Του Χρήστου Κάτσικα
Μεγάλη ανησυχία, αναστάτωση αλλά και απογοήτευση προκάλεσαν, στους 140.000 νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές, οι πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας κ. Αριστείδη Μπαλτά, στην τηλεόραση της ΕΡΤ (27 Ιουλίου), που αφορούσαν στο ωράριο διδασκαλίας των εκπαιδευτικών και στους διορισμούς και τις προσλήψεις για την κάλυψη των χιλιάδων κενών των σχολικών μονάδων.
Ο Υπουργός Παιδείας αρχικά επισήμανε ότι για τα 20.000 κενά (τόσα τα υπολογίζει το ΥΠΟΠΑΙΘ σε αντίθεση με τα στοιχεία που δίνουν οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες οι οποίες εκτιμούν ότι ανέρχονται σε 25.000) θα προσληφθούν αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, αποκαλύπτοντας, ωστόσο, ότι οι διαθέσιμες πιστώσεις δεν μπορούν να καλύψουν περισσότερο από το 50% των απαιτούμενων προσλήψεων.
Παράλληλα ο Υπουργός Παιδείας αφού δεν δεσμεύτηκε για το πότε θα γίνουν οι προσλήψεις αναπληρωτών αλλά και οι διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών, άφησε ανοιχτή διάπλατα την πόρτα στην πιθανότητα να αυξηθεί και άλλο το ωράριο των εκπαιδευτικών, επικαλούμενος το «καινοφανές» ότι η χώρα μας βρίσκεται σε κρίση και θα πρέπει να κάνουμε θυσίες!
Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι «η χώρα βρίσκεται σε κρίση όλοι πρέπει να βάλουμε τον όβολο μας για να ξεπεραστεί η κρίση. Αν χρειαστεί ένας δάσκαλος να κάνει μια ή δυο ώρες παραπάνω ως συμβολή στο ξεπέρασμα της κρίσης νομίζω ότι θα το δεχθεί. Ο καθένας οφείλει να συμβάλει με τον τρόπο του για να ξεπεραστεί η κρίση».
Έτσι απλά.
Κι όμως. Δεν έχει περάσει αρκετός καιρός από τη στιγμή που ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης είχε ταχθεί υπέρ της επαναφοράς του ωραρίου των εκπαιδευτικών το οποίο έχει αυξηθεί από το 2013 κατά 2 ώρες. Και μάιλστα, είχε ξεκαθαρίσει στη Βουλή την δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ για την επαναφορά του. Παράλληλα τόνισε ότι «η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών κατά την αντίληψη του ΣΥΡΙΖΑ/Ενωτικού Κοινωνικού Μετώπου αποτελεί συνέχεια ενός οργανωμένου σχεδίου που ξεκίνησε με καταργήσεις, με συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, με συμπτύξεις τμημάτων, με αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, με περικοπές των λειτουργικών δαπανών για τα σχολεία και στοχεύει στη συρρίκνωση του αγαθού της δημόσιας και δωρεάν παιδείας. Θεωρώ ότι η πράξη που κάνετε είναι μία «ταφόπλακα» σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης και γι’ αυτό θα έχετε να απολογηθείτε για πάρα πολλά χρόνια».
Επίσης ο κ. Τάσος Κουράκης είχε εκτιμήσει ότι «ο λόγος που έγινε η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών δεν είναι για λόγους καλύτερης εκπαιδευτικής λειτουργίας, αλλά για να υλοποιηθεί η μνημονιακή δέσμευση για την απόλυση 12 χιλιάδων εκπαιδευτικών.»
ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ
Τώρα, είναι φανερό ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιλέγει την αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Κάθε πόλεμος αρχίζει με τα λόγια και το υπουργείο Παιδείας, τελευταία, έχει συμπληρώσει πολλά ένσημα στην προσπάθειά του να συνεχίσει στην ίδια κατεύθυνση με τις προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας που επιχειρούσαν να πείσουν την κοινή γνώμη ότι οι εκπαιδευτικοί εργάζονται εξαιρετικά λίγες ώρες και παρουσίαζαν τις «οδηγίες» του ΟΟΣΑ σαν μια αναμφισβήτητη «ιατρική γνωμάτευση» για τη σωτηρία της εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Ωστόσο, η πραγματικότητα για το ωράριο και τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών σε Ελλάδα και ΕΕ είναι τελείως διαφορετική (πίνακας 1)
Η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, για να πείσει την κοινή γνώμη ότι οι εκπαιδευτικοί στη χώρα μας εργάζονται λίγο «έδωσε τα ρέστα της» στην διαστρέβλωση των συγκριτικών στοιχείων του χρόνου εργασίας. Η σημερινή ηγεσία μιλάει για μια ακόμη φορά για την κρίση και για την ανάγκη να δώσουν οι εκπαιδευτικοί «το δικό τους οβολό» για το ξεπέρασμά της.
Είναι φανερό ότι όπως και παλιότερα έτσι και τώρα οι δημοσιογράφοι της αυλής και της οθόνης, την κατάλληλη στιγμή, θα «ανακαλύψουν» για μια ακόμη φορά τους μαθητές "που βρίσκονται στην πιο κρίσιμη φάση της ζωής τους", συμμερίζονται τους γονείς "που αγωνιούν για την τύχη των παιδιών τους", και τραβώντας το νήμα στα άκρα θυμούνται τους "βολεψάκηδες καθηγητές, τους τεμπέληδες, τους ιδιαιτεράκηδες", παρουσιάζοντας τους εκπαιδευτικούς σαν «κοπανατζήδες», «τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας».
ΩΡΑΡΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΗΝ Ε.Ε. (Πριν ακόμη από την αύξηση του ωραρίου κατά δυο ώρες στους Έλληνες εκπαιδευτικούς)
Ο εβδομαδιαίος μέσος όρος των διδακτικών ωρών για τους εκπαιδευτικούς των χωρών της Ε.Ε. είναι 18,4 στο Λύκειο και 19,1 στο Γυμνάσιο. Στην Ελλάδα αντίστοιχα είναι 18,5 για το Γυμνάσιο και 18,5 για το Λύκειο.
Ο μέσος όρος καθαρών εργάσιμων εβδομάδων στις χώρες της Ε.Ε είναι 38,6 ενώ στην Ελλάδα είναι 39
Ο συνολικός χρόνος εργασίας των εκπαιδευτικών Β/βάθμιας εκπαίδευσης στο σχολείο (σε ώρες) σε ετήσια βάση είναι κατά μέσο όρο: 1199 στο Γυμνάσιο και 1166 στο Λύκειο στις χώρες του ΟΟΣΑ. Στις χώρες της Ε.Ε. είναι αντίστοιχα 1133 στο Γυμνάσιο και 1108 ΣΤΟ Λύκειο. Στην Ελλάδα είναι 1170 στο Γυμνάσιο και 1170 στο Λύκειο.
Η αναλογία διοικητικού προσωπικού στα σχολεία (ανά 1000 μαθητές) είναι 10,8 στις χώρες του ΟΟΣΑ, 10 στις χώρες της Ε.Ε. ενώ στην Ελλάδα είναι μόλις 1,4
Στην πραγματικότητα, σήμερα, το διδακτικό ωράριο των καθηγητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αρχίζει από τις 23 ώρες την εβδομάδα και αποκλιμακώνεται ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας σε 21, 20 και 18 μετά την εικοσαετία.
Ταυτόχρονα, όμως, το ωράριο εργασίας φτάνει μέχρι τις 30 ώρες, τουλάχιστον, υποχρεωτικά, αλλά στην πράξη μπορεί να υπερβαίνει και τις 40 και περιλαμβάνει ένα πλήθος γραφειοκρατικών εργασιών και καθηκόντων, προκειμένου να λειτουργήσει το σχολείο! Αν συνυπολογίσουμε και την εργασία στο σπίτι, που συνίσταται στην προετοιμασία της διδασκαλίας για την επόμενη μέρα και τη διόρθωση των συχνών γραπτών εργασιών των μαθητών, προκύπτει ένας αυξημένος όγκος ωρών που ξεπερνά, κατά πολύ, το ημερήσιο οκτάωρο!
Παράλληλα, ο μέσος όρος των καθαρών εργάσιμων εβδομάδων για τους εκπαιδευτικούς κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους είναι 38,6 εβδομάδες, ενώ στην Ελλάδα οι εργάσιμες εβδομάδες για τους εκπαιδευτικούς είναι 39, λίγο πάνω από το μέσο όρο ΕΕ/27.
Άλλο εθελοντισμός κι άλλο εθελοδουλία!
Σε μια άμεση απάντησή του ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας τονίζει: «Ε λοιπόν, λάθος εκτιμήσεις κάνετε κύριε Υπουργέ! Εμείς οι αναπληρωτές, οι ελαστικά απασχολούμενοι σε συνθήκες ομηρίας, έτοιμοι να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας σε κάθε γωνιά της χώρας, ανεξάρτητα από το ‘φορτίο’ που κουβαλά ο καθένας μας σε όλα τα επίπεδα (οικογενειακό, προσωπικό, οικονομικό κλπ.), εμείς οι εσωτερικοί μετανάστες, τα αποπαίδια της δημόσιας εκπαίδευσης που βιώνουμε χρόνια τώρα τις αδικίες και τις ανισότητες στο πετσί μας εξαιτίας της ανικανότητας και της ανεπάρκειας των εκάστοτε κυβερνώντων δεν θα δεχτούμε επ’ουδενί να προσθέσουμε ούτε μία ώρα παραπάνω στο διδακτικό μας ωράριο με πρόσχημα τη συμβολή στο ‘ξεπέρασμα της κρίσης’. Ξεχνάτε πως έχουμε ήδη συμβάλλει και συμβάλλουμε ακόμη με τις περικοπές στους μισθούς μας, με το ήδη αυξημένο ωράριο που εμπνεύστηκε και υλοποίησε ο προκάτοχός σας κ. Αρβανιτόπουλος και με προσωπικές θυσίες ώστε να υπηρετούμε με συνέπεια κάθε χρόνο στα σχολειά όλης της χώρας μακριά από τον τόπο συμφερόντων μας. Άλλο εθελοντισμός κι άλλο εθελοδουλία! Οι προτάσεις μας για τη σωτηρία της χώρας είναι πολλές, αρχίστε με την πάταξη της φοροδιαφυγής και την επιστροφή των κλεμμένων γιατι…μαζί ΔΕΝ τα φάγαμε!!!»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη