Thumbnail
«Η λογική είναι ο πιο βασικός ιστός που συνενώνει τους ανθρώπους και τις κοινωνίες, όπου γης και χρόνου. Ίσως αυτό να είχε στο νου του ο μεγάλος Αμερικάνος παιδαγωγός John Dewy, που έλεγε ότι “η ευτυχία του ανθρώπου συναρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη δυνατότητά του να σκέφτεται λογικά”» - Γράφει ο Νίκος Τσούλιας

Αν θέλαμε να αξιολογήσουμε και να ιεραρχήσουμε τα βασικά “εργαλεία” με τα οποία μπορούν να συνεννοούνται οι άνθρωποι, να διαμορφώνουν θεσμούς κοινωνικούς και πολιτικούς, να δημιουργούν τρόπους βελτίωσης της ζωής των κλπ είναι βέβαιο ότι η λογική και ο ορθολογισμός θα έχουν προνομιακή σχέση. Φυσικά, δεν είναι τα μοναδικά εργαλεία, αφού εδώ πρέπει να συμπεριληφθούν το συμφέρον, το συναίσθημα αλλά και η φαντασία, η τέχνη κλπ.

Ωστόσο, εκείνο που είναι περίεργο είναι ότι συχνά – πυκνά λείπει η λογική στη συμπεριφορά μας, στις σχέσεις μας, στις αποφάσεις μας, στην κοινωνική μας λειτουργία…, με αποτέλεσμα να πλήττεται η αξιοπιστία μας, η φιλία, η πνευματική μας καλλιέργεια, το πραγματικό μας συμφέρον, η μακροπρόθεσμη προοπτική της ζωής μας.] Οι εχθροί της λογικής είναι πολλοί: ο ανορθολογισμός, ο σκοταδισμός, οι συνωμοσιολογίες, οι προκαταλήψεις, ο δογματισμός, η άγνοια, ο θυμός, η οργή, η αδυναμία αξιολόγησης των βασικών αξιών της ζωής, το συναίσθημα κλπ. Ναι, το συναίσθημα εμφανίζεται να συγκρούεται με τη λογική, όταν δεν έχουμε κατακτήσει μερικές ουσιώδεις αρχές. α) Η λογική πρέπει να “συνεργάζεται” με το συναίσθημα και το τελικό συμπέρασμα να είναι δημιούργημα και των δύο. β) Υπάρχουν ζητήματα στα οποία έχει τον πρώτο λόγο η λογική και ζητήματα που έχει τον πρώτο λόγο το συναίσθημα.

Το πιο σύνηθες βέβαια – και πάντα πλέον στο άρθρο αυτό όσον αφορά τα ζητήματα που έχει την πρώτο λόγο η λογική – είναι ότι άλλοτε σκεπτόμαστε λογικά και άλλοτε όχι. Πόσες και πόσες φορές δεν μετανιώνουμε για μια απόφασή μας, γιατί δεν σταθμίσαμε ορθολογικά τα διάφορα δεδομένα; Το επίδικο ζήτημα είναι λοιπόν το να σκεφτόμαστε λογικά σε κάθε περίπτωση, στην οποία απαιτείται η λογική. Και αυτό αφορά το μεγάλο μέρος της δράσης μας.

Η δυνατότητα της λογικής υπάρχει σε όλους τους ανθρώπους – πλην οριακών περιπτώσεων, αιτιολογημένων οργανικά… – και αυτή η δυνατότητα αναπτύσσεται από το σχολείο, από τη μάθηση, από την οικογενειακή αγωγή, από την καθημερινή ζωή κλπ. Η λογική συνδέεται με ένα αντίστοιχο ορθολογικό και ουμανιστικό αξιακό φορτίο. Για παράδειγμα, αν δεν έχουμε κατακτήσει την αξία του σεβασμού του άλλου ανθρώπου, δεν μπορούμε να την κατακτήσουμε. Η μη χρήση της λογικής ουσιαστικά δηλώνει ότι δεν μπορούμε να σκεφτούμε! Και αυτό συνιστά μείζον πρόβλημα, που επηρεάζει τη ζωή μας.

Η λογική είναι ο πιο βασικός ιστός που συνενώνει τους ανθρώπους και τις κοινωνίες, όπου γης και χρόνου. Ίσως αυτό να είχε στο νου του ο μεγάλος Αμερικάνος παιδαγωγός John Dewy, που έλεγε ότι “η ευτυχία του ανθρώπου συναρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη δυνατότητά του να σκέφτεται λογικά” και συνέχιζε “είναι πολύ δύσκολο να σκεφτόμαστε πάντα λογικά, και  θέλει φροντίδα”.

Έτσι, γίνεται φανερό ότι η καλλιέργεια της λογικής πρέπει να είναι κύριο μέλημά μας, συστηματικό και συνεχές και, σε κάθε περίπτωση, συνδέεται με το πως “βλέπουμε” την πραγματικότητα, με το πως ερμηνεύουμε τον κόσμο, με το πως σμιλεύουμε τον εαυτό μας, με το πως θέλουμε να είναι η ζωή μας!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekpaideutikoi_aksiologisi
Συντριβή για την αξιολόγηση, νίκη για τους εκπαιδευτικούς: Μονιμοποίηση 45 νεοδιόριστων από το ΠΥΣΠΕ Α' Αθήνας!
Α΄ Σύλλογος Αθηνών: Ο αγώνας έφερε την πρώτη νίκη! Συνεχίζουμε στο δρόμο που άνοιξαν οι πρώτες/οι 45 εκπαιδευτικοί της Α΄ ΔΙΠΕ Αθήνας που...
Συντριβή για την αξιολόγηση, νίκη για τους εκπαιδευτικούς: Μονιμοποίηση 45 νεοδιόριστων από το ΠΥΣΠΕ Α' Αθήνας!
foto_education_pencils_molyvia.jpg
Ειδική Αγωγή: Τα λειτουργικά κενά στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
Ειδική Αγωγή: Ενημέρωση από τον αιρετό Τάκη Ρουμπή για τα λειτουργικά κενά στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
Ειδική Αγωγή: Τα λειτουργικά κενά στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
πιερρακακης
Πιερρακάκης: Συγκρότησε 5 ομάδες στο ΥΠΑΙΘΑ για την ανάπτυξη των πληροφοριακών συστημάτων e-εγγραφές, e-doatap, GIS- based «Χωροταξικό», synsyn και formes
Οι ομάδες θα λειτουργούν εντός ωραρίου εργασίας και στην περίπτωση που θα λειτουργούν εκτός ωραρίου, θα καταβάλλεται αμοιβή σύμφωνα με τις διατάξεις...
Πιερρακάκης: Συγκρότησε 5 ομάδες στο ΥΠΑΙΘΑ για την ανάπτυξη των πληροφοριακών συστημάτων e-εγγραφές, e-doatap, GIS- based «Χωροταξικό», synsyn και formes