Κυρία Δραγώνα κυκλοφόρησε μια ανακοίνωση της Συνόδου Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων σχολιάζοντας την πρόταση της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ για τη δημιουργία Τμήματος «Εκπαίδευσης στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες». Τι έχετε να πείτε ως Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών της Αγωγής;
Συμφωνώ με την ανακοίνωση της Συνόδου. Η πρόταση της Φιλοσοφικής Σχολής, που συνάντησε σφοδρή αντίδραση των φοιτητών ώστε να διαλυθεί δυο φορές η συνεδρία της Συγκλήτου με αυτό το θέμα, οφείλεται στην πρόθεση διάλυσης του Τμήματος ΦΠΨ, πράγμα που είναι σωστό. Είναι δημιούργημα μιας εποχής περασμένης, όταν δεν υπήρχαν πτυχία Ψυχολογίας ούτε πανεπιστημιακά Παιδαγωγικά Τμήματα. Η τότε ιδέα να συγκολληθούν τα γνωστικά αντικείμενα της Φιλοσοφίας, της Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας ήταν μάλλον ατυχής, για τον επιπρόσθετο λόγο ότι δεν προετοίμαζαν ψυχολόγους αλλά φιλολόγους για τη β/βάθμια εκπαίδευση.
Και γιατί προέκυψε το θέμα διάλυσης του ΦΠΨ στο ΕΚΠΑ τώρα;
Συναρτάται με την πρόθεση ίδρυσης νέων Τμημάτων στο ΕΚΠΑ –όπως Κοινωνιολογίας και Business School, με τη μετονομασία της Σχολής Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, και άλλες πολύ καλές πρωτοβουλίες.
Και το ΦΠΨ πώς εντάσσεται σε αυτές τις ανακατάξεις;
Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον εκ μέρους της Φιλοσοφικής Σχολής και των πρυτανικών αρχών για τη δημιουργία Τμήματος Φιλοσοφίας. Είναι πολύ θετική εξέλιξη να αποκτήσει το ΕΚΠΑ αυτόνομες σπουδές Φιλοσοφίας και συγχρόνως να απορροφηθεί ο Τομέας Ψυχολογίας από το Τμήμα Ψυχολογίας. Είναι καιρός να πάψουν να λειτουργούν παράλληλα στην ίδια Σχολή ένα τμήμα κι ένας τομέας της ίδιας επιστήμης, από τότε που η ψυχολογία αποσπάσθηκε από το ΦΠΨ ακολουθώντας το παράδειγμα του αντίστοιχου Τμήματος του ΑΠΘ.
Το πρόβλημα δηλαδή είναι το «ορφανό» Π;
Ακριβώς. Ο Τομέας Παιδαγωγικής έμεινε μετέωρος, και η πρόταση είναι να μετεξελιχθεί σε «Τμήμα Εκπαίδευσης στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες». Η πρόταση αυτή όμως εγείρει διάφορα ερωτήματα. Προτείνεται η ίδρυση ενός νέου Τμήματος με αντικείμενο την εκπαίδευση, αλλά αντί της ένταξής του στη Σχολή που θεραπεύει αυτό το αντικείμενο, δηλαδή τη Σχολή Επιστημών της Αγωγής, προτείνεται να ενταχθεί στη Φιλοσοφική Σχολή. Το βασικό ζήτημα λοιπόν είναι ότι μια τέτοια πρόταση έχει συνέπεια τον κατακερματισμό του επιστημονικού αντικειμένου που είναι, όπως όλα τα επιστημονικά αντικείμενα, ενιαίο. Το επιστημονικό αντικείμενο της εκπαίδευσης δεν μπορεί να ορίζεται με βάση την ηλικιακή ομάδα --όπως υπονοείται στην πρόταση της Φιλοσοφικής Σχολής. Όπως, για παράδειγμα, δεν υπάρχουν τμήματα Ψυχολογίας ξεχωριστά για το παιδί, για τον έφηβο, για τον ενήλικα, έτσι δεν πρέπει να έχουμε ξεχωριστά τμήματα για την εκπαίδευση ανά ομάδα ηλικίας των μαθητών. Είναι η ίδια στρέβλωση που υπάρχει στην εκπαίδευση νηπιαγωγών και δασκάλων της α/βάθμιας. Η εκπαίδευση, σύμφωνα με όλες τις σύγχρονες προσεγγίσεις, ξεκινάει από την πρώτη παιδική ηλικία και εκτείνεται μέχρι τη διαβίου. Είμαστε Πανεπιστήμιο και έχουμε την υποχρέωση να λειτουργούμε με γνώμονα αποκλειστικά το λόγο περί επιστήμης. Το ακόμη πιο παράδοξο είναι ότι το νέο αυτό Τμήμα θα παράγει φιλολόγους όταν υπάρχει ήδη εξειδικευμένο Τμήμα Φιλολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή. Δηλαδή να συνεχίζεται το μέχρι σήμερα παράδοξο ένα Τμήμα που ασχολείται με τη Φιλοσοφία την Ψυχολογία και την Παιδαγωγική να προετοιμάζει φιλολόγους. Τέλος δημιουργείται ένα νέο Τμήμα που δεν καλύπτει καμιά υπάρχουσα ανάγκη και που αναπόφευκτα θα χρειαστεί νέο διδακτικό προσωπικό και νέους διοικητικούς υπαλλήλους όταν το Πανεπιστήμιο χειμάζεται από έλλειψη πόρων. Όλα αυτά μου φαίνεται ότι στερούνται λογικής.
Συνδέονται αυτές οι εξελίξεις με το ζήτημα της διδακτικής επάρειας;
Σίγουρα υποκρύπτεται η συζήτηση για το πιστοποιητικό διδακτικής και παιδαγωγικής επάρκειας. Είναι συζήτηση την οποία άρχισε όταν ακόμη ήταν υπουργός ο Νίκος Φίλης, συνέχισε το ΙΕΠ, ακολούθησαν επιμέρους συζητήσεις με το Υπουργείο αλλά είναι ακόμη μετέωρη. Η προοπτική αυτή έχει αναστατώσει διάφορα τμήματα και Σχολές που σπεύδουν να κατοχυρώσουν τις διαδικασίες που είχαν εξασφαλίσει από την εποχή της υπουργείας Αρβανιτόπουλου. Αντίθετα με αυτό που ανακριβώς ακούγεται, τα Παιδαγωγικά Τμήματα δεν θεωρούν ότι είναι τα μόνα αρμόδια για αυτό το ζήτημα. Η παιδαγωγική επάρκεια είναι σύνθετο θέμα και αποτελεί αντικείμενο συντονισμένης συνεργασίας εντός του πανεπιστημίου πολλών ήδη υπαρχόντων προγραμμάτων και νέου σχεδιασμού με όλα τα εμπλεκόμενα τμήματα.
Εσείς δηλαδή τί προτείνετε;
Δεν είναι η θέση μου να προτείνω. Μπορώ όμως να κάνω κάποιες σκέψεις. Εάν η Φιλοσοφική Σχολή ενδιαφέρεται να διατηρήσει ένα Τμήμα για να προσφέρει παιδαγωγική επάρκεια, θα έπρεπε (αφού πρώτα ακούσουμε την τοποθέτηση του Υπουργείου, εφόσον η πολιτεία αποφασίζει τι είδους εκπαιδευτικούς επιθυμεί για τα σχολεία της χώρας), να ονομάσει το Τμήμα «Παροχή διδακτικής και παιδαγωγικής επάρκειας στα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής» και βέβαια να μην αναγράφεται στο μηχανογραφικό και να μη δέχεται φοιτητές. Θα είναι ένα Τμήμα που θα προσφέρει υπηρεσίες στη Σχολή. Τέτοια γενικά τμήματα υπάρχουν και σε άλλα πανεπιστήμια. Η δημιουργία όμως ενός νέου Τμηματος με επιστημονικό αντικείμενο την εκπαίδευση δεν μπορεί παρά να βρίσκεται στη Σχολή Επιστημών της Αγωγής.
Εγώ, όπως το καταλαβαίνω είναι σαν να διορθώνεται ένα «λάθος» που υπήρχε μέχρι σήμερα με ένα άλλο «λάθος».
Ακριβώς. Κατανοώ τις συνήθειες και το έθος της κάθε Σχολής και τις δυσκολίες που φέρνουν οι αλλαγές. Όμως τέτοιου τύπου αλλαγές πρέπει να πληρούν επιστημονικά κριτήρια και να υπηρετούν σημαντικούς κοινωνικούς στόχους όπως είναι η εκπαίδευση εκπαιδευτικών. Κοιτάξτε, το πρόβλημα δημιουργείται διότι η πολιτεία δεν έχει στοχαστεί ολοκληρωμένα για το πώς επιθυμεί να εκπαιδεύονται οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων. Σε άλλες χώρες αυτή η διαδικασία έχει μακρά ιστορία πίσω της. Και βέβαια είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη βελτίωση του σχολείου, της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της χώρας γενικότερα. Μην ξεχνάμε ότι η Φινλανδία το μεγάλο άλμα το έκανε μέσα από την εκπαίδευση και το ουσιαστικό κλειδί ήταν η αναβάθμιση των εκπαιδευτικών.
Θάλεια Δραγώνα
Κοσμήτωρ Σχολής Επιστημών της Αγωγής
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη