Το χρονοδιάγραμμα και τις διαδικασίες για τη συγγραφή των νέων σχολικών βιβλίων παρουσίασε την Παρασκευή 14/2 στη Βουλή ο υφυπουργός Παιδείας Σ. Kεδίκογλοπυ, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της Βουλευτού Μαρίας Ρεπούση.
-------------
Προχωρούμε στην με αριθμό 555/11-2-2014 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού Α΄ Πειραιά της Δημοκρατικής Αριστεράς κ. Μαρίας Ρεπούση προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με τη συγκρότηση άτυπων επιτροπών για τη συγγραφή Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) στα Λύκεια.
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Κεδίκογλου.
Κυρία Ρεπούση, έχετε το λόγο.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, όπως γνωρίζετε τα Αναλυτικά Προγράμματα είναι πάρα πολύ σημαντικά για την ποιότητα της εκπαίδευσης. Είναι σαν να λέμε ο καταστατικός χάρτης πάνω στον οποίο στηρίζονται για να συγγραφούν αργότερα τα σχολικά βιβλία και να εκδοθούν οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς.
Η αναγνώριση της σημασίας αυτής για την εκπαίδευση έχει οδηγήσει στη δημιουργία ενός διακριτού γνωστικού πεδίου που διδάσκεται πια στα μεγάλα, καλά Πανεπιστήμια του σύγχρονου κόσμου που αφορά τις σπουδές των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Αναγνωρίζεται πια διεθνώς η τεράστια σημασία που έχουν για την εκπαίδευση. Επειδή αυτή η σημασία αναγνωρίζεται ανάλογη επένδυση γίνεται και στη συγκρότηση των Επιτροπών αυτών και του δημόσιου διαλόγου αν χρειάζεται, προκειμένου να εκπονηθούν, να αλλάξουν, να τροποποιηθούν τα Αναλυτικά Προγράμματα που αφορούν την εκπαίδευση είτε την πρωτοβάθμια είτε τη δευτεροβάθμια.
Συνήθως, οι Επιτροπές αυτές συγκροτούνται διεπιστημονικά, καθώς το ζήτημα της εκπόνησης ενός Αναλυτικού Προγράμματος έχει να κάνει και με πολλές ειδικότητες επιστημόνων. Για παράδειγμα για να κάνεις το Αναλυτικό Πρόγραμμα των Μαθηματικών δεν χρειάζεται μόνο ένας μαθηματικός που ξέρει την επιστήμη, αλλά χρειάζεται και ο παιδαγωγός, ενδεχομένως χρειάζεται και ο ψυχολόγος, γιατί τελικά η μάθηση έχει να κάνει με πάρα πολλές παραμέτρους.
Στις χώρες που επενδύουν για την εκπόνηση Αναλυτικών Προγραμμάτων και για τη διαρκή ανανέωσή τους βλέπουμε ότι οι Επιτροπές αυτές συγκροτούνται με ανοιχτές διαδικασίες όσο γίνεται πιο αξιοκρατικά και είναι πραγματικά διεπιστημονικές.
Στη δική μας περίπτωση μαθαίνουμε ότι έχετε συγκροτήσει κάποιες επιτροπές για τα αναλυτικά προγράμματα του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου και θα θέλαμε κατ’ αρχήν –και θα επανέλθουμε στη δευτερολογία μας- να μας πείτε αν πράγματι έχουν συγκροτηθεί αυτές οι επιτροπές, με ποια κριτήρια τις συγκροτήσατε, γιατί δεν έχουμε τα ονόματα των επιστημόνων –φαντάζομαι- που συμμετέχουν, αν υπάρχουν πανεπιστημιακοί σε αυτές ή όχι. Θα επανέλθουμε με τα κριτήρια, το χρονοδιάγραμμα και τις οδηγίες που τους έχετε δώσει για τα αναλυτικά προγράμματα.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστούμε κι εμείς.
Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Συμεών Κεδίκογλου.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αγαπητοί συνάδελφοι, θα συμφωνήσω ότι πράγματι η κατάρτιση των προγραμμάτων και η συγγραφή των βιβλίων, είναι βασική υπόθεση για το Υπουργείο Παιδείας και προσπαθούμε να το φέρουμε πάντα εις πέρας εντός χρονοδιαγράμματος, αλλά κυρίως με απόλυτη διαφάνεια και αξιοκρατία. Αμέσως μετά την ψήφιση του πρόσφατου νόμου που ψηφίσαμε το Σεπτέμβρη, δώσαμε προφορικές εντολές, αλλά και γραπτές -πιο πρόσφατα εγώ- προς το ΙΕΠ, ώστε αυτές οι διαδικασίες να γίνουν όπως πρέπει, με την απόλυτη διαφάνεια και την επιστημονική αρτιότητα που αρμόζει.
