Thumbnail
Βάσεις 2016

Σε δύο περίπου μήνες διαξάγονται οι πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και το γαϊτανάκι των προβλέψεων ξεκίνησε. Ειδικοί, ειδήμονες και δημοσιογραφούντες καταθέτουν την πρόβλεψή τους για το αν θα «ανέβουν» ή θα «κατέβουν» οι φετινές εξετάσεις.

Το θέμα «πουλάει» αφού στην διαδικασία των εξετάσεων αυτών συμμετέχουν όχι μόνο τα, περίπου,  εκατό χιλιάδες παιδιά αλλά και οι οικογένειες και ο περίγυρός τους. Μεγάλο κοινό για τα μέσα ενημέρωσης. Σίγουρη αναγνωσιμότητα αφού τόσα έχουν επενδυθεί πάνω στην επιτυχία των παιδιών. Όλοι αυτοί βέβαια που προβλέπουν δεν σκέφτονται ούτε την ψυχική ισορροπία ούτε και την ηρεμία των παιδιών τα οποία εύκολα αναστατώνονται από τέτοια δημοσιεύματα. Διάβασα ότι «φέτος θα πέσουν οι βάσεις, ισχύει ; » μας ρωτάνε έντρομα. Μα , το άκουσα στο ραδιόφωνο ή την τηλεόραση. Το έγραφε η τάδε εφημερίδα.

Η απάντησή μας είναι ότι τα Μέσα παίζουν με την αγωνία των παιδιών. Όπως κι αν το δει κάποιος, προβλέψεις δεν μπορούν να γίνουν σε εξετάσεις οι οποίες είναι ανταγωνιστικές και στις οποίες τα δεδομένα τα καθορίζουν, κυρίαρχα,  οι επιδόσεις των υποψηφίων  και δευτερευόντως παράγοντες οι οποίοι είναι διαφορετικοί από χρονιά σε χρονιά.

Φέτος ειδικά οι υποψήφιοι διαγωνίζονται σε νέες συνθήκες. Με ένα εξεταστικό σύστημα το οποίο είναι υβριδικό. Προέκυψε ως λύση ανάγκης για το πέρασμα από το, έως πέρυσι, ισχύον σύστημα στο, ακόμα, σχεδιαζόμενο από το υπουργείο. Προσομοιάζει του προ εικοσαετίας συστήματος των Δεσμών και έχει όλα τα ρίσκα και τα απρόβλεπτα εκείνου του συστήματος. Επιπλέον έχει περισσότερες και διαφορετικές ομάδες μαθημάτων (5 Ομάδες Προσανατολισμού) και εντελώς διαφορετικές επιλογές για τους υποψήφιους. Περιορισμένες, για όλους, συγκριτικά με τις περυσινές δυνατότητες αλλά και μεγαλύτερο ειδικό βάρος στη μοριοδότηση κάθε μίας εξέτασης.

Τα δημοσιεύματα όμως επιμένουν και, λόγω της εμπειρίας μας, ξέρουμε ότι θα πολλαπλασιάζονται όσο θα πλησιάζουμε εκείνες τις μέρες. Ας βάλουμε λοιπόν τα πράγματα σε κάποια τάξη. Να πούμε, αρχικά, ότι οι φετινές εξετάσεις είναι διπλές αφού οι απόφοιτοι μπορούν να συμμετέχουν είτε με το περυσινό είτε με το φετινό σύστημα. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας όμως το 95% των υποψηφίων στα Γενικά Λύκεια επέλεξε να εξεταστεί με το νέο σύστημα. Λίγο μικρότερο είναι το ποσοστό των υποψηφίων από τα ΕΠΑΛ. Ο αριθμός των θέσεων που θα διατεθούν για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα είναι διακριτός για κάθε σύστημα εξετάσεων.

Δύο είναι οι παράγοντες που καθορίζουν το επίπεδο των βάσεων κάθε χρονιά :   η «ευκολία-δυσκολία»  των θεμάτων συνδυαστικά με τις επιδόσεις των υποψηφίων σε αυτά και η αναλογία υποψηφίων-εισακτέων σε κάθε σχολή. Και για τους δύο αυτούς παράγοντες θα έχουμε δεδομένα αφού διαξαχθούν οι πανελλαδικές και αφού συμπληρωθούν τα Μηχανογραφικά Δελτία με τις προτιμήσεις των υποψηφίων.

ΘΕΜΑΤΑ : ουδείς μπορεί να προβλέψει αν θα είναι  ευκολότερα ή δυσκολότερα συγκριτικά με τα περυσινά. Εδώ δεν έχουν συγκροτηθεί σε σώμα ούτε οι επιτροπές που θα επιλέξουν τα θέματα, τα Μέσα Ενημέρωσης μπορούν να προβλέψουν αν θα είναι εύκολα ή δύσκολα ;;;  Σε κάποια μαθήματα μάλιστα έχει αλλάξει η ύλη, πώς μπορούμε να συγκρίνουμε θέματα διαφορετικού αντικειμένου ; Κάποια μαθήματα που εξετάζονται μπορεί να έχουν, έστω,  πιο εύκολα ή πιο δύσκολα θέματα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι και οι επιδόσεις των υποψηφίων θα είναι αντίστοιχες. Κάθε χρονιά είναι διαφορετική αλλά, κυρίως, απευθύνεται σε διαφορετικούς υποψηφίους. Ειδικά οι φετινοί «τα έχουν δει όλα» ! Ξεκίνησαν αγχωτικά στην Α’ Λυκείου με εξετάσεις βασισμένες στην περίφημη Τράπεζα Θεμάτων η οποία δημιούργησε εξαιρετικά πιεστικές συνθήκες και για τους μαθητές αλλά και για τους καθηγητές/τριές τους. Συνέχισαν στη Β’ Λυκείου με την κατάργησή της η οποία επέφερε την απόλυτη χαλάρωση και την έλλειψη οποιουδήποτε μαθητικού στόχου, την απουσία δηλαδή οποιουδήποτε άμεσου κινήτρου για να διαβάσουν τα παιδιά αφού ταυτόχρονα καταργήθηκε και η συμμετοχή των σχολικών βαθμών στα μόρια που απαιτούνται για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Συνέχισαν όμως στη Γ’ Λυκείου με ένα σύστημα που δοκιμάζεται για πρώτη φορά και για το οποίο δεν τους είχε προετοιμάσει το σχολείο τα δύο προηγούμενα χρόνια. Σε αυτά τα παιδιά ρισκάρει κάποιος, εξαιρουμένων φυσικά όσων τα διδάσκουν,  να προβλέψει τις επιδόσεις τους ;

ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΧΟΛΗΣ : κάθε χρόνο αναπροσαρμόζονται τόσο η ζήτηση από τους υποψηφίους όσο και η προσφορά θέσεων από το υπουργείο. Ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί ο ο φετινός αριθμός εισακτέων. Αναμένεται σε λίγες μέρες. Το υπουργείο πια, δεν επιδιώκει πολλές «ρήξεις» και μάλλον δεν θα διαφοροποιηθεί από τον περυσινό αριθμό εισακτέων. Όμως αυτό που ενδιαφέρει κάθε υποψήφιο δεν είναι ο συνολικός αριθμός αλλά οι επιμέρους. Πόσοι εισάγονται στις σχολές για τις οποίες ενδιαφέρεται. Εδώ φαίνεται ότι θα υπάρξουν διαφοροποιήσεις. Το υπουργείο προσανατολίζεται στον περιορισμό των θέσεων των περιφερειακών πανεπιστημίων και την αύξηση των θέσεων στα κεντρικά, ιδιαίτερα της Αθήνας. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη διαφορετική κίνηση των βάσεων στην ίδια σχολή ανάλογα με την έδρα της ! Τι θα λέμε λοιπόν, αυξάνεται ή μειώνεται η βάση της τάδε σχολής ;
Η οικονομική κρίση που πλήττει όλο και περισσότερες οικογένειες περιορίζει σημαντικά τη δυνατότητα των παιδιών να σπουδάσουν σε άλλη πόλη από αυτή που είναι το σπίτι τους. Το πόσο έχει περιοριστεί η δυνατότητα αυτή όμως θα το μάθουμε αφού τα παιδιά συμπληρώσουν τα Μηχανογραφικά τους Δελτία. Ως τότε οποιαδήποτε πρόβλεψη θα είναι αβάσιμη. Τί κι αν μπούν εύκολα θέματα και γράψουν καλύτερα τα παιδιά ; Οι βάσεις των σχολών που βρίσκονται σε νησιά θα πέσουν, ειδικά τώρα που περιορίζονται οι μετεγγραφές. Φέτος που ήταν περισσότερες, το υπουργείο δημιούργησε ένα χάος. Για το ποιός είναι αρμόδιος να τις εγκρίνει οι ενδιαφερόμενοι παραπέμπονταν από τον Άννα στον Καϊάφα. Οι περισσότεροι έχασαν ένα εξάμηνο. Πόσοι θα το αντέξουν φέτος ;


Βασικά δεν είναι το τί θα κάνουν οι βάσεις. Είναι το τί θα καταφέρει κάθε υποψήφιος/α σε σχέση με τους υπόλοιπους. Τα παιδιά νιώθουν την κοινωνική πίεση και ο ανταγωνισμός θα είναι σκληρός. Όσο και να πέσουν οι βάσεις, θα περάσουν αυτοί με τις μεγαλύτερες βαθμολογίες. Αυτοί που θα έχουν αντέξει στο μαραθώνιο. Εμείς ευχόμαστε πάντως «καλό δρόμο» σε όλους τους δρομείς.


Ντάλης Βαγγέλης

Διευθυντής Σπουδών των φροντιστηρίων «πρόταση» - protasi-f.gr

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα