Thumbnail
Υπουργείο Παιδείας

Απαντώντας στις επικρίσεις που διατύπωσε δημόσια ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά και οι βουλευτές της Ν.Δ κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή, που ψηφίστηκε σήμερα κατά πλειοψηφία επί της αρχής και επί των άρθρων, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, απάντησε:

«Στις 15 Μαΐου πέρασε ο νόμος για την ανάδειξη των διευθυντών σχολείων, σε αυτή τη συνεδρίαση και στην ομιλία του ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης εγκαινίασε την πολιτική της ΝΔ για τα εκπαιδευτικά θέμα. Ένα από αυτά που είπε ήταν να αποσυρθεί το νομοσχέδιο. Και ουδείς τον ακολούθησε. Η λέξη ‘απόσυρση’ δεν υπάρχει σε καμία από τις αποφάσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων. Η λέξη ‘απόσυρση’ δεν υπάρχει σε καμία από τις αποφάσεις των Προέδρων των ΤΕΙ. Μέσα στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, υπήρξαν 6 πρυτάνεις από τους 18 που ήθελαν την απόσυρση, η Σύνοδος των Πρυτάνεων, όμως, δεν δέχθηκε την απόσυρση. Άρα το αίτημα της απόσυρσης δεν υιοθετήθηκε παρά την ελπίδα του κ. Μητσοτάκη.

Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν εκφράσεις που είναι ντροπή για τη Δημοκρατία. Ότι εδώ συντελείται ένα πολιτικό έγκλημα, ότι πάμε στα σκοτεινά χρόνια, ότι καταρρέει η παιδεία. Ποια σκοτεινά χρόνια; Ξέρετε τι σημαίνει ‘σκοτεινά χρόνια’ για τα πανεπιστήμιά μας; Τα λέτε με τόση ευκολία; Πολιτικό έγκλημα ως κριτική για ένα νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση; Να ξέρετε ότι είμαι ήρεμος, συναινετικός αλλά έχω κόκκινες γραμμές. Και οι κόκκινες γραμμές είναι όταν διαταράσσεται, υπονομεύεται ένα κλίμα Δημοκρατίας. Και εκφράσεις όπως ‘πολιτικό έγκλημα’ και ‘πάμε σε σκοτεινά χρόνια’, υπονομεύουν τη Δημοκρατία. Ας μην βιαζόμαστε. Το νομοσχέδιο, θα ψηφιστεί από όλους αυτούς που θεωρούν ότι πάμε την υπόθεση της Παιδείας ένα βήμα μπροστά, με ακαδημαϊκούς κανόνες, για την ενίσχυση της Δημοκρατίας και την επαναφορά της κανονικοποίησης στα Πανεπιστήμια». 

Αναφερόμενος στη φιλοσοφία του σχεδίου νόμου και απαντώντας στις σχετικές ερωτήσεις των βουλευτών της αντιπολίτευσης, ο κ. Γαβρόγλου είπε:

«Από την αρχή είπα ότι η γενική φιλοσοφία του νόμου είναι το άνοιγμα στην κοινωνία και οι ακαδημαϊκοί κανόνες. Αυτό επανανοηματοδοτεί το Δημόσιο συνολικά. Ρημάχτηκε το Δημόσιο γιατί υπονομεύτηκαν οι κανόνες. Ως κυβέρνηση κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια να επαναφέρουμε σε μια κανονικότητα και να επανανοηματοδοτήσουμε το Δημόσιο. Ούτε η Δημοκρατία ούτε το άνοιγμα στην κοινωνία δεν μπορούν να γίνουν χωρίς συναινετικούς κανόνες. Όταν αυτό το ακούν άτομα που έχουν μια βαθιά πεποίθηση στον νεοφιλελευθερισμό, τους αποδιοργανώνει. Γιατί το σύστημα του νεοφιλελευθερισμού ακριβώς αυτό δεν θέλει. Αυτό που με εντυπωσίασε είναι η ομιλία του κ. Σταϊκούρα. Ο κ. Σταϊκούρας είναι και πανεπιστημιακός. Υπάρχει μαζί με τον νεοφιλελευθερισμό και η διαμόρφωση ενός νέου δημόσιου λόγου χωρίς επιχειρήματα που σε κάθε τέσσερις κουβέντες πρέπει να μας θυμίζει την αποτελεσματικότητα, την τάξη, το πόσο καλά είναι τα πράγματα σε άλλες χώρες και όχι σε εμάς. Εδώ και έξι μήνες από τα κυρίαρχα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης επαναλαμβάνεται ένας λόγος δίχως επιχειρήματα. Είναι ιδιαίτερα δηλωτικό αυτού του νέου τρόπου συζήτησης στον δημόσιο χώρο, ο οποίος είναι με βάση συνθήματα και κάποιες λέξεις-κλειδιά. Αν διαβάσετε αυτά που λέει ο ΟΟΣΑ και το ΔΝΤ είναι ακριβώς τα ίδια πράγματα. Οπότε ας μην κατηγορείτε εμάς για ιδεοληψίες.

Για τα Μεταπτυχιακά, αυτή τη στιγμή αποφασίζει η ολομέλεια του τμήματος, τα προτείνει στη Σύγκλητο και προχωράνε. Εμείς τι λέμε; Ολομέλεια του τμήματος, μια ομάδα που είναι η Επιτροπή Μεταπτυχιακών σε κάθε Πανεπιστήμιο που θα είναι οι Κοσμήτορες και θα προεδρεύεται από τον Αντιπρύτανη. Αν δεν συμφωνήσει, δικαιολογημένα το στέλνει πίσω. Ξαναπάει μέσα από τις ίδιες διαδικασίες και καταλήγει στη Σύγκλητο. Η Σύγκλητος ελέγχει, το στέλνει στο Υπουργείο και το Υπουργείο βάζει στην επιτροπή που θα φτιάξουμε και στην οποία θα υπάρχουν και Πρυτάνεις. Στο τέλος αυτής της διαδικασίας ο Υπουργός προχωρά στην τυπική έγκριση. Θέλετε να βάλουμε ‘με τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής’; Να το βάλουμε.

Σας παρακάλεσα να μου πείτε τι εννοείτε όταν λέτε ότι υπάρχουν παθογένειες. Δεν λέτε ποιες είναι οι παθογένειες εδώ και τέσσερις μέρες που μιλάμε. Το 5% μεταπτυχιακών έχει προϋπολογισμό πάνω από 1 εκατ. ευρώ. Μεταπτυχιακά είναι αυτά, δεν είναι ανώνυμες εταιρίες. Όταν έχεις δίδακτρα, λογικό είναι στον προϋπολογισμό που κάνεις να βάλεις ένα κομμάτι από το οποίο να πληρώνεις έξτρα τους διδάσκοντες. Άρα έχεις έναν κουμπαρά από τον οποίο πληρώνονται. Ξέρετε ότι το 6% των μεταπτυχιακών, πληρώνει τους διδάσκοντες από το σύνολο του κουμπαρά; Δηλαδή οι διδάσκοντες παίρνουν το 100% του ποσού που εισπράττεται από το μεταπτυχιακό. Από αυτά, δηλαδή, που υποτίθεται ότι είναι για τα λειτουργικά έξοδα. Δεν σας κάνει εντύπωση ότι τα ακριβότερα μεταπτυχιακά είναι αυτά που θέλουν μια κιμωλία και έναν πίνακα; Τα μεταπτυχιακά με τα εργαστήρια δεν πλησιάζουν καν αυτό το ποσό. Δεν σας κάνει εντύπωση αυτό; Δεν είναι κάτι που πρέπει να μας χτυπήσει ένα καμπανάκι; Κάναμε μια μελέτη ποιος είναι ο λόγος των διδασκόντων ανά μεταπτυχιακό. Ο λόγος αυτός κυμαίνεται γύρω στους 5. Τα τμήματα κατά μέσο όρο έχουν πάνω από 15 άτομα. Τι δηλώνει αυτό; Ότι κάποιοι αρνούνται να κάνουν μεταπτυχιακά; Κακώς. Μήπως είναι ένα ψιλο-κλειστό κύκλωμα σε πολλούς, διότι ο λόγος αυτός είναι ο μ.ο και ξέρουμε ότι τα δωρεάν μεταπτυχιακά έχουν υψηλό μ.ο. και τα πολύ ακριβά μεταπτυχιακά έχουν χαμηλό μ.ο.

Να βγάλω από τον νόμο το δικαίωμα αναπομπής από το Υπουργείο; Για ποιον λόγο να το βγάλω; Εμείς είμαστε η Πολιτεία η οποία ελέγχει τη νομιμότητα και η νομιμότητα έχει προσδιοριστεί από την απόφαση του ΣτΕ. Μόλις πάμε να βάλουμε κανόνες, μεταξύ των οποίων είναι και η υπακοή στο ΣτΕ, σας τρομάζει. Γιατί, δεν ξέρω.

‘Αν κόψετε –λένε- να πληρώνονται έξτρα κάποιοι, τότε οι καλοί θα φύγουν στο εξωτερικό και θα καταρρεύσει το σύστημα’. Αν οι καλοί είναι να φύγουν στο εξωτερικό επειδή δεν πληρώνονται έξτρα, εγώ τους προτρέπω να φύγουν. Όμως δεν θα το κάνουν, γιατί αυτό είναι μια τρομοκρατία που γίνεται στον δημόσιο λόγο και γίνεται από κάποιους απειλητικά. Και θα σας παρακαλούσα να σταματήσετε αυτή την καραμέλα ότι, δηλαδή, οι καλοί επειδή δεν πληρώνονται θα φύγουν έξω. Αυτοί που δεν πληρώνονται είναι όλοι τους κακοί; Αφού είναι στο Πανεπιστήμιο και κρατούν όλο το σύστημα στην πλάτη τους! Τι ακριβώς είναι αυτοί; Έναν σεβασμό, σας παρακαλώ, στον κόσμο αυτό. Λέτε ‘θα κλείσουν τα μεταπτυχιακά’. Αυτό είναι μια απειλή. Γιατί αν το μόνο κίνητρο είναι τα λεφτά, εγώ λέω καλώς να κλείσουν. Και να σας ρωτήσω: το Πανεπιστήμιο δεν πρέπει να είναι ανοιχτό στους νέους επιστήμονες; Άκουσα τον κ. Κρεμαστινό και σοκαρίστηκα γιατί μας είπε ‘γιατί δεν παίρνουμε το Harvard να το αντιγράψουμε;’ Στο περιοδικό Fortune, που δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αριστερό περιοδικό, λέει ότι μπορεί να καταρρεύσει το αμερικανικό σύστημα γιατί τα οικονομικά του είναι εκτός ελέγχου. Αυτά συζητιούνται διεθνώς, δεν είναι ίδιον της Ελλάδας».

Αναφερόμενος στην έδρα της πολυτεχνικής σχολής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, διευκρίνισε: «Για το θέμα της Σύρου και της Σάμου, 10 χρόνια πριν η Σύγκλητος αποφάσισε για τη Σύρο, με μικρές πλειοψηφίες και μειοψηφίες. Τα ακαδημαϊκά κριτήρια επιβάλλουν η έδρα να είναι εκεί που υπάρχουν τμήματα που λειτουργούν εδώ και ένα διάστημα. Τι κάνουμε ακριβώς: Ιδρύουμε Πολυτεχνική σχολή, όχι από το μηδέν, αλλά για να είναι κάτω από την ομπρέλα τρία τμήματα, το ένα Χίο, το άλλο στη Σύρο και το άλλο στη Σάμο. Με τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία δεν αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα αν δεν λαμβάνονται από πολυτεχνική σχολή. Άρα εκεί που υπήρχαν τμήματα Μηχανικών, πρέπει να ιδρυθεί πολυτεχνική σχολή για να κατοχυρωθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα. Αυτό κάναμε στα Γιάννενα και αυτό κάναμε στο Αιγαίο. Η έδρα της πολυτεχνικής σχολής σημαίνει ένα μικρό γραφείο με την γραμματεία και τον κοσμήτορα. Δεν ιδρύουμε τμήματα. Και εφόσον αυτά τα τμήματα υπάρχουν, το καλύτερο είναι να αποφασίσει η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου και να υιοθετήσουμε την απόφαση αυτή».

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

τάξη, έδρα, πίνακας, μαυροπίνακας, τετράδια
Σήμερα στη Βουλή για το Πολλαπλό Βιβλίο και την Πανεπιστημιοποίηση της ΑΣΠΑΙΤΕ
Παρατάσεις, καθυστερήσεις, παλινωδίες σχετικά με τη διαδικασία συγγραφής, αξιολόγησης και εισαγωγής του πολλαπλού βιβλίου στα σχολεία της χώρας -...
Σήμερα στη Βουλή για το Πολλαπλό Βιβλίο και την Πανεπιστημιοποίηση της ΑΣΠΑΙΤΕ