Ενδεικτικές απαντήσεις για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας των Πανελλαδικών εξετάσεων ΓΕΛ 2024 απο τα εκπαιδευτήρια Νέα Παιδεία
ΘΕΜΑ Α
Αναφερόμενος στην αξία των ταξιδιών σε ατομικό επίπεδο, η συντάκτρια επισημαίνει ότι προσφέρουν σημαντικές εμπειρίες για την απόκτηση ευτυχίας συντελώντας σε ολόπλευρη καλλιέργεια της προσωπικότητας, συγκρότηση του πνεύματος και σωματική και ψυχική ευεξία. Ταυτόχρονα, τα ταξίδια αποτελούν μέσον απόκτησης αυτογνωσίας και διαφυγής από την πιεστική καθημερινότητα. Αντλώντας ποικιλία ερεθισμάτων από τα ταξίδια, το άτομο ανανεώνεται, αποφορτίζεται ψυχικά και ωριμάζει πνευματικά γιατί επηρεάζεται από τον διαφορετικό τρόπο ζωής λαών και πολιτισμών με τους οποίους έρχεται σε επαφή. (76 λέξεις)
ΘΕΜΑ Β
1β, 2β, 3α, 4α, 5γ
[α] Η πρόθεση της συντάκτριας στην §2 του Κειμένου 1 είναι να αποδείξει/ να πείσει/ να εξηγήσει στον αναγνώστη πως τα ταξίδια είναι πολύτιμα στη ζωή του ανθρώπου, γιατί μπορούν να χαρίσουν στον άνθρωπο πολύτιμες και αλησμόνητες εμπειρίες («Πολύτιμες και ανεξίτηλες … ανεκτίμητη»). Ο τρόπος με τον οποίο αναπτύσσεται η παράγραφος είναι η αιτιολόγηση («κι αυτό γιατί … ευτυχήσει»), όπως φαίνεται και από τη χρήση της διαρθρωτικής λέξης «γιατί» στο οποίο τεκμηριώνει τη θέση της, σημειώνοντας πως τα ταξίδια συμβάλλουν μοναδικά στην πνευματική και ψυχική εξέλιξη του ανθρώπου που τον οδηγούν τελικά στην ευτυχία. [β] έτσι ώστε: αποτέλεσμα, αν και: εναντίωση/ αντίθεση, ή: διάζευξη, καθώς και: προσθήκη, συμπερασματικά: συμπέρασμα/ αποτέλεσμα
[α] Ο βιωματικός χαρακτήρας του κειμένου αναδεικνύεται από τη χρήση του α’ προσώπου ενικού αριθμού (πηγαίνω, συλλογίζουμαι, μου) και α’ πληθυντικού (μπαίνουμε, φτάσαμε, μας) που προσδίδει ένα προσωπικό, υποκειμενικό τόνο και συλλογικότητα αντίστοιχα στο κείμενο. Ακόμα, η χρήση εικόνων και η περιγραφή εμπειριών, σκέψεων και συναισθημάτων του συντάκτη.
ΘΕΜΑ Γ
Το ποίημα έχει ως θέμα το ταξίδι ως μέσο φυγής και λύτρωσης από μιαν αγάπη που πληγώνει βαθιά. Το ποιητικό υποκείμενο αισθάνεται μέσα του έντονη επιθυμία απόδρασης, πληγωμένο ίσως από έναν έρωτα που τον παιδεύει, ώστε αναζητά λύτρωση από τον καημό του μέσω ενός ατέλειωτου ταξιδιού μακρινού. Η τάση φυγής του υποκειμένου από τον τραυματικό αυτό έρωτα μέσω του ταξιδιού αναδεικνύεται μέσα από τις παρομοιώσεις στον πρώτο και δεύτερο στίχο «Μου σφίγγει ο καημός σα θηλιά το λαιμό» και «με δαγκώνει σα φίδι», η βαθιά επιθυμία του να ξεφύγει ταξιδεύοντας χωρίς τελειωμό αποδίδεται με την επανάληψη «να τραβώ να τραβώ», ενώ ο πόνος του και η λαχτάρα του να απομακρυνθεί από τη γυναίκα που ίσως δεν ανταποκρίνεται στον έρωτά του προβάλλεται με το επιφώνημα «Ε!» και την υποτακτική έγκλιση με το θαυμαστικό «από σε να χαθώ!» στον τελευταίο στίχο. Οι μεταφορές «πλατιά ερημιά» οι υπερβολές «ψηλά να μη φέγγει αστέρι κανένα», «ψυχή να μη βρίσκω…με κόσμο τυφλό και βουβό» προβάλλει την επιθυμία μοναχικότητας που επιδιώκει εξαιτίας του μεγάλου ψυχικού πόνου που αισθάνεται μέσα του με την αντίθεση «ψηλά να μη φέγγει αστέρι» - «και κάτου γυναίκα καμιά», τη χρήση του α' ενικού ρηματικού προσώπου («νιώθω», «χαθώ» κτλ.) και τις εικόνες «κλεισμένα σπίτια, τα τζάμια σβησμένα». Κάθε άνθρωπος βιώνει με τον δικό του τρόπο έναν έρωτα τόσο βασανιστικό. Η απομόνωση μέσω του ταξιδιού δεν είναι λύση που λυτρώνει. Αντίθετα, ο συγχρωτισμός με άλλους ανθρώπους θα ήταν για μένα πιο ανακουφιστικός. Η επιθυμία να ξεφύγει κανείς από τους ανθρώπους ταξιδεύοντας σε χώρες άγνωστες, μάλλον θα ήταν για μένα πιο επώδυνη κατάσταση, ενώ η καταφυγή στη φιλία μπορεί να αποβεί πιο παρηγορητική. (269 λέξεις)
ΘΕΜΑ Δ (διαγραμματική ανάπτυξη)
Στο Κείμενο 1 διατυπώνεται η θέση ότι τα ταξίδια αποτελούν «τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο ψυχικής εκτόνωσης και αναζωογόνησης του κάθε ανθρώπου». [α] Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την παραπάνω θέση της συντάκτριας και γιατί; [β] Εσείς ποιους τρόπους επιλέγετε, για να αναζητήσετε την προσωπική σας ηρεμία και ισορροπία και για ποιους λόγους κάνετε αυτές τις επιλογές; Αξιοποιώντας δημιουργικά τα Κείμενα 1 και 2, να παρουσιάσετε τις απόψεις σας σε άρθρο 350 έως 400 λέξεων που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας.
Καθορισμός της επικοινωνιακής περίστασης
Πεδίο (σκοπός): Εκφραστικός λόγος
Ενότητα 1 (επιχειρηματολογικός κειμενικός τύπος): Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τη θέση ότι τα ταξίδια αποτελούν τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο ψυχικής εκτόνωσης και αναζωογόνησης του κάθε ανθρώπου;
Ενότητα 2 (περιγραφικός και εξηγητικός κειμενικός τύπος): Εσείς ποιους τρόπους επιλέγετε, για να αναζητήσετε την προσωπική σας ηρεμία και ισορροπία και για ποιους λόγους κάνετε αυτές τις επιλογές
Τόνος (συνομιλιακοί ρόλοι): Οικείος (μαθητής > συμμαθητές)
Τρόπος (κειμενικό είδος): Διαδικτυακό άρθρο (350 έως 400 λέξεων)
Ενδεικτική απάντηση στα ερωτήματα
Ερώτημα 1 (επιχειρηματολογία > συμφωνώ)
Αλλαγή παραστάσεων > φυγή από τη ρουτίνα της καθημερινότητας (Κ1, §3/4)
Συλλογή εμπειριών > αυτογνωσία (Κ1, §4)
Γνωριμία λαών και πολιτισμών > καλλιέργεια, διεύρυνση πνευματικών οριζόντων, πολιτιστικός συγκρητισμός (Κ1, 5/6 | Κ2, §4/5)
Ερώτημα 2 (περιγραφή & εξήγηση)
Παρέα με φίλους > φυγή από τα προβλήματα της καθημερινότητας, συναισθηματική υποστήριξη, ανταλλαγή απόψεων κτλ.
Τέχνη (μουσική, λογοτεχνία, κινηματογράφος κτλ.) > προσωπική έκφραση, φυγή από τη ρουτίνα της πραγματικότητας, πνευματική καλλιέργεια κτλ.
Αθλητισμός > καλή φυσική κατάσταση, εκτόνωση από τις πιέσεις της καθημερινότητας, επικοινωνία κτλ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