Thumbnail
Του Άλκη Ρήγου

Τούτο το πρώτο τεύχος μιας Άνοιξης, όχι μόνο εποχιακής μα και πολιτικής, θα θέλαμε να ναι φωτεινό, μα δυστυχώς το σκιάζει μια αυτοκτονία ενός σπουδαστή, του Βαγγέλη Γιακουμάκη, που μας συγκλόνισε όλους. Μια αυτοκτονία η οποία έφερε στο προσκήνιο όχι μόνο την προφανή ενδοσχολική βία, αλλά και μια σειρά βαθύτερων προβλημάτων που υποδόρια μας διατρέχουν ως κοινωνία: την έλλειψη αποδοχής του άλλου, του διαφορετικού άλλου, την ένδο-οικογενειακή έλλειψη επικοινωνίας, μια σειρά παραδοσιακά στερεότυπα ‘αρρενωπότητας' που αναπαράγονται αβίαστα, δημιουργώντας ένοχες σιωπές απέναντι σε ό,τι δεν ανταποκρίνεται σ' αυτά κυρίως του ίδιου του διαφορετικού, αλλά και του κοινωνικού του περίγυρου, τον τηλεοπτικό υπερτονισμό των φαινομένων βίας, τις βαθύτερες παθογένειες μιας τυπικής εκπαιδευτικής διαδικασίας, η οποία στηρίζεται κυρίως σε ένα εξεταστικοκεντρικής αντίληψης σύστημα πρόσληψης γνώσεων και όχι στη χαρά της κριτικής μάθησης, τη δημιουργία πολιτών ελεύθερων και ουσιαστικά δημοκρατικών και τόσα ακόμη στα οποία γενικά αναφερόμαστε ως «έλλειψη Παιδείας».

Προφανώς όλα αυτά δεν αλλάζουν από την μια μέρα στην άλλη, ούτε με κυβερνητικά διατάγματα και νομοθετικές ρυθμίσεις ούτε με τις καλές προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας, όσο αναγκαίες και αν είναι, ούτε πολύ περισσότερο με ξεσπάσματα συλλογικής υστερίας. Οι βαθιά κατασταλαγμένες νοοτροπίες απαιτούν χρόνο, όχι στείρες πολεμικές καταγγελίας, αλλά και συλλογικά αντιπαραδείγματα, μαθησιακές και ευρύτερες πολιτισμικές πρωτοβουλίες, καθώς και πράξεις συμβολικού χαρακτήρα που θα δημιουργούν όρους υπέρβασης τους. Στο επίπεδο αυτό κρίνεται η ηγεμονική παρέμβαση της Αριστεράς.

Η σημερινή ευνοϊκή πολιτική συγκυρία με ένα πολύ μεγάλο τμήμα της κοινωνίας θετικά διακείμενο, μας επιτρέπει τέτοιες πράξεις. Ιδιαίτερα στον χώρο της εκπαίδευσης, με εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονεϊκό κίνημα, με ιδιαίτερη προσοχή σε αυτό το τελευταίο.

Στο επίπεδο αυτό κρίνεται καθημερινά ο Λόγος και οι πράξεις ή παραλείψεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.

Ο αριστερός αξιακός Λόγος που εκπέμπεται από τις προγραμματικές δηλώσεις μέχρι σήμερα, δυστυχώς δεν συμβαδίζει με μια σειρά καθημερινές αντιφατικές κινήσεις ή αδράνειες.

Τα παραδείγματα πληθαίνουν, ενώ οι αντιφατικές δημόσιες δηλώσεις Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού, ήδη καταγράφονται στον ημερήσιο Τύπο (βλ ‘Έθνος' της 22ας Μαρτίου). Και μιλάμε για ένα χώρο προνομιακό για μας, με επεξεργασμένες θέσεις, έντονη κοινοβουλευτική παρουσία ως αξιωματική αντιπολίτευση, δημόσιες δεσμεύσεις για όλα τα θέματα που αφορούν τόσο την Παιδεία όσο και την Έρευνα, οι οποίες αποτυπώθηκαν αδρά στο βασικό μας προεκλογικό υλικό με την ‘Μαύρη Βίβλο' για την Εκπαίδευση.

Πρόκειται για δεσμεύσεις, τόσο στο πεδίο της ουσιαστικής παιδαγωγικής μας αντίληψης, όσο και στο πεδίο της διοικητικής δομής της εκπαίδευσης και έρευνας. Τελευταίο παράδειγμα, η ολοκληρωμένη παρουσίαση της αντίληψής μας για την έρευνα ως κοινωνικό αγαθό και αναπτυξιακό μοχλό, στη Βουλή τον περασμένο Δεκέμβριο. Επεξεργασίες, που μια ολόκληρη δεκαετία προβάλει με συνέπεια τούτο το ένθετο.

Κατανοούμε προφανώς τους αναγκαίους συμβιβασμούς, τον ανοικτό διαρκή διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, τις συνδικαλιστικές του εκφράσεις, τις πολιτισμικές ευαισθησίες της κοινωνίας, που οφείλουμε να μην αιφνιδιάζουμε, αρκεί να μην οδηγούν στην αναίρεση των αξιακών μας στόχων. Γεγονός που, ειδικά στον χώρο της Παιδείας και της Έρευνας, έχει σημαντική ιδεολογική και συμβολική σημασία. Και τα συμβολικά μηνύματα έχουν - μη το λησμονούμε - και υλικό και παιδαγωγικό αποτύπωμα.

Αυτό το αποτύπωμα, τώρα ακριβώς οφείλει να είναι αναγνωρίσιμο απ' όλους. Δεν αρκεί π.χ. ένα άρτιο ουσιαστικά κείμενο του Υπουργού προς ‘τις μαθήτριες και τους μαθητές', για το νόημα της επετείου του ‘21, όταν την άλλη μέρα ο ίδιος στέκεται αποδεχόμενος τις τιμές ενός μιλιταριστικού μεταξικού εθίμου μαθητικής παρέλασης, απέναντι στο οποίο οι επεξεργασίες όλης της Αριστεράς είναι ριζικά αντίθετες.

Δεν μπορεί να διακηρύσσουμε την αντίθεση μας στο εξεταστικοκεντρικό σύστημα και να διατηρούμε ενδοσχολικές εξετάσεις ακόμη και στη μετάβαση από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, όπου παρατηρούμε και την μεγαλύτερη διαρροή μαθητικού πληθυσμού. Ή να καταργούμε τις εξετάσεις για την είσοδο στα πρότυπα, αλλά να τις διατηρούμε στα λεγόμενα… 'Ιστορικά'. Ή να διατηρούμε για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών τις εξετάσεις μέσω ΑΣΕΠ. Ή νόμους που στη Βουλή ρητά ανακοινώσαμε ότι ως Κυβέρνηση θα καταργήσουμε, σήμερα να μελετάμε να τους κάνουμε απλά κάποιες τροπολογίες. Ή να μην έχουμε ακόμη ξεκαθαρίσει πως θα γίνουν οι εκλογές – επιλογές διευθυντών σχολικών μονάδων και περιφερειακών συμβούλων Εκπαίδευσης ενώ διάφορα ονόματα που διαρρέουν και φημολογίες δημιουργούν αναστάτωση στον Εκπαιδευτικό κόσμο...

Την ίδια ώρα βέβαια, η παιδαγωγικά αξιακή αντίληψη μας για ‘Ανοιχτό Σχολείο' έχει ξεκινήσει από το ίδιο το Υπουργείο. Οι τεράστιες καγκελόπορτες έχουν πέσει, η αστυνομοκρατία έχει εξαφανιστεί, η είσοδος στο κτήριο είναι απρόσκοπτη σε κάθε πολίτη, η ειδική λεωφορειακή γραμμή σταθμεύει και πάλι στο προαύλιο του Υπουργείου, η πρώτη διαδήλωση φοιτητών που έφτασε εκεί όχι μόνο δεν βρήκε κλειστές πόρτες και ΜΑΤ, αλλά οδηγήθηκε στο μεγάλο αμφιθέατρο σε μια ανοικτή δημιουργική συζήτηση με τον Υπουργό…

Και όχι μόνο αυτά, αλλά τα αντισυνταγματικά Συμβούλια των ΑΕΙ βαίνουν προς κατάργηση, όπως και οι αντιλήψεις περί ‘αριστείας', η περίφημη Τράπεζα Θεμάτων αχρηστεύτηκε, οι ειδικές μαθησιακές ενότητες της Τεχνικής Εκπαίδευσης που είχαν καταργηθεί προς όφελος των Ιδιωτικών κολεγιακών επιχειρήσεων επανασυστήνονται και οι λειτουργοί τους επανέρχονται στις θέσεις τους, οι διάφορες τεχνικές σχολές αρμοδιότητας διαφόρων Υπουργείων εντάσσονται στο Υπουργείο Παιδείας. Ένα νομοσχέδιο για όλα τα άμεσα προβλήματα όλων των βαθμίδων ετοιμάζεται για κατάθεση στη Βουλή, ενώ ένα μικρό επιτελείο έμπειρων άμισθων συμβούλων πλαισιώνει την τεράστια προσπάθεια υπέρβασης χρόνιων αγκυλώσεων και όχι μόνο γραφειοκρατικών …

Αυτή η ελπιδοφόρα προσπάθεια, αυτός ο άνεμος δημοκρατίας οφείλει να συνεχιστεί δημιουργικά και υπεύθυνα.

Η ευθύνη για αυτό δεν αφορά μόνο την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου όπως τονίζαμε και στο προηγούμενο τεύχος, μας αφορά όλους.

Και προς αυτή την κατεύθυνση τούτο το ένθετο - επαναλαμβάνει και θα συνεχίσει να επαναλαμβάνει σε κάθε τεύχος του - παραμένει ανοικτό σε κάθε άποψη και πρωτοβουλία.

Άλκης Ρήγος

avgi.gr

ΠΗΓΗ:Μπροστά στη νέα ελπιδοφόρα πραγματικότητα

Συμπλήρωσε τα στοιχεία σου στο Carrefour και κέρδισε 2.000 ευρώ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panepisthmio-amfitheatro
Βάσεις 2024: Με τις φετινές 9.000 περίπου κενές θέσεις συνολικά στην 4ετία εξαφανίστηκαν 2-3 Πανεπιστήμια με τη μέθοδο... της «λιποαναρρόφησης»!
Συνολικά στην τετραετία που εφαρμόζεται η ΕΒΕ (2021-2024) έχουμε περίπου 37.000 κενές θέσεις στα ΑΕΙ.
Βάσεις 2024: Με τις φετινές 9.000 περίπου κενές θέσεις συνολικά στην 4ετία εξαφανίστηκαν 2-3 Πανεπιστήμια με τη μέθοδο... της «λιποαναρρόφησης»!