ΚΙΝΑΛ: Η επαγγελματική εκπαίδευση παράγοντας δυναμικής ανάπτυξης της χώρας μας
Του Νίκου Τσούλια, Γραμματέα του Τομέα Παιδείας του Κινήματος αλλαγής

   Έχουν αναπτυχθεί από το κόμμα μας στο παρελθόν συγκροτημένες πολιτικές για την επαγγελματική εκπαίδευση. Οι «καλές στιγμές» της συνδέονται με τη δική μας κυβερνητική πολιτική. Η μεν Ν.Δ. τη θεωρούσε και τη θεωρεί πάντα ως δευτερεύουσα πλευρά της εκπαίδευσης, η δε αριστερά δεν την θεωρεί απαραίτητη, αφού μιλάει για μια δομή στην ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (!) δηλαδή για μια γενική λυκειακή εκπαίδευση – κάτι που δεν ισχύει σε κανένα κράτος της Ε.Ε.

Όμως, δεν επιτύχαμε να της δώσουμε οριστικά τη θέση που της αρμόζει σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα – αν και σε αυτή την αδυναμία συντρέχουν και κοινωνικές επιδράσεις, αφού το μεγάλο μέρος των οικογενειών και των νέων μας θέλουν ανώτερες πανεπιστημιακές σπουδές, ακόμα και αν δεν συντρέχουν αντικειμενικοί, εκπαιδευτικοί λόγοι.  Φυσικά στα λάθη που κάναμε  με τη μνημονιακή πολιτική ήταν και η διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών τεχνικών ειδικοτήτων.  

Παράλληλα, έχει καταδειχτεί ότι δεν είναι αρκετό με τη διαμόρφωση ενός νομοθετικού πλαισίου να δημιουργήσεις την αυθεντική εικόνα της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Όπως κάθε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση απαιτεί ευρεία κοινωνική δυναμική και δημιουργικό εκπαιδευτικό κίνημα.

Πολιτικά, είναι σαφές για το ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ότι η προαγωγή της επαγγελματικής εκπαίδευσης σε ισοδύναμο πυλώνα της γενικής εκπαίδευσης θα συνεργήσει σε πολύ ουσιαστικές προοδευτικές εξελίξεις:

α) σε μια πιο ορθολογική ανάπτυξη της χώρας,

β) στη στενότερη σύνδεση της εκπαίδευσης με το παραγωγικό μοντέλο της Ελλάδας,

γ) στην εκλογίκευση του εκπαιδευτικού μας συστήματος,

δ) στην καλύτερη επαγγελματική εξέλιξη των νέων μας,

ε) στην απομείωση της πλασματικής πανεπιστημιακής ζήτησης / εγκατάλειψης σπουδών που υπερβαίνει το 25% των φοιτητών μας,

στ) στην κάλυψη των μεσαίων στελεχών που έχει ανάγκη η αγορά εργασίας,

ζ) στην προσαρμογή μας στα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά.

Σήμερα, στην εποχή της κρίσης και του σχετικού προβληματισμού που έχει αναπτυχθεί θεωρούμε πως είναι απόλυτη πολιτική προτεραιότητα η ανάδειξη του ρόλου της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Οι θέσεις μας είναι αποτέλεσμα της μακρόχρονης σχετικής εμπειρίας των στελεχών μας, οι οποίες υφίστανται συνεχείς επεξεργασίες σύμφωνα με τις γενικότερες εξελίξεις.

Οι πραγματικές ανάγκες της χώρας μας απαιτούν την ανάπτυξη της επαγγελματικής εκπαίδευσης με τη διαμόρφωση ενός νέου «καταστατικού χάρτη» συνολικά για την εκπαίδευση που θα εδράζεται στις συνταγματικές επιταγές και στις σύγχρονες εξελίξεις μέχρι τους προσδιορισμούς των σχετικών προεδρικών διαταγμάτων.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. δεν έχει εθνικό σχέδιο για την εκπαίδευση. Υιοθετεί αποσπασματικές επιλογές. Ακολουθεί τις επιλογές των δυνάμεων της αγοράς. Αποκορύφωμα αυτής της πολιτικής αποδόμησης της δημόσιας εκπαίδευσης ήταν η πρόσφατη ρύθμιση για την ακαδημαϊκή ισοδυναμία των πανεπιστημιακών πτυχίων με τα διπλώματα των κολεγίων, που αποτελεί μια «μαύρη σελίδα» στην ιστορία της σύγχρονης εκπαίδευσης και υποβαθμίζει με θεσμικό τρόπο αλλά με απόλυτα αντιεπιστημονική και αντιεκπαιδευτική πρακτική την ποιότητα των σπουδών.

Είναι φανερό ότι η με απαράδεκτο τρόπο «πολιτική προαγωγή» (!) των κολεγίων σε ισοδύναμα των πανεπιστημίων θα πλήξει και την επαγγελματική εκπαίδευση, αφού χαρίζεται ένας φοβερά εύκολος εκπαιδευτικός δρόμος για σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση – αρκεί να διατεθούν χρήματα. Ούτε σύστημα πρόσβασης χρειάζεται ούτε η κλασική εκπαιδευτική διαδρομή ούτε μορφωτικά προαπαιτούμενα. 

Σε μια συγκυρία που απαιτείται ένα νέο σχέδιο για την εκπαίδευση με προοπτική για την εισαγωγή της χώρας μας στις νέες κοινωνίες της γνώσης και της τεχνολογίας, η στήριξη της επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι βασική προϋπόθεση.  

Το Κίνημα Αλλαγής θα συνεχίσει την  πολιτική του για μια αναβαθμισμένη και συνεχώς εξελισσόμενη επαγγελματική εκπαίδευση. Βασικός στρατηγικός στόχος μας, στόχος όλων των ευρωπαίων σοσιαλιστών στην Ε.Ε. από την προηγούμενη δεκαετία είναι να μετασχηματίσουμε τη σημερινή συντηρητική πολιτική της «οικονομίας της πληροφορίας» σε «κοινωνία της γνώσης». Είναι μια βασική ιδεολογική ισχυρή αντιπαράθεση μεταξύ της δεξιάς και της σοσιαλδημοκρατίας.    

Υ.Γ.

Στο παρόν άρθρο διατυπώνεται μια γενική θεώρησή μας. Θα ακολουθήσει άρθρο με τις προτάσεις μας.       

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

daskaloi-2-ipopgr.jpg
Πώς θα γίνουν οι 10.000 διορισμοί εκπαιδευτικών: Βήμα βήμα η διαδικασία
H διαδικασία που θα ακολουθήσει το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να ολοκληρώσει τους 10.000 διορισμούς εκπαιδευτικών πριν από νέα σχολική χρονιά
Πώς θα γίνουν οι 10.000 διορισμοί εκπαιδευτικών: Βήμα βήμα η διαδικασία
perpatima_2912019_743.jpeg
Πόσα ακριβώς βήματα πρέπει να κάνουμε την ημέρα για να ζήσουμε περισσότερα χρόνια
Μπορεί να έχουμε διαβάσει ότι ο «χρυσός αριθμός» είναι 10.000 την ημέρα, όμως αυτό δεν είναι τόσο εύκολο, ιδιαίτερα αν έχουμε ένα γεμάτο καθημερινό...
Πόσα ακριβώς βήματα πρέπει να κάνουμε την ημέρα για να ζήσουμε περισσότερα χρόνια
Ηλιοθεραπεία
Αυτές είναι οι επιπτώσεις του ήλιου στο δέρμα μας – Πώς θα προστατευτούμε
«Δεν έχουμε εκπαιδευτεί να αντέχουμε περισσότερο τον ήλιο. Ο ήλιος είναι ο ίδιος και λίγο χειρότερος από ό,τι ήταν παλιά. Έχουν αλλάξει άλλα πράγματα...
Αυτές είναι οι επιπτώσεις του ήλιου στο δέρμα μας – Πώς θα προστατευτούμε