Από το περασμένο Φθινόπωρο, όταν ανακοινώθηκε από το υπουργείο παιδείας η εφαρμογή του «Νέου Λυκείου», άνοιξε και η συζήτηση για την περιβόητη «Τράπεζα Θεμάτων» η οποία ευαγγελίζεται την αναβάθμιση του λυκείου, την επιβράβευση των «αρίστων» και όλων όσων, κατά τον υπουργό, θα καταβάλλουν τη μέγιστη προσπάθεια.
Είναι προφανές ότι η συζήτηση για την ανάγκη δημιουργίας μιας «Τράπεζας Θεμάτων», ξεκίνησε τα τελευταία χρόνια επειδή η επιλογή πολλών θεμάτων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις της Γ λυκείου, από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, ήταν σε ορισμένα μαθήματα, όπως στη Φυσική Κατεύθυνσης, από ατυχής μέχρι προκλητική.
Φτάσαμε στις περσινές εξετάσεις, το κριτήριο της επιλογής του 4ου θέματος στη Φυσική να είναι το αν το έχουν κάνει στα φροντιστήρια ή όχι.
Η κατάσταση έχει ως εξής, κατά τη γνώμη μου.
Το 4ο θέμα, το οποίο θα πρέπει να ελέγχει την κριτική ικανότητα και την ικανότητα συνθετικής σκέψης των μαθητών, εκ των πραγμάτων, δεν μπορεί πλέον να το κάνει. Εξηγώ τι εννοώ.
Όσοι από τους μαθητές έχουν την οικονομική δυνατότητα και τις ψυχικές αντοχές, από τα μέσα της Β λυκείου μέχρι την ημέρα των εξετάσεων της Γ λυκείου, εκπαιδεύονται σε τεχνικές επίλυσης τεράστιου πλήθους ασκήσεων και προβλημάτων στα φροντιστήρια.
Έχουν έρθει σε επαφή με πολλές εκατοντάδες ασκήσεων που το 4ο θέμα, από θέμα ελέγχου της κριτικής σκέψης και ικανότητας του υποψηφίου, καταντάει να είναι θέμα ανάκλησης γνώσεων για τους παραπάνω υποψήφιους. Οπότε, ακόμη και αν υπάρξει κάποιο υποερώτημα ελέγχου της κρίσης των μαθητών, το πιο πιθανό είναι να υπάρξει αποτυχία.
Το ζήτημα είναι το εξής.
Από τους μαθητές αυτούς που για ενάμιση χρόνο έχουν γεμίσει με δεκάδες κιλά φροντιστηριακών σημειώσεων, ανταποκρίνονται εξίσου θετικά στις πανελλαδικές εξετάσεις; Αριστεύουν, δηλαδή, όλοι;
Τα αποτελέσματα λένε πως όχι. Αριστεύουν, κατά κανόνα, αυτοί που θα αρίστευαν και στην περίπτωση που οι ρυθμοί βομβαρδισμού ασκήσεων ήταν πολύ μικρότεροι.
Αυτό, όμως δημιουργεί, έναν φαύλο κύκλο μέσα στον οποίο οι μαθητές, χάνουν τα νιάτα και τη ζωντάνια τους και μετατρέπονται, ειδικά τις τελευταίες εβδομάδες, σε 18χρονα άυπνα φαντάσματα.
Όσο τα μέλη της επιτροπής των εξετάσεων ψάχνουν για θέματα που είναι απίθανο να τα έχουν διδάξει τα φροντιστήρια, άλλο τόσο, την επόμενη χρονιά, τα φροντιστήρια ψάχνουν για πιο απίθανα θέματα που θα μπορούσαν να επιλεγούν από την επιτροπή των εξετάσεων.
Αν όμως τα θέματα των εξετάσεων επιλέγονταν από το σχολικό βιβλίο, οι όροι θα ήταν πιο ξεκάθαροι για όλους. Η ανάγκη για να καταφεύγουν οι μαθητές στα φροντιστήρια θα ελαχιστοποιούνταν μαζί με την οικονομική αφαίμαξη των οικογενειών τους και τις ανισότητες που δημιουργούνται για όσους μαθητές δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στα επιπλέον έξοδα. Τα μέλη της επιτροπής των εξετάσεων θα απαλλάσσονταν από το άγχος τού να βρουν θέματα που δεν διδάχτηκαν από τα φροντιστήρια ή που δεν δημοσιεύτηκαν στον τύπο ή που δεν μπήκαν σε διάφορες «εξετάσεις προσομείωσης» και η εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στο σχολείο θα αναβαθμιζόταν.
Ο κίνδυνος να αυξηθούν τα άριστα γραπτά και να ανέβουν οι βάσεις σε μια τέτοια περίπτωση, δεν θα πρέπει να αποτελεί δικαιολογία για να υποστηρίξει κάποιος τη σημερινή κατάσταση που προκαλεί μαρασμό στους μαθητές και ψυχική οικογενειακή αναστάτωση για ενάμιση και πλέον χρόνο.
Να σημειώσουμε ότι η υποβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης με την πρόσφατη κατάργηση των ειδικοτήτων σε συνδυασμό με την καθυστερημένη κάλυψη των εκπαιδευτικών κενών στα ΕΠΑΛ, δημιουργεί ακόμη χειρότερες συνθήκες ζούγκλας και ανασφάλειας στο χώρο του λυκείου.
Σχετικά με τη λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων της Α λυκείου και γιατί δεν πρέπει να τεθεί σε λειτουργία τη φετινή χρονιά.
Μέχρι αυτή τη στιγμή που μιλάμε και με δεδομένο ότι στις 28 Μαρτίου έληξε η ημερομηνία για την υποβολή της αίτησης όσων εκπαιδευτικών θα ήθελαν να συμμετάσχουν στην παραγωγή και στον έλεγχο των Θεμάτων της Τράπεζας, φαίνεται πως το «γέμισμα» της Τράπεζας ή δεν έχει αρχίσει ακόμη ή βρίσκεται σχεδόν στο «μηδέν».
Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι, με βάση το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου, στην Τράπεζα θα υπάρχουν γύρω στα 300 θέματα σε κάθε μάθημα μια βδομάδα πριν τις εξετάσεις, η εφαρμογή της επιλογής των θεμάτων από την Τράπεζα, κατά 50%, δεν πρέπει να ισχύσει.
Και εξηγώ:
Τα θέματα θα πρέπει να ελεγχθούν ώστε να εξασφαλίζουν τον ίδιο βαθμό δυσκολίας καθώς, λόγω της κλήρωσής τους, δεν θα πρέπει να υπάρχουν διαφορετικής δυσκολίας θέματα.
Τα θέματα θα πρέπει να ελεγχθούν στο κατά πόσο μπορούν να ανταποκριθούν οι μαθητές σε όλη την επικράτεια της χώρας, διότι το κοινωνικό, οικονομικό και μορφωτικό επίπεδο της κάθε περιοχής, παίζει ρόλο στην απόδοση των μαθητών σε μια εξεταστική διαδικασία.
Επίσης, κατά τη φετινή σχολική χρονιά και κατά γενική ομολογία, υπήρξαν πάρα πολλά σχολεία που ξεκίνησαν ορισμένα μαθήματα, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών, αργότερα σε σχέση με τα υπόλοιπα. Ποια μέριμνα έχει προνοηθεί για τους μαθητές αυτών των σχολείων; Καμία!
Η πίεση εκ μέρους του υπουργείου, να βγει οπωσδήποτε η ύλη παίρνοντας ώρες από άλλα μαθήματα, δεν αποτελεί λύση αφού οι διαθέσιμες ώρες άλλων μαθημάτων είναι ελάχιστες με την πίεση της ύλης που υπάρχει στην Α και στη Γ λυκείου και επιπλέον, η διάθεση πάρα πολλών εκπαιδευτικών σε δύο και τρία σχολεία, καθιστά αδύνατο τον εναρμονισμό των αντίστοιχων σχολικών προγραμμάτων.
Η εξεταστέα ύλη ανακοινώθηκε πολύ αργά χωρίς να έχει γίνει κανένας απολύτως έλεγχος για το σημείο στο οποίο βρισκόταν η κάλυψη της διδακτέας ύλης που είχε ανακοινωθεί τον περασμένο Οκτώβριο και, κυρίως, χωρίς να ζητηθεί η γνώμη των εκπαιδευτικών σχετικά με το αν είναι εφικτό ή όχι να καλυφθεί η εξεταστέα ύλη στο υπολειπόμενο χρονικό διάστημα.
Το υπουργείο παιδείας, θέλοντας να μην φανεί ανακόλουθο των εξαγγελιών του, λειτουργεί σαν τιμωρός και πολλές φορές απειλώντας τους εκπαιδευτικούς πως σε περίπτωση που δεν «βγει» η ύλη θα υποστούν κυρώσεις. Οι υπεύθυνοι του υπουργείου, για μία ακόμη φορά, νοιάζονται μόνο για το πολιτικό τους κόστος και θυσιάζουν, στο όνομα του τυπικού, το ουσιαστικό όταν μάλιστα η απόδοση των μαθητών της Α λυκείου θα προσμετρηθεί για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Τέλος, το υπουργείο παιδείας, δεν δίνει δεκάρα για τους μαθητές εκείνους που δεν θα μπορέσουν, με το νέο σύστημα, να έχουν την επιπλέον βοήθεια που χρειάζονται για να βρεθούν στη θέση να καταβάλλουν τη «μέγιστη προσπάθεια» που ζητάει ο υπουργός.
Στα πολυμελή τμήματα που ήδη λειτουργούν, έχουν προστεθεί και μαθητές που εμφανίζουν διάφορες μαθησιακές δυσκολίες οι οποίοι θα έπρεπε να τυγχάνουν ειδικής μέριμνας. Όμως, το κόψιμο των αντίστοιχων δαπανών, καταδικάζει ουσιαστικά τα παιδιά αυτά σε «αποτυχία» στα πλαίσια του «Νέου Λυκείου» και κάνει το έργο των εκπαιδευτικών μέσα στην τάξη, ακόμη πιο δύσκολο.
Για τους παραπάνω λόγους, κρίνεται σκόπιμο, η εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων να μην ισχύσει από τη φετινή σχολική περίοδο και επιπλέον να εγκαταλειφθεί, εκ μέρους του υπουργείου η σκέψη για μελλοντική εφαρμογή της.
Αντί γι’ αυτό, θα μπορούσε το υπουργείο, ξεκινώντας έναν ουσιαστικό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς που θα συμπεριλαμβάνει, εκτός από τις γνωστικές, κοινωνικές και οικονομικές παραμέτρους, να προχωρήσει σε έναν εξορθολογισμό, αφού αρέσκεται πολύ στη χρήση αυτού του όρου, της διδακτέας ύλης σε νέα βιβλία, εξασφαλίζοντας το να είναι οι καθηγητές στην ώρα τους και οι μαθητές να μην στοιβάζονται στις σχολικές αίθουσες, μετατρέποντας το σχολικό βιβλίο στη μοναδική Τράπεζα Θεμάτων και μεταφέροντας το κέντρο βάρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα στις σχολικές τάξεις και όχι οπουδήποτε αλλού.
Ας επιλέξει. Θέλει η εκπαιδευτική διαδικασία να πραγματοποιείται στα σχολεία ή στις αίθουσες των φροντιστηρίων και στις «εγκεκριμένες» σελίδες του διαδικτύου;
Πιστεύω πως δεν χρειάζεται άλλο «λιπαντικό» στην αγωνία και την ανασφάλεια των μαθητών. Φτάνει το περσινό!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη