O υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, θεωρεί πως η ίδρυση παραρτημάτων ξένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων συμβάλλει στη βελτίωση των επιδόσεων της χώρας στην οικονομία, το δημογραφικό, το brain drain.
Ο υπουργός μίλησε σε συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής» για το Δημόσιο Πανεπιστήμιο και τις αλλαγές που δρομολογήθηκαν στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.
Η Ελλάδα με την πρόσφατη μεταρρύθμιση έθεσε το πλαίσιο για τη λειτουργία μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων. Τι προσδοκά η χώρα μας από αυτή την εξέλιξη;
Αρχικά, με τη ρύθμιση αυτή επιδιώκουμε να επιλύσουμε τη θεσμική ιδιαιτερότητα του κρατικού μονοπωλίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η Ελλάδα είναι ίσως η μόνη χώρα που δεν έχει μη κρατικά πανεπιστήμια . Ωστόσο, δεν μιλάμε μόνο για μια εκκρεμότητα. Μέσω των παραρτημάτων προσδοκούμε να κάνουμε ένα ακόμα βήμα στη στρατηγική διεθνοποίησης της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Να σας δώσω ένα απτό παράδειγμα: μόνο στη Φλωρεντία -όχι σε όλη την Ιταλία-λειτουργούν 41 παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων. Εκεί οι φοιτητές των μητρικών ιδρυμάτων -και μιλάμε για φημισμένα πανεπιστήμια- προβλέπεται να περνούν ένα εξάμηνο των σπουδών τους στη Φλωρεντία. Ο στόχος μας λοιπόν είναι να κάνουμε κάτι αντίστοιχο, αξιοποιώντας τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα. Επιπλέον, με την ίδρυση παραρτημάτων, στόχος μας είναι η Ελλάδα να ανταποκριθεί ακόμα καλύτερα στη μεγάλη και διαρκώς αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση για πανεπιστημιακές σπουδές, η οποία ως τώρα καλύπτεται από τα πανεπιστήμια του εξωτερικού ή από τα κολέγια. Με τον τρόπο αυτό, συμβάλλουμε στη βελτίωση των επιδόσεων της χώρας στην οικονομία, το δημογραφικό, το brain drain . Και , ταυτόχρονα, προσδοκούμε να προσελκύσουμε ένα κομμάτι της υπερχειλίζουσας παγκόσμιας ζήτησης για πανεπιστημιακές σπουδές: θέλουμε να δούμε περισσότερους ξένους φοιτητές να έρχονται στην Ελλάδα για να σπουδάσουν, να ερευνήσουν, να καινοτομήσουν.
Πρέπει να επισημάνουμε, ωστόσο, ότι ο κύριος πυλώνας της στρατηγικής μας για τη διεθνοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι η εξωστρέφεια των ελληνικών δημοσίων πανεπιστημίων και οι συμπράξεις τους με ξένα ιδρύματα. Ήδη τα πρώτα δείγματα κοινών μεταπτυχιακών είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά και θέλουμε να βοηθήσουμε τα πανεπιστήμιά μας να επενδύσουν στη δημιουργία ακόμα περισσότερων κοινών προγραμμάτων σπουδών -προπτυχιακών και μεταπτυχιακών- που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα και οδηγούν στην απόκτηση τίτλου σπουδών με τη σφραγίδα και των δύο πανεπιστημίων. Γι ' αυτό και, σε συνεργασία με τις πρυτανικές αρχές, με τον νόμο 5094/24 απλουστεύσαμε το σχετικό θεσμκό πλαίσιο και προσθέσαμε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για να κάνουμε τα ελληνικά πανεπιστήμια ακόμα πιο ελκυστικά για τέτοιες συνεργασίες.
Οι φοιτητές των δημοσίων πανεπιστημίων αλλά και πανεπιστημιακοί έχουν εκφράσει αιτιάσεις για υποβάθμιση του δημοσίου πανεπιστημίου. Τι απαντάτε;
Ακούμε με σεβασμό και μεγάλη προσοχή κάθε άποψη. Και απαντάμε πρωτίστως με πράξεις: ο τακτικός προϋπολογισμός των δημόσιων πανεπιστημίων βρισκόταν στο χαμηλότερο σημείο του το 2018. Επί πέντε χρόνια διακυβέρνησης της χώρας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, κάθε χρόνο η τακτική κρατική χρηματοδότηση αυξάνεται, έχοντας καταγράψει συνολική αύξηση της τάξης του 50%. Επιπλέον, πέρα από τον τακτικό προϋπολογισμό, υπάρχουν και πολλά πρόσθετα χρηματοδοτικά εργαλεία για τα δημόσια πανεπιστήμια, όπως το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και οι ΣΔΙΤ. Μέσω αυτών των εργαλείων, τα ΑΕΙ μας διαθέτουν τους χρηματοδοτικούς πόρους για να εμπλουτίσουν τα προγράμματα σπουδών, να ενισχύσουν το ανθρώπινο δυναμικό και να αναβαθμίσουν τις υποδομές τους. Και έχουμε δεσμευτεί να συνεχίσουμε να επενδύουμε στη στήριξη των δημοσίων πανεπιστημίων μας, στο μέτρο, πάντα, των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας.
Παράλληλα, έχουμε οικοδομήσει μια πολύ αποδοτική συνεργασία με τη Σύνοδο των Πρυτάνεων και με τις διοικήσεις κάθε δημοσίου ΑΕΙ, με στόχο να μειώσουμε δραστικά τη γραφειοκρατία και να συμβάλουμε ώστε τα δημόσια πανεπιστήμια να γίνονται διαρκώς καλύτερα. Αυτό αποτυπώθηκε και στον νόμο που ψηφίσαμε, ο οποίος ενσωμάτωσε σειρά προτάσεων των πρυτανικών αρχών και με τον οποίο τα δημόσια πανεπιστήμια απέκτησαν περισσότερες ελευθερίες και ευελιξία στη λειτουργία τους, ενώ ενισχύθηκε και ο ρόλος της ανεξάρτητης αρχής, της ΕΘΑΑΕ. Το δημόσιο πανεπιστήμιο ήταν, είναι και θα είναι η «ναυαρχίδα» της στρατηγικής μας για την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη διεθνοποίησή της.
Είναι πεποίθησή μας ότι, με επίκεντρο τα δημόσια ΑΕΙ μας, η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αναδειχθεί σε περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης.
Είναι, όμως, ιδιαίτερα κρίσιμο να εξηγήσουμε και κάτι ακόμα: ότι αυτή τη στιγμή, κάθε πανεπιστήμιο του εξωτερικού έχει τη δυνατότητα να ιδρύσει παράρτημα στην Ελλάδα και να παρέχει πτυχία με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα. Εμείς θεωρούμε ότι το άνοιγμα της χώρας στην εγχώρια και παγκόσμια ζήτηση για πανεπιστημιακές σπουδές πρέπει να γίνει με κανόνες που θέτει το ελληνικό κράτος . Ρυθμίζοντας, λοιπόν, και την πτυχή του ακαδημαϊκού δικαιώματος, ουσιαστικά ερχόμαστε να βάλουμε κανόνες σε ένα πεδίο που ως ερήμην μας τώρα λειτουργούσε , ερχόμαστε να ασκήσουμε εθνική κυριαρχία και, τελικά, να βελτιώσουμε το συνολικό επίπεδο της εκπαίδευσης.
Τι αλλαγές δρομολογεί ο νέος νόμος Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση ; Πιστεύετε ότι θα αποτελέσει μια ελκυστικότερη επιλογή για τους νέους;
Μέσα από τον νέο νόμο καθιερώνεται μια σειρά από καινοτομίες, με κυριότερη την ίδρυση των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης για την ανάπτυξη συνεργειών= μεταξύ όλων των δομών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και τη σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας και την τοπική οικονομία. Στόχος μας είναι οι δομές αυτές, που συνήθως συστεγάζονται, να συντονίσουν και τη λειτουργία τους, ώστε να δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία μέσω των συνεργειών. Πανελλαδικά θα φτιάξουμε 60 τέτοιες δομές - 60 campuses με τοπική στόχευση σε προϊόντα και υπηρεσίες.
Επίσης, επενδύουμε στην αναβάθμιση των ΙΕΚ, τα οποία έχουμε μετονομάσει σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης. Σε συνεργασία, μάλιστα, με τους κοινωνικούς εταίρους, έχουμε ενισχύσει τις ΣΑΕΚ με 130 νέους οδηγούς κατάρτισης – δηλαδή με 130 σύγχρονες ειδικότητες με υψηλή ζήτηση στην αγορά εργασίας. Σε αυτές τις μεταρρυθμίσεις έρχονται να προστεθούν η ενίσχυση των Εργαστηριακών Κέντρων με σύγχρονο εξοπλισμό κόστους άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς και η λειτουργία της Ψηφιακής Πύλης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Στόχος μας είναι να καταστεί η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση πρώτη και αξιόπιστη επιλογή για περισσότερες νέες και περισσότερους νέους μας. Και τα πάνω από 21.000 παράλληλα μηχανογραφικά που υπέβαλαν υποψήφιοι των Πανελλαδικών για εισαγωγή στις ΣΑΕΚ αποτελούν ψήφο εμπιστοσύνης στην πολιτική μας, αλλά και το σπουδαιότερο κίνητρο για να υλοποιήσουμε τον σχεδιασμό μας, ώστε η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση να διαμορφώνει καλά εκπαιδευμένους και περιζήτητους επαγγελματίες.
Αυτή τη στιγμή, κάθε πανεπιστήμιο του εξωτερικού έχει τη δυνατότητα να ιδρύσει παράρτημα στην Ελλάδα και να παρέχει πτυχία με πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Γιατί στη Θεσσαλονίκη χρησιμοποιούν τη φράση «με λες» αντί για «μου λες»
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση