Σχολεία: Τα νέα κριτήρια αξιολόγησης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Μαθητικών Δράσεων (διαγωνισμών, φεστιβάλ, συνεδρίων)
Τι αλλάζει από εφέτος στη διαδικασία έγκρισης των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων (ΕΠ), Μαθητικών Διαγωνισμών (ΜΔ), Μαθητικών Φεστιβάλ (ΜΦ) και Προσομοιώσεων Συνεδρίων (ΠΣ)

Με εκκίνηση το σχολικό έτος 2024-25 η διαδικασία έγκρισης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων (ΕΠ), Μαθητικών Διαγωνισμών (ΜΔ), Μαθητικών Φεστιβάλ (ΜΦ) και Προσομοιώσεων Συνεδρίων (ΠΣ) άλλαξε.

Ακολούθως, παρουσιάζουμε τις αλλαγές αυτές και τα νέα κριτήρια αξιολόγησης, όπως καταγράφονται σε ενημερωτικό έγγραφο του ΙΕΠ.

Με το άρθρο 73, του νόμου 5128/30-07-2024, Α΄ 118, και με άμεση ισχύ, η διαδικασία έγκρισης των Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων (ΕΠ), Μαθητικών Διαγωνισμών (ΜΔ), Μαθητικών Φεστιβάλ (ΜΦ) και Προσομοιώσεων Συνεδρίων (ΠΣ) εξορθολογίζεται ως εξής:

«Η υλοποίηση των δράσεων και των προγραμμάτων, που πραγματοποιεί κάθε σχολική μονάδα, εγκρίνεται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενό της με κοινοποίηση στον Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.».

Με το νέο αυτό πλαίσιο

  • η διαδικασία έγκρισης απλοποιείται ώστε η υλοποίηση των ΕΠ, ΜΔ, ΜΦ και ΠΣ, που πραγματοποιεί κάθε σχολική μονάδα μετά από εισήγηση του Συλλόγου Διδασκόντων ή με πρωτοβουλία του Διευθυντή ή του Προϊσταμένου της, να εγκρίνεται από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενό της με κοινοποίηση στον Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης της οικείας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης,

  • κάθε σχολική μονάδα έχει πλέον μεγαλύτερες δυνατότητες ευελιξίας να υλοποιήσει ΕΠ, ΜΔ, ΜΦ και ΠΣ, χωρίς να απαιτούνται πολλαπλά επίπεδα έγκρισης,

  • εξορθολογίζονται οι διοικητικές διαδικασίες, επιτρέποντας ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εφαρμογή επωφελών προγραμμάτων και δράσεων,

  • ενισχύεται η δυνατότητα των σχολικών μονάδων να συμμετάσχουν σε ΕΠ, ΜΔ, ΜΦ και ΠΣ με μεγαλύτερη ευκολία και αποτελεσματικότητα,

  • παραμένει σε ισχύ η αναγκαιότητα να πληρούν τα κριτήρια και τις προδιαγραφές που ορίζει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) (ν. 4823/2021, Α΄ 136, άρθρο 87, παρ. 2),

  • παραμένει σε ισχύ η δυνατότητα να οργανώνονται και να υλοποιούνται είτε εξ ολοκλήρου από τον συνεργαζόμενο φορέα είτε από κοινού από τον συνεργαζόμενο φορέα και τη σχολική μονάδα (ν. 4823/2021, Α΄ 136, άρθρο 87, παρ. 2),

  • παραμένει σε ισχύ η αναγκαιότητα έγκρισης των μαθητικών διαγωνισμών (ΜΔ) που δίνουν τη δυνατότητα στους διακριθέντες και τις διακριθείσες να εγγράφονται καθ’ υπέρβαση του αριθμού εισακτέων σε σχολές, τμήματα ή εισαγωγικές κατευθύνσεις τμημάτων των Πανεπιστημίων (ν. 4692/2020, Α΄ 111, άρθρο 40).

Τα 20 γενικά Κριτήρια Αξιολόγησης

Στο πλαίσιο της σχολικής ζωής και του εκπαιδευτικού προγραμματισμού της σχολικής μονάδας προβλέπεται ο σχεδιασμός και η οργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων (διαγωνισμών, φεστιβάλ, συνεδρίων) πολιτιστικού, αθλητικού, κοινωνικού ή εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος, που συμπληρώνουν και εμπλουτίζουν το περιεχόμενο των Προγραμμάτων Σπουδών, συμβάλλουν στην καλλιέργεια αξιών και δεξιοτήτων των μαθητών/τριών και αποτελούν δίαυλο επικοινωνίας του σχολείου με την κοινωνία. Η επιλογή και ο προγραμματισμός αυτών των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και δράσεων (διαγωνισμών, φεστιβάλ, συνεδρίων) θα πρέπει –σύμφωνα με την παρ. 2, άρθρο 87 του ν. 4823/2021 (ΦΕΚ Α’ 136/03-08-2021)– να λαμβάνει υπόψη τα κριτήρια και τις προδιαγραφές που ορίζει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), που είναι τα εξής:

  • Να στοχεύει στην επίτευξη προκαθορισμένου/ων στόχου/ων μέσα από άρτια σχεδιασμένες και οργανωμένες δραστηριότητες.

  • Να προβάλλει ουσιαστικές, σύγχρονες, έγκυρες και επιστημονικά ευρέως αποδεκτές γνώσεις.

  • Να πληροί τα επιστημονικά κριτήρια και να τεκμηριώνεται με σύγχρονες βιβλιογραφικές αναφορές, οι οποίες θα πρέπει να αναφέρονται.

  • Να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες και υπαρκτές ανάγκες που εντοπίζονται στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τις οποίες και να καλύπτει.

  • Να συνάδει με τα αντίστοιχα Προγράμματα Σπουδών των διδακτικών αντικειμένων με τα οποία συνδέεται και να συμβάλλει στον εμπλουτισμό των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων.

  • Να είναι παιδαγωγικά κατάλληλο για το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού του τύπου της σχολικής μονάδας και της συγκεκριμένης ηλικιακής ομάδας στην οποία απευθύνεται.

  • Να προβλέπει και να περιγράφει προσαρμογές, διαφοροποιήσεις ή διευκολύνσεις για μαθητές/τριες ευάλωτων κοινωνικών ομάδων (π.χ. με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αναπηρία, γλωσσικές ή πολιτισμικές διαφορές κ.ά.).

  • Να σέβεται τα ατομικά χαρακτηριστικά του μαθητικού πληθυσμού στον οποίο απευθύνεται, καθώς και τις διαφορετικές δυνατότητες πρόσβασης των μαθητών/τριών στη γνώση.

  • Να προάγει την ατομική, συνεργατική, βιωματική, διερευνητική και εργαστηριακή προσέγγιση της γνώσης, καθώς και την ανάπτυξη δεξιοτήτων και στάσεων.

  • Να καλλιεργεί δεξιότητες, όπως μάθησης (π.χ. κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία), κοινωνικής ζωής (π.χ. ενσυναίσθηση, υπευθυνότητα, πολιτειότητα), ψηφιακής ιθαγένειας και τεχνολογίας (π.χ. ψηφιακή πολιτειότητα, ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, ανθεκτικότητα) κ.ά.

  • Να αποτελεί δίαυλο διασύνδεσης και επικοινωνίας του σχολείου με την ευρύτερη κοινότητα.

  • Να προβλέπει συμπεριληπτικές πρακτικές για μαθητές/τριες ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, να προάγει τον σεβασμό στη διαφορετικότητα και να προωθεί την κατανόηση διαφορετικών πολιτισμών.

  • Να μην έχει προπαγανδιστικό, προσηλυτιστικό χαρακτήρα, να μην προάγει έμφυλες διακρίσεις, να μην προωθεί αυταρχικές, ξενοφοβικές νοοτροπίες, κ.ά.

  • Να λαμβάνει υπόψη το συγκείμενο, στο οποίο θα υλοποιηθεί η δράση, και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.

  • Να μην έχει ως αυτοσκοπό τη διαφήμιση και την άμεση προώθηση εμπορικών συμφερόντων.

  • Να πληροί τους κανόνες προσβασιμότητας για όλον το μαθητικό πληθυσμό, ενδεικτικά μαθητών/τριών με αναπηρίες (π.χ. κινητικά προβλήματα, προβλήματα όρασης, ακοής κ.ά.), καθώς και τους ισχύοντες κανόνες ασφάλειας και υγιεινής.

  • Να προβλέπει τη συνεργασία με τους/τις εκπαιδευτικούς Γενικής και Ειδικής Εκπαίδευσης, το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ), όπου υπάρχει, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες προσαρμογές κατά την υλοποίηση της δράσης.

  • Να προβλέπει διαδικασία αποτίμησης της δράσης από τους/τις συμμετέχοντες/ουσες μαθητές/τριες και τους/τις εκπαιδευτικούς τους και να συνοδεύεται από σχετικά εργαλεία αξιολόγησης/αποτίμησης (π.χ. ερωτηματολόγιο).

  • Να χαρακτηρίζεται από γλωσσική επάρκεια, συντακτικογραμματική αρτιότητα και αποτύπωση και των δύο φύλων στο κείμενο.

  • Να χαρακτηρίζεται από αισθητική και τυπογραφική αρτιότητα, κατάλληλη δομή και οργάνωση.

Στην περίπτωση που στο πλαίσιο του προγράμματος/της δράσης:

α) αξιοποιείται ψηφιακό υλικό [πλατφόρμες, οπτικοακουστικό υλικό (ταινίες, βίντεο κ.ά.)] θα πρέπει:

  • Να πληροί τις απαιτήσεις κατάλληλου εκπαιδευτικού λογισμικού (π.χ. να προβλέπει σε όλα τα στάδια τη λειτουργία της «ΒΟΗΘΕΙΑΣ» προς τον/τη χρήστη/στρια, η χρήση του να έχει διαδραστικό χαρακτήρα και να παρέχει ανατροφοδότηση, να προβλέπει δραστηριότητες ατομικής και συνεργατικής μάθησης, να χαρακτηρίζεται εν γένει ως «φιλικό προς τον χρήστη/στρια», κ.ά.).

  • Να πληροί τους κανόνες δεοντολογίας και ασφάλειας των χρηστών/στριών, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην ισχύουσα νομοθεσία για την προστασία των προσωπικών δεδομένων (Νόμος 4624/2019, Γενικός Κανονισμός 2016/679 για την Προστασία Δεδομένων-GDPR).

  • Να μην απαιτείται σύνδεση-επικοινωνία των μαθητών/τριών με άτομο εκτός σχολείου για την πρόσβαση σε τυχόν συνοδευτικό εκπαιδευτικό υλικό της δράσης και την αξιοποίησή του.

  • Να προτιμώνται τα δωρεάν λογισμικά «ανοικτού κώδικα» (open source).

  • Να ανταποκρίνεται στο ηλικιακό και γνωστικό επίπεδο των μαθητών/τριών.

  • Να αναλαμβάνουν ο/η εκπαιδευτικός της τάξης ή οι εκπαιδευτικοί του σχολείου την ευθύνη του περιεχομένου, της χρήσης και της προβολής του ψηφιακού υλικού στους/στις μαθητές/τριες.

β) προβλέπεται η αξιοποίηση ψηφιακών συσκευών (tablet, κινητών κ.ά.) να λαμβάνεται υπόψη η κείμενη νομοθεσία για τη χρήση τους εντός σχολικού πλαισίου. Στην περίπτωση που το πρόγραμμα προβλέπει τη χρήση των ψηφιακών συσκευών εκτός σχολικού πλαισίου κρίνεται απαραίτητη μόνο η έγγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων των συμμετεχόντων/ουσών μαθητών/τριών στη δράση.

Για ειδικότερες περιπτώσεις ισχύουν τα εξής:

α) για προγράμματα/δράσεις που αφορούν στον τομέα της Αγωγής Υγείας:

  • προγράμματα/δράσεις που περιλαμβάνουν τη διεξαγωγή προληπτικών ελέγχων (φυματίωσης με διενέργεια mantoux, εμβολιαστικής κάλυψης, κ.λπ.), καθώς και άλλων παρεμβάσεων στον σχολικό πληθυσμό που σχετίζονται με την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, όπως: σωματομετρήσεις (βάρος, ύψος, εκατοστιαίες θέσεις), υπολογισμός Δείκτη Μάζας Σώματος, αξιολόγηση σύστασης σώματος και κατάστασης θρέψης, έλεγχοι οπτικής οξύτητας, αχρωματοψίας, μέτρηση αρτηριακής πίεσης, σκελετικών διαταραχών (σκολίωση), αξιολόγηση της διατροφικής πρόσληψης και ατομικής υγιεινής, την ευθύνη εφαρμογής έχουν παιδίατροι, επισκέπτες υγείας και νοσηλευτές των οικείων αρμόδιων Δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας του Υπουργείου Υγείας,

  • οι διαδικασίες ανίχνευσης και εντοπισμού, στον σχολικό πληθυσμό, διαταραχών λόγου, ή μαθησιακών δυσκολιών ή διαταραχών της ανάπτυξης και εν γένει κατηγοριών που αφορούν σε μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως αυτές ορίζονται από το άρθρο 3 του Ν. 3699, ΦΕΚ 199/Α/2-10-2008, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, αποτελούν αρμοδιότητα των καθ’ ύλην αρμόδιων υπηρεσιών που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία (άρθρο 4 του Ν. 3699, ΦΕΚ 199Α, 2-10- 2008, το άρθρο 28, παρ. 21 του Ν. 4186, ΦΕΚ 193Α, 17-9-2013 που αφορούν στα ΚΕΔΔΥ, νυν ΚΕ.Δ.Α.ΣΥ., και στα ΙΠΔ δημόσιων νοσοκομείων, και σύμφωνα με το άρθρο 39, παρ. 4 του Ν. 4115, ΦΕΚ 24Α, 30-1-2013 και άρθρο 1 της ΥΑ 17812/Γ6/2014, ΦΕΚ 315Β, 12-2-

2014, περί ίδρυσης και λειτουργίας της Ε.Δ.Ε.Α.Υ., νυν Ε.Δ.Υ., ως πρωτοβάθμιου οργάνου για τη διαγνωστική εκπαιδευτική αξιολόγηση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών και μαθητριών του σχολείου).

Οι ως άνω δράσεις κρίνονται ως μη έχουσες παιδαγωγικό περιεχόμενο και ως μη σχετιζόμενες με ζητήματα παιδαγωγικής καταλληλότητας. Ως εκ τούτου, ο/η Διευθυντής/τρια, Προϊστάμενος/η σχολικής μονάδας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του/της, δεν εγκρίνει σχετικά αιτήματα.

Επιπρόσθετα, επισημαίνονται τα εξής:

Σε άλλες κατηγορίες δράσεων Αγωγής Υγείας, που αφορούν ενδεικτικά σε:

    • Κανόνες υγιεινής, χρήση φαρμάκων, εμβόλια, αιμοδοσία κ.ά.,

    • Πρόληψη του καπνίσματος,

    • Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για τους κινδύνους και τις συνέπειες των εξαρτησιογόνων ουσιών, της χρήσης αλκοόλ κ.ά.,

    • Διατροφική Αγωγή και αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας,

    • Πρόληψη λοιμώξεων και Προστασία από Μεταδοτικές Νόσους

    • Σεξουαλική και Αναπαραγωγική Υγεία,

    • Σωματική και Στοματική Υγεία,

    • Πρώτες Βοήθειες, Ασφάλεια και Πρόληψη ατυχημάτων,

    • Προαγωγή και Ενδυνάμωση της Ψυχικής Υγείας,

    • Πρόληψη και Αντιμετώπιση των εθισμών κ.ά.

Οι υπεύθυνοι φορείς είναι απαραίτητο να είναι αναγνωρισμένοι ως φορείς υγείας από το Υπουργείο Υγείας και να καταθέτουν έγγραφα ή άλλα παραστατικά που να αποδεικνύουν την ανάπτυξη προγραμμάτων/παρεμβάσεων πρόληψης και αγωγής υγείας σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και τους εποπτευόμενους από αυτό, κατά περίπτωση, φορείς, επιστημονικές εταιρείες και οργανώσεις. Οι εμπλεκόμενοι/ες στην υλοποίηση δράσεων Αγωγής Υγείας θα πρέπει να είναι επιστήμονες του χώρου της υγείας, οι οποίοι/ες απασχολούνται ως προσωπικό δημόσιων ή/και ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας, ή υπηρετούν στον χώρο της εκπαίδευσης (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια). Η τυχόν συμμετοχή ιδιωτών επιστημόνων υγείας στην υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε θέματα υγείας είναι δυνατή, όταν αναλαμβάνεται εκ μέρους του φορέα υλοποίησης η δέσμευση ότι η εν λόγω δράση δεν θα χρησιμοποιηθεί για κανενός είδους διαφημιστικό ή εμπορικό σκοπό από τους ιδιώτες επιστήμονες υγείας.

Επισημαίνεται αυστηρά ότι στην περίπτωση υλοποίησης προγραμμάτων/δράσεων που σχετίζονται με θεματικούς άξονες των παρεμβάσεων Αγωγής Υγείας του Υπουργείου Υγείας, ο σχεδιασμός και το περιεχόμενό τους θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τη στοχοθεσία και όσα προβλέπονται στους άξονες παρέμβασης του Υπουργείου Υγείας και των εποπτευόμενων φορέων του, καθώς και με τη σχετική κείμενη νομοθεσία.

β) για προγράμματα/δράσεις που αφορούν στον τομέα του Αθλητισμού:

  • να αναδεικνύουν τα ολυμπιακά και αθλητικά ιδεώδη (π.χ. σεβασμός στους κανόνες, άμιλλα, ευ αγωνίζεσθαι, αξιοκρατία, δικαιοσύνη, ισότητα, κ.λπ.), και μέσω αυτού να παρέχεται η δυνατότητα για τον εμπλουτισμό και τη διεύρυνση του Προγράμματος Σπουδών της Φυσικής Αγωγής μέσω και άλλων γνωστικών αντικειμένων,

  • να εφαρμόζεται το αθλητικό μέρος της δράσης μόνο από πτυχιούχους Φυσικής Αγωγής ή/και Προπονητές/τριες με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ή/και από μέλη του Συλλόγου Ολυμπιονικών, αθλητές/τριες Εθνικών Ομάδων ή διακεκριμένους/ες αθλητές/τριες σε παγκόσμιο, πανευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο,

  • οι μαθητές/τριες που συμμετέχουν σε αυτές, να έχουν υποχρεωτικά συμπληρωμένο το Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ),

  • σε όλες τις αθλητικές δράσεις που υλοποιούνται εκτός σχολικών μονάδων, πρέπει να παρευρίσκεται υποχρεωτικά ιατρός και οι μαθητές/τριες της σχολικής μονάδας να συνοδεύονται υποχρεωτικά και από εκπαιδευτικό/ούς της σχολικής μονάδας με ειδικότητα ΠΕ11 Φυσικής Αγωγής.

  • ο φορέας που υλοποιεί τη δράση υποχρεούται να προσκομίζει άδεια καταλληλότητας των χώρων στους οποίους θα εφαρμοστεί η δράση, καθώς και Υπεύθυνη Δήλωση ότι έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια των μαθητών/τριών.

  • κατά τον σχεδιασμό των εν λόγω δράσεων θα πρέπει να προβλέπεται η ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών και ως εκ τούτου θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη προσβασιμότητας και των μαθητών/τριών με αναπηρίες.

Οι Προϋποθέσεις

Τα αιτήματα των ενδιαφερομένων φορέων που υποβάλλονται στη Σχολική Μονάδα (σύμφωνα με την παρ. 2, άρθρο 87 του ν. 4823/2021 (ΦΕΚ Α’ 136/03-08-2021), αξιολογούνται ως προς τις παρακάτω που αφορούν την πληρότητα της αίτησης και των Συνοδευτικών παραστατικών:

  • Πλήρως συμπληρωμένη αίτηση.

  • Περιγραφή του προτεινόμενου εκπαιδευτικού προγράμματος η οποία περιλαμβάνει σχεδιασμό και υλοποίηση με συγκεκριμένη στοχοθεσία, ακολουθία δραστηριοτήτων και σύνδεσή τους με το εκπαιδευτικό υλικό ανά προτεινόμενη διδακτική ώρα, προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, διδακτική προσέγγιση, σύνδεση με τα Προγράμματα Σπουδών, διαφοροποιήσεις ανάλογα με τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού στον οποίο απευθύνεται (π.χ. μαθητές/τριες με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με μεταναστευτικό υπόβαθρο, κ.ά.), αναφορά στις αρχές, αξίες κ.ά. που προάγονται μέσω αυτού, τεκμηρίωση της παιδαγωγικής καταλληλότητας του προγράμματος ως προς την ηλικιακή ομάδα που απευθύνεται, τήρηση των κανόνων προσβασιμότητας, ασφάλειας και υγιεινής, κόστος και πλαίσιο υλοποίησης (εντός ή εκτός ωρολογίου προγράμματος).

  • Πλήρες βιογραφικό σημείωμα έως 500 λέξεις για κάθε εμπλεκόμενο/η στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος στη σχολική μονάδα, με ιδιαίτερη αναφορά: α. στις σπουδές και τις επιμορφώσεις, β. την εργασιακή εμπειρία, γ. την εκπαιδευτική-παιδαγωγική εμπειρία, δ. την εμπειρία στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού, ε. το επιστημονικό έργο (συγγραφικό, ερευνητικό κ.τ.ό.), στ. την ενδεχόμενη εμπειρία στον σχεδιασμό και την υλοποίηση ανάλογων προγραμμάτων, ζ. την εμπειρία στον χώρο της εκπαίδευσης γενικά ή ειδικά, αν πρόκειται για πρόγραμμα που αφορά συγκεκριμένες ομάδες, όπως π.χ. μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μαθητές/τριες από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες κ.λπ.

  • Υπεύθυνη Δήλωση (αποκλειστική έκδοση μέσω gov.gr) σύμφωνα με το άρθρο 8 του Νόμου 1599/1986, στην οποία δηλώνονται τα εξής:

«Η χρήση κάθε είδους φωτογραφιών, εικόνων, κειμένων, διαγραμμάτων, πινάκων οπτικοακουστικών αρχείων κ.λπ., που συνοδεύουν-πλαισιώνουν το προτεινόμενο πρόγραμμα με τίτλο: « » είναι σύμφωνη με τις κείμενες διατάξεις «περί πνευματικής ιδιοκτησίας» (Ν.4212/2013, όπως ισχύει). Κατά την εφαρμογή του ως άνω προγράμματος στα σχολεία είναι εξασφαλισμένη η προστασία των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων/ουσών μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών και γονέων/κηδεμόνων (βάσει της ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, Ν. 4624/2019, Γενικός Κανονισμός 2016/679 για την Προστασία Δεδομένων-GDPR). Το πρόγραμμα, εφόσον λάβει θετική γνωμοδότηση από την αρμόδια υπηρεσία, θα εφαρμοστεί χωρίς τροποποιήσεις για το χρονικό διάστημα που έχει λάβει τη σχετική έγκριση. Το πρόγραμμα δεν εμπλέκεται με τη διαφήμιση και γενικότερα με την άμεση προώθηση εμπορικών συμφερόντων. Στην περίπτωση που η υποβαλλόμενη πρόταση συνοδεύεται από εκπαιδευτικό υλικό (π.χ. βιβλία, έντυπο και ψηφιακό υλικό): α) Διαθέτω τα πνευματικά δικαιώματα του εκπαιδευτικού υλικού που υποβάλω προς έγκριση και μεταβιβάζω προς το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. μια μη αποκλειστική άδεια διανομής, αναπαραγωγής και χρήσης με οποιοδήποτε μέσο για όλη την περίοδο στην οποία αφορά η έγκριση. β) Εξασφαλίζεται η μεταβίβαση μιας μη αποκλειστικής άδειας διανομής, αναπαραγωγής και χρήσης με οποιοδήποτε μέσο για όλη την περίοδο στην οποία αφορά η έγκριση του εκπαιδευτικού υλικού (π.χ. βιβλίων,έντυπου και ψηφιακού υλικού) που ανήκει σε τρίτους και όχι στον φορέα υλοποίησης του προγράμματος. γ) Δεν θα πραγματοποιηθεί μελλοντική εμπορική διάθεση του υλικού με την αναφορά της συγκεκριμένης έγκρισης της αρμόδιας υπηρεσίας».

  • Έντυπο συναίνεσης γονέων/κηδεμόνων.

  • Εγκρίσεις όλων των προηγούμενων ετών (εφόσον έχει υπάρξει προηγούμενη υλοποίηση).

  • Έκθεση αποτίμησης της τελευταίας υλοποίησης (εφόσον έχει υπάρξει).

  • Αναλυτικός φάκελος με το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά σε ηλεκτρονική μορφή (π.χ. pdf, word, zip).

Τα ειδικά Κριτήρια Αξιολόγησης Μαθητικών Διαγωνισμών

Στις περιπτώσεις Μαθητικών Διαγωνισμών (λογοτεχνίας, μουσικής, ζωγραφικής, πληροφορικής κ.λπ.) ισχύουν επιπλέον των γενικών κριτηρίων τα εξής:

Α) Η προκήρυξη του διαγωνισμού θα πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

    • τον τίτλο και σαφή περιγραφή του αντικειμένου/περιεχομένου του διαγωνισμού,

    • την ηλικιακή ομάδα ή την/τις τάξη/τάξεις των μαθητών/τριών στην οποία/στις οποίες απευθύνεται,

    • τα πλήρη στοιχεία του φορέα διοργάνωσης του διαγωνισμού (επωνυμία φορέα, ονοματεπώνυμο υπεύθυνου/ης επικοινωνίας, δ/νση, mail, ιστοσελίδα, τηλέφωνο), καθώς και όσων άλλων φορέων ενδεχομένως εμπλέκονται στη διοργάνωση του διαγωνισμού,

    • τα πλήρη στοιχεία των μελών (ονοματεπώνυμο, ιδιότητα, φορέας) της επιστημονικής και οργανωτικής επιτροπής του διαγωνισμού και της επιτροπής αξιολόγησης των έργων/δοκιμασιών των μαθητών/τριών,

    • το ακριβές χρονικό διάστημα, ο τόπος διεξαγωγής του διαγωνισμού και η διάρκεια των επιμέρους φάσεων,

    • τη διαδικασία υποβολής των αιτήσεων ή/και των έργων (επισημαίνεται ότι την ευθύνη της εν λόγω διαδικασίας αναλαμβάνει εκπαιδευτικός της συμμετέχουσας σχολικής μονάδας),

    • τη διαδικασία αξιολόγησης, τον αριθμό των βραβείων που θα δοθούν και το είδος τους. (στην περίπτωση χρηματικών βραβείων η απόδοσή τους θα πρέπει να ακολουθεί τη σχετική κείμενη νομοθεσία),

    • τις λεπτομερείς οδηγίες προς εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες ως προς τη διαδικασία διεξαγωγής του διαγωνισμού (π.χ. φάσεις του διαγωνισμού, ενδεχόμενη υποστήριξη μαθητών/τριών, κ.λπ.),

    • το ακριβές χρηματικό ποσό σε περίπτωση που προβλέπεται οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση των μαθητών/τριών ή του σχολείου για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό,

    • αναφορά στο ότι ο φορέας διοργάνωσης αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του διαγωνισμού και ότι θα διασφαλίσει τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία,

    • αναφορά ότι η συμμετοχή των μαθητών/τριών είναι προαιρετική και ότι απαιτείται η έγγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων για τη συμμετοχή τους,

    • αναφορά ότι ο διαγωνισμός πραγματοποιείται εκτός ωρολογίου προγράμματος. Στην περίπτωση που προτείνεται από τους διοργανωτές η διεξαγωγή του διαγωνισμού ή η προετοιμασία των μαθητών/τριών για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό, να πραγματοποιηθεί εντός του ωρολογίου προγράμματος, πρέπει να τεκμηριώνεται η σχετική αναγκαιότητα, καθώς και ότι δεν επιβαρύνεται η διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, αλλά αντίθετα εμπλουτίζεται και διευρύνεται με τρόπο δημιουργικό, σύμφωνα πάντα με τους στόχους που τίθενται στα συνδεόμενα με αυτό Προγράμματα Σπουδών,
    • αναφορά ότι προβλέπονται διαδικασίες αποτίμησής του και ότι συνοδεύεται από εργαλεία αξιολόγησης, τα οποία απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες.
    • να διευκρινίζεται αν θα δημοσιευτούν όλα τα υποβληθέντα έργα των μαθητών/τριών ή μόνο τα διακριθέντα,

    • να διευκρινίζεται ότι δεν θα προκύψουν έσοδα για τον φορέα που προκηρύσσει τον διαγωνισμό ή για άλλον εμπλεκόμενο/συνεργαζόμενο φορέα, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λπ.) και ότι η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς,

    • να αναγράφεται ότι θα ζητείται επιπλέον Υπεύθυνη Δήλωση από τους γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας πως δέχεται να δημοσιευτεί το έργο του/της σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης,

    • να σημειώνεται ότι, όσον αφορά στα πνευματικά δικαιώματα, ισχύουν τα αναφερόμενα στον ν. 2121/1993 «Πνευματική ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα» [ΦΕΚ 25/Α/04-03-1993], όπως ισχύει.

Β) Σε ό,τι αφορά στα πνευματικά δικαιώματα, όταν ο φορέας προτίθεται να δημοσιεύσει έργα των μαθητών/τριών, πρέπει στην προκήρυξη του διαγωνισμού:

  • να διευκρινίζεται αν θα δημοσιευτούν όλα τα υποβληθέντα έργα των μαθητών/τριών ή μόνο τα διακριθέντα,

  • να διευκρινίζεται ότι δεν θα προκύψουν έσοδα για τον φορέα που προκηρύσσει τον διαγωνισμό ή για άλλον εμπλεκόμενο/συνεργαζόμενο φορέα, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λπ.) και ότι η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς,

  • να αναγράφεται ότι θα ζητείται επιπλέον Υπεύθυνη Δήλωση από τους γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας πως δέχεται να δημοσιευτεί το έργο του/της σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης,

  • να σημειώνεται ότι, όσον αφορά στα πνευματικά δικαιώματα, ισχύουν τα αναφερόμενα στον ν. 2121/1993 «Πνευματική ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα» [ΦΕΚ 25/Α/04-03-1993], όπως ισχύει.

Τα ειδικά Κριτήρια Αξιολόγησης Μαθητικών Φεστιβάλ και Συνεδρίων

Στις περιπτώσεις Μαθητικών Φεστιβάλ και Συνεδρίων ισχύουν επιπλέον των γενικών κριτηρίων τα εξής:

Α) Η Ανακοίνωση του Φεστιβάλ ή του Συνεδρίου θα πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

    • τον τίτλο και σαφή περιγραφή του αντικειμένου/περιεχομένου του φεστιβάλ ή του συνεδρίου,

    • την ηλικιακή ομάδα ή την /τις τάξη/τάξεις των μαθητών/τριών στην οποία/στις οποίες απευθύνεται,

    • τα πλήρη στοιχεία του φορέα διοργάνωσης του φεστιβάλ ή του συνεδρίου (επωνυμία φορέα, ονοματεπώνυμο υπεύθυνου/ης επικοινωνίας, δ/νση, mail, ιστοσελίδα, τηλέφωνο), καθώς και όσων άλλων φορέων εμπλέκονται ενδεχομένως στη διοργάνωση του φεστιβάλ ή του συνεδρίου,

    • τα πλήρη στοιχεία των μελών (ονοματεπώνυμο, ιδιότητα, φορέας) της επιστημονικής και της οργανωτικής επιτροπής του φεστιβάλ ή του συνεδρίου ή/και της επιτροπής αξιολόγησης των έργων/εργασιών των μαθητών/τριών (εφόσον προβλέπεται η ύπαρξη αξιολογικής επιτροπής),
    • το ακριβές χρονικό διάστημα και ο τόπος διεξαγωγής του φεστιβάλ ή του συνεδρίου και η διάρκεια των επιμέρους φάσεων,
    • τη διαδικασία υποβολής των αιτήσεων συμμετοχής και των έργων/εργασιών (εφόσον προβλέπεται η υποβολή τους). Επισημαίνεται ότι την ευθύνη της εν λόγω διαδικασίας αναλαμβάνει εκπαιδευτικός της συμμετέχουσας σχολικής μονάδας,
    • τη διαδικασία αξιολόγησης (εφόσον προβλέπεται),
    • λεπτομερείς οδηγίες προς εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες ως προς τη διαδικασία διεξαγωγής του φεστιβάλ ή του συνεδρίου (π.χ. φάσεις του φεστιβάλ ή του συνεδρίου, ενδεχόμενη υποστήριξη μαθητών/τριών, κ.λπ.),
    • το ακριβές χρηματικό ποσό σε περίπτωση που προβλέπεται οποιαδήποτε οικονομική επιβάρυνση των μαθητών/τριών ή του σχολείου για τη συμμετοχή στο φεστιβάλ ή στο συνέδριο,
    • αναφορά στο ότι ο φορέας διοργάνωσης αναλαμβάνει όλη τη διαδικασία υλοποίησης του φεστιβάλ ή του συνεδρίου και ότι θα διασφαλίσει τα προσωπικά δεδομένα των συμμετεχόντων/ουσών και τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών των τυχόν έργων, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία,
    • αναφορά στο ότι η συμμετοχή των μαθητών/τριών είναι προαιρετική και ότι απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των γονέων/κηδεμόνων για τη συμμετοχή τους,
    • αναφορά στο ότι το φεστιβάλ ή το συνέδριο πραγματοποιείται εκτός ωρολογίου προγράμματος. Στην περίπτωση που προτείνεται από τους διοργανωτές η διεξαγωγή του φεστιβάλ ή του συνεδρίου ή η προετοιμασία των μαθητών/τριών για τη συμμετοχή τους σε αυτά, να πραγματοποιηθεί εντός του ωρολογίου προγράμματος, πρέπει να τεκμηριώνεται η σχετική αναγκαιότητα, καθώς και ότι δεν επιβαρύνεται η διδασκαλία των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, αλλά αντίθετα εμπλουτίζεται και διευρύνεται με τρόπο δημιουργικό, σύμφωνα πάντα με τους στόχους που τίθενται στα συνδεόμενα με αυτό Προγράμματα Σπουδών,
    • αναφορά στο ότι προβλέπονται διαδικασίες αποτίμησης και ότι συνοδεύεται από εργαλεία αξιολόγησης, τα οποία απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες.
    • να διευκρινίζεται αν και με ποιον τρόπο θα δημοσιευτούν όλα τα υποβληθέντα έργα/όλες οι υποβληθείσες εργασίες των μαθητών/τριών ή μόνο τα διακριθέντα/οι διακριθείσες,
    • να διευκρινίζεται ότι δεν θα προκύψουν έσοδα για τον φορέα που οργανώνει το φεστιβάλ/το συνέδριο ή για άλλον εμπλεκόμενο φορέα, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λπ.) και ότι η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς,
    • να αναγράφεται ότι θα ζητείται Υπεύθυνη Δήλωση από τους γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας ότι δέχεται να δημοσιευτεί το έργο του/της σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σύμφωνα με τους όρους της ανακοίνωσης.
    • να σημειώνεται ότι, όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα, ισχύουν τα αναφερόμενα στον Ν. 2121/1993 «Πνευματική ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα» [ΦΕΚ 25/Α/04-03-1993], όπως ισχύει.
      • Ειδικότερα, για φεστιβάλ που προβλέπεται η προβολή ταινιών στους/στις μαθητές/τριες, οι εν λόγω ταινίες θα πρέπει είτε να έχουν λάβει διάκριση σε φεστιβάλ που απευθύνονται σε παιδιά και νέους/ες είτε να είναι εγκεκριμένες από έγκριτους φορείς που έχουν στα βασικά αντικείμενά τους ταινίες για παιδιά και νέους/ες (ενδεικτικά αναφέρονται τα προγράμματα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ταινίες που έχουν δημιουργηθεί από την εκπαιδευτική κοινότητα, από τη Δημόσια Ελληνική Τηλεόραση και τα Πανεπιστήμια). Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων που συμμετέχουν σε φεστιβάλ, όπου προβάλλονται ταινίες, υποχρεούνται να έχουν εκ των προτέρων λάβει γνώση του περιεχομένου των ταινιών που θα προβληθεί στους/στις μαθητές/τριες, αναλαμβάνοντας την ευθύνη τυχόν έκθεσης των μαθητών/τριών σε ακατάλληλο για το ηλικιακό και γνωστικό τους επίπεδο οπτικοακουστικό υλικό.

      • Τέλος, στην περίπτωση που στο πλαίσιο του φεστιβάλ προβλέπεται διαγωνιστικό μέρος, ο φορέας που υποβάλλει το αίτημα θα πρέπει να συμπεριλάβει στα υποβαλλόμενα και όποια στοιχεία ή/και έγγραφα είναι απαραίτητα για τον διαγωνισμό.

Β) Σε ό,τι αφορά στα πνευματικά δικαιώματα, όταν έχουν υποβληθεί έργα/εργασίες μαθητών/τριών και ο φορέας προτίθεται να τα δημοσιεύσει, πρέπει στην ανακοίνωση του φεστιβάλ ή του συνεδρίου: 

  • να διευκρινίζεται αν και με ποιον τρόπο θα δημοσιευτούν όλα τα υποβληθέντα έργα/όλες οι υποβληθείσες εργασίες των μαθητών/τριών ή μόνο τα διακριθέντα/οι διακριθείσες,
  • να διευκρινίζεται ότι δεν θα προκύψουν έσοδα για τον φορέα που οργανώνει το φεστιβάλ/το συνέδριο ή για άλλον εμπλεκόμενο φορέα, από τα υποβληθέντα έργα (με εμπορία ή διαφήμιση κ.λπ.) και ότι η χρήση των έργων θα γίνει μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς,

  • να αναγράφεται ότι θα ζητείται Υπεύθυνη Δήλωση από τους γονείς/κηδεμόνες του/της μαθητή/τριας ότι δέχεται να δημοσιευτεί το έργο του/της σε ηλεκτρονικό ή έντυπο μέσο, σύμφωνα με τους όρους της ανακοίνωσης.

    • να σημειώνεται ότι, όσον αφορά τα πνευματικά δικαιώματα, ισχύουν τα αναφερόμενα στον Ν. 2121/1993 «Πνευματική ιδιοκτησία, συγγενικά δικαιώματα και πολιτιστικά θέματα» [ΦΕΚ 25/Α/04-03-1993], όπως ισχύει.

    • Ειδικότερα, για φεστιβάλ που προβλέπεται η προβολή ταινιών στους/στις μαθητές/τριες, οι εν λόγω ταινίες θα πρέπει είτε να έχουν λάβει διάκριση σε φεστιβάλ που απευθύνονται σε παιδιά και νέους/ες είτε να είναι εγκεκριμένες από έγκριτους φορείς που έχουν στα βασικά αντικείμενά τους ταινίες για παιδιά και νέους/ες (ενδεικτικά αναφέρονται τα προγράμματα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ταινίες που έχουν δημιουργηθεί από την εκπαιδευτική κοινότητα, από τη Δημόσια Ελληνική Τηλεόραση και τα Πανεπιστήμια). Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι οι εκπαιδευτικοί των σχολείων που συμμετέχουν σε φεστιβάλ, όπου προβάλλονται ταινίες, υποχρεούνται να έχουν εκ των προτέρων λάβει γνώση του περιεχομένου των ταινιών που θα προβληθεί στους/στις μαθητές/τριες, αναλαμβάνοντας την ευθύνη τυχόν έκθεσης των μαθητών/τριών σε ακατάλληλο για το ηλικιακό και γνωστικό τους επίπεδο οπτικοακουστικό υλικό.

Τέλος, στην περίπτωση που στο πλαίσιο του φεστιβάλ προβλέπεται διαγωνιστικό μέρος, ο φορέας που υποβάλλει το αίτημα θα πρέπει να συμπεριλάβει στα υποβαλλόμενα και όποια στοιχεία ή/και έγγραφα είναι απαραίτητα για τον διαγωνισμό.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ 

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

makri
Ζέττα Μακρή: Οι υποψήφιοι που κάνουν χρήση του 10% ενδέχεται να έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε Πανελλήνιες Εξετάσεις τον Σεπτέμβριο
Η υφυπουργός Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή, αναφέρθηκε στο σχέδιο του υπουργείου για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, δίνοντας έμφαση στη χρήση του 10% από...
Ζέττα Μακρή: Οι υποψήφιοι που κάνουν χρήση του 10% ενδέχεται να έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε Πανελλήνιες Εξετάσεις τον Σεπτέμβριο
ανταρκτικη
Από την Κρήτη στην Ανταρκτική: Δυο ερευνήτριες του Πολυτεχνείου Κρήτης ετοιμάζονται να ταξιδέψουν εκπροσωπώντας την Ελλάδα
Για πρώτη φορά, δύο Ελληνίδες ερευνήτριες από το Πολυτεχνείο Κρήτης ετοιμάζονται να ταξιδέψουν στην Ανταρκτική, εκπροσωπώντας την Ελλάδα σε μια...
Από την Κρήτη στην Ανταρκτική: Δυο ερευνήτριες του Πολυτεχνείου Κρήτης ετοιμάζονται να ταξιδέψουν εκπροσωπώντας την Ελλάδα