Η διαδικασία έκδοσης νέων ταυτοτήτων έχει ήδη ξεκινήσει, με την υποχρέωση όλων των πολιτών να προχωρήσουν στην αντικατάσταση των παλιών εγγράφων. Η νέα ταυτότητα δεν είναι απλώς ένα έγγραφο αναγνώρισης, αλλά ενσωματώνει τεχνολογικές καινοτομίες που προάγουν την ασφάλεια και την ψηφιακή διακυβέρνηση.
Ο Προσωπικός Αριθμός: Τι είναι και πώς λειτουργεί
Η βασική αλλαγή στις νέες ταυτότητες είναι η εισαγωγή του Προσωπικού Αριθμού (ΠΑ). Ο αριθμός αυτός θα αποτελεί το βασικό στοιχείο ταυτοποίησης κάθε πολίτη στις συναλλαγές του με το Δημόσιο.
Διαμόρφωση του Προσωπικού Αριθμού
Ο ΠΑ θα βασίζεται στον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του πολίτη, με την προσθήκη τριών επιπλέον στοιχείων: ενός γράμματος και δύο αριθμών. Ο πολίτης θα επιλέγει τα δύο από αυτά τα στοιχεία, ενώ το τρίτο θα ορίζεται αυτόματα από την πλατφόρμα myInfo στο Gov.gr.
Για παράδειγμα:
- Μορφή του ΠΑ: Γράμμα (π.χ. Μ) + Δύο αριθμοί (π.χ. 12) + ΑΦΜ
- Το γράμμα πρέπει να είναι συμβατό με τη λατινική γραφή, ενώ αποκλείονται χαρακτήρες όπως Ψ, Θ, Ω.
Διαδικασία απόκτησης
Η απόκτηση του ΠΑ είναι απαραίτητη πριν από την έκδοση της νέας ταυτότητας. Οι πολίτες θα πρέπει να επισκεφθούν την πλατφόρμα myInfo, να επιλέξουν τα στοιχεία του ΠΑ τους και να ελέγξουν για τυχόν λάθη στα προσωπικά τους δεδομένα. Εάν διαπιστωθούν ασυμφωνίες (π.χ. διαφορετικά ονόματα ή ημερομηνίες γέννησης), θα πρέπει να γίνει διόρθωση μέσω του ληξιαρχείου.
Τεχνολογική αναβάθμιση: Ραντεβού και ασφάλεια
Για την ομαλή μετάβαση στη νέα διαδικασία, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης εισάγει ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικών ραντεβού για τη διευκόλυνση των πολιτών και των αστυνομικών τμημάτων. Σύμφωνα με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Παπαστεργίου, οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να προγραμματίζουν εύκολα την έκδοση των νέων ταυτοτήτων μέσω ενός αναβαθμισμένου συστήματος κρατήσεων.
Ενίσχυση της ψηφιακής ασφάλειας
Οι νέες ταυτότητες έρχονται με επιπλέον δυνατότητες αυθεντικοποίησης για την προστασία των πολιτών. Συγκεκριμένα:
- Νέοι ισχυροί κωδικοί πρόσβασης: Όσοι επιθυμούν θα μπορούν να αποκτήσουν νέους, πιο ασφαλείς κωδικούς για την είσοδο στο Taxisnet, στο Gov.gr και σε άλλες δημόσιες πλατφόρμες.
- Η επιλογή για διατήρηση των παλιών κωδικών παραμένει διαθέσιμη.
Προθεσμία: Αύγουστος 2026
Η διορία για την έκδοση των νέων ταυτοτήτων λήγει τον Αύγουστο του 2026. Ωστόσο, οι πολίτες ενθαρρύνονται να ολοκληρώσουν τη διαδικασία το συντομότερο δυνατό για να αποφύγουν καθυστερήσεις ή προβλήματα.
Πώς θα κλείσετε ραντεβού στην πλατφόρμα id.gov.gr
Σε λειτουργία βρίσκεται η νέα πλατφόρμα id.gov.gr, στην οποία οι πολίτες μπορούν να προγραμματίζουν ψηφιακά ραντεβού για την έκδοση νέου τύπου ταυτότητας ή την αντικατάστασή της λόγω μεταβολής των στοιχείων, λήξης ισχύος, φθοράς ή παλαιότητας.
Σε σχετική ανακοίνωση, με τη νέα σύγχρονη πλατφόρμα θα αυξηθούν τα ραντεβού για νέες ταυτότητες και κατ’ επέκταση θα μειωθεί ο χρόνος αναμονής για την ικανοποίηση του αιτήματος των πολιτών.
Η πλατφόρμα υλοποιήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η είσοδος των πολιτών γίνεται με τη χρήση των κωδικών Taxisnet.
Η διαδικασία
Αναλυτικά η διαδικασία για τον προγραμματισμό του ραντεβού:
- Ο πολίτης επιλέγει στην αίτησή του, Αρχή Έκδοσης με βάση τη διεύθυνση μόνιμης ή προσωρινής του διαμονής στην Ελλάδα, συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας, ώστε να εξυπηρετηθεί με φυσική παρουσία. Τα στοιχεία του αντλούνται αυτόματα από το Μητρώο Πολιτών και το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας(ΕΜΕπ). Σε περίπτωση που δεν έχει επικαιροποιημένα τα στοιχεία του στο ΕΜΕπ, θα πρέπει είτε να τα ενημερώσει επιτόπου ή να τα συμπληρώσει κατά δήλωση.
- Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματος λαμβάνει μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου(email) με τις βασικές πληροφορίες για τη διεκπεραίωση του ραντεβού, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της Αρχής Έκδοσης που έχει επιλέξει.
- Το αίτημα προγραμματισμού του ραντεβού μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ή να ακυρωθεί ή να υποβληθεί εκ νέου, το αργότερο μία (1) ώρα πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού.
- Σε διάφορα διαστήματα πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού ο ενδιαφερόμενος λαμβάνει από την πλατφόρμα μήνυμα υπενθύμισης στο email που έχει δηλώσει.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά για την περίπτωση απώλειας ή κλοπής του Αστυνομικού Δελτίου Ταυτότητας ο πολίτης θα πρέπει να επικοινωνήσει τηλεφωνικώς με την αρμόδια Αρχή Έκδοσης, βάσει της διεύθυνσης μόνιμης ή προσωρινής διαμονής του στην Ελλάδα και να ζητήσει τηλεφωνικώς τον προγραμματισμό ραντεβού για την έκδοση νέου Δελτίου Ταυτότητας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Σχολικός εκφοβισμός: Το νέο μοριοδοτούμενο σεμινάριο του Παν.Αιγαίου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/01
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση