Αξιολόγηση: Η ώρα της μεγάλης αναμέτρησης των εκπαιδευτικών με τον αυταρχισμό
Από τη συμμετοχή, τον παλμό και τη διάθεση αντιπαράθεσης που θα επιδείξουν σήμερα οι εκπαιδευτικοί, θα κριθούν τα επόμενα βήματα στη μάχη της αξιολόγησης. Όλες οι ενδείξεις φανερώνουν ότι θα υπάρχει μεγάλη κινητοποίηση

"Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει, όμως αυτός που δεν αγωνίζεται ήδη έχει χάσει".

Μπέρτολτ Μπρεχτ

Στο μεγαλύτερο εκπαιδευτικό συλλαλητήριο των τελευταίων ετών, ευελπιστούν οι Ομοσπονδίες να εξελιχθεί σήμερα η συγκέντρωση δασκάλων και καθηγητών εναντίον της ατομικής αξιολόγησης, που οργανώνεται στην Αθήνα (Προπύλαια) από τις 10:30 το πρωί και σε άλλες πόλεις.

Από τη συμμετοχή, τον παλμό και τη διάθεση αντιπαράθεσης που θα επιδείξουν σήμερα οι εκπαιδευτικοί, θα κριθούν τα επόμενα βήματα στη μάχη της αξιολόγησης. Όλες οι ενδείξεις φανερώνουν ότι θα εξελιχθεί μεγάλη κινητοποίηση, καθώς η απόφαση πάρθηκε με συντριπτικές πλειοψηφίες από τη βάση των εκπαιδευτικών, ενώ στην κινητοποίηση θα πάρουν μέρος και οι αγωνιζόμενοι καλλιτέχνες..

ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΠΟΣΕΕΠΕΑ, μαζί με τις υπόλοιπες οργανώσεις των εκπαιδευτικών και τη στήριξη της ΑΔΕΔΥ αλλά και των γονιών, καλούν τους εκπαιδευτικούς σε μαζική συμμετοχή τόσο στην 24ωρη απεργία όσο και στα συλλαλητήρια, ενώ την ίδια ώρα το Υπουργείο Παιδείας περιμένει να δει τα ποσοστά συμμετοχής αλλά και το πώς θα συμπεριφερθούν οι νεοτοποθετηθέντες Σύμβουλοι Εκπαίδευσης και οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί που προγραμματίζεται να αξιολογηθούν πρώτοι, ώστε να αποφασίσει  αν θα προσφύγει (για μια ακόμα φορά...) στα δικαστήρια κατά της απεργίας-αποχής. Τις αμέσως επόμενες ημέρες μετά την απεργία θα διοργανωθούν από τα Δ.Σ. της ΟΛΜΕ και ΔΟΕ ενημερωτικές τηλεδιασκέψεις με νεοδιόριστους/ες συναδέλφους, με προτεραιότητα στις περιοχές από όπου ξεκινά η ατομική αξιολόγηση. Και οι νεοδιόριστοι, με πολλές αποφάσεις τους, αντιδρούν. Χαρακτηριστικό το ακόλουθο κείμενο-επιστολή προς τους γονείς, που υπογράφει η ΟΜΑΔΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΖΩΩΝ-ΝΕΟΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Τι είναι ακριβώς η περιβόητη αξιολόγηση που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας;

Αντί να υπάρχει ένας μηχανισμός αναστοχασμού και ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού έργου που να στηρίζεται στους ίδιους τους συμμετέχοντες, να λειτουργεί σε διαρκή και δημοκρατική βάση, να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολείου (περιοχή, κοινωνικές-οικονομικές συνθήκες μαθητών-οικογενειών, υλικοτεχνική υποδομή κτλ.), το Υπουργείο στήνει έναν μηχανισμό που:

α) αξιολογεί ατομικά τον εκπαιδευτικό στη λογική του «επιθεωρητισμού», έτσι όπως τον ζήσαμε πριν δεκαετίες. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι και οι Διευθυντές των σχολείων, αντί να γίνουν Υποστηρικτές των εκπαιδευτικών, μετατρέπονται σε Επιθεωρητές.

β) οι εκπαιδευτικοί, τα σχολεία, οι μαθητές, μέσω της βαθμολόγησής τους, κατηγοριοποιούνται σε τέσσερις βαθμίδες. Με αυτόν τον τρόπο, «τα κακά της εκπαίδευσης» χρεώνονται στο σχολείο, στον εκπαιδευτικό, στον μαθητή και την οικογένεια του, και η Πολιτεία δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες της.

Η εμπειρία από το εξωτερικό δείχνει πως το επόμενο βήμα είναι η σύνδεση της χρηματοδότησης κάθε σχολείου και εκπαιδευτικού με τη βαθμολογία του: δημιουργούνται τα «καλά» σχολεία που αμείβονται, τα «κακά» σχολεία που πρέπει να βρουν χορηγίες για να επιβιώσουν. Ο εκπαιδευτικός βρίσκεται υπό διαρκή πίεση, με ένα τεράστιο γραφειοκρατικό έργο να «πέφτει» στις πλάτες του εις βάρος της παιδαγωγικής δουλειάς. Μέσα στο σχολείο κυριαρχεί ο φόβος, ο ανταγωνισμός, η γραφειοκρατία και ο αυταρχισμός, εις βάρος της χαράς, της συνεργασίας, της παιδαγωγικής δημιουργίας, της δημοκρατίας. Τέτοια φαινόμενα έχουν οδηγήσει σε μαζικές παραιτήσεις εκπαιδευτικών στη Γερμανία, στην Αμερική, στην Αγγλία και άλλες χώρες που διαχώρισαν τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς και τώρα ψάχνουν προσωπικό.

αφισα απεργιας ολμε

Η ΟΛΜΕ τονίζει ότι καταθέτει στο Υπουργείο Παιδείας, στο Υπουργείο Οικονομικών, στην Προεδρία της Κυβέρνησης και στο Ελληνικό Δημόσιο εξώδικη γνωστοποίηση της απεργίας-αποχής, δηλώνοντας, έτσι, επίσημα την κήρυξή της και στο πλαίσιο αυτό, καλεί τους συναδέλφους να συμμετέχουν δυναμικά και μαζικά στην απεργία-αποχή, αποτρέποντας την υλοποίηση της αντιδραστικής αξιολόγησης.

Απεργία-αποχή: Απολύτως νόμιμη, συνταγματικά κατοχυρωμένη μορφή συνδικαλιστικής δράσης

– Καλεί όλους/ες τους/τις συναδέλφους εκπαιδευτικούς – μέλη των συλλόγων διδασκόντων/ουσών και κάθε συνάδελφο που εμπλέκεται με κάθε τρόπο στη διαδικασία της αξιολόγησης («αξιολογητές» και «αξιολογούμενους») να δηλώσουν τη συμμετοχή τους στην απεργία – αποχή της ΟΛΜΕ.

– Η δήλωση αυτή θα γίνεται σε ειδικό έντυπο που θα καταθέτουν συλλογικά οι συνάδελφοι (σας αποστέλλεται συνημμένα), για να γίνεται σαφής η συμμετοχή τους στην απεργία αποχή. Η παραπάνω δήλωση θωρακίζει τους/τις συναδέλφους με την κάλυψη που προσφέρει η συμμετοχή σε μια νομικά κατοχυρωμένη και νόμιμη ενέργεια και αρκεί να καταχωρείται στο πρωτόκολλο του σχολείου.

– Οι ΕΛΜΕ επικοινωνούν με τους Συλλόγους Διδασκόντων/ουσών, οι οποίοι ενημερώνουν για τη συμμετοχή τους στην απεργία – αποχή.

Υπενθυμίζει ότι η αποχή των εκπαιδευτικών από συγκεκριμένα καθήκοντα προβλέπεται από τις διατάξεις του ν.1264/1982, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από τα αρμόδια Δικαστήρια (όλως ενδεικτικώς Δ.Εφ. 486/1995 κ.α.) και συνιστά απολύτως νόμιμη, συνταγματικά κατοχυρωμένη μορφή συνδικαλιστικής δράσης, αναγνωριζόμενη ως μορφή απεργίας η οποία καλύπτει τους/τις συμμετέχοντες/ουσες από κάθε πειθαρχική ευθύνη.

Ο αγώνας των εκπαιδευτικών είναι αγώνας για τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών

Οι εκπαιδευτικοί τονίζουν ότι η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ προωθούν μια βαθιά αντιεκπαιδευτική πολιτική.

«Αυτό που επιδιώκουν μέσα από τον παραπλανητικό τίτλο «αξιολόγηση», είναι να διαμορφώσουν σχολεία πολλών ταχυτήτων. Να διαχωρίσουν δηλαδή τα σχολεία σε «καλά» και «κακά», με κριτήριο το κατά πόσο θα μπορούν από μόνα τους, «αυτόνομα» να καλύπτουν τις ανάγκες τους. Θέλουν τον δάσκαλο φοβισμένο, πειθήνιο στα σχέδιά τους. Και το κυριότερο, επιδιώκουν να χτυπήσουν τα ίδια τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας. Κι είναι σημαντικό, κάτι που η κυβέρνηση κρύβει επιμελώς, ότι, όπου εφαρμόστηκε αυτή η αξιολόγηση, είχε ακριβώς αυτά τα αρνητικά αποτελέσματα.Ο αγώνας των εκπαιδευτικών τους δημιουργεί σοβαρές δυσκολίες, γι’ αυτό επιλέγουν τον δρόμο του αυταρχισμού, της καταστολής και της συκοφαντίας. Δε μας φοβίζουν όμως. Μένουμε όρθιοι. Αυτό το οφείλουμε στους μαθητές μας».

Και συμπληρώνουν: 

«Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουμε κάτι να κρύψουμε, δεν αντιδρούμε γιατί δε θέλουμε να «ξεβολευτούμε» όπως λένε τα διάφορα παπαγαλάκια.  Κάθε μέρα εξετάζουμε κριτικά και αυτοκριτικά τη δουλειά μας, στους συλλόγους διδασκόντων/ουσών ανταλλάσσουμε σκέψεις και προτάσεις για να γίνει καλύτερη η σύνθετη παιδαγωγική πράξη. Αυτή ακριβώς η διαδικασία είναι που ζητάμε να στηριχθεί ουσιαστικά από το κράτος.

Αν πραγματικά το ΥΠΑΙΘ επιθυμεί να βελτιώσει την ποιότητα της Δημόσιας Εκπαίδευσης, τότε πρέπει άμεσα να προχωρήσει σε αύξηση της χρηματοδότησης της Παιδείας, σε κάλυψη των δεκάδων χιλιάδων κενών με μόνιμους εκπαιδευτικούς, σε μείωση του αριθμού μαθητών/τριών ανά τμήμα, να φτιάξει σύγχρονες κτιριακές υποδομές, να εξοπλίσει σχολεία και εκπαιδευτική κοινότητα με τεχνολογικό και λοιπό εξοπλισμό, να υλοποιήσει προγράμματα σπουδών που να υπηρετούν το δικαίωμα των παιδιών στην ολόπλευρη μόρφωση, σύμφωνα με τις σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές με ανάλογα βιβλία και εποπτικό υλικό, να πάρει μέτρα για τα μαθησιακά και ψυχοκοινωνικά προβλήματα των παιδιών και την έξαρση της βίας και να μειώσει τις εξετάσεις που οδηγούν σε στείρα γνώση και ανάγκη παραπαιδείας.

Αν πραγματικά το ΥΠΑΙΘ ενδιαφέρεται για την βελτίωση των εκπαιδευτικών ας ικανοποιήσει επιτέλους το επί δεκαετίες αίτημα του κλάδου μας για καθολική, εισαγωγική, περιοδική και ετήσια, επιμόρφωση. Η επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών τόσο στο γνωστικό τους αντικείμενο όσο και στις συνεχώς εξελισσόμενες παιδαγωγικές και διδακτικές μεθόδους, αποτελεί βασική παράμετρο βελτίωσης των εκπαιδευτικών και του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Ας μειώσει την ατελείωτη και περιττή γραφειοκρατία, ας βελτιώσει τις εργασιακές συνθήκες τους, προκειμένου να αντιμετωπίσει την συνεχώς αυξανόμενη επαγγελματική τους εξουθένωση»

Η ...«Μεταξιολόγηση» θα φέρει ποινές;

Στο μεταξύ, ο βασικός ισχυρισμός της κ.Κεραμέως ότι η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών οδηγεί μόνο σε επιμορφώσεις και δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, αναφέρεται στην πρώτη εφαρμογή της. Και πάλι, από τώρα προβλέπονται πειθαρχικές ποινές για όσους αρνηθούν, κάτι που καθιστά ήδη τον ξεσηκωμό επιβεβλημένο. Αλλα δεν είναι μόνο αυτό. 

Σε επόμενη φάση, εφόσον τα πράγματα μείνουν ως έχουν, ο πρόεδρος του ΙΕΠ κ.Αντωνίου (ή ο εκάστοτε πρόεδρος) θα έχει αποφασιστικό και ενισχυμένο ρόλο σε αλλαγές και διορθώσεις στο σύστημα αξιολόγησης, που θα μπορούν να επέρχονται κάθε χρόνο

Ισως αυτό ερμηνεύει σε ένα βαθμό γιατί  πριν λίγες μέρες ο πρόεδρος του ΙΕΠ δήλωσε πως ο εκπαιδευτικός οφείλει να μην αποδέχεται παθητικά και να βολεύεται πίσω από τις ελλείψεις των σχολείων σε προσωπικό και υποδομές. Πρέπει να δημιουργεί και να μη γκρινιάζει, όπως οι συνδικαλιστές. Συνεχίζοντας δε τόνισε την άρνηση όλων των παρατάξεων στην αξιολόγηση, καθώς και αυτές απαρτίζονται από επαγγελματίες συνδικαλιστές, που με τις πράξεις τους ενισχύουν όσους τους επικρίνουν πως το μέλημά τους είναι η εξασφάλιση του μισθού τους, μέσα από μια νοοτροπία που εξυπηρετεί τους βολεμένους.

Κανείς απολύτως, ούτε καν η ίδια η κ.Κεραμέως, δεν αποκλείει στο αμέσως επόμενο διάστημα από την αρχική εφαρμογή της ατομικής αξιολόγησης οι διατάξεις να αλλάξουν και να προβλεφθούν ουσιαστικές συνέπειες για τους εκπαιδευτικούς που θα αξιολογούνται αρνητικά από τους νέους «επιθεωρητές» της κ.Κεραμέως. Μάλιστα το λέει ευθέως στους εκπαιδευτικούς, ακόμα και στις απαντήσεις που το ίδιο το Υπουργείο δημοσιοποίησε πριν από λίγες μέρες, όταν άνοιξε η πλατφόρμα για την ατομική αξιολόγηση.

Δείτε ακόμα: ΟΛΜΕ - ΔΟΕ: Αυτή είναι η δήλωση συμμετοχής στη απεργία-αποχή από την αξιολόγηση

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

karamanliskwstas
Καραμανλής: Έντονη κριτική σε Μητσοτάκη για διαγραφή Σαμαρά - «Ούτε με αφορά ούτε με ενδιαφέρει η θέση του ΠτΔ»
Καραμανλής: Έντονη κριτική σε Μητσοτάκη για διαγραφή Σαμαρά - «Ούτε με αφορά ούτε με ενδιαφέρει η θέση του ΠτΔ»
Καραμανλής: Έντονη κριτική σε Μητσοτάκη για διαγραφή Σαμαρά - «Ούτε με αφορά ούτε με ενδιαφέρει η θέση του ΠτΔ»
foto_education.jpg
Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Οι οριστικοί Πίνακες Συμβούλων Ψυχολόγων, Συμβούλων Σταδιοδρομίας, Εκπαιδευτικού Προσωπικού
Οριστικοί Πίνακες Συμβούλων Ψυχολόγων-Συμβούλων Σταδιοδρομίας-Εκπαιδευτικού Προσωπικού – Ανακοίνωση από το ΙΝΕΔΙΒΙΜ
Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Οι οριστικοί Πίνακες Συμβούλων Ψυχολόγων, Συμβούλων Σταδιοδρομίας, Εκπαιδευτικού Προσωπικού
Εκπαίδευση
Ειδική Αγωγή: «Ντροπή την ημέρα της απεργίας να παροτρυνόμαστε να πάμε στη δουλειά έστω και καθυστερημένα»
Καταγγελία της ΠΟΣΕΕΠΕΑ για την ανακοίνωση που έλαβαν εργαζόμενοι των ΚΕΔΑΣΥ για βραδεία προσέλευση και πρόωρη αποχώρηση κατά μία ώρα πριν τη λήξη...
Ειδική Αγωγή: «Ντροπή την ημέρα της απεργίας να παροτρυνόμαστε να πάμε στη δουλειά έστω και καθυστερημένα»
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Ιδρύεται «Επώνυμη Έδρα Διδασκαλίας και Έρευνας στις Μικρασιατικές Σπουδές»
Ανακοινώθηκε η ίδρυση «Επώνυμης Έδρας Διδασκαλίας και Έρευνας στις Μικρασιατικές Σπουδές» στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Ιδρύεται «Επώνυμη Έδρα Διδασκαλίας και Έρευνας στις Μικρασιατικές Σπουδές»