Θα σας περιγράψω, λοιπόν, τη διαδικασία που ακολουθούμε για τα Γενικά και μετά για τα Επαγγελματικά Λύκεια, ώστε να μείνετε ικανοποιημένοι –πιστεύω- και να αρθούν οι όποιες επιφυλάξεις. Αν ενδεχομένως, έχετε κάποιες άλλες προτάσεις, πολύ ευχαρίστως να τις καταθέσετε εδώ και να τις δούμε όλοι μαζί.
Τα ωρολόγια προγράμματα σπουδών του Γενικού Λυκείου, όπως ξέρετε, είναι στο ν.4186/2013. Άρα, τα ωρολόγια προγράμματα υπάρχουν από το νόμο και δεν έχουμε να κάνουμε τίποτα γι’ αυτά.
Πάμε τώρα στα αναλυτικά προγράμματα, τα προγράμματα σπουδών και τα βιβλία. Γι’ αυτά θα δημοσιευθεί εντός δέκα ημερών πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος με τεχνικό δελτίο –προκήρυξη δηλαδή κανονική- με κατάρτιση μητρώου με συγκεκριμένα κριτήρια για την επιλογή, με απόλυτα διαφανείς διαδικασίες των εκπαιδευτικών που θα καταρτίσουν τα νέα προγράμματα σπουδών.
Συγκεκριμένα θα έχουμε δύο τύπους επιτροπών που θα διαμορφωθούν από τα μητρώα: Μία μικρή ολιγομελή επιτροπή των τριών ατόμων που θα ορίζουν τις γενικές προδιαγραφές των προγραμμάτων και οι οποίες θα παρακολουθούν την κατάρτισή τους από τις άλλες επιτροπές και τις υπόλοιπες επιτροπές που θα αποτελούνται από περισσότερα άτομα και θα καταρτίζουν τα βιβλία σύμφωνα με τις προδιαγραφές που θα βάλουν οι ολιγομελείς επιτροπές. Και οι δύο τύποι επιτροπών συγκοτούνται -το λέω ξανά- από τα μητρώα μετά από προκήρυξη.
Οι προτάσεις των επιτροπών κατατίθενται στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΙΕΠ, το οποίο στη συνέχεια καταθέτει την πρότασή του στην πολιτική ηγεσία, προκειμένου να αποφασίσει και το νέο αναλυτικό πρόγραμμα δημοσιεύεται σε ΦΕΚ.
Επίσης, οι παραπάνω επιτροπές ορίζουν και τις τεχνικές προδιαγραφές του βιβλίου, δηλαδή αν θα έχει παραπομπές στο διαδίκτυο, αν θα συνοδεύεται από DVD, αν υπάρχει κάποια βιβλιογραφία και ούτω καθ’ εξής, ώστε να είναι έτοιμο για εκτύπωση από το Διόφαντο.
Έρχομαι τώρα στο πολύ σημαντικό και κρίσιμο θέμα της εκτύπωσης των βιβλίων, γιατί όπως ξέρετε κρύβονται και οικονομικά συμφέρονται πίσω από κάθε εκτύπωση διδακτικών βιβλίων. Το ΙΕΠ θα προκηρύξει το έργο. Τους διαγωνιζομένους θα τους κρίνει πάλι μία επιτροπή με μητρώο, την οποία θα συγκροτούν ένας πανεπιστημιακός, ένας σχολικός σύμβουλος και ένας μαχόμενος εκπαιδευτικός με απόλυτη διαφάνεια, με μοριοδότηση και απόλυτα αντικειμενικό τρόπο.
Έτσι, μέχρι το τέλος του 2015 θα έχουμε πια νέα βιβλία για όλες τις τάξεις και θα έχουν ολοκληρωθεί οι αλλαγές με προτεραιότητα στα βιβλία της Γ’ Λυκείου που θα είναι έτοιμα το Σεπτέμβρη του 2015. Θα ήθελα να παραθέσω τη διαδικασία, ώστε να είμαστε όλοι ενήμεροι για το πώς καταρτίζουμε τα νέα προγράμματα σπουδών.
Ωστόσο, η παραπάνω διαδικασία δεν μπορεί να μας καλύψει για πέντε συγκεκριμένα βιβλία, γιατί ο χρόνος που απαιτείται, όπως θα καταλάβετε, ξεπερνά το Σεπτέμβριο του 2014 που θα έπρεπε να έχουμε τα βιβλία στις τάξεις. Φαντάζομαι ότι κι εσείς οι ίδιοι καλά θα κάνετε αν τα βιβλία στις τάξεις δεν τα έχουμε το Σεπτέμβρη του 2014, να μας ασκήσετε δριμεία κριτική.
Έπρεπε, λοιπόν κι εδώ να προχωρήσουμε πιο γρήγορα, αλλά χωρίς εκπτώσεις στο θέμα της διαφάνειας. Για ποια μαθήματα μιλάμε; Για το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας της Α’ και Β’ Λυκείου, της Εφαρμογής Πληροφορικής που είναι μάθημα επιλογής, την Πληροφορική στη Β’ Λυκείου, που είναι νέο αντικείμενο και τις Αρχές Κοινωνικής Επιστήμης, που είναι μάθημα προσανατολισμού στη Β’ Λυκείου.
Εδώ, δεν συμφωνώ με τον όρο «άτυπες» που χρησιμοποιείτε. Άτυπη δεν μπορεί να είναι μία διαδικασία η οποία περιγράφεται και προβλέπεται από το νόμο.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Υφυπουργού)
Κύριε Πρόεδρε, δείξτε μία μικρή ανοχή για να ολοκληρώσω και αν θέλετε αφαιρέστε το χρόνο από τη δευτερολογία μου.
Την κατάρτιση των προγραμμάτων σπουδών της έχει από τον ιδρυτικό του νόμο το ΙΕΠ, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Γι’ αυτά, λοιπόν, τα συγκεκριμένα πέντε βιβλία και προκειμένου να είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος για να προλάβουμε την επόμενη σχολική χρονιά, πιστεύω ότι πράττουμε σωστά και η διαδικασία έχει ως εξής: Υπάρχουν διευρυμένες ομάδες που αποτελούνται από επιστημονικό προσωπικό του ΙΕΠ, σχολικούς συμβούλους όλων των ειδικοτήτων και εκπαιδευτικούς της πράξης με την ευθύνη του αρμόδιου γραφείου Β’ του ΙΕΠ που έχει την αρμοδιότητα κατάρτισης προγραμμάτων σπουδών που καταθέτουν τις προτάσεις του στο ΔΣ του ΙΕΠ. Τα κριτήρια που λαμβάνονται υπ’ όψιν για τους εκπαιδευτικούς αυτών των ομάδων, είναι να έχουν προηγούμενη εμπειρία στη σύνταξη βιβλίων και να διαθέτουν συναφείς τίτλους σπουδών.
Η διαδικασία στη συνέχεια είναι αυτή που προανέφερα, δηλαδή μέχρι την προκήρυξη από το ΙΕΠ -που το υπολογίζουμε να είναι γύρω στα μέσα του καλοκαιριού- με διαφανείς διαδικασίες για την έκδοση των βιβλίων, με τον ίδιο τρόπο που περιγράφηκε και για τα υπόλοιπα μαθήματα.
Θα επανέλθω στη δευτερολογία μου για τα Επαγγελματικά Λύκεια.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστούμε κι εμείς.
Η κ. Ρεπούση έχει το λόγο για τη δευτερολογία της.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, θέλω να είμαι σίγουρη ότι σας έχω καταλάβει σωστά. Στο πρώτο μέρος της απάντησής σας αναφερθήκατε ανάμεικτα και στα προγράμματα σπουδών και στα σχολικά βιβλία. Αυτές είναι δύο διακριτές διαδικασίες. Δηλαδή, οι προκηρύξεις στις οποίες αναφερθήκατε όχι για τα πέντε ιδιαίτερα μαθήματα, αλλά γενικότερα για την αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών αφορούν τα αναλυτικά προγράμματα και άλλες προκηρύξεις αφορούν τα βιβλία; Αυτό είναι το ένα ερώτημα. Δηλαδή, οι ανοιχτές διαδικασίες συγκρότησης αυτών των επιτροπών εκπόνησης των αναλυτικών προγραμμάτων θα προέλθουν μέσα από προκήρυξη; Τα αφήνουμε τα βιβλία για αργότερα. Τώρα μιλάμε για τα αναλυτικά προγράμματα.
Το δεύτερο ερώτημα αφορά τα πέντε μαθήματα στα οποία αναφερθήκατε. Σε αυτά τα μαθήματα –αν κατάλαβα καλά- οι επιτροπές εργάζονται για τα σχολικά βιβλία. Ναι ή όχι; Δεν θα στηριχτούν σε προγράμματα σπουδών; Δεν θα υπάρξουν για αυτά τα πέντε μαθήματα αναλυτικά προγράμματα σπουδών πριν προκύψουν τα εγχειρίδια; Αυτό είναι το δεύτερο ερώτημα, που μου γεννήθηκε σε σχέση με τις διευκρινίσεις που μου δώσατε και θα ήθελα να το απαντήσετε στη δευτερολογία σας.
Επίσης, θέλω να βάλω και μια άλλη παράμετρο. Μας είπατε ότι σε δέκα ημέρες πρόκειται να εκδοθεί η προκήρυξη για την συγκρότηση επιτροπών –αν κατάλαβα καλά- εκπόνησης των αναλυτικών προγραμμάτων.
Θα μπορούσατε να μας δώσετε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά; Δηλαδή, στην προκήρυξη αυτή για τη συγκρότηση των επιτροπών αυτών είναι οι επιτροπές ανοιχτές στους επιστήμονες του αντίστοιχου κλάδου, όπως πανεπιστημιακούς, εκπαιδευτικούς, με παιδαγωγική πείρα αντίστοιχα; Δηλαδή, ποια κριτήρια θέτετε εσείς, έτσι ώστε να έχουμε πραγματικά ανανεωμένα και καινοτόμα αναλυτικά προγράμματα;
Επιπλέον, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν, όπως ενδεχομένως γνωρίζετε, η αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη προέρχεται και μέσα από μια ανοιχτή συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς της πράξης. Για παράδειγμα, στην Αγγλία είχαμε μια συζήτηση που ήταν και έντονη τρία ολόκληρα χρόνια, όπου στην αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων αναμείχθηκαν και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί. Δηλαδή, πήγαν τα σχέδια των επιτροπών, πήραν μέρος στο διάλογο, έτσι ώστε να έχουμε μια αλλαγή που να αφορά συνολικά την εκπαιδευτική κοινότητα.
Στη δική σας λογική προβλέπονται ανάλογες διαδικασίες, δηλαδή εκτός από τις Επιτροπές να είναι σε επαφή η δουλειά που γίνεται και με τους εκπαιδευτικούς; Ολοκληρώνω λέγοντας ότι μιλάω για τα αναλυτικά προγράμματα, όχι για τα σχολικά βιβλία, που φαντάζονται ότι έπονται των αναλυτικών προγραμμάτων.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστούμε κι εμείς.
Ο Υπουργός έχει το λόγο.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Η αλήθεια είναι ότι βάλατε πολλές ερωτήσεις, τις οποίες είναι δύσκολο να συγκρατήσω, αλλά θα προσπαθήσω να απαντήσω.
Κατ’ αρχήν έχετε δίκιο ότι είναι άλλο πράγμα τα αναλυτικά προγράμματα. Αυτή είναι μια διαδικασία και μια δεύτερη διαδικασία που θα ακολουθήσει αποτελούν τα σχολικά βιβλία.
Οι προδιαγραφές θα αναφέρονται ρητά στην προκήρυξη, αλλά αυτό έχει να κάνει με την εμπειρία που έχει κάποιος στο παρελθόν στη συγγραφή των βιβλίων και πόσο συναφή είναι τα πτυχία του και οι γνώσεις του πάνω σε αυτά.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Τα προγράμματα, όχι τα βιβλία. Τα βιβλία είναι άλλο.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ναι. Αυτό ισχύει και για τα προγράμματα.
Σας είπα πώς θα είναι η σύνθεση των επιτροπών, πως θα είναι μέσα και πανεπιστημιακοί και σχολικοί σύμβουλοι και μαχόμενοι εκπαιδευτικοί.
Ποιο άλλο ερώτημα θέσατε; Δεν πειράζει. Ας κάνουμε έναν διάλογο.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Σας ρώτησα αν στα πέντε μαθήματα στα οποία πιέζεστε να έχετε νέα σχολικά βιβλία θα προηγηθούν αναλυτικά προγράμματα πάνω στα οποία θα στηριχθούν αυτά τα βιβλία.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Βεβαίως. Θα γίνει και αυτό. Πρώτα λοιπόν θα καταρτίσουμε τα αναλυτικά προγράμματα και μετά θα προχωρήσουμε στη συγγραφή. Αν υπολογίσουμε το χρόνο, υπολογίζω ότι θα χρειαστεί ένα εξάμηνο περίπου, με τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Έχετε τώρα επιτροπές στο Υπουργείο που επεξεργάζονται τα αναλυτικά προγράμματα;
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ναι. Επεξεργάζονται τα αναλυτικά προγράμματα.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Ποιες είναι αυτές οι επιτροπές;
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Είναι αυτές που σας είπα. Είναι οι διευρυμένες επιτροπές, που σας ανέφερα προηγουμένως και οι οποίες αποτελούνται από το επιστημονικό προσωπικό του ΙΕΠ, σχολικούς συμβούλους όλων των ειδικοτήτων και εκπαιδευτικούς της πράξης, με ευθύνη των αρμόδιου γραφείου Β του ΙΕΠ, που είναι αρμόδιο γι’ αυτή τη συγγραφή.
Θέλω όμως να μιλήσω και για τα επαγγελματικά λύκεια, όπου όσον αφορά τα γενικά μαθήματα ισχύει ό,τι ισχύει για το γενικό λύκειο, άρα δεν προβλέπεται τίποτα καινούργιο. Όσον αφορά την Πρώτη Τάξη του ΕΠΑΛ, έχει μαθήματα γενικής παιδείας, άρα θα καλυφθεί από τις διαδικασίες του γενικού λυκείου. Στην Τρίτη Τάξη του ΕΠΑΛ το νέο πρόγραμμα θα εφαρμοστεί από τη νέα σχολική χρονιά 2015-2016, οπότε υπάρχει χρόνος και θα ακολουθηθεί η διαδικασία όπως την περιέγραψα για τα μαθήματα του γενικού λυκείου.
Εκεί που υπάρχει πάλι ένα χρονικό πρόβλημα είναι στη Δευτέρα Λυκείου. Διότι, όπως καταλαβαίνετε, για την επόμενη σχολική χρονιά οι μαθητές θα πρέπει να ξεκινήσουν το Σεπτέμβρη με το νέο πρόγραμμα και εδώ θα έπρεπε να τρέξουμε.
Έτσι υιοθετήθηκε η αντίστοιχη διαδικασία με αυτήν των πέντε μαθημάτων του Γενικού Λυκείου που σας ανέφερα προηγουμένως. Μάλιστα, το ΙΕΠ προώθησε το σχέδιο πρότασης σε όλες τις επιστημονικές ενώσεις και στα Τεχνικά Επιμελητήρια και έχει λάβει ήδη τις απαντήσεις τους για να γίνει αυτός ο διάλογος που και εσείς αναφέρατε ότι πρέπει να γίνεται. Γιατί εδώ, όπως καταλαβαίνετε, έχουμε και ένα ζήτημα κατανομής του ωρολογίου προγράμματος στα επαγγελματικά μαθήματα του τομέα.
Στη συνέχεια ακολουθεί η γνωστή διαδικασία, δηλαδή το ΙΕΠ θα στείλει την πρότασή του στο Υπουργείο και η απόφαση του Υπουργείου δημοσιεύεται σε ΦΕΚ. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να αναφέρω ότι αυτές οι επιτροπές που κινούνται πιο σύντομα, όπως σας τις είπα, είναι άμισθες.
Επανερχόμενος, λοιπόν, στη βασική διαδικασία κατάθεσης προγραμμάτων, ως προς τους χρόνους, επαναλαμβάνω ότι εντός δέκα ημερών περίπου αναμένονται οι προκηρύξεις για τα μητρώα των επιτροπών. Σε ένα εξάμηνο περίπου θα καταρτισθούν τα προγράμματα σπουδών και θα προκηρυχθούν τα βιβλία. Συνεπώς, υπάρχει και επαρκής χρόνος για τη συγγραφή.
Να σημειώσω ακόμα ότι είχαμε τη δυνατότητα να εντάξουμε τις τριμελείς επιτροπές που σας ανέφερα στο τεχνικό δελτίο, για να πάρουν έγκριση από τη διαχειριστική αρχή. Δεν επιλέξαμε, όμως, αυτόν τον τρόπο. Ακριβώς για λόγους μεγαλύτερης διαφάνειας είπαμε και αυτές, όπως και οι επιμέρους επιτροπές κατάρτισης των προγραμμάτων, να είναι με τη διαδικασία πρόσκλησης ενδιαφέροντος και μητρώου.
Αυτές είναι οι διαδικασίες που ακολουθούμε, για να είναι τα νέα προγράμματα εντός των τάξεων μέσα στο χρόνο, εντός διαθέσιμων κονδυλίων και κυρίως με διαφανείς διαδικασίες.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Γιατί δεν δημοσιοποιείτε τα ονόματα, κύριε Υπουργέ;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Κυρία Ρεπούση, μπορείτε και μετά να συνεννοηθείτε για λεπτομέρειες ενδεχομένως.
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ ΙΕ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΠΗ΄ Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου 2014
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη