Πολύ εύκολα μπορείτε να «κερδίσετε το στοίχημα» για τα θέματα των εξετάσεων του Λυκείου στη Νεοελληνική Γλώσσα. Δεν έχετε παρά να «στοιχηματίσετε» ότι το θέμα θα είναι κείμενο από κεντροδεξιά εφημερίδα και συγκεκριμένα από «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», «ΒΗΜΑ», «ΝΕΑ».
Όσοι θεωρείτε τα παραπάνω υπερβολικά δεν έχετε παρά να ρίξετε μια ματιά στα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων στη Ν. Γλώσσα των δυο τελευταίων χρόνων.
Συγκεκριμένα οι υποψήφιοι του Γενικού Λυκείου στις πανελλήνιες εξετάσεις του 2020 εξετάστηκαν σε ένα απόσπασμα διασκευασμένο από κείμενο του συγγραφέα Θεόδωρου Γρηγοριάδη στην Καθημερινή 6 Απριλίου 2020.
Με τη σειρά τους, οι υποψήφιοι με το παλαιό σύστημα βρέθηκαν… αντιμέτωποι με άρθρο του συγγραφέα Αλέξη Σταμάτη από την εφημερίδα «Το Βήμα» και θέμα την ανάγνωση.
Στους υποψηφίους των ΕΠΑΛ το κείμενο που δόθηκε ήταν άρθρο διασκευασμένο άρθρο του Κοσμά Βίδου με τίτλο Παγκόσμια Ημέρα για το Νερό, ΒΗΜΑgazino (22 Μαρτίου 2020).
Τρία στα τρία!
Οι υποψήφιοι στις πανελλήνιες του 2021 εξετάστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, και αντιμετώπισαν δύο (τροποποιημένα - κακοποιημένα από την ΚΕΕ) άρθρα. Το πρώτο της Τασούλας Καραϊσκάκη δημοσιεύτηκε στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ στις 23 Μαρτίου με τίτλο "Το αύριο δεν είναι πια αδιαπέραστο πέπλο" .
Το δεύτερο δημοσιογραφικό κείμενο προερχόταν από την εφημερίδα Βήμα της Κυριακής και αφορούσε στον επαγγελματικό προσανατολισμό των μαθητών.
Στην τράπεζα θεμάτων, την εξεταστική λαιμητόμο, που εφαρμόζεται από φέτος , σύμφωνα με έρευνα του Νίκου Γιαννόπουλου («Τράπεζα Θεμάτων: Η μονομέρεια των κειμένων και η "τιμωρία" της Αριστεράς»), οι φιλόλογοι της χώρας μπορούν να εντοπίσουν κείμενα (άρθρα εφημερίδων κατά κύριο λόγο, αλλά όχι μόνο) πάνω στα οποία οι μαθητές καλούνται στη συνέχεια να δουλέψουν και να επεξεργαστούν ασκήσεις κατανόησης, δομής και ανάπτυξης του λόγου.
Μετά από μία σχετική καταγραφή, η οποία είναι πολύ εύκολο να γίνει, προκύπτει ότι 9 από αυτά τα άρθρα προέρχονται από την εφημερίδα "Καθημερινή", 7 από την εφημερίδα "Το Βήμα" και 5 από την εφημερίδα "Τα Νέα". …
Περίπου τα ίδια φαινόμενα παρατηρούνται και στην Τράπεζα Θεμάτων της Α' Λυκείου. Ως προς την αναλογία των άρθρων, 12 προέρχονται από την Καθημερινή, 6 από "το Βήμα", 1 από την παλιά "Ελευθεροτυπία" (που δεν κυκλοφορεί από το 2011) και...κανένα από τον αριστερό έντυπο Τύπο. …
Το ΙΕΠ, και μέσω αυτού το Υπουργείο Παιδείας, φαίνεται ότι έχει ξεκαθαρίσει με ποια συγκεκριμένη δεξαμενή σκέψης πρέπει να έρχονται σε επαφή οι μαθήτριες και οι μαθητές των ελληνικών σχολείων εν έτει 2022 μέσω, μάλιστα, του κομβικού μαθήματος της Έκθεσης.
Αν τα περασμένα χρόνια η κριτική εστιαζόταν στην ιδεολογική μονομέρεια κειμένων καταξιωμένων δοκιμιογράφων όπως Ε. Παπανούτσος, Ι.Μ Παναγιωτόπουλος κ.α, σε αυτή την περίοδο εστιάζεται σε κείμενα από συντηρητικές εφημερίδες και Media, όπως το «ΒΗΜΑ» και η «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» που αποτελούν τη ναυαρχίδα των μηχανισμών προπαγάνδας και ιδεολογικής χειραγώγησης.
Παράλληλα αποφεύγονται κείμενα και θέματα που αναφέρονται στα μεγάλα προβλήματα της εποχής που συνδέονται άρρηκτα με την βαρβαρότητα της καπιταλιστικής κοινωνίας, άρα το μήνυμα είναι οι μαθητές ας περιορίσουν ή και να μην έχουν ενδιαφέρον προς αυτά. Αυτές οι επιλογές πρακτικά σημαίνουν απαξίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, της προσπάθειας και του μόχθου των εκπαιδευτικών και των μαθητών που εργάζονται και προετοιμάζονται σε ποικίλα θέματα και έρχονται οι θεματοθέτες να επιλέγουν άλλα αντ΄ άλλων ή ό, τι του φανεί…
Προοδευτικοί διανοούμενοι, συγγραφείς και δοκιμιογράφοι, αλλά και έντυπα προοδευτικά έχουν καταχωνιαστεί στους απαγορευμένους πίνακες του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης που εκπρόσωποί της αναμασούν με θράσος και παχυλή άγνοια περί «ιδεολογικής ηγεμονίας» της αριστεράς.
Αυτοί και οι «πρόθυμοι» ακόλουθοί τους στον διοικητικό μηχανισμό της εκπαίδευσης επιμένουν σε κείμενα και ασκήσεις ιδεολογικής χειραγώγησης. Θέματα περίσσιας υποκρισίας. Και αυτό είναι που χαρακτηρίζει γενικότερα αυτό που παραδοσιακά ονομαζόταν «έκθεση ιδεών». Δηλαδή γράφουμε γενικά και αόριστα εξιδανικευμένα, χωρίς να παίρνουμε υπόψη μας τις συγκεκριμένες κοινωνικές συνθήκες.
Τέτοιες επιλογές θεμάτων καταδυναστεύουν τις εξετάσεις και τη διδασκαλία του μαθήματος με αναχρονιστικές και συντηρητικές απόψεις αποστεώνοντας ακόμα περισσότερο το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας που υποφέρει στην προκρούστεια κλίνη της κυρίαρχης ιδεολογίας με επικίνδυνες περιπλοκές για την πνευματική συγκρότηση και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών που υποτίθεται ότι είναι ο στόχος του.
Αποτελεί προνομιακό μάθημα αναπαραγωγής και εμπέδωσης της κυρίαρχης ιδεολογίας. Με αποτέλεσμα να καταπνίγεται ο αυθορμητισμός και να εθίζονται οι μαθητές στην ανειλικρίνεια και την υποκρισία. Ακόμα περισσότερο ναρκώνεται η κριτική σκέψη και παθητικά γίνονται αποδεκτές οι υποτιθέμενες «αιώνιες και γενικού κύρους αλήθειες», ενώ παράλληλα διαμορφώνονται ανελεύθερες προσωπικότητες.
*Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος, μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου, της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» και μέλος του ΔΣ της ΕΛΜΕ Πειραιά.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη