Thumbnail
Για τον εθνικό διάλογο

Διαβάζοντας τα σχόλια και τις απόψεις του Υπουργού Παιδείας κ. Φίλη, καθώς και του Προέδρου της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου κ. Λιάκου, με αφορμή το άνοιγμα των εργασιών της παραπάνω επιτροπής, ένοιωσα θυμό και αγανάκτηση.  Την στιγμή που το υπουργείο εφαρμόζει τα προ απαιτούμενα του 3ου μνημονίου στην εκπαίδευση, μέσα σ ένα περιβάλλον για όλη την κοινωνία  και για την παιδεία,  που εχει πλήρη χαρακτηριστικά ανθρωπιστικής κρίσης, ο κ. Φίλης και ο κ. Λιάκος με πολύ υποκρισία αναζητούν το σχολείο των ίσων ευκαιριών! ‘’Σχεδιάζουν’’ την καθιέρωση της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης και της 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής. Παίρνουν τους στόχους και τα οράματα του εκπαιδευτικού κινήματος και τα αποκαθηλώνουν για να δημιουργήσουν με τον πιο υποκριτικό τρόπο «δημοκρατικό – αριστερό» μανδύα στις μνημονιακές τους επιλογές. 

Αλήθεια δεν γνωρίζει ο κ. Φίλης ότι μεταξύ κοινωνίας και εκπαίδευσης υπάρχει μια ιδιαίτερη διαλεκτική σχέση, που θέλει το εκπαιδευτικό σύστημα να παρακολουθεί τις εξελίξεις της κοινωνίας και να αναπαράγει ως βασικός θεσμός τις υφιστάμενες κοινωνικές, οικονομικές και πολιτιστικές δομές της; Είναι λοιπόν κάτι περισσότερο από προφανές ότι για να πραγματοποιηθούν στόχοι όπως η 12+2χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, πρέπει η κοινωνία όχι μόνο να έχει ανατρέψει τις νεοφιλελεύθερες – μνημονιακές πολιτικές, αλλά και να θέσει τις βάσεις μιας κοινωνίας που θα εχει αν μη τι άλλο αμβλύνει όλες τις μεγάλες κοινωνικές – ταξικές ανισότητες.

Πως μπορεί ο μαθητής  των χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων να παρακολουθήσει την 12χρονη υποχρεωτική εκπ/ση που από τα 14χρονια του για λόγους βιοποριστικούς αναγκάζεται να εργάζεται ταυτόχρονα με το σχολείο. Είναι πολύ συνηθισμένες οι περιπτώσεις (κυρίως στα ΕΠΑΛ) μαθητές να μη παρακολουθούν συστηματικά η και να διακόπτουν το σχολείο, επειδή δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο διπλό αυτό ρόλο, γεγονός που αυξάνει την μαθητική διαρροή ακόμη περισσότερο.  Το σχολείο των «ίσων ευκαιριών» που θα πραγματοποιήσει η 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση,  δεν μπορεί να υπάρξει παρά σε κοινωνικές συνθήκες όπου οι ταξικές αντιθέσεις θα έχουν αμβλυνθεί, η φτώχια και η ανεργία θα είναι υπό εξαφάνιση και φυσικά οι Παιδεία και η Υγεία θα είναι πρώτες προτεραιότητες.

Το σχολείο/α της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης δεν μπορεί να εχει την σημερινή μορφή. Τα προβλήματα του σημερινού σχολείου, τεράστια και δυσεπίλυτα, ενδεικτικά αναφέρω:

  • υπο χρηματοδότηση, υπάρχουν σχολικές μονάδες που δεν διαθέτουν τα στοιχειώδη,

  •  κενά εκπ/κων που ακόμη δεν έχουν  καλυφθεί, και δεν θα καλυφθούν μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς

  • εργαστήρια χωρίς πάγιο και βραχείας διάρκειας εξοπλισμό, χωρίς αναλώσιμα υλικά

  • χωρίς προσλήψεις μόνιμου εκπ/κου προσωπικού εδώ και πέντε χρόνια, τα περισσότερα σχολεία υποστηρίζονται  από αναπληρωτές που αναγκάζονται να συμπληρώνουν ωράριο σε τέσσερα και πέντε σχολεία και που τοποθετούνται τον Νοέμβριο και Δεκέμβριο. Το 50% του εκπαιδευτικού προσωπικού είναι πάνω από 50 χρονών!

  • και ο κατάλογος δεν εχει τελειωμό.

Από την άλλη το σχολείο των ίσων ευκαιριών και της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, είναι ένα σχολείο με υψηλό κόστος κατασκευής και λειτουργίας, με πολλές κτηριακές υποδομές και βοηθητικούς χώρους. Θέλει πολύ περισσότερους εκπαιδευτικούς και σε κάθε περίπτωση η χρηματοδότηση δεν μπορεί να είναι 2% του ΑΕΠ, αλλά 12% και περισσότερο.

Θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς, « μα καλά είναι κακό το υπουργείο παιδείας και η κυβέρνηση να έχει αυτούς τους υψηλούς στόχους για την εκπαίδευση;»     Ναι, γι  αυτή τη κυβέρνηση που εφαρμόζει μνημόνια , είναι υποκριτικό και ανήθικο!  Ο νόμος 4336/15, δηλαδή το 3ο μνημόνιο, προβλέπει μία συνολική μείωση των δομών και των δαπανών στην εκπαίδευση. Αυτά που απαιτεί το μνημόνιο χαρακτηρίζονται στο κείμενο ως «βασικά παραδοτέα». Ένα από αυτά είναι και μαθητεία! Για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης εισάγεται αυτός ο αναχρονιστικός θεσμός στη τυπική εκπαίδευση. Μέσα σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και ανεργίας θα στείλουν από την επόμενη σχολική χρονιά τους μαθητές του 4ου έτους μαθητείας των ΕΠΑΛ, να προσφέρουν άμισθη εργασία καταλαμβάνοντας  πάγιες κενές θέσεις εργαζομένων σε Νοσοκομεία, Παιδικούς Σταθμούς, σε λιμάνια, ΟΤΑ κλπ.

Είναι λοιπόν και ανήθικο!

Σπανούδης Δημήτρης

Εκπαιδευτικός ΠΕ12.05

Μέλος ΔΣ της Γ΄ΕΛΜΕ – Θ

Μέλος της Σ.Ε  Β΄ Θεσ/νικης της ΛΑ.Ε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

EKPA
Η ελληνική γλώσσα στα πανεπιστήμια του εξωτερικού και το Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΕΚΠΑ
Δύο δραστηριότητες του Διδασκαλείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΕΚΠΑ
Η ελληνική γλώσσα στα πανεπιστήμια του εξωτερικού και το Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΕΚΠΑ
ipourgeio_paideias
Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων απόσπασης εκπαιδευτικών για το σχολικό έτος 2024-2025
Πρόσθετη μικτή εξ αποστάσεως υποστήριξη των μαθητών για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα
Πρόσκληση υποβολής αιτήσεων απόσπασης εκπαιδευτικών για το σχολικό έτος 2024-2025