Για «στρεβλή κατανομή διορισμών στην εκπαίδευση» και «στρέβλωση της εκπαίδευσης των μαθητών» κάνουν λόγο οι αναπληρωτές φυσικοί.
Όπως καταγγέλλουν, η κάλυψη οργανικών κενών είναι απολύτως ανεπαρκής για τους φυσικούς (25%), πολύ ικανοποιητική για τους γεωλόγους (87%), ενώ υπάρχει υπερκάλυψη (δηλαδή διορίστηκαν περισσότεροι από τις δηλωμένες από τα ΠΥΣΔΕ ανάγκες) σε χημικούς (136%) και βιολόγους (124%).
Στην Αττική, που είναι πλέον σημαντική (φυσικά μόνο λόγω του μεγάλου αριθμού μαθητών), το ποσοστό των φυσικών πέφτει στο τραγικό 15%, με επίσης σημαντική μείωση των ποσοστών βιολόγων (51%) και γεωλόγων (37%), ενώ αντίθετα το ποσοστό κάλυψης των κενών χημικών εκτοξεύεται στο εξωπραγματικό 255%.
Στη συνέχεια, εξηγούν ότι αυτό σημαίνει ότι θα κληθούν χημικοί και βιολόγοι σε πανελλήνιο επίπεδο και χημικοί σε αττικό επίπεδο να διδάξουν με β’ ανάθεση τα υπόλοιπα μαθήματα φυσικών επιστημών και κυρίως (λόγω των ελάχιστων διορισμών φυσικών) τη Φυσική. Βασική συνέπεια αυτού είναι να διδάσκεται πολύ μεγάλος αριθμός μαθητών το πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα της Φυσικής από μη ειδικούς.
«Παράπλευρη συνέπεια είναι ότι ο αριθμός των αναπληρωτών φυσικών που θα προσληφθούν θα είναι ελάχιστος, όχι μόνο φέτος, αλλά και για όσον χρόνο διατηρηθεί η στρέβλωση την οποία εκθέτουμε, δηλαδή για όσον χρόνο δεν ιεραρχούνται πρώτες οι ανάγκες των μαθητών στο θέμα αυτό» τονίζουν.
Αναπληρωτές φυσικοί: Η αστοχία είναι τέτοια που δεν μπορεί να αποδοθεί σε ανθρώπινο λάθος
Αναλυτικά, η διαμαρτυρία των αναπληρωτών φυσικών:
Η στρεβλή κατανομή διορισμών στην εκπαίδευση και η στρέβλωση της εκπαίδευσης των μαθητών
Οι διορισμοί εκπαιδευτικών μετά από μια δεκαετή περίοδο «ξηρασίας» είναι πλέον γεγονός. Γεγονός όμως που συνοδεύτηκε από μια κατανομή ανά ειδικότητα που αποκλίνει εντυπωσιακά από τις πραγματικές ανάγκες.
Σε αυτό το άρθρο θα επικεντρωθούμε στην κατανομή διορισμών του πολύπαθου κλάδου φυσικών επιστημών ΠΕ04 και ειδικότερα στην πολυπληθέστερη περιφέρεια, που δεν είναι άλλη από την Αττική.
Πριν μιλήσουμε με αριθμούς, θα εξηγήσουμε συνοπτικά το πρόβλημα για να μπορεί να γίνει κατανοητό από όλους όσοι δεν κινούνται επαγγελματικά στον χώρο της εκπαίδευσης, απευθυνόμενοι κυρίως στους γονείς. Στους μαθητές δεν χρειάζεται να εξηγήσουμε κάτι· δυστυχώς το βιώνουν. Σε διάφορα περί εκπαίδευσης άρθρα αναφέρονται οι όροι α’, β’ και γ’ ανάθεση μαθημάτων.
Με απλά λόγια α’ ανάθεση σημαίνει ότι ο καθηγητής αναλαμβάνει να διδάξει μάθημα που αντιστοιχεί στις σπουδές του, β’ ανάθεση σημαίνει μάθημα που βρίσκεται κοντά στο αντικείμενο των σπουδών του (με κριτήρια όμως που δεν είναι απαραιτήτως σωστά), ενώ το μάθημα γ’ ανάθεσης βρίσκεται λίγο έως … πολύ μακρύτερα, αλλά, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του σχετικού νόμου που ψηφίστηκε πριν πέντε χρόνια (2016), η γ’ ανάθεση γίνεται με «ακραιφνώς επιστημονικά και παιδαγωγικά κριτήρια»! Στην πράξη βέβαια η β’ και γ’ ανάθεση εξυπηρετούν την εκ των ενόντων επίλυση λειτουργικών προβλημάτων των σχολείων, όπως το να μην εργάζονται οι καθηγητές σε περισσότερα του ενός σχολεία ή να υπηρετείται το ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας ενός σχολείου από το μόνιμο προσωπικό του, χωρίς την ανάγκη πρόσληψης αναπληρωτών, που συνήθως είναι και αμφίβολο ποιον μήνα θα προσληφθούν, άρα πόσον καιρό θα μείνουν οι μαθητές χωρίς καθηγητή.
Η εφευρετικότητα των ιθυνόντων, όσον αφορά τις «μπαλωματικού» χαρακτήρα επινοήσεις, έχει αναδείξει τα τελευταία χρόνια και μαθήματα μπαλαντέρ, ποικίλου περιεχομένου, όπως το project στο παρελθόν και (πολύ φοβούμαστε) το νέο μάθημα δεξιοτήτων, όπου βρίσκουν «καταφύγιο» όλες οι ειδικότητες, προκειμένου να λυθούν προβλήματα έστω και με λανθασμένο τρόπο.
Δεν έχουν ξεφύγει μάλιστα από την εφευρετικότητα αυτή και μαθήματα με απόλυτα συγκεκριμένο περιεχόμενο, όπως το μάθημα της Ιστορίας, το οποίο πριν κάμποσα χρόνια δόθηκε ως β’ και γ’ ανάθεση και σε άλλες ειδικότητες πέραν των φιλολόγων (ξενόγλωσσοι, θεολόγοι). Άλλωστε είναι φανερό ότι τέτοιου τύπου διευθετήσεις υπηρετούν και έναν άλλο ζωτικής σημασίας στόχο της εξουσίας, το «διαίρει και βασίλευε», που δυστυχώς η κοινωνική πρακτική δείχνει ότι δεν έχει γίνει αντιληπτός (ή, το πλέον τραγικό, ότι έχει γίνει αποδεκτός), πράγμα που αφορά όλους τους πολίτες και όχι μόνο τους εκπαιδευτικούς.
Όταν όμως οι υιοθετούμενες λύσεις των προβλημάτων της εκπαίδευσης αποβαίνουν εις βάρος της ποιότητας διδασκαλίας, δηλαδή εις βάρος των μαθητών, είναι ξεκάθαρο ότι δεν ιεραρχούμε σωστά τα θέματα που μας απασχολούν. Ας έρθουμε τώρα στις φυσικές επιστήμες, που στο ελληνικό σχολείο αντιπροσωπεύονται από τους κλάδους φυσικών (ΠΕ04.01), χημικών (ΠΕ04.02), βιολόγων (ΠΕ04.04) και γεωλόγων (ΠΕ04.05).
Οι καθηγητές αυτών των ειδικοτήτων έχουν ως α’ ανάθεση το μάθημα που αντιστοιχεί στις σπουδές τους και ως β’ ανάθεση τα υπόλοιπα. Τι πιο λογικό από το να διδάσκει ο καθένας το μάθημά του; Όμως, για τους λόγους που εκθέσαμε παραπάνω, πολλές ώρες μαθημάτων φυσικών επιστημών δίνονται ως β’ ανάθεση και όχι ως α’, πράγμα που θα επιδεινωθεί σημαντικά από την ερχόμενη σχολική χρονιά λόγω της κατανομής, όσον αφορά τους κλάδους ΠΕ04, των πρόσφατων διορισμών.
Εδώ οφείλουμε να σημειώσουμε ότι πρέπει κάποια στιγμή να καταλάβουμε ότι οτιδήποτε εισαγόμενο δεν είναι απαραιτήτως και καλό ή εφαρμόσιμο, πράγμα που δεν είναι σαφές στη συνείδηση των Ελλήνων και που φυσικά το εκμεταλλεύονται οι εκάστοτε «εισαγωγείς». Αναφερόμαστε στο ότι σε πολλές χώρες τα παραπάνω μαθήματα προσφέρονται ως μάθημα φυσικών επιστημών με ενιαίο εγχειρίδιο.
Οι αφουγκραζόμενοι τα εκπαιδευτικά θέματα διαισθάνονται ότι δρομολογείται μια τέτοια κατεύθυνση και για το ελληνικό σχολείο. Αυτό θα ζημιώσει όλες τις εμπλεκόμενες ειδικότητες, αλλά πρωτίστως τους μαθητές, οι οποίοι θα μυούνται πολύ πιο επιφανειακά σε καθεμία από τις φυσικές επιστήμες. Ο λόγος είναι ότι, όταν εισάγουμε ένα μέτρο (αν υποθέσουμε ότι το συγκεκριμένο είναι ορθό, διότι έχουμε μεγάλες αμφιβολίες) και μάλιστα στον λίαν ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης, πρέπει να το προσαρμόζουμε στην κουλτούρα και τα πλαίσια του κράτους υποδοχής. Αυτό στην Ελλάδα δεν συμβαίνει, όπως αποδεικνύει η εμπειρία, διότι δυστυχώς είναι δύσκολο και θέλει δουλειά.
Οι «ετοιματζίδικες» δήθεν λύσεις όμως που συνοδεύονται από ασυνάρτητες μεγαλοστομίες (δηλαδή πολιτικές δηλώσεις) κάνουν ζημιά πρωτίστως στους μαθητές. Ας μιλήσουν τώρα οι αριθμοί:
* Χωρίς τις περιοχές του Πειραιά (επειδή περιλαμβάνουν και τα νησιά του Αργοσαρωνικού), που δεν επηρεάζουν πάντως το αποτέλεσμα.
Από τα ποσοστά των πινάκων είναι φανερό ότι η κάλυψη οργανικών κενών (δηλαδή των θέσεων που υπάρχει ανάγκη για μόνιμο διορισμό), με βάση τα στοιχεία που έστειλαν τα Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ) στο Υπουργείο Παιδείας, είναι απολύτως ανεπαρκής για τους φυσικούς (25%), πολύ ικανοποιητική για τους γεωλόγους (87%), ενώ υπάρχει υπερκάλυψη (δηλαδή διορίστηκαν περισσότεροι από τις δηλωμένες από τα ΠΥΣΔΕ ανάγκες) σε χημικούς (136%) και βιολόγους (124%).
Στην Αττική, που είναι πλέον σημαντική (φυσικά μόνο λόγω του μεγάλου αριθμού μαθητών), το ποσοστό των φυσικών πέφτει στο τραγικό 15%, με επίσης σημαντική μείωση των ποσοστών βιολόγων (51%) και γεωλόγων (37%), ενώ αντίθετα το ποσοστό κάλυψης των κενών χημικών εκτοξεύεται στο εξωπραγματικό 255%! Για παράδειγμα στην περιοχή Β’ Αθήνας (βόρεια προάστια), ενώ υπήρχαν μόνιμοι χημικοί στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ (δηλαδή δεν υπήρχαν θέσεις σε σχολεία να τοποθετηθούν) διορίστηκαν 30 χημικοί!
Επίσης στην περιοχή Α’ Ανατολικής Αττικής διορίστηκαν 11 χημικοί παραπάνω από όσα κενά έδωσε η απόφαση του ΠΥΣΔΕ. (Σημειωτέον ότι τέτοια φαινόμενα είναι διάσπαρτα ανά την Ελλάδα στην πλειοψηφία των ειδικοτήτων.)
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι θα κληθούν χημικοί και βιολόγοι σε πανελλήνιο επίπεδο και χημικοί σε αττικό επίπεδο να διδάξουν με β’ ανάθεση τα υπόλοιπα μαθήματα φυσικών επιστημών και κυρίως (λόγω των ελάχιστων διορισμών φυσικών) τη Φυσική. Βασική συνέπεια αυτού είναι να διδάσκεται πολύ μεγάλος αριθμός μαθητών το πανελληνίως εξεταζόμενο μάθημα της Φυσικής από μη ειδικούς! Παράπλευρη συνέπεια είναι ότι ο αριθμός των αναπληρωτών φυσικών που θα προσληφθούν θα είναι ελάχιστος, όχι μόνο φέτος, αλλά και για όσον χρόνο διατηρηθεί η στρέβλωση την οποία εκθέτουμε, δηλαδή για όσον χρόνο δεν ιεραρχούνται πρώτες οι ανάγκες των μαθητών στο θέμα αυτό.
Προφανώς είναι παιδαριώδες το επιχείρημα ότι με την κατάλληλη μελέτη μπορεί ένας καθηγητής να διδάξει μάθημα «συγγενές» με την ειδικότητά του και μάλιστα στο γυμνάσιο, που οι απαιτήσεις της ύλης είναι χαμηλότερες.
Αν θέλουμε απλή διεκπεραίωση της διδασκαλίας, τότε ίσως. Αν όμως θέλουμε να μεγιστοποιήσουμε το όφελος των μαθητών (θέλουμε άραγε;), τότε όχι.
Όσο και αν ο νόμος το επιτρέπει (κακώς), η λογική υπερισχύει και δεν υπάρχει λόγος να επιχειρηματολογήσουμε περαιτέρω περί αυτού. Φυσικά τα προηγούμενα ισχύουν για όλα τα μαθήματα, αλλά στην προκειμένη περίπτωση αφορούν τη Φυσική.
Όλα όσα εκθέσαμε προηγουμένως καταδεικνύουν αστοχία του εκπαιδευτικού συστήματος σε πολλούς τομείς. Στον τομέα των πρόσφατων διορισμών, η αστοχία είναι τέτοια που δεν μπορεί να αποδοθεί, έστω, σε ανθρώπινο λάθος. Οι αρνούμενοι το συμπέρασμα αυτό είναι πάντως σε θέση να προκαλέσουν τις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις προς όφελος των μαθητών.
Αναπληρωτές Φυσικοί
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη