Σάλος έχει ξεσπάσει στη Γαλλία με την υπουργό Παιδείας Αμελί Ουντεά-Καστερά η οποία στέλνει τα παιδιά σε ιδιωτικό και όχι δημόσιο σχολείο, με τα κόμματα της αντιπολίτευσης να της ζητούν να παραιτηθεί για αυτό.
Η Αμελί Ουντεά-Καστερά, προσπάθησε να δικαιολογηθεί για την εγγραφή των γιων της σε ιδιωτικό σχολείο της γαλλικής πρωτεύουσας αποδίδοντας την επιλογή της στις «άπειρες ώρες χαμένων μαθημάτων που δεν αναπληρώνονται σοβαρά» στα δημόσια σχολεία, εκφράζοντας την «αγανάκτησή» της και δηλώνοντας ότι «κουράστηκε» με αυτήν την κατάσταση, όπως και «εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες».
Τα συνδικάτα των εκπαιδευτικών χαρακτήρισαν τις δηλώσεις της «απίστευτες», σημειώνοντας ότι η υπουργός βρίσκεται σε αυτήν τη θέση για να επιλύσει τα προβλήματα στελέχωσης του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος και όχι για να τα εκμεταλλευτεί.
Το Snes-FSU, το μεγαλύτερο συνδικάτο των καθηγητών γυμνασίου και λυκείου, έχει ζητήσει από την υπουργό «να απολογηθεί δημοσίως», όμως «δεν λάβαμε ούτε σαφή απάντηση, ούτε κάποια δέσμευση», είπε σήμερα η γενική γραμματέας του.
Τα συνδικάτα προκήρυξαν απεργίες για τις 25 Ιανουαρίου και την 1η Φεβρουαρίου.
Στην Ελλάδα
Αλλά γιατί παρουσιάζουμε την παραπάνω είδηση;
Γιατί θυμηθήκαμε ότι στη χώρα μας όχι μόνο τώρα αλλά εδώ και πολλά χρόνια, το μεγαλύτερο μέρος των υπουργών και υφυπουργών Παιδείας, ανεξαρτήτως κόμματος επέλεγαν και επιλέγουν για τους γόνους τους την ιδιωτική εκπαίδευση, ή καλύτερα τα 10-12 γνωστά ιδιωτικά σχολεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης
Ας μιλήσουμε. ενδεικτικά μόνο, για τους πρώην: Οι πρώην υπουργοί κι υφυπουργοί Παιδείας Γερ. Αρσένης, Γ. Παπανδρέου, Γ. Σουφλιάς, Β. Κοντογιαννόπουλος, Π. Ευθυμίου, Απ. Κακλαμάνης. ο Ι. Ανθόπουλος, Χ. Καστανίδης, Β. Πολύδωρας κλπ
Είναι αλήθεια ότι η ιδιωτική εκπαίδευση στη χώρα μας ποτέ δεν κατάφερε να προσελκύσει μεγάλο αριθμό μαθητών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς συνολικά λιγότεροι από 6-7 στους 100 μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου φοιτούν σε ιδιωτικά σχολεία.
Η επίσημη «Στατιστική της Εκπαίδευσης» δεν μας πληροφορεί, βέβαια, για την κοινωνική προέλευση των μαθητών που φοιτούν στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια.
Είναι όμως πρόδηλο πως για να μπορεί μια οικογένεια να πληρώνει ένα σημαντικό ποσό ετησίως μόνο για τα δίδακτρα ενός γόνου της, πρέπει να έχει υψηλό εισόδημα.
Είμαστε, λοιπόν, πολύ κοντά στην πραγματικότητα με το να ισχυριστούμε πως τα μεσαία αστικά στρώματα συγκροτούν συστηματικά και σε μεγάλη έκταση την πελατεία των ιδιωτικών σχολείων.
Είναι γνωστό, επίσης, ότι η ίδια η ιδιωτική εκπαίδευση είναι ουσιαστικά βαθιά διχοτομημένη, καθώς τα ιδιωτικά σχολεία ανταποκρίνονται σε τρεις τουλάχιστον διαφοροποιημένες ανάγκες των «πελατών» τους.
■ Πρώτον, ένα μικρό τμήμα των ιδιωτικών σχολείων «πρώτης ταχύτητας» λειτουργούν στη βάση της αναπαραγωγής της κοινωνικής «ελίτ», καθώς φιλοξενούν αποκλειστικά παιδιά που προέρχονται από τα ανώτατα εισοδηματικά στρώματα ή από κοινωνικές ομάδες που κατέχουν υψηλές θέσεις στην πολιτική ιεραρχία.
Τα «σχολεία με όνομα» εμφανίζονται σαν ένα από τα μέσα της «στρατηγικής για διάκριση» που οι ευνοημένες κοινωνικές κατηγορίες χρησιμοποιούν για την αναπαραγωγή τους και στα πλαίσια αυτά τα υψηλά δίδακτρα αποτελούν, ως προς τις συνέπειές τους, τόσο στοιχεία διαφοροποίησης των πελατών-καταναλωτών τους όσο και ασφαλιστική δικλίδα για τους «παρείσακτους» στην κοινωνία της «ελεύθερης» επιλογής προσώπων και υπηρεσιών.
Όπως είδαμε παραπάνω το μεγαλύτερο μέρος των υπουργών Παιδείας, των βουλευτών και των υπουργών, ανεξαρτήτως κόμματος, καθώς και τμήμα των ανώτερων συνδικαλιστικών στελεχών επέλεγαν και επιλέγουν για τους γόνους τους την ιδιωτική εκπαίδευση, ή καλύτερα τα 10-12 γνωστά ιδιωτικά σχολεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
■ Δεύτερον, υπάρχει ένα τμήμα ιδιωτικών σχολείων που φιλοξενούν στη συντριπτική τους πλειονότητα παιδιά μεσαίων και ανώτερων στελεχών του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα (υψηλόμισθοι υπάλληλοι με υψηλό εκπαιδευτικό καταληκτικό επίπεδο), ελευθεροεπαγγελματιών «κύρους» (γιατροί, αρχιτέκτονες, πολιτικοί μηχανικοί κ.λπ.) και εκπαιδευτικών.
■ Τέλος, υπάρχει και μια ομάδα ιδιωτικών σχολείων που ουσιαστικά παίζουν το ρόλο «καταφυγίου».
Αναφερόμαστε, βεβαίως, σε αρκετές δεκάδες ιδιωτικών σχολείων, στα οποία συνωστίζονται μαθητές είτε λόγω κάποιων οικογενειακών αναγκών που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει η φοίτηση στο δημόσιο σχολείο είτε λόγω αδυναμιών να έχουν επιτυχή σχολικά αποτελέσματα στο δημόσιο σχολείο.
«Μαγειρεύοντας» … την επιτυχία!
Ιδιαίτερα σε περιόδους αναταράξεων στη δημόσια εκπαίδευση παράγεται, διαχέεται και εγχαράσσεται ένας κυρίαρχος λόγος που συστηματικά προβάλλει τα «υψηλά ποσοστά επιτυχίας των ιδιωτικών σε σχέση με τα δημόσια».
Συνήθως προβάλλονται τα ποσοστά επιτυχίας μιας σειράς γνωστών ιδιωτικών σχολείων και για το εύπεπτο του πράγματος παρουσιάζονται στα ΜΜΕ διαφημιστικές καταχωρίσεις στις οποίες ορισμένα ιδιωτικά σχολεία, «ευλογώντας τα γένια τους», συνοψίζουν τα υψηλά ποσοστά της επιτυχίας τους που «υπερέχουν κατά πολύ του πανελλήνιου δείκτη», δίνοντας παράλληλα την ευκαιρία στους τεχνικούς της κοινής γνώμης να ξεσκονίσουν τα λιβανιστήρια τους «για τα υψηλά ποσοστά επιτυχίας των ιδιωτικών σε σχέση με τα δημόσια, γεγονός που βαραίνει στην απόφαση όλο και περισσότερων γονέων να επιλέγουν τα πρώτα για τις σπουδές των γόνων τους».
Πόσο, όμως, αλήθεια απέχουν οι επιδόσεις των μαθητών ιδιωτικών και δημόσιων σχολείων και ποια είναι τα αθέατα χαρακτηριστικά που συγκροτούν τις όποιες επιτυχίες των πρώτων;
Η φοίτηση σε ιδιωτικό σχολείο, από μόνη της, σε καμιά περίπτωση δεν συνεπάγεται υψηλότερα ποσοστά επιτυχίας σε σχέση με το δημόσιο σχολείο ούτε συνδέεται με εξασφαλισμένα ποσοστά επιτυχίας των τροφίμων του.
Οι όποιες υψηλές σχολικές επιδόσεις των μαθητών ορισμένων πασίγνωστων ιδιωτικών σχολείων συντελούνται, σε κάθε περίπτωση, με τη διαμεσολάβηση του κοινωνικού-οικονομικού background των υποψηφίων και όχι μέσω της «υψηλότερης» ποιότητας των ιδιωτικών σχολείων.
Γι’ αυτόν εξάλλου τον λόγο υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία με πολύ υψηλά ποσοστά επιτυχίας στις πανελλήνιες εξετάσεις και άλλα που η «φαεθόντεια πτήση» τους τα αναπαύει στον «πάτο» της σειράς.
Είναι από τη μια εκείνα που οφείλουν την επιτυχία τους στο μορφωτικό «πλεονέκτημα» μαθητών με «οικονομική-κοινωνική προίκα», που απλά την αναπαράγουν και τη «νομιμοποιούν», και από την άλλη εκείνα που απευθύνονται ως «λύση ανάγκης» σε «κοινούς» υποψηφίους.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