Του Νίκου Μάστορα
Η επιχείρηση μετακύλισης της ευθύνης για τις δυσλειτουργίες του συστήματος εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στους εκπαιδευτικούς, ξεκίνησε.
Παράδειγμα η προχθεσινή εκπομπή του Open Ωρα Ελλάδας, όπου ο παρουσιαστής Ιορδάνης Χασαπόπουλος μόνο που δεν...μαστίγωσε το μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ Νικηφόρο Κωνσταντίνου (είναι και της ΔΑΚΕ ο άνθρωπος) επειδή οι κακοί εκπαιδευτικοί δεν είναι έτοιμοι, δε θέλουν, δε μπορούν, δεν σπεύδουν τέλος πάντων, να συμμετάσχουν στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο!
Μάταια ο εκπαιδευτικός προσπαθούσε να εξηγήσει στον "θυμωμένο" παρουσιαστή ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί έχουν ήδη εγγραφεί στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο το οποίο σέρνεται και παρουσιάζει μύρια προβλήματα. Εκείνος επέμενε ότι ακόμα και το τελευταίο ΙΕΚ και τα ιδιωτικά σχολεία τα έχουν όλα αυτά ήδη εφαρμόσει. Δεν άκουγε ούτε όταν ο κ.Κωνσταντίνου του εξηγούσε ότι άλλο τα ιδιωτικά σχολεία με λίγους χιλιάδες μαθητές κι άλλο τα δημόσια με εκατοντάδες χιλιάδες κι ότι δεν άντεξε το σύστημα των δημοσίων.
Εγώ δεν μπορώ να το καταλάβω αυτό, έλεγε ο Χασαπόπουλος. Επαναλάμβανε μονότονα ότι όποιος δε θέλει να ζυμώσει δέκα μέρες κοσκινίζει, παρότι ο δυστυχής εκπρόσωπος της ΟΛΜΕ κατέβαλε ψύχραιμα κάθε προσπάθεια να εξηγήσει τι έχει συμβεί, κι ότι αυτό δεν είναι ευθύνη των εκπαιδευτικών αλλά των υποδομών και του υπουργείου. Ακόμα και την ...αξιολόγηση των εκπαιδευτικών έμπλεξε ο Χασαπόπουλος στο θέμα, λες κι έχει καμιά σχέση αυτή με την τηλεδιδασκαλία και κατηγόρησε την ΟΛΜΕ ότι πρέπει να κάνει συνέδριο για να δεχθεί την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Αγνόησε βέβαια το γεγονός ότι ήδη, χιλιάδες εκπαιδευτικοί έχουν αναρτήσει υλικο τόσο στο σχολικό δίκτυο, όσο και με email προς τους μαθητές τους, παρότι του το υπέδειξε ο Κωνσταντίνου. Οπως αγνόησε, ζώντας προφανώς ο ίδιος σε αφθονία, ότι δεκάδες χιλιάδες οικογένειες δεν διαθέτουν καν υπολογιστές.
Οπότε, επιτρέψτε μου έναν προσωπικό τόνο:
Συνάδελφε, αν δε μπορείς να το καταλάβεις αλλά ούτε και ν' ακούσεις τι σου λένε και έχεις παγιωμένη άποψη για κάτι που αγνοείς, άστο καλύτερα, πήγαινε να παρουσιάσεις κάποιο άλλο πιο κατανοητό σε εσένα ρεπορτάζ ώστε να μη λέγονται τόσο εκκωφαντικές κουταμάρες στον αέρα.
Το μπάχαλο που πολλοί εκπαιδευτικοί και γονείς συνάντησαν επιχειρώντας να συνδεθούν τις προηγούμενες μέρες στο σχολικό δίκτυο, δεν θα το μεταθέσει κανείς ως ευθύνη στις πλάτες των εκπαιδευτικών, που δικαίως έχουν ενστάσεις για την εξ αποστάσως εκπαίδευση. Γιατί; Παραθέτω απλά τι λέει η ΟΛΜΕ -που δεν είναι και η μαχητικότερη για το ζήτημα αυτό:
- Καταρχάς, δεν είναι δεδομένο ότι όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες διαθέτουν στα σπίτια τους τον απαραίτητο εξοπλισμό ή πρόσβαση στο διαδίκτυο για να παρακολουθήσουν οποιαδήποτε μορφή τηλεκπαίδευσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή σε κοινωνικό αποκλεισμό το 2018 είναι 31,8%. Όσον αφορά δε στις ηλικίες 0-17 ετών το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 33%. Ανάλογα είναι και τα ποσοστά της ευρυζωνικότητας, καθώς κατά μέσο όρο μόλις το 78,5% των νοικοκυριών έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο από την κατοικία, ποσοστό που διαφέρει ανάλογα με τη γεωγραφική κατανομή (π.χ. στα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη είναι 68,8%).
- Οι ίδιοι περιορισμοί ισχύουν και για κάποιους εκπαιδευτικούς. Ας μην ξεχνάμε πόσο δύσκολη είναι η πρόσβαση των εκπαιδευτικών στα σχολεία προκειμένου να χρησιμοποιήσουν τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό για το εν λόγω εγχείρημα, όχι μόνο λόγω της ΚΥΑ, αλλά και λόγω του ότι πολλοί εκπαιδευτικοί που υπηρετούν μακριά από τις οικογένειές τους έχουν δικαίως την ανάγκη να επιστρέψουν στα σπίτια τους.
- Πάρα πολλά σχολεία, ακόμα και αν αίρονταν ο παραπάνω περιορισμός, δεν είναι επαρκώς εξοπλισμένα για τηλεκπαίδευση.
- Τέλος, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να αποφέρει ουσιαστικά αποτελέσματα σε όλες τις ηλικίες, καθώς είναι παιδαγωγικά απρόσφορη για τους ανηλίκους (ιδίως του γυμνασίου) οι οποίοι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη διαπροσωπικής επαφής και απαιτεί υψηλό αυτοέλεγχο.
Το πρόβλημα λοιπόν είναι εξαιρετικά σύνθετο και το υπουργείο οφείλει να λάβει υπόψη αυτούς τους περιορισμούς και να μην αναλώνεται σε στείρους εντυπωσιασμούς. Διαφορετικά, η τηλεκπαίδευση θα οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου άνιση μεταχείριση των μαθητών, με την έγκριση μάλιστα του υπουργείου.
Με βάση όλα τα παραπάνω, η θέση μας είναι ότι η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν μπορεί παρά να είναι σε προαιρετική βάση, και να μην θεωρηθεί ότι πραγματοποιείται στο επίπεδο της αναπλήρωσης των μαθημάτων και της κάλυψης της ύλης, αλλά μόνο ως ένα συμπληρωματικό μέσον που βοηθά να μη χάνεται εντελώς η επαφή των μαθητών με το σχολείο.
Επίσης, είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην αξιοποίηση εργαλείων που προσφέρουν έστω και «αφιλοκερδώς» ιδιωτικές εταιρείες (όπως αρχικά ανακοινώθηκε από το υπουργείο και την Περιφέρεια Αττικής). Η όλη διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης πρέπει να γίνει κυρίως μέσα από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) με πιστοποιημένους χρήστες.
Το υπουργείο να φροντίσει άμεσα για παροχή δωρεάν σύνδεσης στο internet, που να καλύπτει τις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης στους εκπαιδευτικούς και στους μαθητές.
Για λόγους ασφαλείας, επιμένουμε ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία φυσική παρουσία στο σχολείο, ούτε εκπαιδευτικών ούτε μαθητών, για εργασίες που μπορούν να γίνουν εξ αποστάσεως.
Το υπουργείο πρέπει άμεσα να προβεί στη μείωση της ύλης, ιδιαίτερα για τη Γ’ Λυκείου, αλλά όχι μόνο, και να λάβει υπόψη του και την επόμενη σχολική χρονιά (2020-2021) ότι οι μαθητές των υπόλοιπων τάξεων διδάχθηκαν πλημμελώς την ύλη της τάξης στην οποία βρίσκονται εφέτος.
Δείτε τη συνομιλία
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη