Thumbnail
Άδειες αναπληρωτών

Υπό κανονικές συνθήκες δικαιοσύνης και νομικής εγκυρότητας, λειτουργικός σκοπός ενός αναπληρωτή εκπαιδευτικού, είναι να αναπληρώνει τις οργανικές θέσεις των μόνιμων συναδέλφων, όταν αυτοί εξαιτίας κάποιας άδειας, πρέπει να απέχουν από τη θέση και τα καθήκοντά τους, αν προκύψει το έκτακτο και περιστασιακό άνοιγμα κάποιας θέσης κτλ. Στην Ελλάδα του σήμερα όμως, έχει καθιερωθεί ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα, να λειτουργεί με αναπληρωτές!-πρακτική που τείνει να ταυτιστεί με την ορθή, στη σκέψη όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας!- με τις ευλογίες/τη δικαιολογία των μνημονίων, ακόμα περισσότερο.

Το αποτέλεσμα; Εκπαιδευτικοί με μια βαλίτσα στο χέρι, να διδάσκουν ως αναπληρωτές σε όποιο μέρος της Ελλάδας του στείλει το Υπουργείο κάθε χρόνο, για 3, 5, 7, 12 χρόνια, με την ίδια εργασιακή σχέση. Ακόμα και ολόκληροι κλάδοι εκπαιδευτικών, που διδάσκουν χρόνια το αντικείμενό τους στο ελληνικό σχολείο, χωρίς καν να υπάρχουν οργανικές θέσεις ή πρόβλεψη αυτών, για το αντικείμενό τους, από τότε που πρωτοξεκίνησε να διδάσκεται! Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτών, οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων του διευρυμένου σχολείου της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Καθηγητές πληροφορικής, θεατρικής αγωγής, μουσικής, εικαστικών κτλ,  που εδώ και τουλάχιστον 7 χρόνια τώρα –με τη δημιουργία των ΕΑΕΠ, που τελικά καταργήθηκαν- διδάσκουν πλέον σε όλα τα τύπου δημοτικά σχολεία, πάντα ως αναπληρωτές!

Επί της ουσίας όμως, ως προς τις εκπαιδευτικές ανάγκες που ο καθένας καλύπτει, δεν υπάρχει καμία διαφορά ανάμεσα σε έναν μόνιμο και σε  έναν αναπληρωτή εκπαιδευτικό (κι  όταν μιλάμε για αναπληρωτές, δεν πρέπει να έχουμε πλέον στο νου μας εικοσάχρονα νεαρά αγόρια κ κορίτσια, όπως είχαμε συνηθίσει. Με το ισχύον σύστημα διορισμών, μιλάμε για ηλικίες 28, 30, 40 χρονών, κατά τις οποίες κάθε άνθρωπος επιζητά να δημιουργήσει τη δική του οικογένεια, αν δεν το έχει ήδη κάνει). Όσον όμως αφορά στις εργασιακές σχέσεις -με τον ίδιο εργοδότη-, έχουμε να κάνουμε όχι μόνο με διαφορά, αλλά με χάσμα. Κι ενώ κι οι δύο «κάνουν την ίδια δουλειά», ο δεύτερος το καλοκαίρι θα πρέπει να κάνει αίτηση για το ταμείο ανεργίας, αν είναι τυχερός και το πάρει, να προσπαθήσει να επιβιώσει με αυτά τα χρήματα, να αγωνιά για το αν θα «τον πάρουν» την επόμενη σχολική χρονιά, αν τον πάρουν, σε ποια περιοχή της Ελλάδας θα τον τοποθετήσουν κτλ, κτλ.. Και μέσα σε όλα αυτά, που πλέον έχουν καταντήσει «διαδικαστική ρουτίνα», έρχεται και η ακόμα μεγαλύτερη αδικία στο θέμα των αδειών, με κορύφωση την άδεια διευκόλυνσης μητρότητας, - στην περίπτωση αναπληρωτριών, ο όρος «παρακώλυση μητρότητας»  θα ήταν, χωρίς υπερβολή, πιο δόκιμος!

Μια μόνιμη, λοιπόν, εκπαιδευτικός, όταν μείνει έγκυος, το σύνηθες είναι να αιτηθεί για αναρρωτική άδεια «επαπειλούμενης κύησης», προκειμένου να διασφαλίσει τις λιγότερο επικίνδυνες και ξεκούραστες συνθήκες κυοφορίας για την ίδια αλλά και για το έμβρυο. Και πολύ καλά θα κάνει, αν αναλογιστεί κανείς τις ιδιαιτερότητες της διδασκαλίας ως επαγγέλματος. Απαιτεί διπλάσια και τριπλάσια ψυχική αλλά και σωματική κόπωση –ας αναφέρουμε εδώ το πόρισμα της unesco, σύμφωνα με το οποίο μία διδακτική ώρα ισούται με τέσσερις εργατικές ώρες γραφείου. Μία αναπληρώτρια εκπαιδευτικός δεν έχει αυτό το δικαίωμα. Όπως όλοι οι αναπληρωτές, δικαιούται μόνον 15 ημέρες αναρρωτικής άδειας μέσα στο χρόνο, από τις οποίες καλείται να καλυφτεί είτε αν αρρωστήσει, είτε αν χρειαστεί να κάνει εξετάσεις, είτε αν κάνει κάποιο σοβαρό χειρουργείο, είτε αν αντιμετωπίσει δυσκολίες σε πιθανή κύηση κτλ. Βέβαια, αν είναι ιατρικά εντελώς απαραίτητο να απέχει από τα καθήκοντά του, μπορεί να αιτηθεί επιπλέον αναρρωτικής, αλλά φυσικά χωρίς αποδοχές!

Η μόνιμη εκπαιδευτικός δικαιούται συνολικά 5 μήνες άδειας για «κύηση και λοχεία» βρέφους. Στη συνέχεια, δικαιούται άλλους 9 μήνες άδειας, με πλήρεις αποδοχές και ένσημα, για ανατροφή τέκνου. Την αναγκαιότητα της   άδειας ανατροφής, έχει χρόνια τώρα αντιληφθεί το κράτος, γι αυτό και με νόμους του την έχει καθιερώσει και στον ιδιωτικό τομέα (οι εργαζόμενες δικαιούνται 6μηνη «άδεια προστασίας μητρότητας» από τον ΟΑΕΔ). Βέβαια οι απολαβές είναι χαμηλότερες, αλλά δε χάνεις τα ένσημα/προϋπηρεσία και το πιο σημαντικό : δεν χάνεις το παιδί σου, είσαι δίπλα του στην πιο ευαίσθητη και τρυφερή του φάση, τους πρώτους μήνες της ζωής του, όπου του είσαι η πλέον απαραίτητη παρουσία!
Κι ενώ η κρατική μηχανή  προσπαθεί να φροντίζει για τη μητρότητα, το κάνει επιλεκτικά. Το είδος της σύμβασής σου, καθορίζει το πόσο μητέρα μπορείς να είσαι ή το πόσο ανάγκη σε έχει το παιδί σου. Μια αναπληρώτρια εκπαιδευτικός σήμερα, όχι μόνο δεν έχει τα ίδια δικαιώματα στην μητρότητα, αλλά,  με βάση την εργατική νομοθεσία, φαίνεται να τιμωρείται κι όλας, για την επιλογή της να φέρει παιδί στον κόσμο! Συγκεκριμένα, μια αναπληρώτρια έχει το δικαίωμα χορήγησης μόλις 119 ημερών  αδείας κύησης και λοχείας και μάλιστα με μειωμένες αποδοχές και ένσημα (μόνο 13 ένσημα για τις 119 ημέρες! Τη στιγμή που κάθε ένσημο είναι απαραίτητο για το επίδομα του ΟΑΕΔ το καλοκαίρι). Στη συνέχεια πρέπει, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία,  να εγκαταλείψει το παιδί της και να επιστρέψει στην εργασία. Να επιστρατεύσει θήλαστρα για να συλλέγει  και να το αποθηκεύει στα διαλείμματα μητρικό γάλα προκειμένου να  μη σταματήσει να το παρέχει στο μωρό της - ένα βρέφος ως 6 μηνών τρέφεται αποκλειστικά με γάλα. Να έχει το μυαλό της να δουλέψει, ακόμα κι αν το βράδυ δεν έχει κλείσει μάτι, κι  ενώ είναι μακριά από το πλασματάκι που μόλις έφερε στον κόσμο και που η φύση την έχει ορίσει ως την κατεξοχήν υπεύθυνη για την επιβίωση του, κατά τους πρώτους μήνες! Βέβαια, υπάρχει και η δυνατότητα να ζητήσει και τετράμηνη «άδεια» ανατροφής, χωρίς αποδοχές, ένσημα ή έστω μόρια προϋπηρεσίας (οι αναπληρωτές αναγκαστικά είναι «ζητιάνοι» μορίων, προκείμενου να έχουν δουλειά και την επόμενη χρονιά). Αν αυτό ορίζεται ως άδεια από το Ελληνικό κράτος, κι ο πιο αδαής νους μπορεί να υποψιαστεί, πόσο το κράτος αυτό απέχει από το να θεωρηθεί  κοινωνικό, ή, έστω, λογικό!
Οι αναπληρώτριες εκπαιδευτικοί είναι κι αυτές γυναίκες εργαζόμενες με δικαίωμα στη μητρότητα. Το κράτος οφείλει να επιδείξει το κοινωνικό του πρόσωπο και να διορθώσει άμεσα αυτήν την αδικία. Να προστατέψει το δικαίωμα τους αυτό, και ταυτόχρονα ευλογία, όχι μόνο για τις ίδιες, αλλά για ολόκληρη την κοινωνία. 

 

 

Για να ψηφίσετε πατήστε ΕΔΩ

 

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Εκπαίδευση
Κατολίσθηση δίπλα σε ειδικά σχολεία: «Εγκληματική η αδιαφορία της κυβέρνησης»
«Αρνούνται να λύσουν το πρόβλημα και να δώσουν κτίριο ασφαλές σε παιδιά που έχουν ανάγκη τη μεγαλύτερη ασφάλεια, φροντίδα και κρατική μέριμνα λόγω...
Κατολίσθηση δίπλα σε ειδικά σχολεία: «Εγκληματική η αδιαφορία της κυβέρνησης»
πασοκ
ΠΑΣΟΚ: Οι 6 στρατηγικοί στόχοι για την προοδευτική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος
ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ: Έξι στρατηγικοί στόχοι για το «Σύγχρονο, Δημοκρατικό Σχολείο»
ΠΑΣΟΚ: Οι 6 στρατηγικοί στόχοι για την προοδευτική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος
Πολυτεχνείο Κρήτης
Πολυτεχνείο Κρήτη: Στις 22 Νοεμβρίου η τελετή ονοματοδοσίας Αμφιθεάτρου «Ευάγγελος Γρηγορούδης»
Τελετή Ονοματοδοσίας Αμφιθεάτρου «Ευάγγελος Γρηγορούδης» στο Πολυτεχνείο Κρήτης
Πολυτεχνείο Κρήτη: Στις 22 Νοεμβρίου η τελετή ονοματοδοσίας Αμφιθεάτρου «Ευάγγελος Γρηγορούδης»