Ανοιχτή επιστολή στον πρωθυπουργό σχετικά με τα σοβαρά ζητήματα του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου
Ανοιχτή Επιστολή στον Πρωθυπουργό σχετικά με τα σοβαρά ζητήματα του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Σας γράφω αυτήν την επιστολή για να φέρω στην προσοχή σας κάποιες αντιακαδημαϊκές συμπεριφορές που λαμβάνουν χώρα στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και πιο συγκεκριμένα στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Το συγκεκριμένο πανεπιστήμιο έχει την ιδιαιτερότητα ότι η Πρυτανική του αρχή, που ονομάζεται διοικούσα επιτροπή, διορίζεται από το υπουργείο παιδείας και δεν εκλέγεται από τα μέλη του διδακτικού επιστημονικού προσωπικού, όπως γίνεται στα παραδοσιακά πανεπιστήμια. Οπότε, την ευθύνη για τα παρακάτω απαράδεκτα την έχει το υπουργείο παιδείας και κατ’ επέκταση εσείς.

Αυτές τις ημέρες έχει δημοσιοποιηθεί η αξιολόγηση με βάση την οποία μοριοδοτούνται οι συμβασιούχοι διδάσκοντες (ονομάζονται μέλη Σ.Ε.Π) και διαμορφώνεται μια λίστα κατάταξης με βάση την οποία τους δίνεται σύμβαση διδασκαλίας ή όχι. Σύμφωνα με την προκήρυξη, για τη σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών τουλάχιστον, όλες οι ακαδημαϊκές δημοσιεύσεις σε επίπεδο άρθρων θεωρούνται ισάξιες-ισότιμες και αθροίζονται μόνο αριθμητικά, είτε έχουν λάβει χώρα σε διεθνή περιοδικά είτε όχι, είτε μάλιστα τα περιοδικά αυτά έχουν πολύ υψηλό δείκτη απήχησης και είναι άκρως ανταγωνιστικά διεθνώς είτε είναι εντελώς άσημα και καθόλου ανταγωνιστικά.

Θεωρώ ότι αυτό είναι απολύτως άδικο για όσους έχουν δημοσιεύσεις σε ξένα περιοδικά διεθνούς κύρους με υψηλό δείκτη απήχησης, που δείχνει ότι είναι άκρως ανταγωνιστικά. Δυστυχώς, η προκήρυξη και η αξιολόγηση που έγινε

«τσουβαλιάζει» όλες τις δημοσιεύσεις μαζί. Αυτό είναι ακαδημαϊκό έγκλημα, αφού προφανώς δεν είναι δίκαιο ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε σε κάποιο περιοδικό που π.χ έχει μόλις 8% ποσοστό αποδοχής και είναι από τα πιο ανταγωνιστικά και γνωστά στον κόσμο, να εξισώνεται με ένα άλλο άρθρο που δημοσιεύτηκε σε ένα ξένο ή ελληνικό εντελώς άσημο περιοδικό που μπορεί να έχει ποσοστό αποδοχής π.χ 60%. Δυστυχώς, όμως η διοικούσα επιτροπή του ΕΑΠ, με τις ευλογίες του υπουργείου παιδείας, αυτό ακριβώς κάνει.

Δηλαδή, τιμωρεί τους όποιους φιλόδοξους ερευνητές για τις μεγάλες επιτυχίες που ίσως έχουν σε διεθνές επίπεδο και προφανώς τους αποτρέπει από το να προσπαθήσουν να ξαναδημοσιεύσουν σε αυτό. Το πιο πιθανό αντεπιχείρημα του ΕΑΠ θα είναι ότι αυτό συμβαίνει στις ανθρωπιστικές σπουδές, επειδή δεν έχουν όλα τα περιοδικά impact factor. Παρόλα αυτά όμως, η συντριπτική πλειοψηφία των γνωστών και ανταγωνιστικών περιοδικών υπάρχουν στη λίστα αξιολόγησης της schimago.

Εντελώς αντίθετα προς την πρακτική του ΕΑΠ, δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι, ευτυχώς, υπάρχουν προκηρύξεις ελληνικών πανεπιστημίων για τις θέσεις απόκτησης ακαδημαϊκής εμπειρίας, που είναι οι θέσεις των συμβασιούχων διδασκόντων στα παραδοσιακά πανεπιστήμια, που μοριοδοτούν τα άρθρα ανάλογα με τη θέση του περιοδικού στη διεθνώς αναγνωρισμένη λίστα αξιολόγησης scimago, η οποία χωρίζει τα περιοδικά σε τέσσερεις κατηγορίες, δηλαδή Q 1,2,3,4.

Για παράδειγμα, στη σχετική προκήρυξη του ΕΚΠΑ (http://www.elke.uoa.gr/proc_persons_details.aspx?ID=2674,),

στη σελίδα τρία, διαβάζει κανείς:

«για τις επιστημονικές δημοσιεύσεις/ανακοινώσεις σε συνέδρια ισχύουν οι συντελεστές βαρύτητας:

Q1 (λίστα Scimago): πολλαπλασιαστής 1. Q2 (λίστα Scimago): πολλαπλασιαστής 0,8 Q3 (λίστα Scimago): πολλαπλασιαστής 0,6 Q4 (λίστα Scimago): πολλαπλασιαστής 0,4»

Η πρακτική του ΕΑΠ συγκρούεται βάναυσα με τα ακαδημαϊκά δεδομένα που επικρατούνε διεθνώς και δίνει το μήνυμα στους νέους ερευνητές στις ανθρωπιστικές σπουδές να σταματήσουν να επιθυμούνε να ανεβάσουν το ΕΑΠ στις διεθνείς λίστες αξιολόγησης και να είναι ερευνητικά φιλόδοξοι!!

Τα παραπάνω έρχονται σε καταφανέστατη και πλήρη σύγκρουση με τα δικά σας λεγόμενα για την προώθηση της αριστείας και της αξιολόγησης την οποία επίσημα η διοίκηση του ΕΑΠ, που η κυβέρνησή σας έχει διορίσει, ακυρώνει πλήρως, εκθέτοντάς σας ανεπανόρθωτα!!

Ταυτόχρονα με την επιστολή αυτή σας στέλνω και την ένσταση που κατέθεσα στην προσωπική μου αξιολόγηση, για να δείτε το μέγεθος της νοσηρά αντιακαδημαϊκής νοοτροπίας που κυριαρχεί και επιβεβαιώνει ότι το ΕΑΠ είναι βαθιά άρρωστο από τη γάγγραινα της εσωστρέφειας. Παρόλο που έχω βιβλίο σε έναν από τους πιο γνωστούς εκδοτικούς οίκους διεθνώς (Routledge) στα ανάλογα μόρια για το βιβλίο (συγγραφικό έργο ονομάζεται στην αξιολόγηση) έλαβα λιγότερα από άλλους υποψηφίους που έχουν μόνο επιμέλειες συλλογικών τόμων, κάτι που έκδηλα και κυνικά βιάζει τα διεθνή ακαδημαϊκά δεδομένα.

Σκεφτείτε τι μήνυμα δίνει το ΕΑΠ στους νέους ερευνητές:

«Μην κάνετε τον κόπο να συγγράψετε κάποιο βιβλίο και μάλιστα σε γνωστό εκδοτικό οίκο διεθνούς βεληνεκούς, παρόλο που είναι ο απόλυτος ακαδημαϊκός στόχος της έρευνας στις ανθρωπιστικές σπουδές για τα παγκόσμια ακαδημαϊκά δεδομένα. Αντί αυτού, κάντε επιμέλειες συλλογικών τόμων, αφού για τη δική μας αξιολόγηση θα μετρήσει το ίδιο ή και ίσως περισσότερο!!».

Βασίλειος Γρόλλιος

Δρ. Πολιτικής Φιλοσοφίας.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Εκλογές
Αγωνιστική Παρέμβαση εκπαιδευτικών Ν. Ηρακλείου: «Όχι» στην κάλπη των … δημοψηφισμάτων
«Όχι στην  αντιδημοκρατική τακτική… της κάλπης για τις εκλογές της Ε.Λ.ΜΕ  ανά διετία»
Αγωνιστική Παρέμβαση εκπαιδευτικών Ν. Ηρακλείου: «Όχι» στην κάλπη των … δημοψηφισμάτων
pierrakakis new2
Διευθυντές σχολείων Πρωτοβάθμιας σε Πιερρακάκη: «Οικονομική ασφυξία στα σχολεία»
«Δυσλειτουργική, συγκεχυμένη και προβληματική η κατάσταση που επικρατεί στις σχολικές μονάδες» - Τι αναφέρουν οι διευθυντές των σχολείων σε επιστολή...
Διευθυντές σχολείων Πρωτοβάθμιας σε Πιερρακάκη: «Οικονομική ασφυξία στα σχολεία»