Το alfavita δημοσιεύει ακόμα μία επιστολή που αφορά τον αποκλεισμό αριστούχων υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις λόγω της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) στα ειδικά μαθήματα. Αυτή τη φορά η επιστολή δεν προέρχεται από κάποιον μαθητή ή γονιό αλλά από τον κ. Αρώνη, ο οποίος είναι αρχιτέκτονας - εικαστικός και τα τελευταία 25 χρόνια προετοιμάζει παιδιά για τις πανελλαδικές εξετάσεις στις σχολές της αρχιτεκτονικής και των καλών τεχνών.
Το γεγονός είναι ότι από την ώρα που δημοσιεύθηκε από το υπουργείο Παιδείας η ΕΒΕ ανά Πανεπιστημιακό Τμήμα είναι πάρα πολλοί οι υποψήφιοι που ενώ αριστεύουν και γράφουν πάνω από τα 20.000 μόρια δεν εισάγονται στις Σχολές της επιλογής τους λόγω του ότι η δεν «πιάνουν» την ΕΒΕ στα ειδικά μαθήματα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του μαθητή που ανέδειξε το allfavita και με 20.988 μόρια δεν εισάγεται στην Αρχιτεκτονική σχολή του ΕΜΠ, για 0.43 μονάδες στο ελεύθερο σχέδιο.
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, απαντώντας στην επιστολή του συγκεκριμένου μαθητή είπε χαρακτηριστικά ότι «ο μαθητής δεν θα έμπαινε ούτε πέρσι στην Αρχιτεκτονική Σχολή».
Ο κ. Αρώνης απαντά στην υπουργό αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Αυτή η δήλωση και μόνον δείχνει πως υπάρχει προς το μέρος των υπευθύνων ελλιπής ή ανέγκυρη ενημέρωση που με τέτοιες δηλώσεις τους μένουν ανεπανόρθωτα εκτεθειμένοι! Λοιπόν ΟΧΙ κύριοι, υπολογίστε τα καλύτερα, το παιδί αυτό θα περνούσε από τους πρώτους ή και πρώτος σε όποια αρχιτεκτονική ήθελε και θα έδινε συνεντεύξεις σήμερα ως πρώτος στα κανάλια!»
Ο κ. Αρώνης θίγει ακόμα και το θέμα των βάσεων αναφέροντας πως λόγω των ΕΒΕ στις περιφερειακές σχολές οι βάσεις θα εκτοξευθούν. Συγκεκριμένα αναφέρει: «Επίσης ο ελαφρύς ισχυρισμός ότι μπορεί να περάσει σε μια άλλη αρχιτεκτονική σχολή (είναι αυτονόητο άραγε ότι μπορεί μια οικογένεια να υποστηρίξει αυτό το επιπλέον έξοδο των 1.000 ευρώ ανά μήνα;) δεν είναι επίσης γενικά σωστός, γιατί εκεί που υπάρχει χαμηλή βάση στα σχέδια (πχ στα Ιωάννινα) θα παρουσιαστεί ένας συνωστισμός υποψήφιων και θα εκτοξευτούν οι βάσεις εισαγωγής στα ύψη κι έτσι ελάχιστοι υποψήφιοι θα απορροφηθούν.»
Η επιστολή που δημοσιεύει το alfavita
Προς κάθε υπεύθυνο φορέα ή εκπρόσωπο
Αγαπητοί μου,
Συντάσσω την επιστολή μου αυτή ως αρχιτέκτονας-εικαστικός που επί 25 χρόνια προετοιμάζω παιδιά για τις πανελλαδικές εξετάσεις στις σχολές της αρχιτεκτονικής και των καλών τεχνών.
Σχετικά με το θέμα της επιβολής των βάσεων, ένας μεγάλος αριθμός υποψηφίων των αρχιτεκτονικών σχολών έχει αδικηθεί κατάφωρα και ενώ ελπίζει ότι έστω και την τελευταία στιγμή κάποιος “ειδικός” θα εμφανιστεί να υποστηρίξει το δίκιο τους και θα επιδιώξει να διορθώσει ένα προφανές λάθος, στέκεται και παρακολουθεί άγονες πολιτικές τοποθετήσεις και αντιπαραθέσεις, που στο τέλος όλες τους αυτοακυρώνονται μιας και οδηγούνται σε αδιέξοδο, όπου η εκάστοτε πλειοψηφία πεισματικά κάνει πάντα το δικό της.
Στην ουσία φέτος οι υποψήφιοι της αρχιτεκτονικής έπεσαν θύματα της ανάγκης, που φαίνεται πράγματι επιτακτική, του συστήματος να αναβαθμίσει το γενικό επίπεδο των υποψήφιων. Όμως αντί αυτό να γίνεται με την αυστηροποίηση των προαγωγικών διαδικασιών στο λύκειο, όπου ελέγχοντας εκεί κατά πρώτον αν ένας μαθητής είναι ικανός να προαχθεί περνώντας την βάση και να δοκιμάσει μετά τις δυνάμεις του στις πανελλαδικές εξετάσεις, μεταφέρεται η ευθύνη επιλογής, με τον ορισμό μιας πρώτης βάσης στις πανελλαδικές, της οποίας το ύψος συναρτάται με την κατά μέσο όρο επίδοση των υποψήφιων. Αυτό είναι παράλογο.
Δηλαδή, αν σε μια χρονιά όλα τα παιδιά, λόγω κακής προετοιμασίας στα λύκεια φθάσουν να γράψουν κατά μέσο όρο 4 τότε η βάση προαγωγής (προσοχή όχι εισαγωγής) θα είναι το 4;
Πως επιτυγχάνεται με αυτόν τον τρόπο η προστασία του επιπέδου σπουδών;
Έχουμε μάθει στο εκπαιδευτικό μας σύστημα ως βάση να ορίζεται το ήμισυ της εκάστοτε μέγιστης βαθμολόγησης.
Θα ήταν πολύ λογικό λοιπόν να οριστεί εξ αρχής το 10 ως βάση.
Αντ' αυτού, συντίθεται ένα σύστημα παραμέτρων, προφανώς λαμβάνοντας υπ' όψη τις επιδόσεις των υποψήφιων στις εξετάσεις των περασμένων χρόνων, που τελικά καταφέρνει να φέρει τις βάσεις γύρω στο 8 με 9. Και το καταφέρνει αυτό γιατί λαμβάνει υπ' όψη ΜΟΝΟ τις επιδόσεις στα γενικά μαθήματα και ΟΧΙ στα ειδικά και ειδικότερα στο σχέδιο.
Στα ειδικά μαθήματα των σχεδίων υπήρχε πάντα η βάση του 10.
Προετοιμάζονταν γι αυτό οι υποψήφιοι και δοκιμάζονταν με βάση αυτό. Προετοιμάζονταν δε εκτός σχολικού περιβάλλοντος μιας και τα μαθήματα ΔΕΝ διδάσκονται στο σχολείο.
Οι αναλυτικές περιγραφές “χτισίματος” της βαθμολογίας, που κοινοποιούνται κατά την διάρκεια των εξετάσεων και στους υποψήφιους, αλλά προφανώς και στους βαθμολογητές, κάνουν φανερό ότι είναι έτσι δομημένες ώστε οι υποψήφιοι με μια καλή επίδοση σε βασικά θέματα να καλύψουν την βάση που είναι το 10 (50 στα 100) και από εκεί και μετά να συναγωνιστούν για το καλύτερο αφού έχει γίνει ένα πρώτο ξεσκαρτάρισμα.
Φέτος οι επιλογείς των θεμάτων, προφανώς λόγω της πανδημίας, έβαλαν ευκολότατα θέματα με αποτέλεσμα οι προσδοκίες των υποψήφιων να απογειωθούν. Κατά την προσωπική μου άποψη, ΟΛΟΙ οι υποψήφιοι θα μπορούσαν να βαθμολογηθούν δυνητικά από 17 έως 20 για το ελεύθερο και 18 έως 20 για το γραμμικό.
Αντ' αυτού δέχονται μια πρώτη ψυχρολουσία, υφιστάμενοι μια αδικαιολόγητα χαμηλή βαθμολόγηση, όπου οι επιδόσεις αρίστων μαθητών φθάνουν να βρίσκονται ανάμεσα στο 14 με 16.
Χαρακτηριστικά να πω πως σε 1.628 παιδιά μόνο 62 έγραψαν 18 με 20, επίδοση που για ένα τέτοιο θέμα είναι αδιανόητη. Άλλες χρονιές που τα θέματα ήταν πολλαπλώς δυσκολότερα τα παιδιά έγραφαν πολύ καλύτερα.
Κι έρχονται μετά οι βάσεις.
15 για το ελεύθερο στην Ξάνθη, 17 για το γραμμικό(!) και 14 στο Μετσόβιο και στη Θεσσαλονίκη και 15, 3 στο γραμμικό. Σχολές που κατά τεκμήριο λειτουργούσαν λόγω μικρής ζήτησης ως καταφυγή για χαμηλότερες βαθμολογίες (Ξάνθη, Χανιά, κλπ) τώρα κλείνουν τις πόρτες τους στα μούτρα των παιδιών.
Να σημειωθεί πως μια επίδοση 15 στο ελεύθερο σχέδιο για όσους γνωρίζουν το αντικείμενο, είναι μια ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ βαθμολογία!
Φαίνεται πως έπαιξαν ρόλο σ΄ αυτήν την αθέλητη αδικία οι σχολές! Τους ζητήθηκε και έδωσαν έναν συντελεστή βαθμολόγησης. Όμως αυτός ήταν προφανώς για τα γενικά μαθήματα, όπου πραγματικά η βάση έφτασε να προσδιορίζεται γύρω στο 10! Όμως δεν υπολογίστηκαν σωστά τα ειδικά μαθήματα για τις αρχιτεκτονικές. Πρόκειται προφανώς για ακούσιο λάθος!
Αντί λοιπόν κάποιος να απευθυνθεί εγκαίρως και με ευαισθησία προς τους υποψήφιους που το θέμα τους αφορά, άλλωστε πρώτη χρονιά εφαρμόστηκε το σύστημα, δεν είναι πρόβλημα να γίνει και ένα λάθος, αντίθετα, τους αντιμετωπίζουν με απαξιωτικά σχόλια σε στιλ ότι “κάποιος μαθητής με 13 στο σχέδιο και 20 στα υπόλοιπα πιθανότατα δεν θα περνούσε ούτε πέρσι στην Αρχιτεκτονική της επιλογής του”.
Αυτή η δήλωση και μόνον δείχνει πως υπάρχει προς το μέρος των υπευθύνων ελλιπής ή ανέγκυρη ενημέρωση που με τέτοιες δηλώσεις τους μένουν ανεπανόρθωτα εκτεθειμένοι!
Λοιπόν ΟΧΙ κύριοι, υπολογίστε τα καλύτερα, το παιδί αυτό θα περνούσε από τους πρώτους ή και πρώτος σε όποια αρχιτεκτονική ήθελε και θα έδινε συνεντεύξεις σήμερα ως πρώτος στα κανάλια!
Επικοινωνήστε και ρωτήστε οποιονδήποτε εκπρόσωπο, οποιασδήποτε αρχιτεκτονικής σχολής να σας πει αν είχε ανάγκη η οποιαδήποτε αρχιτεκτονική σχολή να πάει η βάση του σχεδίου από 10 που ήταν τα τελευταία 50 χρόνια στο 15 και στο 17!!!
Επίσης ο ελαφρύς ισχυρισμός ότι μπορεί να περάσει σε μια άλλη αρχιτεκτονική σχολή (είναι αυτονόητο άραγε ότι μπορεί μια οικογένεια να υποστηρίξει αυτό το επιπλέον έξοδο των 1.000 ευρώ ανά μήνα;) δεν είναι επίσης γενικά σωστός, γιατί εκεί που υπάρχει χαμηλή βάση στα σχέδια (πχ στα Ιωάννινα) θα παρουσιαστεί ένας συνωστισμός υποψήφιων και θα εκτοξευτούν οι βάσεις εισαγωγής στα ύψη κι έτσι ελάχιστοι υποψήφιοι θα απορροφηθούν.
Στο μεταξύ βλέπουμε έναν αντιπολιτευτικό λόγο, που ενώ σωστά προσδιορίζει το συγκεκριμένο ζήτημα και ζητάει διορθωτική κίνηση για τις συγκεκριμένες βάσεις (της αρχιτεκτονικής) το χρησιμοποιεί στην ουσία ως ένα ισχυρό αντιπολιτευτικό εργαλείο (που εν προκειμένω είναι), απέναντι στο οποίο η κυβέρνηση προσπαθεί να αμυνθεί, αναφερόμενη, πάλι εκ λάθους, στην γενική ανάγκη της ύπαρξης των βάσεων, επικαλούμενη γενικότητες περί ανάγκης βελτίωσης του γενικού επιπέδου σπουδών των πανεπιστημίων και εξιδανικεύει άλλες εναλλακτικές επαγγελματικής εκπαίδευσης που έχουν ζήτηση ως επαγγέλματα στην αγορά.
Εντάξει, σωστά όλα αυτά. Ας μην μπερδεύουμε όμως τις γενικές βάσεις με τις βάσεις των αρχιτεκτονικών σχεδίων.
Ας ορισθούν οι βάσεις όλες με μάξιμουμ (ή μίνιμουμ ,αν προτιμάτε) το 10 από φέτος να τελειώνουμε και ας αφήσουμε τα πολλά λόγια που δημιουργούν οργισμένους αντιπάλους πολίτες που θα απαξιώσουν από αύριο κιόλας το πολιτικό σύστημα.
Μην παίζουμε μ' αυτά τα πράγματα!
Ας δείξουν οι υπεύθυνοι μεγαλοψυχία, ευαισθησία για την λεπτομέρεια και μακροθυμία, και με την συμβουλή των ειδικών πάνω στο θέμα της αρχιτεκτονικής ας ληφθούν έστω και την τελευταία στιγμή τα απαραίτητα μέτρα.
Αυτό θα σημαίνει ετοιμότητα και ευαίσθητα αντανακλαστικά! Επαφή με το κοινό αίσθημα!
Μόνον χειροκρότημα θα εισπράξουν, αποτρέποντας μια αδικία που πηγαίνει ολοταχώς και αναπότρεπτα να πραγματοποιηθεί!
Εκτιμώντας κάθε ειλικρινή προσπάθεια και αγώνα για κάτι καλύτερο.
Ευχαριστώ για τον πολύτιμο χρόνο τον οποίον μου διαθέσατε.
Κωνσταντίνος Αρώνης
Αρχιτέκτονας εικαστικός, εκπαιδευτικός.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη