Προϋπολογισμός 2021-Φίλης: Να δώσει η κυβέρνηση το 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία
«Οι πόροι που προβλέπονται στο τακτικό μέρος είναι μειωμένοι κατά 1,17%. Η κυβέρνηση χρυσώνει βέβαια το χάπι, προβλέποντας αυξημένους πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων» ανέφερε μιλώντας στη Βουλή ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ

Ο Νίκος Φίλης μίλησε στη Βουλή για τον προϋπολογισμό της κυβέρνησης για την Παιδεία. Στην ομιλία του τόνισε ότι "Αντί για σύγκλιση με την ΕΕ στους πόρους για την Παιδεία, έχουμε νέα μείωση και απόκλιση, ενώ παραμένει διαρκές το αίτημα να φτάσουμε στο 5% του ΑΕΠ".

Σύμφωνα με τον τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, για το 2021 προβλέπεται:

«Μείωση 0,69% στην Α’ βάθμια και Β’ βάθμια εκπαίδευση. Μείωση 33,38% (!) από τα 85 στα 56 εκατ. € στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Γιατί; Μήπως γιατί την προορίζουν για υποβάθμιση και ιδιωτικοποίηση; Μείωση 7,77% στην ανώτατη εκπαίδευση. Μιλάμε για 20 εκατ. € που θα λείψουν από τα ΑΕΙ, τα οποία στενάζουν από την έλλειψη πόρων ακόμα και σε στοιχειώδη, όπως η θέρμανση.

Από την άλλη, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που δήθεν αυξάνεται δραστικά (200 εκ. €), οι αριθμοί είναι αόριστοι για αυτό και «στρογγυλοποιημένοι». Ως γνωστόν, στο ΠΔΕ δεν υπάρχουν καν κωδικοί και απλώς το υπουργείο προβλέπει ότι με πόρους του ΕΣΠΑ θα εκτελέσει κάποια έργα, γενικώς και ασαφώς. Τα οποία άλλοτε εκτελούνται, άλλοτε όχι»

Σχετικά με το νέο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση ανέφερε ότι "θα αυξηθεί και πάλι η μαθητική εγκατάλειψη και η διαρροή μαθητών ανάμεσα στο γυμνάσιο και το λύκειο, ενώ φυσικά θα μειωθεί και το ποσοστό αποφοίτων ΑΕΙ. Οι επιλογές της ΝΔ είναι κρυστάλλινα διάφανες. Λιγότερα χρήματα για το δημόσιο σχολείο, αγώνας να ενισχυθεί η «ιδέα» της «καλύτερης» ιδιωτικής εκπαίδευσης".

Η ομιλία του Νίκου Φίλη

Θα χρησιμοποιήσω στοιχεία και αριθμούς για τον τομέα της Παιδείας, από τον προϋπολογισμό που κατέθεσε η κυβέρνηση για το 2021. Οι πόροι που προβλέπονται στο τακτικό μέρος είναι μειωμένοι κατά 1,17%. Η κυβέρνηση χρυσώνει βέβαια το χάπι, προβλέποντας αυξημένους πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Τι σημαίνουν αυτά; Θα το εξηγήσω. 

Ως προς το τακτικό σκέλος, που αφορά τις κύριες λειτουργικές δαπάνες της δημόσιας εκπαίδευσης, έχουμε μείωση πάνω στη μείωση, αφού σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις ο φετινός προϋπολογισμός (του 2020) εκτελείται με σοβαρότατη απόκλιση προς τα κάτω: 125 εκατ. € σύμφωνα με την ίδια την εισηγητική έκθεση. Κι αυτό την ώρα που λόγω Covid οι ανάγκες του δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου έχουν μεγαλώσει.

Ρωτώ: Πού οφείλεται αυτή η αποτυχία; Μήπως οφείλεται στο ότι δεν έκαναν εγκαίρως τους διορισμούς στην ειδική αγωγή; Μήπως στο ότι δεν κατάφεραν εντός του 2020 να διορίσουν τους εκπαιδευτικούς της γενικής εκπαίδευσης; Μήπως στο ότι δεν προσέλαβαν επιπλέον αναπληρωτές εκπαιδευτικούς για να σπάσουν οι μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου σε ολιγομελή τμήματα, με ό,τι σήμαινε αυτό στην αρνητική πορεία της πανδημίας στη χώρα;

Μήπως στο ότι δεν πλήρωσαν για να έχουν τα πιο φτωχά παιδιά εξοπλισμό και καλές συνδέσεις για να συμμετάσχουν ισότιμα στην τηλεκπαίδευση; Μήπως στο ότι δεν μερίμνησαν να νοικιάσουν χώρους για να στεγαστούν οι τάξεις και τα τμήματα που θα έσπαγαν; Μήπως στο ότι δεν ενίσχυσαν επαρκώς το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και έμειναν στη δήθεν «δωρεάν» αόρατη σύμβαση με τη Cisco, με όλα τα προβλήματα που καθημερινά συναντούν μαθητές και εκπαιδευτικοί;

Ας δούμε συγκεκριμένους αριθμούς από τον προϋπολογισμό: Μείωση 0,69% στην Α’ βάθμια και Β’ βάθμια εκπαίδευση. Μείωση 33,38% (!) από τα 85 στα 56 εκατ. € στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Γιατί; Μήπως γιατί την προορίζουν για υποβάθμιση και ιδιωτικοποίηση; Μείωση 7,77% στην ανώτατη εκπαίδευση. Μιλάμε για 20 εκατ. € που θα λείψουν από τα ΑΕΙ, τα οποία στενάζουν από την έλλειψη πόρων ακόμα και σε στοιχειώδη, όπως η θέρμανση.

Από την άλλη, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που δήθεν αυξάνεται δραστικά (200 εκ. €), οι αριθμοί είναι αόριστοι για αυτό και «στρογγυλοποιημένοι». Ως γνωστόν, στο ΠΔΕ δεν υπάρχουν καν κωδικοί και απλώς το υπουργείο προβλέπει ότι με πόρους του ΕΣΠΑ θα εκτελέσει κάποια έργα, γενικώς και ασαφώς. Τα οποία άλλοτε εκτελούνται, άλλοτε όχι. Ας δώσει εξάλλου στοιχεία το υπουργείο για την πορεία εκτέλεσης του φετινού ΠΔΕ. Μήπως έπεσαν κι εκεί έξω στον περσινό προϋπολογισμό τους, περισσότερο κι από το τακτικό σκέλος;

Αντίθετα, δεν ακούσαμε λέξη για το Ταμείο Ανάκαμψης. Θα αξιοποιηθεί για την Παιδεία και την Υγεία, όπως είναι η πιο επείγουσες προτεραιότητες; Θα αξιοποιηθεί για ψηφιακό μετασχηματισμό, νέες φοιτητικές εστίες και σύγχρονα βιοκλιματικά σχολεία, που έχουμε τόσο μεγάλη ανάγκη;

Το συμπέρασμα από όλα αυτά είναι ότι εκεί που τα χρήματα είναι συγκεκριμένα, η ΝΔ και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας γυρίζουν το ρολόι πίσω στο 2010 και στους μνημονιακούς προϋπολογισμούς λιτότητας για τη δημόσια εκπαίδευση. Αυτούς που κάθε χρόνο ως το 2015 προέβλεπαν μείωση για την εκπαίδευση και αντέστρεψε ο ΣΥΡΙΖΑ την τετραετία 2016-2019.

Ένα ακόμα στοιχείο, πολύ σχετικό με ό,τι συζητάμε. Προχθές δημοσιεύθηκε η έκθεση της ΕΕ για τη σχολική εγκατάλειψη στην Ελλάδα. Το 2017 είχε πέσει στο 6% έναντι 10,6% στην ΕΕ. Την ίδια χρονιά, είχε ανέβει το ποσοστό αποφοίτων της Γ’ βάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα στο 43,7%, από το 37,2% που το παραλάβαμε το 2014. Ξεπερνώντας μάλιστα την ΕΕ, που βρίσκεται στο 39,9% κατά μέσο όρο. Ο κίνδυνος είναι ότι με τη μείωση της χρηματοδότησης και το νέο σχέδιο νόμου για την επαγγελματική εκπαίδευση θα αυξηθεί και πάλι η μαθητική εγκατάλειψη και η διαρροή μαθητών ανάμεσα στο γυμνάσιο και το λύκειο, ενώ φυσικά θα μειωθεί και το ποσοστό αποφοίτων ΑΕΙ.

Στην επιστολή που συνοδεύει την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού, ο υπουργός κάνει λόγο για «συνέχιση της επιβαλλόμενης από τις περιστάσεις επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής»... Επεκτατική θα πει σε απλά ελληνικά, ξοδεύω περισσότερο. Στην Παιδεία πάντως επιλέγουν να ξοδέψουν λιγότερο! Ακόμα μια φορά οι επιλογές της ΝΔ είναι κρυστάλλινα διάφανες. Λιγότερα χρήματα για το δημόσιο σχολείο, αγώνας να ενισχυθεί η «ιδέα» της «καλύτερης» ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Στόχος μας πρέπει να είναι αντίθετα η σύγκλιση της χρηματοδότησης με το μέσο όρο της ΕΕ και το 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

foto_education_pencils.jpg
3ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου – Γονείς μαθητών: «Προκλητική η στάση διευθυντή εκπαίδευσης»
Αρνήθηκε τον διαχωρισμό της τάξης 24 μαθητών σε δύο μικρότερα τμήματα – Είπε ότι θα εγκρίνει την τοποθέτηση δεύτερης Παράλληλης Στήριξης αλλά όχι...
3ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου – Γονείς μαθητών: «Προκλητική η στάση διευθυντή εκπαίδευσης»
giannena_5.jpg
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων: Χρυσό μετάλλιο στο διεθνή διαγωνισμό συνθετικής βιολογίας
Η ομάδα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, αποτελούμενη από 12 προπτυχιακούς, μεταπτυχιακούς και υποψήφιους διδάκτορες, απέσπασε το χρυσό μετάλλιο, ενώ...
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων: Χρυσό μετάλλιο στο διεθνή διαγωνισμό συνθετικής βιολογίας
Καμάλα Χάρις - Τραμπ
Σε «τεντωμένο σχοινί» η μάχη για τις εκλογές στις ΗΠΑ: Εξώφυλλο του New Yorker με το Άγαλμα της Ελευθερίας να ακροβατεί
Οι δημοσκοπήσεις έως τώρα έδειχναν ότι οι δύο υποψήφιοι βρίσκονται σε απόλυτη ισοπαλία
Σε «τεντωμένο σχοινί» η μάχη για τις εκλογές στις ΗΠΑ: Εξώφυλλο του New Yorker με το Άγαλμα της Ελευθερίας να ακροβατεί
PAIDEIAS
Υπουργείο Παιδείας: Απόφαση λειτουργίας 200 και πλέον ολιγομελών τμημάτων Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας
Έγκριση, κατ΄ εξαίρεση για την περίοδο 2024-2025, της λειτουργίας τμημάτων Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. με μικρότερο αριθμό...
Υπουργείο Παιδείας: Απόφαση λειτουργίας 200 και πλέον ολιγομελών τμημάτων Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας