«Αφυδατώνουν το σχολείο όχι μόνο από τον μορφωτικό του χαρακτήρα, αλλά και αποκόπτουν την πλειονότητα των μαθητών από την γνώση που θα διασφάλιζε μια ειδημοσύνη (γνώση σε βάθος) – ασπίδα στην αγορά εργασίας». Αυτό σημειώνει η Εκπαιδευτική Λέσχη, με αφορμή την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των Εθνικών Εξετάσεων Διαγνωστικού Χαρακτήρα (ελληνική Pisa) από το ΙΕΠ.
«Με την προσαρμογή της διδασκαλίας τους στις εξετάσεις, τον περιορισμό της δηλαδή σε κάποιες δεξιότητες γλώσσας και μαθηματικών, περνάμε στο σχολείο της καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης, στο σχολείο όπου κυριαρχούν οι στόχοι προετοιμασίας για μια αγορά εργασίας ελαστικών σχέσεων και κακοπληρωμένων ανειδίκευτων θέσεων», σημειώνει η Εκπαιδευτική Λέσχη.
Παράλληλα, σημειώνει: «Οι μαθητές που δεν θα ανταποκρίνονται στην προετοιμασία των εξετάσεων θα γίνονται βάρος για τα σχολεία τους. Η διαπραγμάτευση συγκρούσεων μεταξύ των μαθητών θα πάψει να είναι ευκαιρία επεξεργασίας ηθικών τρόπων συνύπαρξης και θα εκλαμβάνεται ως επιβλαβής περισπασμός. Η ιστορία, η γεωγραφία, οι θρησκείες, οι τέχνες και το παιχνίδι θα γίνονται πάρεργο, ικανό μονάχα να διακόπτει ευχάριστα την "πραγματική" σχολική εργασία: την προετοιμασία για ΤΟ ΤΕΣΤ».
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Εκπαιδευτικής Λέσχης:
Μας κοροϊδεύουν. Με την ανακοίνωση ενός αρχιπελάγους αριθμών και ραβδογραμμάτων το ΙΕΠ αντιμετωπίζει ως επιστημονική έρευνα το εργαλείο μετατροπής των δημοτικών σχολείων σε προγυμναστήρια εξετάσεων μιας γνώσης στεγνής και στενής, όσο απαραίτητης κι αν είναι.
Δεν θα τσιμπήσουμε.
Θα αφήσουμε το ΙΕΠ να υπόσχεται «την ολοκληρωμένη ερμηνεία και εξαγωγή συμπερασμάτων»,
θα το αφήσουμε να ψελλίζει βιαστικές και αβάσιμες επισημάνσεις,
θα το αφήσουμε να αποσιωπά την αποχή χιλιάδων μαθητών από το δείγμα των εξετάσεων με απόφαση των συλλογικών φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας,
θα το αφήσουμε να αποδέχεται σιωπηρά ένα, ακόμα και ως προς τους ομολογημένους του στόχους, αμφισβητούμενο εργαλείο, και μια αφερέγγυα διαδικασία,
θα το αφήσουμε να αναζητά τρόπους «αξιοποίησης» των «πορισμάτων» του, μιας και οι πολιτικοί του προϊστάμενοι πρόλαβαν ήδη να εγκρίνουν τα προχειρογραμμένα καινούργια αναλυτικά προγράμματα.
Εμείς θα περιοριστούμε στα πραγματικά θέματα των Εθνικών Εξετάσεων Διαγνωστικού Χαρακτήρα και θα ρωτήσουμε δυο απλά πράγματα το ΙΕΠ:
• γιατί σε μία έρευνα «αποτύπωσης του βαθμού ανταπόκρισης στις εξεταζόμενες γνώσεις και δεξιότητες» δεν αρκεί η συμμετοχή ενός αντιπροσωπευτικού δείγματος, αλλά απαιτείται η γενίκευση των εξετάσεων με συμμετοχή κάθε παιδιού της Στ’ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου όλων των σχολείων της χώρας;
• πώς συμβάλλει σε μια τέτοια αποτύπωση η δημοσίευση των αποτελεσμάτων ανά σχολείο;
Και θα περιοριστούμε σε αυτά γιατί αποδεικνύουν τους πραγματικούς στόχους των Εθνικών Εξετάσεων και συνεπώς μας επιτρέπουν να σκεφτούμε τις συνέπειές τους.
Η ιεραρχική κατάταξη των σχολικών μονάδων και ο μεταξύ τους ανταγωνισμός -αυτά εξυπηρετούνται από την καθολική συμμετοχή των σχολικών μονάδων και την ανά σχολείο δημοσίευση των αποτελεσμάτων- οδηγούν στον πειθαναγκασμό των εκπαιδευτικών, αφού το κύρος τους στην αρχή, και ίσως αργότερα η δουλειά τους, θα εξαρτάται από την βαθμολογία στις εξετάσεις.
Με την προσαρμογή της διδασκαλίας τους στις εξετάσεις, τον περιορισμό της δηλαδή σε κάποιες δεξιότητες γλώσσας και μαθηματικών, περνάμε στο σχολείο της καπιταλιστικής παγκοσμιοποίησης, στο σχολείο όπου κυριαρχούν οι στόχοι προετοιμασίας για μια αγορά εργασίας ελαστικών σχέσεων και κακοπληρωμένων ανειδίκευτων θέσεων.
Οι μαθητές που δεν θα ανταποκρίνονται στην προετοιμασία των εξετάσεων θα γίνονται βάρος για τα σχολεία τους. Η διαπραγμάτευση συγκρούσεων μεταξύ των μαθητών θα πάψει να είναι ευκαιρία επεξεργασίας ηθικών τρόπων συνύπαρξης και θα εκλαμβάνεται ως επιβλαβής περισπασμός. Η ιστορία, η γεωγραφία, οι θρησκείες, οι τέχνες και το παιχνίδι θα γίνονται πάρεργο, ικανό μονάχα να διακόπτει ευχάριστα την «πραγματική» σχολική εργασία: την προετοιμασία για ΤΟ ΤΕΣΤ.
Γίνεται φανερό ότι οι Εθνικές Εξετάσεις Διαγνωστικού Χαρακτήρα κρύβουν κινδύνους.
Εν συντομία: αφυδατώνουν το σχολείο όχι μόνο από τον μορφωτικό του χαρακτήρα, αλλά και αποκόπτουν την πλειονότητα των μαθητών από την γνώση που θα διασφάλιζε μια ειδημοσύνη (γνώση σε βάθος) – ασπίδα στην αγορά εργασίας.
Αυτή την προοπτική τα σωματεία των εκπαιδευτικών οφείλουν να αποκαλύψουν στους γονείς. Εκτός αυτού, πατώντας στην περσινή αγωνιστική εμπειρία, τα σωματεία μπορούν και πρέπει να ματαιώσουν τη διεξαγωγής των εξετάσεων την άνοιξη του 2023.
Τέλος, μπορούν και πρέπει να στηρίξουν τις πρωτοβουλίες διδακτικής πράξης που βάζουν στο περιθώριο το δυστοπικό σενάριο για σχολεία – προγυμναστήρια εξετάσεων.
Ας ανθίσουν λοιπόν το θέατρο, η λογοτεχνία, η ιστορία, η γεωγραφία, οι φυσικές και κοινωνικές επιστήμες, τα εικαστικά, οι μουσικές, η περιβαλλοντική εκπαίδευση, το παιχνίδι, οι παρεμβάσεις στη γειτονιά, την πόλη, τον κόσμο: ό,τι συμβάλλει να σκεφτούμε αλλιώς τον κόσμο μας και τη θέση μας σε αυτόν.
Να αποκαλύψουμε σε όλη την κοινωνία το ρόλο των Εθνικών Εξετάσεων Διαγνωστικού Χαρακτήρα.
Να ματαιώσουμε την πραγματοποίηση τους την άνοιξη του 2023.
Να μορφώσουμε ολόπλευρα και κριτικά τους μαθητές μας.
www.e-lesxi.gr
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη