Συναδέλφισσες, οι
Το φαινόμενο « bulling » ή αλλιώς « ενδοσχολική βία » παρουσιάζεται ως ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα που αποκτά έντονα ανησυχητικές διαστάσεις σε βαθμό που να αναστατώνει και να « εκφοβίζει » μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς αλλά και ευρύτερα την κοινωνία.
Η προβολή αυτής της αντίληψης επιχειρείται συστηματικά από τη θέση που υιοθετούν σχετικά τα ΜΜΕ γίνεται δε φανερή και από την επίσημη ρητορική και πρακτική της Πολιτείας με τη σύσταση θεσμικών οργάνων για την αντιμετώπισή της .
Η δημιουργία του Παρατηρητηρίου της Ενδοσχολικής Βίας που εποπτεύει και συντονίζει τη δράση επιτροπών που συστήνονται στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και στις σχολικές μονάδες για το σκοπό αυτό αποτέλεσε την πρώτη θεσμοθετημένη ενέργεια στην κατεύθυνση αυτή.
Ωστόσο σχετικές έρευνες αξιόπιστων φορέων όπως αυτή του ΕΠΙΨΥ διαπιστώνουν ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά παιδιών που έχουν υποστεί ή ασκήσει ενδοσχολική βία καταδεικνύοντας μάλιστα ότι τα ποσοστά αυτά μειώνονται ακόμη περισσότερο κατά την περίοδο της οικονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης που η ελληνική κοινωνία βιώνει.
Πρόσφατα ο αναπληρωτής Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Γ. Πανούσης, υπουργός της νέας κυβέρνησης, εξήγγειλε τη σύσταση επιτροπής, η οποία αποτελούμενη από έντεκα μέλη αποφασίστηκε να συγκροτηθεί στο Yπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης με σκοπό τη μελέτη και την υποβολή προτάσεων για τη συμβολή της Αστυνομίας στη διαχείριση της Ενδοσχολικής Βίας.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η πρωτοβουλία εξαγγέλθηκε από τον πολιτικό Προϊστάμενο της Ελληνικής Αστυνομίας.
Η ενέργεια αυτή δημιουργεί σοβαρότατους προβληματισμούς σε ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα σχετικά με τη φιλοσοφία και τις στοχεύσεις της δεδομένου ότι:
1.Τα οποιαδήποτε περιστατικά προβληματικής ή συγκρουσιακής συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον τα οποία ανέκαθεν ανέκυπταν αντιμετωπίζονται ως παιδαγωγικά ζητήματα στο πλαίσιο της παιδαγωγικής διαχείρισης της σχολικής καθημερινότητας και δεν συνιστούν αντικείμενο αρμοδιότητας υπηρεσιών και φορέων εκτός της εκπαιδευτικής κοινότητας πολύ δε περισσότερο της Αστυνομίας.
2. Στο πλαίσιο της αντίληψης για μια κατασταλτική αντί προληπτικής αντιμετώπιση του φαινομένου επιχειρείται ο προσανατολισμός της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και της κοινωνίας στη σύνδεση του σχολικού εκφοβισμού με πράξεις και συμπεριφορές ποινικού χαρακτήρα προετοιμάζοντας με αυτόν τον τρόπο το έδαφος για την αποδοχή της « εισόδου » της Αστυνομίας στα σχολεία.
3. Η Ενδοσχολική Βία αφορά εξ ορισμού σε όλο το εύρος της εκπαιδευτικής κλίμακας, όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, από το Νηπιαγωγείο μέχρι και τη μεταλυκειακή Εκπαίδευση. Οι ακραίες περιπτώσεις οι οποίες θα συνιστούσαν παραβατικές ή εγκληματικές πράξεις δεν θα μπορούσαν να αφορούν σαφώς την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Στη Δευτεροβάθμια ή και στη μεταλυκειακή Εκπαίδευση, τα όποια ακραία φαινόμενα θα μπορούσαν ενδεχομένως να ενταχθούν σε αυτό το πλαίσιο και η αντιμετώπισή τους υπερβαίνει την παιδαγωγική διαχείριση ανάγονται στην ήδη υπάρχουσα νομοθετική μέριμνα που αφορά τους παραβάτες. Σε κάθε περίπτωση η παιδαγωγική αντίληψη ορίζει ότι η αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων οφείλει να λειτουργεί στην κατεύθυνση της πρόληψης με τη δημιουργία και ενίσχυση υποστηρικτικών δομών και όχι με την παρέμβαση κατασταλτικών μηχανισμών.
4. Ανησυχητικοί συνειρμοί προκαλούνται στους εκπαιδευτικούς καθώς η ενέργεια αυτή παραπέμπει στην πρωτοβουλία της ΓΑΔΑ μόλις ένα χρόνο πριν. Τότε κλιμάκια της ΕΛΑΣ επισκέφθηκαν Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία προκειμένου να συλλέξουν στοιχεία των εκπαιδευτικών και των σχολείων για να « επιληφθούν » των προβλημάτων και των αναγκών που σχετίζονται με το σχολείο αντί του Υπουργείου Παιδείας και των αρμοδίων υπηρεσιών του αποσκοπώντας στην δημιουργία κλίματος φόβου και τρομοκρατίας στους εκπαιδευτικούς.
Επισημαίνουμε ότι το κόμμα της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης και σημερινή κυβέρνηση είχε πάρει ξεκάθαρη θέση ενάντια στις συγκεκριμένες ενέργειες.
5. Στην κοινωνία της εξατομίκευσης και του ακραίου ανταγωνισμού, των φαινομένων της τραγικής υποβάθμισης των συνθηκών ζωής των ανθρώπων η βία εκδηλώνεται, επιβάλλεται και βιώνεται μέσα από ποικίλες μορφές υποτάσσοντας τους ανθρώπους στην αποδοχή της ως μιας « κανονικότητας ». Ταυτόχρονα τους « ευαισθητοποιεί » απέναντι σε συμπεριφορές που « ανακηρύσσει » βίαιες στοχεύοντας τόσο στον αποπροσανατολισμό όσο και τη χειραγώγηση τους.
Με βάση τα παραπάνω:
Εκτιμούμε ότι η συγκρότηση και λειτουργία της επιτροπής αυτής δεν συμβάλλει στη σωστή αντιμετώπιση του φαινομένου που αποκαλείται «Ενδοσχολική Βία» ενώ παράλληλα καθίσταται επικίνδυνη.
Καλούμε τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να πάρουν θέση απέναντι στη συγκρότηση της εν λόγω επιτροπής.
Κάνε εγγραφή στο newsletter στο Carrefour και κέρδισε 200€
Πλατφόρμες, σανδάλια, canvas, flatforns από 9,90€ μόνο στο shoedeal.gr Το νέο e-outlet!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη