Στις αρχές του 2020 το Υπουργείο Παιδείας μέσω των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης με αποστολή στα προσωπικά e mail των εκπαιδευτικών καλούσε σε εγγραφή και συμμετοχή στην πλατφόρμα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (webex). Λίγους μήνες μετά οι εκπαιδευτικοί άκουσαν για τις πλατφόρμες αυτοαξιολόγησης στις οποίες θα έπρεπε να κάνουν συμπλήρωση εντύπων, φορμών με δείκτες, κ.λπ.
Από τότε μέχρι σήμερα οι λέξεις «πλατφόρμα», «ψηφιακές υπηρεσίες» «ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο», «υπηρεσίες e-Μάθησης» κλπ απόκτησαν στον υπουργικό λόγο μαγικό περιεχόμενο, κάτι σαν φορέας σωτηρίας της εκπαίδευσης, των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Μετά την πλατφορμα τηλεκπαίδευσης και την πλατφόρμα αυτοαξιολόγησης ήρθε η πλατφόρμα επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (2021), η πλατφόρμα για την ηλεκτρονική καταχώριση βιογραφικών στοιχείων των αξιολογούμενων (2021), η πλατφόρμα για τις αποτιμήσεις του αξιολογητή και η πλατφόρμα εφαρμογή για την αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών (2022 και 2023) και «τράβα κορδέλλα». Χθες Πέμπτη σε ραδιοφωνική της συνέντευξη η υφυπουργός Παιδείας κ. Δόμνα Μιχαηλίδου μίλησε αναλυτικά για τη νέα πλατφόρμα για τις καταγγελίες περιστατικών βίας στα σχολεία που θα τεθεί σε λειτουργία μέσα στο μήνα που τρέχει (Νοέμβριο).
Όμως τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και Σύλλογοι γονέων εκφράζουν φόβους και επιφυλάξεις για την πλατφόρμα και τις ανώνυμες πληροφορίες-καταγγελίες από την πλευρά των μαθητών και υπογραμμίζουν ότι μια τέτοια πλατφόρμα μπορεί να προκαλέσει περισσότερα προβλήματα μέσα στα σχολεία από αυτά που υπόσχεται ότι θα λύσει.
Είναι φανερό ότι κανείς δεν θα μπορεί να προστατευτεί από ενδεχόμενες ψευδείς αναφορές, για διάφορους λόγους (προσωπικές αντιπαραθέσεις, αντιπάθειες κλπ). Πολύ μεγάλος είναι και ο κίνδυνος ψευδών αναφορών για σοβαρά ζητήματα, τα οποία θα χρειάζονται την παρέμβαση εισαγγελέα και μέχρι να διερευνηθούν θα οδηγούν τους εκπαιδευτικούς σε αυτοδίκαιη αργία. Δηλώνουν επίσης ότι όπως φαίνεται αρχικά από το νόμο δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για έναν πρώτο έλεγχο των καταγγελιών σε επίπεδο υπουργείου Παιδείας, από αρμόδιους εξειδικευμένους επιστήμονες, ώστε οι εμφανώς αστήρικτες, ατεκμηρίωτες και οφθαλμοφανώς εμπαθείς, να μην διοχετεύονται στις σχολικές μονάδες δημιουργώντας χωρίς λόγο, εντάσεις, ανησυχία και αχρείαστη γραφειοκρατία.
Η εκπαίδευση δεν έχει ανάγκη από φωτεινά στολίδια που θαμπώνουν αλλά από το άπλετο φως που διαλύει τις σκιές
Η εισαγωγή των νέων τεχνολογιών προβάλλεται από το υπουργείο Παιδείας ως το φάρμακο που θα γιατρέψει τις ασθένειες του εκπαιδευτικού συστήματος. Και ενώ παρατηρείται, σε επίπεδο διακηρύξεων κυρίως, πρόοδος και σπουδή για την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στα σχολεία, σοβαρά χρονίζοντα προβλήματα της εκπαίδευσης παραμένουν άλυτα.
Το κυριότερο; Στο σχολείο των περικοπών, των φορτωμένων τάξεων, της υποβάθμισης, των εκπαιδευτικών κενών, της διαφοροποίησης, του συχνά αντιεπιστημονικού περιεχομένου, τα οφέλη της τεχνολογίας κινδυνεύουν να γκρεμιστούν μαζί με τους σοβάδες...
Το υπουργείο Παιδείας σε ρόλο "Αϊ-Βασίλη" όταν πρόκειται για δωράκια στους επιχειρηματίες - εμπόρους τεχνολογίας και σε ρόλο "θείου Σκρουτζ" σε ό,τι αφορά τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών
Πίσω από το «ψηφιακό σχολείο» η απίστευτη εξουθένωση των εκπαιδευτικών
Ο νέος υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ήρθε με βασικό σύνθημα «Το πρώτο πλήρως ψηφιακό υπουργείο, με απλούστευση γραφειοκρατικών διαδικασιών, που δεν θα σας ταλαιπωρεί». Δεσμεύσεις με φανταχτερά, ωραία ονόματα, λαμπερά, «διαπλανητικά», που επιχειρούν να πείσουν την κοινή γνώμη ότι προχωράμε σε μια νέα εκπαιδευτική εποχή.
Μοιάζουν τα λόγια του με τους τίτλους των νόμων της προκατόχου του η οποία για να καλύψει το περιεχόμενο τους φρόντιζε να τους δώσει μια αναποδογυρισμένη ονομασία (Νόμος 4692/2020 «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» και Νόμος 4823/2021 «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις»)
Και έχουν φορτωθεί οι εκπαιδευτικοί με πλήθος εξωεκπαιδευτικών εργασιών «ψηφιακών» και μη, συνεδριάσεις, αναθέσεις και ότι μπορεί να φανταστεί κανείς που οχυρώνουν την απογείωση της «ψηφιακής» και μη εξουθένωσής τους.
Θα μπορούσε να πει κανείς, καλά, πότε προλαβαίνουν να διδάξουν οι εκπαιδευτικοί, πότε προλαβαίνουν να προετοιμαστούν, πότε προλαβαίνουν να έρθουν σε επαφή-επικοινωνία με τους μαθητές τους και τους γονείς τους, πότε προλαβαίνουν να διορθώσουν τις εκθέσεις, τα τεστ και τα διαγωνίσματα; Το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να κλείσει την εκπαιδευτική διαδικασία και τα ζωντανά της στοιχεία σε πλατφόρμες τυποποίησης και ελέγχου.
Για να αποφύγουμε κάθε αχρείαστη παρεξήγηση επισημαίνουμε ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών, τα tablets και οι διαδραστικοί πίνακες δεν είναι μια διαδικασία έξω από τη λογική της παιδαγωγικής. Προβληματικός γίνεται ο υπερτονισμός της μεθόδου από την κυρίαρχη πολιτική, καθώς αποσπάται από τα περιεχόμενα της διδασκαλίας-μάθησης και κυρίως από τον σκοπό της όλης μορφωτικής διαδικασίας.
Δεν υποτιμούμε τη δυνατότητα διάδρασης με ψηφιακό υλικό και πολυμέσα σε ένα περιβάλλον εκπαίδευσης με πολλά άτομα καθώς και τη δυνατότητα ανάπτυξης των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στον διαδραστικό πίνακα, δραστηριοτήτων που περιλαμβάνουν διαμόρφωση κειμένου και εικόνων, δημιουργία, εκτύπωση και αποθήκευση σημειώσεων για διαμοιρασμό στους μαθητές, έντυπα ή ηλεκτρονικά σε κοινό αποθηκευτικό χώρο στον υπολογιστή ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Ωστόσο γνωρίζουμε καλά πως ο διαδραστικός πίνακας και ο υπολογιστής δεν έχουν τη μαγική ιδιότητα να εξαφανίσουν, προς όφελος εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων, τα υπαρκτά προβλήματα της σχολικής εκπαίδευσης, δεν μπορούν από μόνοι τους να γεφυρώσουν τα «χάσματα» στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Είναι φανερό ότι για μια ακόμη φορά προβάλλεται μονοδιάστατα η χρήση των νέων τεχνολογιών, προκειμένου να εγκατασταθεί στις συνειδήσεις γονιών και μαθητών ότι η χρήση της τεχνολογίας είναι ούτε λίγο ούτε πολύ... συνώνυμο της μόρφωσης.
Με δεδομένη την προσήλωση στην πολιτική που θέλει το σχολείο να παρέχει δεξιότητες, αντί να εξασφαλιστεί πρώτα και κύρια η λαϊκή ανάγκη για ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα όλα τα παιδιά μέχρι τα 18 τους χρόνια, οι διαδραστικοί πίνακες δε θα είναι υποστηρικτικό μέσο για την κατανόηση της γνώσης, αλλά μέσο για «εύκολη» μετάδοση των απαραίτητων δεξιοτήτων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη