Ο δάσκαλος που υποσχέθηκε τη θάλασσα (El maestro que prometió el mar, Ισπανία, 2023, 105´)
Σκηνοθεσία: Πατρίσια Φορντ
Ηθοποιοί: Ενρίκ Αουκέρ, Λάια Κόστα
Βασισμένη στο βιβλίο του Φρανσέσκ Εσκριμπάνο «Αντονι Μπενάγιες: Ο δάσκαλος που υποσχέθηκε τη θάλασσα» και στην πραγματική ιστορία του δασκάλου Αντονι Μπενάγιες, μιας εμβληματικής φιγούρας του αντιφασιστικού μετώπου στην Ισπανία την περίοδο του Εμφυλίου, η Πατρίσια Φορντ σκηνοθετεί μια συγκινητική ταινία, που προσπαθεί να ρίξει φως σε μια από τις σκοτεινότερες περιόδους στην ιστορία της Ισπανίας.
Η Αριάδνα προσπαθεί να εκπληρώσει την τελευταία επιθυμία του παππού της, ταξιδεύοντας στον τόπο γέννησής του, ψάχνοντας τα ίχνη του προπάππου της, ο οποίος είχε εξαφανιστεί κατά τον Ισπανικό Εμφύλιο. Οι διηγήσεις όσων ντόπιων παρέμειναν στη ζωή, συγκλίνουν σε ένα εμβληματικό όσο και χαρισματικό πρόσωπο: τον δάσκαλο του χωριού Αντονι Μπενάγιες που αποπειράθηκε να εφαρμόσει στο απομονωμένο ορεινό χωριό μια πρωτοποριακή και ελευθεριακή μέθοδο διδασκαλίας, τη μέθοδο του Γάλλου εκπαιδευτικού Φρενέ (Freinet). Ο Μπενάγιες κατάφερε να εμπνεύσει τα παιδιά να διαλέξουν τις κλίσεις τους και τους υποσχέθηκε να τους δείξει τη θάλασσα που μέχρι τότε δεν είχαν δει ποτέ τους…
Χρησιμοποιώντας αφήγηση που εναλλάσσεται μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, η Φορντ επιχειρεί μια σκιαγράφηση των δύο πρωταγωνιστών της (εξαιρετικοί στους ρόλους τους οι Λάια Κόστα και Ενρίκ Αουκέρ), εξερευνώντας τη σημασία της μνήμης αλλά και του τραύματος που περνά από γενιά σε γενιά. Αυτό εκπροσωπεί και ο χαρακτήρας του παππού της Αριάδνα που δεν έμαθε ποτέ πού βρίσκεται το σώμα του νεκρού πατέρα του. Η εξερεύνηση της μνήμης στην προκειμένη περίπτωση λειτουργεί όχι μόνο ως εφόδιο για τις νέες γενιές αλλά και ως φάρμακο για την επούλωση των ανοιχτών πληγών του παρελθόντος.
Η Φορντ χειρίζεται με ευκολία την παράλληλη αφήγηση και καταφέρνει να αποφύγει τις μελοδραματικές εξάρσεις, ενώ, όταν χρειάζεται να δείξει το σκληρό πρόσωπο του πολέμου, το κάνει αποτελεσματικά χωρίς να υπερβάλλει. Κυρίως ενδιαφέρεται να τονίσει την αισιοδοξία που πηγάζει μέσα από τις πράξεις του δασκάλου που αποτελεί μια πηγή φωτός, μια αντίθεση στο σκοτάδι που περιβάλλει το συντηρητικό χωριό. Και μόνο προς το τέλος αυτό το σκοτάδι διεισδύει ολοκληρωτικά παντού, όταν η ανέμελη, παιχνιδιάρικη ζωή που προσπαθεί να εμφυσήσει στα παιδιά ο Μπενάγιες διακόπτεται από τη βία του πολέμου.
