Σοκάρει η πρόσφατη είδηση για την ηλεκτροπληξία μαθητή στο σχολείο του (Τετάρτη 27 Μαρτίου), αν και πυκνά συχνά έρχονται στο φως της δημοσιότητας περιστατικά που δείχνουν ότι στην πλειονότητα των σχολικών κτιρίων καθημερινά μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς διακινδυνεύουν την υγεία τους, τη σωματική ακεραιότητά τους ακόμα και τη ζωή τους σε ακατάλληλα κτίρια – παγίδες – θανάτου.
«Από θαύμα γλίτωσε 17χρονος μαθητής στο Λύκειο Δεμενίκων στην Πάτρα». Ο μαθητής υπέστη ηλεκτροπληξία όταν ακούμπησε γυμνό καλώδιο ρεύματος το οποίο προεξείχε από εντοιχισμένο «κουτί» στις σκάλες του σχολείου.
Ο 17χρονος Ηλίας κατέβαινε την ώρα του διαλείμματος μαζί με άλλους συμμαθητές του στο προαύλιο. Το καλώδιο του «κουτιού» είχε βγει εκτός, ήταν γυμνό και ήταν σε χαμηλό ύψος. Το χέρι του Ηλία το ακούμπησε και ο μαθητής υπέστη ηλεκτροπληξία. Για καλή του τύχη η επαφή με το καλώδιο ήταν αστραπιαία και σε σημείο που απέφυγε τα χειρότερα.
Τον Ιανουάριο που μας πέρασε παρόμοιο γεγονός διαδραματίστηκε στο Πειραματικό Γυμνάσιο Ρεθύμνου, καθώς ένας καθηγητής προσπάθησε να βάλει στην πρίζα τον υπολογιστή του σχολείου και έπαθε ηλεκτροπληξία.
Μάλιστα, ο εκπαιδευτικός μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο καθώς υπέστη ηλεκτροπληξία μπροστά στα μάτια των μαθητών, την ώρα που πήγε να βάλει στην πρίζα έναν υπολογιστή για το μάθημα πληροφορικής.
Αλλά και τον Δεκέμβριο αναστάτωση προκλήθηκε σε Γυμνάσιο στην Κρήτη, όταν μαθήτρια υπέστη ηλεκτροπληξία τη στιγμή που στόλιζε το δέντρο μαζί με εκπαιδευτικούς και συμμαθητές της.
Η ανήλικη μαθήτρια χτυπήθηκε από ηλεκτρικό ρεύμα, όταν προσπάθησε να βάλει στην πρίζα τα λαμπιόνια του χριστουγεννιάτικου δέντρου.
Ένα γεγονός που προκαλεί ανησυχία φέρνοντας στην επιφάνεια το σοβαρό και χρόνιο πρόβλημα των επικίνδυνων σχολικών κτιρίων και την έλλειψη υποδομών. Κτίρια επικίνδυνα για τη σωματική ακεραιότητα, την υγεία ακόμα και για τη ζωή μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών. Τα προβλήματα αυτά αποτελούν μέρος μόνο των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν συνολικά τα δημόσια σχολεία και πηγάζουν από τη διαχρονική πολιτική των κυβερνήσεων, ιδιαίτερα των τελευταίων χρόνων (περικοπές δαπανών για λειτουργικά έξοδα και άλλα). Οι δημόσιες δαπάνες για την παιδεία όλα αυτά τα χρόνια έχουν μειωθεί κατά 40%, ενώ το στεγαστικό πρόβλημα των δημόσιων σχολείων επιδεινώθηκε με την κατάργηση του ΟΣΚ και την ανάθεση της ευθύνης αυτής στην ΚΤΥΠ με τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Σοβαρά προβλήματα στα σχολικά κτίρια, αφού σύμφωνα με έρευνες χωρίς αντισεισμικό σχεδιασμό και με παλαιότητα έως 50 χρόνια είναι περίπου μισά σχολεία στην Ελλάδα. Πάνω από το 50% των σχολείων στην χώρα μας είναι 30 έως και 50 χρόνων και χρειάζονται άμεσα βελτιώσεις, ενισχύσεις και κάποια εξ αυτών αντικατάσταση μέσα σε μια πενταετία.
Αυτό συνέβη διότι οι δήμοι δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις, για μία πλειάδα από λόγους, όπως η υποχρηματοδότηση, οι ελλιπείς υποδομές αλλά και η έλλειψη τεχνογνωσίας.
Ιδιαίτερα έντονο παρουσιάζεται το πρόβλημα της χρηματοδότησης των σχολείων, αφού ούτε το Υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε σχετικές δεσμεύσεις για να δοθούν τα αντίστοιχα ποσά που αναλογούν σε κάθε υπό κατασκευή ή επισκευή σχολείο. Διαχρονική από όλες τις κυβερνήσεις είναι και η πολιτική υποχρηματοδότησης των σχολείων και της εκπαίδευσης, η πολιτική που αντιμετωπίζει τις ανάγκες για την σχολική στέγη σαν κόστος, με αποτέλεσμα τις άθλιες συνθήκες σε πάρα πολλά σχολεία.
Αναγκαία η γενναία αύξηση των δαπανών συνολικά για τη δημόσια εκπαίδευση και η έκτακτη επιχορήγηση από το κράτος και τον δήμο προς τα σχολεία, ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες.
Κτίρια και αίθουσες που πνίγουν το όνειρο για μάθηση
Δεν πρέπει, όμως, να παραγνωρίζεται και η ποιοτική διάσταση των σχολικών κτιρίων τόσο ως προς την καταλληλότητα, όσο και ως προς την οργάνωση και χρήση του σχολικού χώρου. Η σχολική αποτυχία, η έλλειψη ενδιαφέροντος για την εκπαιδευτική διαδικασία συνδέεται άρρηκτα με το εκπαιδευτικό περιβάλλον. Στις μικρές στενόχωρες και στενάχωρες αίθουσες στις τραγικές ελλείψεις υποδομών (εργαστήρια κ. α) πνίγεται το όνειρο για την ουσιαστική επαφή με τη γνώση που βέβαια συνδέεται και με μια σειρά άλλους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς παράγοντες.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη