Στο γύρισμα της χρονιάς που σηματοδότησε τα διακόσια χρόνια από την Επανάσταση πλησιάζει η ώρα του απολογισμού. Αναμφίβολα, το «φωτεινό» ορόσημο της δημιουργίας του ελληνικού κράτους προβλήθηκε σημαντικά, ιδιαίτερα χρονικά κοντά στη θεσμοθετημένη ως γενέθλιο ημέρα της Επανάστασης, την 25η Μαρτίου, και έλαβε διεθνή απήχηση όπως αρμόζει άλλωστε στο ίδιο το γεγονός και τις προεκτάσεις του.
Σε πολλά σημεία της ελληνικής επικράτειας διοργανώθηκαν με κόπο και μεράκι επετειακές εκθέσεις και διαδραστικές εκδηλώσεις, προβλήθηκαν ντοκιμαντέρ, έγιναν ποικίλες δράσεις και ομιλίες. Αρκετές νέες εκδόσεις είδαν το φως της δημοσιότητας, κάποιες από τις οποίες υπήρξαν καρπός της φιλόπονης εργασίας νέων επιστημόνων και ιστοριοδιφών.
Οι γνώσεις μας για διάφορες εκφάνσεις του Αγώνα συμπληρώθηκαν ή ως επί το πλείστον τα πορίσματα της προγενέστερης έρευνας επιβεβαιώθηκαν. Η ιστορική αναδίφηση βέβαια στο γεγονός αυτό δεν σταματά εδώ και δεν περιορίζεται μόνο στον ακαδημαϊκό χώρο.
Παρόλα αυτά, η «διαχείριση» της επετείου δεν φαίνεται να άλλαξε δραματικά και «ποιοτικά» το ενδιαφέρον του μέσου Έλληνα και κυρίως των νεότερων γενεών αναφορικά με την ιστορική αυτογνωσία, τις καταβολές του ελληνικού κράτους και την ιστορική διαδρομή του, παρά τις οργανωτικές προσπάθειες που αναμφισβήτητα καταβλήθηκαν.
Προσπερνώντας τους εντυπωσιασμούς και την υπερβολή με την οποία ενδεχομένως περιβλήθηκαν διάφορες εκδηλώσεις, ίσως και για να προσελκύσουν την προσοχή του κοινού, η επέτειος δεν φαίνεται να «άγγιξε» ουσιαστικά τον μέσο Έλληνα. Προφανώς η πανδημία, που έχει αλλάξει άρδην βάναυσα τις προτεραιότητες στη ζωή των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο, να επέδρασε και στην περίπτωση αυτή καταλυτικά.
Η απουσία σε μεγάλο βαθμό ιστορικής συνείδησης, θεμέλιο για την ύπαρξη των κρατών και τη συνέχειά τους στο χωροχρόνο, αναδείχτηκε επ’ ευκαιρία της επετείου στις νεότερες γενιές. Η προβολή του γεγονότος στο σχολείο ήταν μάλλον υποδεέστερη κι όχι ανάλογη αυτής στη δημόσια σφαίρα.
Ασφαλώς, ο εγκλεισμός των μαθητών επί μακρόν στο σπίτι, η «βίαιη» προσαρμογή τους στο σχολείο προς το τέλος της περσινής χρονιάς και τα πολύπλευρα προβλήματα που αυτό αντιμετωπίζει στη λειτουργία και το ρόλο του να λειτούργησαν ανασταλτικά για μια ουσιαστική και εμπερίστατη εμβάθυνση στο γεγονός.
Το πρόβλημα, ωστόσο, παραμένει και εμφανίζεται συχνά όταν οι μαθητές, ακόμη και του Λυκείου, αδυνατούν να διακρίνουν και να προσδιορίσουν χρονολογικά σημαντικά γεγονότα της εθνικής μας ιστορίας ή τα απαξιώνουν σαν να αποτελούν οι ίδιοι πολίτες άλλης χώρας ή απλώς κοσμοπολίτες.
Παρόλα αυτά, ιστορικές ψηφίδες, κομμάτια του εθνικού μας συλλογικού, όπως η επέτειος από τα διακόσια χρόνια της Επανάστασης ή η επερχόμενη των εκατό χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή, που διαμόρφωσαν ιστορικά και γεωγραφικά τον εθνικό μας χώρο και την εθνική μας ταυτότητα αποτελούν «ανάσες» ιστορικής αυτογνωσίας αξιοποιήσιμες στη διδακτική πράξη. Βέβαια, οι ελλείψεις και οι παθογένειες δεν συνήθως αντιμετωπίζονται με ημίμετρα…
*Βασίλης Πλατής, φιλόλογος-δρος Ιστοιρίας Α.Π.Θ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη