Του Χρήστου Κάτσικα
«ΚΑΖΑΝΙ ΠΟΥ ΒΡΑΖΕΙ» ΔΕΚΑΔΕΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΕΣ
ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΦΝΙΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Προσλήψεις και πίνακες εκπαιδευτικών… πάνε στην κόλαση!
Την Παρασκευή 8 Απριλίου ο Υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης κατά τη συνάντησή του με τα Δ.Σ. της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ, παρουσίασε σχέδιο διάταξης νόμου για προσωρινό σύστημα πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το έτος 2016/17.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο διάταξης νόμου για το σχολικό έτος 2016-2017 προβλέπει ότι «οι λειτουργικές ανάγκες εκπαίδευσης, αν για οποιαδήποτε αιτία απουσιάζουν από σχολικές μονάδες εκπαιδευτικοί ή δημιουργηθούν έκτακτα λειτουργικά κενά κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, καλύπτονται με πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών ή ωρομίσθιων εκπαιδευτικών».
Ο κ. Φίλης ανέφερε ότι η διάταξη λαμβάνει υπόψη την πρόσφατη νομολογία του ΣτΕ σύμφωνα με την οποία δίνεται προτεραιότητα στα αξιοκρατικά κριτήρια και ιδιαίτερα στην επιτυχία σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ.
Τα βασικά κριτήρια πρόσληψης αναπληρωτών
Ο Πίνακας Α΄ (Αναπληρωτών Γενικής Εκπαίδευσης), που περιλαμβάνει τη συντριπτική πλειονότητα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών καταρτίζεται με βάση τα ακόλουθα προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια κατά φθίνουσα σειρά συνολικής βαθμολογίας, όπως αυτή προκύπτει από την αθροιστική βαθμολόγηση των ακόλουθων κριτηρίων:
α) Ακαδημαϊκά κριτήρια
Ο βαθμός του πτυχίου: για πτυχία με βαθμολογική κλίμακα από ένα (1) έως δέκα (10) υπολογίζεται μία (1) μονάδα για κάθε βαθμό του πτυχίου πάνω από το βαθμό πέντε (5), καθώς και κλάσματα αυτής με αναγωγή στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο. Σε περίπτωση που η κλίμακα είναι διαφορετική, ο βαθμός υπολογίζεται με αναγωγή στην κλίμακα αυτή.
β) Επιτυχία σε γραπτό διαγωνισμό Α.Σ.Ε.Π.
Η επιτυχία κατά τον τελευταίο διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π. μοριοδοτείται με ένα (1) μόριο για κάθε βαθμολογική μονάδα που συγκέντρωσε ο υποψήφιος πάνω από τη βαθμολογική βάση. Η επιτυχία κατά τον αντίστοιχο προτελευταίο διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π. μοριοδοτείται με μισό (0.5) μόριο για κάθε βαθμολογική μονάδα που συγκέντρωσε ο υποψήφιος πάνω από τη βαθμολογική βάση.
Όσοι υπάγονται σε περισσότερες των ανωτέρω περιπτώσεων λαμβάνουν αθροιστικά τα μόρια αυτών.
γ) Πραγματική εκπαιδευτική προϋπηρεσία
- Η προϋπηρεσία από 0 έως και 8 μήνες: 0,10 μονάδες για κάθε μήνα
- Η προϋπηρεσία από 8 έως και 16 μήνες: 0,15 μονάδες για κάθε μήνα
- Η προϋπηρεσία από 16 έως και 24 μήνες: 0,20 μονάδες για κάθε μήνα
- Η προϋπηρεσία από 24 έως και 32 μήνες: 0,30 μονάδες για κάθε μήνα
- Η προϋπηρεσία από 32 έως και 40 μήνες: 0,35 μονάδες για κάθε μήνα
- Η προϋπηρεσία από 40 έως και 60 μήνες: 0,40 μονάδες για κάθε μήνα
Το ανώτατο όριο μονάδων από προϋπηρεσία κατά τα ανωτέρω είναι 16,80 μονάδες
δ) Κοινωνικά κριτήρια
Τα κοινωνικά κριτήρια καθώς και η μοριοδότησή τους είναι τα προβλεπόμενα στο ν.4115/2013 .
Τα βασικά κριτήρια πρόσληψης αναπληρωτών | |
Η επιτυχία σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ
| Η επιτυχία κατά τον τελευταίο διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π. μοριοδοτείται με ένα (1) μόριο για κάθε βαθμολογική μονάδα που συγκέντρωσε ο υποψήφιος πάνω από τη βαθμολογική βάση. Η επιτυχία κατά τον αντίστοιχο προτελευταίο διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π. μοριοδοτείται με μισό (0.5) μόριο για κάθε βαθμολογική μονάδα που συγκέντρωσε ο υποψήφιος πάνω από τη βαθμολογική βάση. |
Η προϋπηρεσία σε θέση αναπληρωτή εκπαιδευτικού
| - Η προϋπηρεσία από 0 έως και 8 μήνες: 0,10 μονάδες για κάθε μήνα - Η προϋπηρεσία από 8 έως και 16 μήνες: 0,15 μονάδες για κάθε μήνα - Η προϋπηρεσία από 16 έως και 24 μήνες: 0,20 μονάδες για κάθε μήνα - Η προϋπηρεσία από 24 έως και 32 μήνες: 0,30 μονάδες για κάθε μήνα - Η προϋπηρεσία από 32 έως και 40 μήνες: 0,35 μονάδες για κάθε μήνα - Η προϋπηρεσία από 40 έως και 60 μήνες: 0,40 μονάδες για κάθε μήνα Το ανώτατο όριο μονάδων από προϋπηρεσία κατά τα ανωτέρω είναι 16,80 μονάδες |
Τα ακαδημαϊκά προσόντα
| Για πτυχία με βαθμολογική κλίμακα από ένα (1) έως δέκα (10) υπολογίζεται μία (1) μονάδα για κάθε βαθμό του πτυχίου πάνω από το βαθμό πέντε (5), καθώς και κλάσματα αυτής με αναγωγή στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο. |
Τα κοινωνικά κριτήρια | Τα προβλεπόμενα στο ν.4115/2013 |
Πριν απ΄ όλα χρειάζεται να κάνουμε δυο παρατηρήσεις επί της ουσίας: Πρώτον ότι αντίθετα με τους ισχυρισμούς του σχεδίου διάταξης νόμου του Υπουργείου Παιδείας, τα τελευταία πολλά χρόνια, η συντριπτική πλειονότητα των χιλιάδων αναπληρωτών που προσλαμβάνονται καλύπτουν οργανικά και όχι λειτουργικά κενά στις σχολικές μονάδες. Και αυτό γιατί οι χιλιάδες συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών δεν καλύφθηκαν με διορισμούς νέων εκπαιδευτικών.
Δεύτερον στο θέμα των προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών θέλουμε να αναδείξουμε κάτι που μένει σκόπιμα στο περιθώριο της δημόσιας συζήτησης. Όπως επισημαίνει ο Πανεπιστημιακός Καθηγητής Γ. Μαυρογιώργος «η αξιοποίηση των κονδυλίων ΕΣΠΑ για την πρόσληψη αναπληρωτών είναι τυπική περίπτωση καταστρατήγησης των αρχών που διέπουν τη λογική των επιχειρησιακών προγραμμάτων. Το γεγονός ότι τα ευρωπαϊκά όργανα δεν εγείρουν ζητήματα επιλεξιμότητας δαπανών για την πρόσληψη αναπληρωτών δείχνει ότι το κάνουν γιατί ενδιαφέρονται για την αλλαγή των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων και την εγκαθίδρυση, καθιέρωση και εμπέδωση μορφών ευέλικτης εργασίας και στην εκπαίδευση».
Έτσι, σύμφωνα με τον Καθηγητή δημιουργείται ένα μείζον ζήτημα: «αλλοιώνεται δραματικά και αναιρούνται η μονιμότητα, η βεβαιότητα, η αφιέρωση και η αφοσίωση που είναι τα συστατικά στοιχεία της παιδαγωγικής σχέσης δασκάλου-μαθητή. Οι σχέσεις δασκάλου- μαθητή γίνονται εύθραστες, "περαστικές", εφήμερες, πρόχειρες-χωρίς δεσμεύσεις- ευάλωτες και, έτσι, δεν επιτρέπουν την εμβάθυνση και την εμπέδωση της αμοιβαίας ανταλλαγής και δωρεάς που συντελείται με τη μυσταγωγία της διδασκαλίας».
Σε πλήρη ανατροπή των πινάκων των αναπληρωτών και σε εμφύλιο οδηγεί το σχέδιο διάταξης του ΥΠΠΕΘ
Η διάταξη οδηγεί σε πλήρη ανατροπή των πινάκων και σε εμφύλιο ανάμεσα στους αναπληρωτές καθώς αλλάζει την ισχύουσα κατάταξη στους πίνακες, που έχει εξελιχθεί σε άτυπη επετηρίδα τα τελευταία χρόνια των μηδενικών διορισμών. Η μοριοδότηση των κριτηρίων που θέτει το σχέδιο επιδιώκει να δημιουργήσει μια ακραία εμφυλιακή αντιπαράθεση, σε συνέχεια των διαχωρισμών που τόσο καιρό καλλιεργήθηκαν τεχνηέντως.
Συγκεκριμένα:
• Προκρίνει τους επιτυχόντες τελευταίου γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ (2008) κι αμέσως μετά τους επιτυχόντες του προτελευταίου.
• Απαξιώνει την προϋπηρεσία-διατηρεί το όριο των 60 μηνών «αλά Διαμαντοπούλου» (Ν.3848/2010)-μέγιστη μοριοδότηση 16,80 μόρια
• Εισάγει αξιολογικά κριτήρια-μοριοδότηση βαθμού πτυχίου. Δεν περνά απ' ό,τι φαίνεται σε λοιπά τυπικά προσόντα, γιατί θα έπρεπε να τα πληρώσει, όπως συμβαίνει στην Ειδική Αγωγή, όπου η μοριοδότηση μεταπτυχιακών-διδακτορικών παραμένει για τους αποφοίτους γενικής, αποδεικνύοντας ότι συνολικά αυτή είναι η τάση για τα μελλούμενα.
Είναι φανερό ότι θα συγκεντρωθούν πολλοί αναπληρωτές με τα ίδια σχεδόν μόρια (οι διαφορές θα είναι στο εκατοστό) και έτσι σε πολλές περιπτώσεις ο βαθμός πτυχίου θα κρίνει προσλήψεις
Παράλληλα με βάση και τη δήλωση του υφυπουργού Παιδείας κ. Πελεγρίνη (ότι ξοδεύτηκαν φέτος 160 εκατομμύρια για προσλήψεις και έχουν μείνει από ΕΣΠΑ άλλα 190 εκατομμύρια δηλαδή μέχρι το 2020), οι προσλήψεις των αναπληρωτών θα είναι λίγες.
Είναι φανερό ότι το Υπουργείο εστιάζει στην αλλαγή του τρόπου πρόσληψης αναπληρωτών και στοχεύει στην αλλαγή της εργασιακής τους συνθήκης, γνωρίζοντας ότι δε θα προχωρήσει σε διορισμούς.
Σε ανακοίνωσή του το Συντονιστικό Αναπληρωτών - Αδιόριστων Εκπαιδευτικών τονίζει ότι «με την απαράδεκτη τροπολογία το Υπουργείο Παιδείας αποκαλύπτει σε πλήρη ανάπτυξη το σχέδιό του. Μειωμένος προϋπολογισμός για προσλήψεις αναπληρωτών, μηδενικοί διορισμοί μονίμων, 190 εκ. μόλις από το ΕΣΠΑ για τα επόμενα 4 χρόνια (φέτος αξιοποίησαν 160 εκ.!), δραματική χειροτέρευση στο σύνολο των εργασιακών σχέσεων και του ωρολογίου προγράμματος με στόχο την εξοικονόμηση προσωπικού και τη μείωση του κόστους με κάθε τίμημα. Δομές του δημόσιου σχολείου τίθενται υπό αίρεση, θέσεις εργασίας εξανεμίζονται και χιλιάδες εκπαιδευτικοί καταδικάζονται σε χρόνια ανεργία!»
Για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια, το υπουργείο Παιδείας, επεμβαίνει στις ζωές των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, του πιο αδύναμου κρίκου, σαν κακό όνειρο, σαν σεισμός από τα έγκατα της Γης, που αίφνης κόβει το σπίτι στα δυο και θάβει τους ενοίκους και τις μνήμες τους. Γιατί αυτή ακριβώς την αίσθηση προκάλεσε στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, που σαν μετανάστες μήνες και μήνες έλιωσαν τα παπούτσια τους σε όλη την Ελλάδα για μια… χούφτα μόρια, το σχέδιο νόμου για το σύστημα πρόσληψης. Τελικά για τους χιλιάδες αυτούς εκπαιδευτικούς – ελικόπτερα εκπαιδευτική πολιτική είναι το επίμονο και επίπονο τρύπημα σκληρών επιφανειών»!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη