Εκπαιδευτικά προγράμματα και μεταπρατική αντίληψη
Της Μαργαρίτας Γερούκη

Στις αρχές Μαρτίου το Υπουργείο Παιδείας προσκάλεσε, εκ νέου φορείς, συλλόγους, επιστημονικές ενώσεις και ιδρύματα, ΜΚΟ και κάθε άλλο ενδιαφερόμενο σε θέματα εκπαίδευσης, να υποβάλλουν στο ΙΕΠ προς έγκριση, προτάσεις που αφορούν την υλοποίηση στο σχολείο εκπαιδευτικών προγραμμάτων, δράσεων ή εκπαιδευτικό υλικό. Πρόκειται για μια τυπική ανακοίνωση με έντονο γραφειοκρατικό χαρακτήρα η οποία επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο τα τελευταία χρόνια. Με άλλα λόγια, ανεξάρτητα από τον αριθμό προηγούμενων εγκρίσεων για την ίδια δράση ή υλικό, κάθε φορέας ή άτομο που προτείνει μια εκπαιδευτική σχολική δραστηριότητα θα πρέπει, με καταληκτική ημερομηνία τις 15 Μαΐου, για φέτος, να καταθέσει ηλεκτρονικά το φάκελο του προγράμματος και να αιτηθεί νέας έγκρισης για το σχολικό έτος 2020-2021.

Γνωρίζουμε καλά το γραφειοκρατικό και συγκεντρωτικό χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα και η παραπάνω διαδικασία έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υλικού είναι από τις χαρακτηριστικότερες. Αντιλαμβανόμαστε ότι τα επιστημονικά δεδομένα αλλάζουν και χρειάζεται επικαιροποίηση του εκπαιδευτικού υλικού, όμως φαίνεται σχήμα οξύμωρο το Υπουργείο Παιδείας από τη μία μεριά να αδιαφορεί για την επικαιροποίηση και ανανέωση των σχολικών εγχειριδίων του 2006 και από την άλλη να υποχρεώνει εκατοντάδες φορείς ή άτομα να υποβάλλουν αιτήσεις εγκρίσεων προγραμμάτων κάθε χρόνο, ή και πολλές φορές μέσα στον ίδιο χρόνο. Για παράδειγμα το παγκόσμια βραβευμένο, ελληνικό πρόγραμμα σεξουαλικής αγωγής, «Παίζω με το Φρίξο», πήρε έγκριση για τέταρτη χρονιά τον Οκτώβριο του 2019 και ανανέωση της έγκρισης αυτής τον Ιανουάριο του 2020!

Με αυτόν το τρόπο όμως το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής μεταμορφώνεται σε έναν διεκπεραιωτικό οργανισμό και το επιστημονικό προσωπικό του αναλώνεται στην υπογραφή και πρωτοκόλληση εγγράφων. Μια πρόταση προς το Υπουργείο θα ήταν οι εγκρίσεις προγραμμάτων να αφορούν την πενταετία. Το ΙΕΠ θα μπορούσε να αποφύγει αχρείαστο όγκο εργασίας, εάν το Υπουργείο Παιδείας αποφάσιζε να ισχύσει από τη φετινή χρονιά το μέτρο. Δηλαδή να ανανεώσει αυτόματα για πέντε χρόνια τις φετινές εγκεκριμένες αιτήσεις και να ζητήσει την υποβολή μόνο νέων προγραμμάτων ή υλικού. Ένα τέτοιο μέτρο θα ταίριαζε σε μια κυβέρνηση που έχει ως κεντρικό στόχο την πάταξη της γραφειοκρατίας. Θα άξιζε, επίσης, η κα. Κεραμέως να είχε μια εκτίμηση από τη μεριά της διοίκησης του ΙΕΠ για τις ώρες και το επιστημονικό προσωπικό που θα απελευθερωνόταν, αλλά και προτάσεις για την αξιοποίησή του, ίσως για την επικαιροποίηση των σχολικών εγχειριδίων!

Η ατέρμονη διαδικασία υποβολής και επανεξέτασης εκπαιδευτικών προγραμμάτων και υλικού πέρα από το να είναι ενδεικτικές της γραφειοκρατικής κακοδαιμονίας του εκπαιδευτικού μας συστήματος, προσφέρουν πεδίο και για μια άλλη, πολύ σημαντικότερη κατά την άποψή μου, ανάγνωση. Αυτή αφορά το ρόλο και την ευθύνη των μάχιμων εκπαιδευτικών. Η έγκριση «εκ των άνωθεν» καθησυχάζει και «βολεύει». Δυσκολεύει όμως την καλλιέργεια τόσο της δημιουργικότητας όσο και της επαγγελματικής ευθύνης. Οι εκπαιδευτικοί δεν ερευνούν, δε στοχάζονται, δε δημιουργούν, δεν αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους. Πορεύονται με έτοιμες λύσεις αντί να εμπνέονται από αυτές. Όμως μια χώρα για να προκόψει και να ξεχωρίσει χρειάζεται δημιουργούς, όχι μόνο μεταπράτες και μπροστά και πίσω από τα θρανία.

Η Μαργαρίτα Γερούκη είναι εκπαιδευτικός, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο της Jyväskylä

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/01

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

doc_20121129_1027943_adedy.jpg
ΑΔΕΔΥ – Εκδήλωση: «Επαναφορά 13ου – 14ου μισθού στο Δημόσιο. Νομικές – κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις»
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην Λάρισα, 27 Ιανουαρίου 2025, στο Αίθουσα του Επιμελητηρίου Λάρισας
ΑΔΕΔΥ – Εκδήλωση: «Επαναφορά 13ου – 14ου μισθού στο Δημόσιο. Νομικές – κοινωνικές και οικονομικές διαστάσεις»
Στέφανος Παραστατίδης
Παραστατίδης: Μετά από δύο “μεταρρυθμίσεις” της ΝΔ η επαγγελματική εκπαίδευση στο σημείο μηδέν
Eνα χρόνο μετά την ψήφιση του νόμου, δεν έχει υπάρξει η παραμικρή πρόοδος, ούτε καν στην έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που προβλέπονται για την...
Παραστατίδης: Μετά από δύο “μεταρρυθμίσεις” της ΝΔ η επαγγελματική εκπαίδευση στο σημείο μηδέν
Χρήματα
Aμερικανικού δολάριο: Ποια είναι η πραγματική ιστορία πίσω από το δημοφιλές σύμβολο του
Υπάρχουν αρκετές θεωρίες σχετικά με την προέλευση του συμβόλου του δολαρίου, κάποιες με λιγότερα αποδεικτικά στοιχεία αλλά εξίσου ενδιαφέρουσες
Aμερικανικού δολάριο: Ποια είναι η πραγματική ιστορία πίσω από το δημοφιλές σύμβολο του