Αν έχουμε κάτι να προσάψουμε στην ταινία είναι ότι αφηγηματικά αποδυναμώνεται λόγω ενός σεναρίου που ακολουθεί την πεπατημένη ενώ σκηνοθετικά ο υποτονικός ρυθμός, που δεν αλλάζει ακόμα και σε σκηνές που περιμένεις την έξαρση, στερεί ζωντάνια και αμεσότητα. Η αποστασιοποίηση που διατηρεί η Φορντ σε όλη σχεδόν την ταινία επιλέγοντας την καταγραφική ματιά των γεγονότων, δεν τη βοηθά να τολμήσει εισχωρώντας βαθύτερα στα θέματά της.
Alien Romulus (ΗΠΑ, 2024, 119´)
Σκηνοθεσία: Φέντε Αλβαρεζ
Ηθοποιοί: Κέιλι Σπένι, Ντέιβιντ Τζόνσον, Αρτσι Ρενό, Ιζαμπέλα Μερσέντ
Ο Φέντε Αλβαρεζ («Evil Dead», 2013, 91’) σκηνοθετεί την ένατη ταινία της γνωστής σειράς «Alien» προσπαθώντας να δώσει νέα πνοή κυρίως με τη χρησιμοποίηση ενός νεανικού καστ και όχι τόσο με την ανανέωση της ιστορίας, μένοντας προσκολλημένος στις προηγούμενες ταινίες. Μια ομάδα νεαρών αποικιστών του Διαστήματος, καθώς εξερευνούν τα βαθιά νερά ενός εγκαταλειμμένου διαστημικού σταθμού, έρχονται αντιμέτωποι με την πιο τρομακτική μορφή ζωής στο σύμπαν.
Το «Alien Romulus» κινείται σε πολύ γνώριμα μονοπάτια. Η ταινία αναλώνει την πρώτη σχεδόν ώρα σε έναν αργό ρυθμό παρουσίασης των χαρακτήρων μέχρι να εισέλθει στη δράση και, όταν αυτό γίνεται, επικεντρώνεται στο χτίσιμο μιας ομολογουμένως κλειστοφοβικής τρομακτικής ατμόσφαιρας. Λείπει, όμως, το στοιχείο της ανατροπής, του ξαφνιάσματος - διότι ουσιαστικά γνωρίζεις τι θα συμβεί. Προσπαθώντας να συνδυάσει το στοιχείο του θρίλερ με αυτό της καταιγιστικής δράσης, ο σκηνοθέτης αποτυγχάνει τελικά και στα δύο καθώς αδυνατεί να αναπτύξει βαθύτερα την ιστορία και τους κεντρικούς χαρακτήρες - κυρίως δε της πρωταγωνίστριας.
Η ταινία μοιάζει περισσότερο διατεθειμένη να εκμεταλλευτεί τη νοσταλγία των θεατών με διάφορες αναφορές στις προηγούμενες ταινίες κι έτσι οδηγείται και σε ένα τεράστιο σφάλμα: την «εμφάνιση» του Ιαν Χολμ -ο ηθοποιός που, στην πρώτη ταινία («Alien, 1979, 117’) είχε παίξει τον ρόλο του ανδροειδούς Ash, πέθανε το 2020- μέσα από τη μίξη πρακτικών εφέ και ενός πολύ κακού cgi. Καθώς ο χαρακτήρας δεν προσφέρει τίποτα στην αφήγηση, η χρήση ενός ανθρώπου που δεν βρίσκεται εν ζωή χωρίς ουσιαστικό λόγο, εγείρει πολλά ηθικά ζητήματα και τελικά είναι το λιγότερο κακόγουστη και στη χειρότερη περίπτωση μια μακάβρια εκμετάλλευση.
Αν η ταινία στοχεύει σε ένα κοινό που δεν έχει δει κάποιες από τις προηγούμενες ταινίες, έχει αρετές ως επαρκέστατο θρίλερ. Αν όμως κάποιος έχει δει τις δύο πρώτες ταινίες (που αποτελούν και τις καλύτερες του franchise), τότε δεν υπάρχει κάτι καινούργιο να δει.
Cold (Ισλανδία, 2023, 98´)
Σκηνοθεσία: Ερλινγκουρ Τορόντσεν
Ηθοποιοί: Γιοχάνες Χαουκούρ Γιοχάνεσον, Ελιν Χαλ, Σέλμα Μπιορνσντότιρ
Ο Οντιν ερευνά τον φόνο δύο εφήβων σε μια δομή παραβατικών ανηλίκων δεκαετίες πριν, αλλά ανακαλύπτει πως τα γεγονότα πιθανόν να συνδέονται με τον μυστηριώδη χαμό της γυναίκας του. Θρίλερ βασισμένο στο σκανδιναβικό μπεστ σέλερ μυθιστόρημα της Ισλανδής συγγραφέως αστυνομικής λογοτεχνίας Ιρσα Σιγκουρδαρντότιρ.
Στοιχειωμένη καρδιά (Haunted heart, Ισπανία, 2024, 128´)
Σκηνοθεσία: Φερνάντο Τρουέμπα
Ηθοποιοί: Ματ Ντίλον, Αϊντα Φολκ, Χουάν Πάμπλο Ουρέγκο
Η Αλεξ (Αϊντα Φολκ) εντάσσεται στην ομάδα ενός μικρού παραλιακού εστιατορίου και κερδίζει αμέσως την καρδιά του χαρισματικού Ενρίκο (Χουάν Πάμπλο Ουρέγκο). Ομως εκείνη ερωτεύεται τον αινιγματικό διευθυντή του εστιατορίου Μαξ (Ματ Ντίλον). Ο Ενρίκο ανακαλύπτει ανησυχητικά στοιχεία για το σκοτεινό και μυστηριώδες παρελθόν του Μαξ αλλά η Αλεξ, τυφλωμένη από έρωτα, επιλέγει να αγνοήσει τα σημάδια και η ιστορία αρχίζει σιγά σιγά να παρεκτρέπεται σε μια τρομακτική μάχη για επιβίωση. Θρίλερ ισπανικής παραγωγής γυρισμένο στην Ελλάδα.
Τελειώνει με εμάς (It ends with us, ΗΠΑ, 2024, 130´)
Σκηνοθεσία: Τζάστιν Μπαλντόνι
Ηθοποιοί: Μπλέικ Λάιβλι, Τζάστιν Μπαλντόνι, Τζένι Σλέιτ
Το πρώτο μυθιστόρημα της Κολίν Χούβερ μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη, με πρωταγωνίστρια την Μπλέικ Λάιβλι, και αφηγείται την ιστορία της Λίλι Μπλουμ, μιας γυναίκας που ξεπερνά την τραυματική παιδική ηλικία της για να ξεκινήσει μια νέα ζωή στη Βοστόνη και να κυνηγήσει το όνειρο της ζωής της, να ανοίξει τη δική της επιχείρηση. Μια τυχαία συνάντηση με τον γοητευτικό νευροχειρουργό Ράιλ Κινκέιντ πυροδοτεί μια έντονη σχέση, αλλά καθώς οι δυο τους ερωτεύονται βαθιά, η Λίλι αρχίζει να βλέπει πλευρές του Ράιλ που της θυμίζουν τη σχέση των γονιών της. Οταν ο πρώτος έρωτας της Λίλι ξαφνικά μπαίνει ξανά στη ζωή της, η σχέση της με τον Ράιλ ανατρέπεται και η Λίλι συνειδητοποιεί ότι πρέπει να μάθει να βασίζεται στις δικές της δυνάμεις για να κάνει μια στέρεη επιλογή για το μέλλον της.
Ρηχό μελόδραμα (που αγγίζει τα όρια της σαπουνόπερας), με κακές ερμηνείες, προσπαθεί να θίξει σοβαρά θέματα όπως το εφηβικό τραύμα και η ενδοοικογενειακή βία αλλά ενσωματώνοντάς τα μέσα σε μια κινηματογραφική αφήγηση με άπειρα κλισέ από ταινίες προηγούμενων δεκαετιών και με μια υπερβολικά ρομαντική διάθεση που υποβαθμίζει την όποια προσπάθεια εξερεύνησης των παραπάνω θεματικών. Το φινάλε είναι απλοϊκό, διδακτικό, εν μέρει εξοργιστικό και έρχεται να διαλύσει την οποιαδήποτε αμφιβολία ότι πρόκειται για μια παλιομοδίτικη κακή ταινία με διαρκή στόχο να εκμαιεύσει το συναίσθημα του θεατή.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη