Κάθε χρόνο 80.000 περίπου μαθητές των Γενικών Λυκείων διαγωνίζονται για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων. Ο αγώνας και η προσπάθεια 12 ετών αξιολογούνται σε τέσσερα* διαγωνίσματα στο τέλος της Γ’ Λυκείου, ο βαθμός των οποίων θα καθορίσει τα μόρια με τα οποία ο κάθε μαθητής θα εισαχθεί σε μια σχολή της επιλογής του. Η οικονομική κρίση που ξεκίνησε το 2008 έχει επηρεάσει αναμφίβολα τους μαθητές (και τους γονείς τους), τόσο στην επιλογή των σχολών στα μηχανογραφικά, όσο και στην ποιότητα μελέτης τους.
Στα παρακάτω γραφήματα αναλύεται ένα δείγμα της απόδοσης των μαθητών, από τα πρώτα χρόνια της κρίσης έως σήμερα. Από τα ετήσια στατιστικά των Πανελλαδικών που παρουσιάζει το Υπουργείο Παιδείας, έχει απομονωθεί το ποσοστό μαθητών που γράφει πάνω από τη βάση(10) στα μαθήματα του Θετικού Προσανατολισμού και Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής – πρώην Τεχνολογική Κατεύθυνση. Στο Πανεπιστήμιο, για να περάσεις ένα μάθημα πρέπει να έχεις γράψει πάνω από τη βάση. Οπότε η επιλογή του συγκεκριμένου δείκτη της βάσης του 10 δίνει μια προσεγγιστική απάντηση στο ερώτημα:
Τι ποσοστό μαθητών «περνά» τα μαθήματα των Πανελληνίων;
Το σύστημα εισαγωγής άλλαξε μετά το 2015 και τα εξεταζόμενα μαθήματα από 6 γίνονται 4. Αυτό όπως φαίνεται στα γραφήματα όχι μόνο δεν βοήθησε, αλλά αντίθετα δυσκόλεψε τους μαθητές της Θετικής. Τα τελευταία 3 χρόνια μόνο οι μισοί μαθητές καταφέρνουν να γράψουν πάνω από τη βάση στα Μαθηματικά, ενώ στη Βιολογία – την οποία επιλέγουν αντί Μαθηματικών αυτοί που θέλουν να εισαχθούν στο 3ο πεδίο – η απόδοση έχει πέσει πάνω από 20 ποσοστιαίες μονάδες, καταλήγοντας το 2019 να «περάσουν» το μάθημα μόνο το 68,5% των μαθητών.
Ακόμη πιο δύσκολα τα βγάζουν πέρα οι μαθητές που επιλέγουν τον Προσανατολισμό Οικονομίας και Πληροφορικής. Το 2017 μόνο το 16,5% κατάφερε να γράψει πάνω από 10 στα Μαθηματικά, ποσοστό το οποίο δείχνει να παγιώνεται με τα χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό στους κύκλους των μαθητών αυτού του προσανατολισμού να υπάρχει η άποψη ότι όποιος γράψει καλά Μαθηματικά, δηλαδή πάνω από 13(!), να περνά στη σχολή πρώτης του επιλογής.
Τι συμβαίνει λοιπόν με τόσα χιλιάδες γραπτά να είναι κάθε χρόνο κάτω από τη βάση; Είτε οι επιτροπές των Πανελλαδικών επιλέγουν δυσκολότερα θέματα από χρονιά σε χρονιά, είτε η διάθεση των μαθητών για μελέτη μειώνεται. Σημασία έχει ότι δεν πρέπει να μας ξαφνιάζει το γεγονός ότι Αρχιτεκτονική ΔΠΘ μπήκαν μαθητές με 11.233 μόρια και Διοίκησης Επιχειρήσεων Πάτρας με 9.823.
*κάποιοι διαγωνίζονται και σε 5ο μάθημα, σε περίπτωση που επιθυμούν να ‘ανοίξουν’ και άλλο πεδίο
*Data Scientist, Εκπαιδευτικός
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ ΤΟΥ ALFAVITA.GR
Ακολουθήστε μας στο GoogleNews για να μάθετε πρώτοι μόνο τις ειδήσεις που σας ενδιαφέρουν
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη