήμα των λαϊκών μαζών αποκτά μία αυτόνομη υπόσταση. Ότι ακόμα μπορεί να διαχωριστεί αξιολογικά από την πορεία του ίδιου του δημιουργού. Πολύ περισσότερο όταν αυτό το έργο-όπως του Μίκη Θεοδωράκη – γίνεται εργαλείο πολιτικής και πολιτιστικής αφύπνισης και «συνοδεύει» τους αγώνες του λαού.
Με αυτή την έννοια λοιπόν υπάρχει ένας Μίκης Θεοδωράκης που συνόδευσε μουσικά και ποιητικά τις μεγάλες αγωνιστικές εξάρσεις του ελληνικού λαού. Που τραγούδησε τους πόθους του, τις ελπίδες του, τις… ήττες του , τις προσμονές του. Και υπάρχει ένας Θεοδωράκης που κατόρθωσε να κάνει κτήμα πολιτιστικό τους μεγάλους ποιητές αυτής της χώρας. Έργο διόλου επίσης μικρότερο…
Υπάρχει όμως και ο Θεοδωράκης του «Καραμανλής ή Τανκς», ο υπουργός του Κων/νου Μητσοτάκη, ο Θεοδωράκης των εθνικισμών της Σπίθας και πολύ περισσότερο των εθνικιστικών συλλαλητηρίων για την Μακεδονία. Αυτός που προσφέρθηκε σε υποθέσεις τελείως αλλότριες και αντιθετικές με αυτές που τραγούδησε.
Δεν μπορούμε να γνωρίσουμε τις μύχιες προθέσεις του πολιτικού Θεοδωράκη. Είναι ορατές οι εθνικιστικές -μέσω του πατριωτισμού- καταβολές του τρόπου με τον οποίο συνδέθηκε ιστορικά με την Αριστερά. Όπως ορατές επίσης οι προθέσεις του να αντιπροσωπεύσει την αριστερά στο πολιτικό σκηνικό από την εποχή των Λαμπράκηδων. Που εκδηλώνονταν με ιδιομορφία και αμετροέπεια και αρκετές αυταπάτες για τον καθοριστικό ρόλο των επιλογών του στο πολιτικό σκηνικό της χώρας . Αυτός είναι ο δικός «του» Θεοδωράκης.
Κοιτώντας μάλιστα και πιο εποπτικά την πολιτική ιστορία της χώρας θα μπορούσαμε να δούμε προσωποιημένες -ίσως στην πιο ακραία τους μορφή- επιθυμίες και αυταπάτες της ηγεσίας της καθεστωτικής «αριστεράς» να παίξει στο κεντρικό πολιτικό σκηνικό, να αναβαθμιστεί ως παράγοντας της πολιτικής ζωής της χώρας … Όχι ότι κάτι τέτοιο απαλλάσσει τον ίδιο από τις ευθύνες του βεβαίως…
Τι να κρατήσουμε λοιπόν από αυτή την τριχοτόμηση;
Προφανώς καμία σχέση με τον δικό «τους» Θεοδωράκη. Αυτόν στον οποίο αποτιμούν υποκείμενα σαν τον Γεωργιάδη, που θα τον υμνήσουν τα κανάλια και οι εφημερίδες του σημερινού καθεστώτος. Όλοι αυτοί, που μπορούσαν να σε συλλάβουν, σε όχι πολύ μακρινές ιστορικά εποχές από σήμερα, γιατί απλά σιγοσφύριζες τα τραγούδια του…
Κρατάμε τον δικό μας «Μίκη», της ρωμιοσύνης, της εξορίας της αντίστασης, του επιτάφιου, τον συνοδό και εκφραστή των αγώνων του λαού μας….
Δεν μπορούμε φυσικά να κάνουμε τίποτε με την ιδιότυπη πολιτική του αυταπάτη.
Ίσως να η θλίψη μας να γίνεται μεγαλύτερη όταν την αναλογιζόμαστε ….
ΥΓ Σε ένα σημείο η μελοποίηση του Θεοδωράκη αλλοίωσε το ύφος του ποιητή -του Σεφέρη- και το έκανε κάπως… μοιρολατρικό. Πρόκειται για το περίφημο «Πήραμε τη ζωής μας. Λάθος. Και αλλάξαμε ζωή». Αυτή η… τελεία που φυσικά δεν μπορεί να χωρέσει στην μελωδική απόδοση του ποιήματος είναι τελικά καθοριστική. Και ισχύει για όσους εντάχθηκαν, ασχολήθηκαν, αποστρατεύτηκαν κλπ στην υπόθεση της επαναστατικής αλλαγής της κοινωνίας με ένα συμβολικό τρόπο. Δεν «πήραν τη ζωή τους λάθος» όλοι αυτοί εκτός και αποφάσισαν ότι η… ζωή τους ήταν λάθος. Ο Σεφέρης αντίθετα μας προκαλεί σε αποφασιστικότητα: Λάθος! Και αλλάξαμε ζωή! Δηλαδή πήραμε τη ζωή στα χέρια μας. Κι όταν το πετύχουμε αυτό εμείς και κυρίως εκείνοι που «έρχονται», θα βρεθούν οι νέοι δημιουργοί που θα εκφράσουν -ίσως με λιγότερες αντιφάσεις- την νέα ιστορική περίοδο…
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη