Στις 28 Αυγούστου δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Κυβέρνησης απόφαση η οποία προβλέπει την κατάργηση 36 σχολείων εκ των οποίων 29 νηπιαγωγεία και 7 δημοτικά. Επίσης την συγχώνευση 30 σχολείων εκ των οποίων 23 Νηπιαγωγεία και 7 δημοτικά. Στην ίδια απόφαση προβλέπεται η ίδρυση μόνο 10 σχολείων.
Ωστόσο η χθεσινή απόφαση που περιέχει τις πράξεις «θανάτου» των σχολικών μονάδων ανά τη χώρα είναι ένα τμήμα μόνο ανάλογων αποφάσεων που δημοσιεύθηκαν στη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού
Πάνω από 250 δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία συγχωνεύονται ή κλείνουν τελείως τις πόρτες τους στους μαθητές για το σχολικό έτος 2023- 2024.
Στα ίδια ΦΕΚ υπάρχουν και ελάχιστες ιδρύσεις νέων σχολείων που δεν καλύπτουν ούτε το 5% αυτών που εξαφανίζονται για πάντα.
Το φαινόμενο της αναστολής ή της κατάργησης της λειτουργίας σχολικών μονάδων σε όλη την Ελλάδα έχει πάρει εκρηκτικές μορφές τα τελευταία χρόνια.
Η κεντρική Μακεδονία, η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και η Ήπειρος είναι δυστυχώς «πρωταθλήτριες» στο κλείσιμο σχολείων. Με αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων το καλοκαίρι του 2023 μπήκαν σε αναστολή λειτουργίας 117 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία, 31 σχολεία στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και 29 σχολεία στην Ήπειρο
Κλείνουν σχολεία λόγω Υπογεννητικότητας
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία γεννήσεων της ΕΛΣΤΑΤ (https://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SPO03/-) έρχονται δύσκολες μέρες για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 2024-2025.
ΕΤΟΣ | ΓΕΝΝΗΣΕΙΣ |
2010 | 114.766
|
2011 | 106.428
|
2012 | 100.371
|
2013 | 94.134
|
2014 | 92.149
|
2015 | 91.847
|
2016 | 92.898
|
2017 | 88.553
|
2018 | 86.440
|
2019 | 83.756
|
2020 | 84.764
|
2021 | 85.346 |
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ (ΕΛΣΤΑΤ) |
Ενώ το 2010 είχαμε περίπου 115.000 γεννήσεις μια δεκαετία μετά, το 2021 είχαμε μόλις 85.000 γεννήσεις, δηλαδή περίπου 30.000 λιγότερα παιδιά.
Σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΙΟΒΕ , αν συνεχιστεί η ίδια τάση υπογεννητικότητας, μέχρι το 2035 θα έχουν «εξαφανιστεί» 430.000 μαθητές, δηλαδή το 1/3 όσων φοιτούν σήμερα.
Δηλαδή θα έχουν «εξαφανιστεί» το 29,2 των σχολείων.
Από την περυσινή και φετινή χρονιά άρχισε να αποτυπώνεται για τα καλά η δραματική πτώση των γεννήσεων στη λειτουργία του γυμνασίου, ενώ το ίδιο θα συμβεί στα λύκεια από το 2025 και μετά. Εάν δεν αντιστραφεί η κατάσταση, το ΙΟΒΕ υπολογίζει ότι μέχρι το 2035 ο συνολικός αριθμός μαθητών στα σχολεία θα έχει μειωθεί σε 1.050.000, έναντι 1.480.000 το 2008, δηλαδή το 1/3 όσων φοιτούν σήμερα.
Πρόκειται για μια εκπαιδευτική κρίση που χρόνια τώρα ταλανίζει την χώρα και την παιδεία μας, ωστόσο τώρα έχει αρχίσει να παίρνει κατακλυσμιαία χαρακτηριστικά. Η λέξη κρίση στα κινέζικα σημαίνει κίνδυνος και ευκαιρία. Ακριβώς αυτό πρέπει να προσέξει η εκπαιδευτική κοινότητα, οι ενώσεις γονέων και οι μαθητές.
Τώρα είναι ευκαιρία, πέρα από τα μέτρα που αντιμετωπίζουν την υπογεννητικότητα και την ερήμωση της υπαίθρου, τα εκπαιδευτικά σωματεία και οι ενώσεις γονέων να εντείνουν τον αγώνα τους για μείωση των μαθητών ανά τμήμα έτσι ώστε να "αναπνεύσουν" οι τάξεις και να γίνεται καλύτερα το μάθημα.
Γιατί αν δεν το κάνουν όσοι αναπνέουν την κιμωλία στην τάξη είναι σίγουρο ότι θα το κάνουν τα υπουργικά επιτελεία και η κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική η οποία ονειρεύεται να μειώσει τις δημόσιες δαπάνες μέσα από τη μείωση των προσλήψεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Είναι πιθανόν η επιμονή της προηγούμενης υπουργού Παιδείας για δραστική μείωση των αναπληρωτών "που πρέπει να καλύπτουν μόνον προσωρινές ανάγκες" να ήταν μια κουβέντα βασισμένη στην ευκαιρία της μείωσης του μαθητικού πληθυσμού.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη