Να ενταχθούν οι ώρες των προγραμμάτων στο διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών
Ανεφάρμοστες ιδέες, που συνήθως συνοδεύονται και από πομπώδεις εξαγγελίες.

Είναι αρκετά συνηθισμένη πρακτική να εξαγγέλλονται ή να εισάγονται ενδιαφέρουσες και πιθανώς χρήσιμες καινοτομίες στην εκπαίδευση, οι οποίες τελικά μένουν στα χαρτιά. Ανεφάρμοστες ιδέες, που συνήθως συνοδεύονται και από πομπώδεις εξαγγελίες.

Επανειλημμένως έχει διατυπωθεί ότι οι όμιλοι και τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων αποτελούν αναγκαία συμπληρώματα της γενικής παιδείας που λαμβάνουν οι μαθητές.

Τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων εισήχθησαν στην Μέση Εκπαίδευση προ ολίγων χρόνων, με ευοίωνες προοπτικές. Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές τα αγκάλιασαν. Δίνονταν οι δυνατότητες στους εμπλεκόμενους να εφαρμόσουν τη βιωματική μάθηση. Στην αρχή, οι ώρες που απασχολούνταν σε αυτά οι εκπαιδευτικοί προσμετρώνταν στο διδακτικό τους ωράριο. Ακολούθως, σταμάτησε η προσμέτρησή τους λόγω οικονομικών προβλημάτων και ζητημάτων διαχείρισης του προσωπικού. Και πάλι οι εκπαιδευτικοί «βάλανε πλάτη».

Και φθάνουμε στο σήμερα, όπου η πολιτεία ζητά από τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν δράσεις στο πλαίσιο της αυτοξιολόγησης, δράσεις στο πλαίσιο της ατομικής τους εξέλιξης, προσέγγιση της διδασκαλίας με ερευνητική μέθοδο, συμμετοχή σε επιμορφώσεις λόγω νέων αναλυτικών προγραμμάτων, χρήση ανεστραμμένης τάξης κλπ. Αυξήθηκε ο φόρτος εργασίας κατά πολύ.  Διαρκώς μιλάμε -και ορθά- για  τον ανύπαρκτο ελεύθερο  χρόνο των μαθητών, αλλά αυτή είναι η νέα πραγματικότητα και για τους εκπαιδευτικούς.

Είναι άξιο απορίας πως μπορεί κάποιοι να φαντάζονται ότι η εκπαίδευση θα γίνει ποιοτικότερη, όταν ο εκπαιδευτικός «φορτώνεται» συνεχώς με νέες αρμοδιότητες και υποχρεώσεις, και μάλιστα χωρίς αποζημίωση ούτε για τα προσωπικά του έξοδα, έχοντας ελάχιστο ή και μηδαμινό χρόνο για ξεκούραση και ενασχόληση με τα προσωπικά του ενδιαφέροντα.

Η Πολιτεία οφείλει να συμπαραστέκεται στον εκπαιδευτικό. Κατανοούμε τις οικονομικές δυσκολίες που έχει το κράτος, θα μπορούσε όμως να εγκρίνει ανά διεύθυνση έναν αριθμό ομίλων ή προγραμμάτων, με αντίστοιχη μείωση του ωραρίου των εκπαιδευτικών.

Στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα εισάγονται πολλές αλλαγές και ελάχιστες καινοτομίες. Υπάρχει πρόβλεψη ώστε σε κάθε σχολείο να υπάρχει βιβλιοθήκη με τα απαιτούμενα συγγράμματα; Δεν δύνανται όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές να ανταποκρίνονται στις οικονομικές απαιτήσεις μιας ενημερωμένης και επαρκούς προσωπικής βιβλιοθήκης ή του κόστους του εξοπλισμού που απαιτείται.  Τα υπάρχοντα συγγράμματα στις σχολικές βιβλιοθήκες είναι πλέον άχρηστα και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν με βάση τα νέα αναλυτικά προγράμματα.

Ο εκπαιδευτικός πρέπει να στηριχθεί, να ενισχυθεί. Να εκσυγχρονίσει τον ψηφιακό του εξοπλισμό αλλά και να εμπλουτίσει την βιβλιοθήκη του, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις σύγχρονες και αυξανόμενες απαιτήσεις. Δεν μπορεί να ζητώνται όλα να ικανοποιούνται με το γλίσχρο μισθό του. Ο μόνιμος και ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός, που υπηρετεί μακριά από τον τόπο μόνιμης κατοικίας έχει προβλήματα επιβίωσης, που είναι γνωστά σε όλους εδώ και χρόνια και αδυνατεί αντικειμενικά να δώσει έστω και τα ελάχιστα για να συντηρήσει μια ενημερωμένη βιβλιοθήκη.

Οι καινοτομίες είναι πολύ ωραίες σε επίπεδο εξαγγελίας, αλλά πρέπει να είναι εφαρμόσιμες, να μην προκαλούν άγχη και να μην αντιμετωπίζονται ως δυσβάστακτα βάρη, που απομυζούν τον εκπαιδευτικό.

Πρέπει να προβλεφθεί άμεσα η μείωση διδακτικού ωραρίου κατά δύο ώρες, όπως ισχύει στα πρότυπα και πειραματικά, ώστε να μην καταντήσουν κενό γράμμα νόμου οι σχετικές διατάξεις και η όλη διαδικασία καταλήξει σε μια ανιαρή και ανούσια διεκπεραίωση, «για να βγει η υποχρέωση». Εξάλλου, δεν μπορεί η Πολιτεία να εφαρμόζει δύο μέτρα και δύο σταθμά για τις ίδιες υποχρεώσεις, στους ίδιους λειτουργούς!

Οι μαθητές μας χρειάζονται τη βιωματική μάθηση. Δεν μπορεί όμως το σχέδιο να προχωρήσει χωρίς στήριξη.

Εκτός αν το σχέδιο είναι «κάντε λίγο από όλα και τίποτα σωστά στο τέλος». Οπότε, δεν έχει νόημα η όποια συζήτηση…

 

Η  Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

makri new
Ζ. Μακρή: Στοιχεία μόνιμων διορισμών και προσλήψεων αναπληρωτών κλάδου ΠΕ11-Φυσικής Αγωγής και συνολικά
Τι ισχύει για την Παράλληλη Στήριξη, Τμήματα Ένταξης και ΚΕΔΑΣΥ
Ζ. Μακρή: Στοιχεία μόνιμων διορισμών και προσλήψεων αναπληρωτών κλάδου ΠΕ11-Φυσικής Αγωγής και συνολικά
Πιερρακάκης Κύπρος
Πιερρακάκης: Ελλάδα και Κύπρος επιβεβαιώνουμε καθημερινά τους αδερφικούς μας δεσμούς
Πιερρακάκης από Κύπρο: Ενθαρρύνουμε τις ανταλλαγές εμπειρογνωμόνων, εκπαιδευτικών και μαθητών
Πιερρακάκης: Ελλάδα και Κύπρος επιβεβαιώνουμε καθημερινά τους αδερφικούς μας δεσμούς