Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, οι μαθητές της Γ Λυκείου θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις. Είναι ένα σύστημα που καλώς ή κακώς συνεχιζει να υπάρχει για πολλά χρόνια. Ας ρίξουμε όμως μια γρήγορη ματιά στις αλλαγές που τα παιδιά της φετινής Γ Λυκείου έχουν υποστεί.
Στις ανθρωπιστικές σπουδές που γνωρίζω κιόλας καλύτερα έγιναν πολλές αλλαγές. Μέχρι και το καλοκαίρι αμφιλεγόταν το ζήτημα αν το τέταρτο μάθημα εξέτασης τους θα είναι η κοινωνιολογία ή τα λατινικά. Τελικά λίγες μόνο μέρες πριν ανοίξουν τα σχολεία αποφασίστηκε η κοινωνιολογία. Στην ιστορία η ύλη αυξήθηκε κατά περίπου 50 σελίδες. Τα κομμάτια τα οποία εισήχθησαν, ναι μεν είναι αρκετά σημαντικά για την πιο εύκολη σύνδεση με άλλα κομμάτια του βιβλίου καθώς και για την καλύτερη κατανόηση των ήδη υπαρχόντων κομματιών στην ύλη, όμως δεν παύουν να είναι +50 σελίδες στην εξεταστέα ύλη. Στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, και όσον αφορά το κομμάτι του γνωστού κειμένου, γράφτηκε ένα καινούριο βιβλίο, που όμως δεν μπορούσε να έχει και τις απαραίτητες εισαγωγές στους φιλοσόφους που το παλιό βιβλίο περιείχε, με αποτέλεσμα να είναι και πάλι ελλιπές το σχολικό μας εγχειρίδιο και να χρειάζονται και τα δύο βιβλία για την σωστή διδασκαλία. Μέχρι τώρα μίλησα για τα τρία από τα τέσσερα μαθήματα που εξετάζονται. Προφανώς και το τέταρτο μάθημα δεν την γλίτωσε, το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας έγινε Νεοελληνική γλώσσα και Λογοτεχνία, και ο τρόπος εξέτασης άλλαξε ριζικά. Άρα κάνοντας μια περίληψη για την ανθρωπιστική κατεύθυνση, και τα τέσσερα μαθήματα που τα παιδιά καλούνται να εξεταστούν έχουν σημαντικές αλλαγές.
Στις υπόλοιπες κατευθύνσεις, θετική, οικονομικά, και υγείας έγιναν επίσης αλλαγές. Στα περισσότερα μαθήματα η ύλη αυξήθηκε κατακόρυφα, 3 4 ή 5 κεφάλαια επιπλέον.
Μετά από όλες αυτές τις αλλαγές της ύλης και των μαθημάτων, έρχονται μέχρι και λίγο πριν αλλάξει το έτος διευκρινήσεις και ενδεικτικές ασκήσεις που μάλλον πιο πολλά ερωτήματα προκαλούν παρά να επιλύουν απορίες. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά έχουμε και τις ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς που διδάσκουν μαθήματα των Πανελληνίων, κυρίως της επαρχίας, μέχρι και μετά τα Χριστούγεννα.
Στα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η γενιά αυτή προστίθεται και η κρίση του κορονοϊού. Μπορεί πράγματι να έγιναν άλματα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, σε αυτό κανείς δεν φέρνει αντίρρηση. Όμως ας σκεφτούμε λίγο όλοι, την αγωνία και το στρες που οι μαθητές της Γ Λυκείου έχουν περάσει μέσα σε αυτούς τους τελευταίους 8 μήνες, αλλαγές μαθημάτων, αλλαγές ύλης και το άγνωστο. Μέχρι τις 9 Απριλίου ακούγαμε ότι θα γίνει μείωση της ύλης και μείωση δεν είχαμε δει. Μέχρι τις 30 Απριλίου δεν ξεραμε αν οι Πανελλήνιες θα πάρουν παράταση 5, 10, ή 20 ημερών.
Ποια είναι η λύση σε όλα αυτά; Σίγουρο είναι πως για τον κορονοϊό δεν ευθύνεται κανένας υπουργός και καμία κυβέρνηση. Αυτό το οποίο μαθητές και καθηγητές επιζητούμε είναι να δημιουργηθεί ένα εθνικό σύστημα εκπαίδευσης. Εάν αυτό πραγματοποιηθεί, οι αλλαγές στην ύλη και στα μαθήματα, συνεχώς, θα είναι παρελθόν. Εγώ προσωπικά καλώ τα κόμματα να κάτσουν και να προσπαθήσουν να βγάλουν αυτό το εθνικό σύστημα για την παιδεία και να μην χρειάζεται η κάθε γενιά να αγωνιά για το αν θα δώσει στην περυσινή ύλη ή θα αναδιαμορφωθεί.
Αυτό που μπορώ προς το παρόν να κάνω εγώ είναι να δώσω με σιγουριά, στη γενιά μου, στη γενιά του 2002, το Oscar της γκαντεμιάς.
Καλή τύχη σε όλους!
Θάνος Παπαδογιάννης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη